söndag 6 oktober 2024

Författarintervju med Mikaela Lindroth Mattson

Denna författarintervju belyser Mikaela Lindroth Mattsson. Hon har skrivit en ok som jag ännu inte har läst ännu. Den verkar dock väldigt läsvärd. Tack Mikaela för att di ville delta i min intervju. 

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag har skrivit min först bok precis, Karusellhästen. En barnbok för åldrarna 3-6 år. 

2. Vem är Mikaela Lindroth Mattson? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag är en trebarnsmamma som också är lärare på gymnasiet. Jag brinner för läsning. Utöver det har jag så gott som alltid haft djur och hästar är min stora passion. Läste även mycket hästböcker som liten. 

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Den kom från att det är modernt att hoppa av hamsterhjulet, så kom jag att tänka på en häst som hoppar av en karusell. Det var en sådan bild jag såg, som gjorde att jag gjorde den kopplingen. Sedan berättade jag en saga för min mellandotter Felicia och sagan blev mer och mer klar. Det var bara slutet som fattades och vid ett samtal med en person valde jag norrskenet som magiskt slut. Genren sagor är alltid det jag föredragit också som liten, och den genren jag helst skriver inom just nu. 

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; 38 år

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Väldigt bra! Det finaste någon sa var att Karusellhästen är som en modern "Den fula ankungen" men utan de fula inslagen. Det gjorde mig glad!

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Delvis, jag lägger en hel del tid på samarbeten och har fått mersmak. Vill gärna skriva fler böcker.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Det har jag inte gjort än.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Nej.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Jag gillar hästar och ridning, men även träning exemeplvis gym och kampsport!

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Ja, jag är gymnasielärare och arbetar idag på ett ungdomshem.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Mer förr, senaste åren mest facklitteratur. Men jag läser för barnen vid nattning! 

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jag skriver hemma. 

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Oftast kommer kreativiteten igår nattetid eller senare på kvällen för mig. 

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Bara sätt igång! Chansa lite!

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Jag vill ge ut fler böcker, och gärna samarbeta med andra runt skrivning och läskompetens. Jag tycker läsning är så viktigt för barn. Önskar också bli skribent i framtiden så skrivandet kunde blivit ett bra extrajobb. 

16. Något citat du lever efter?

Svar; Jag tycker inte man ska ångra saker, därför bör man våga när man ändå lever! Livet är kort!

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; En moden klassiker - Karusellhästen!


Tack Mikaela för att du ville delta i min 

intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Guld & Förgätmigej

"Guld & Förgätmigej" av Jessica Otter Hörlin utgiven av Miramir förlag . Bokrecension; I denna boken gör vi en tidsresa till ...