onsdag 9 oktober 2024

Författarintervju med Ingrid Wenström Lund

Denna författarintervju belyser Ingrid Wenström Lund. Jag har ännu inte läst något av författaren. Jag hoppas jag får möjlighet att göra det i framtiden. Tack Ingrid för att du ville delta i min intervju! Tack för dina utförliga svar. 

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Tre böcker; de ingår i trilogin om Annki Larsson.

2. Vem är Ingrid Wenström Lund? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag är gift och bor på Mälaröarna. Till yrket är jag sjuksköterska, ett yrke som betytt mycket för mig för att utvecklas till en mer ödmjuk och insiktsfull människa.

Jag kan nog vara ganska ”nördig” och arbetade bland annat hårt några år för att hamna i forskarvärlden – men ödet ville annorlunda.

För övrigt har jag varit kreativ i hela mitt liv: målat, stickat jackor med personliga mönster (sålde dem under namnet Sara Spi i många år), och försökt skapa vackra miljöer i olika trädgårdar. Men min stora kärlek har alltid varit skrivandet (här får ”nördigheten” blomma obehindrat).

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; En dag klev en kvinna fram framför mitt inre öga och sa, ganska bestämt, att jag skulle skriva ned hennes historia. Hon presenterade sig som Annki Larsson. Sedan ramlade liksom grundidén till den första romanen fram. Därefter tog det fem år av skrivande och filande till att manuset var tillräckligt färdigt för att skickas till förlag.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Jag var ungefär femtiosex när jag började skriva på den, och sextioett när den var klar.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Många har blivit väldigt förtjusta i mina romaner och sträckläst dem. Av flera personer har jag fått beröm för mitt sätt att beskriva, att de sett framför sig den miljö och de situationer jag berättar om.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Eftersom jag alltid älskat att skriva, och hela mitt liv längtat efter att få göra det, är det fantastiskt när berättelserna nu äntligen flödar ur mig.

Jag är en person med stort behov av att få gå in i mig själv och leva i min egen värld. Att då få vila (?) i skrivprocessen – få inspiration, dyka in i min fantasivärld, förkasta och skriva till om och om igen – är underbart.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; På ett sätt var det lättare att skriva bok ett än bok två. Det var mer förutsättningslöst. Dessutom utvecklades den ganska "rakt" i hjärnan. När jag skulle skriva den andra boken ville inte fantasin hålla sig inom vettiga gränser, och det tog ett bra tag innan jag fick ordning på historien. När jag skrev tredje boken, var det som att hantverket började komma på plats och jag hade lärt mig hur min hjärna fungerar. Den löpte därför på mer rakt och utan samma stora behov av att skrivas om gång på gång.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Jag skriver på en ny serie som heter Vapenssystrar. Den handlar om två halvsystrar som är medelålders när de träffas för första gången. Huvudpersonen Siri är uppvuxen under ytterst förmögna omständigheter med den gemensamma mamman och sin pappa. Therese, den bortadopterade systern, hade det bra fram till tolv års ålder. Därefter blev hennes liv vad hon kallar för "brokigt". De två kvinnorna får lära känna varandra mer på djupet efter att de snubblat över en vapengömma.

Jag vill berätta om vad som händer när omständigheterna tvingar två egentligen ganska vanliga kvinnorna att ta fram styrka och mod de inte visste om att de bar. Men också berätta om vad nya förutsättningar kan göra för en människa.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Förutom maken, familjen, vänner och att skriva, tycker jag om trädgårdsarbete, ridning, promenader - lika gärna i samma gamla runda som helt ny omgivning - och att läsa. Aktier är också oftast roligt att syssla med. Och när andan och inspirationen faller på tycker jag om att stå i köket och laga mat, framför allt grönsaks- och medelhavsmat. Har dessutom precis upptäckt det avkopplande (och frustrerande) med att lösa korsord.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Jag arbetar fortfarande ströpass som sjuksköterska.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag läser så mycket jag hinner. Först och främst kopplat jag av med spännande böcker, typ deckare. Helst av den mer klassiska engelska sorten – jag tycker inte om när det dör en massa människor på fasansfulla sätt hit och dit. När jag är utvilad vill jag gärna ha mer motstånd, såsom klassiker och litteratur av nobelpristagare.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; I ett rundat hörn i vardagsrummet står två fårskinnsfåtöljer. Från dessa två stolar har man utsikt över rummet, hallen och en del av trädgården på andra sidan fönstret. Där försjunker jag i berättandet med en pläd över fötterna och en kanna te på ett litet bord vid sidan om. För omväxlingen skull byter jag stol och pläd då och då.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; På morgonen, efter frukost, kokar jag sagda kanna te och sätter mig för att skriva. Så gott som varje dag. Ofta blir det två timmar vid datorn, men det är två väldigt fokuserade timmar. Därefter måste jag göra något annat, annars brinner hjärnan! Sedan händer det att jag sätta mig vid datorn upprepade gånger under dagen. Ibland säger huvudet ifrån, och då tar jag en ledig dag.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Våga skriva och återigen skriva, och låt historien vindla. Strunta i självkritik i inledningsskedet. När du känner att du har hittat en tråd och nystat på den ett tag, då är det dags för självkritik (rimlig i början) och första bearbetningen. Sedan får man öka kravet på sig själv vartefter.

Låt första boken ta tid. Flera år om det behövs. Lägg bort den, skriv på annat, och läs böcker.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Jag lever min dröm genom att få skriva och att det jag skriver blir utgivet. Jag älskar att bara vara, pyssla hemma, umgås med nära och kära, tänka ostört och skriva. Om det sedan skulle bli en slant vore det kul förstås.

16. Något citat du lever efter?

Svar; Det skulle väl vara ”Fånga dagen”. Som arbetande inom vården sedan unga år vet jag hur skört livet är och hur plötsligt gott kan vända till ont.

Med ”fånga dagen” menar jag inte nödvändigtvis några stora, dyrbara gester. Snarare de små tingen. Som att förundras över himlen en vacker dag. Eller att ta en promenad eller en god kopp kaffe i trevligt sällskap. Eller att kunna vara utomhus en fin dag, eller få kura under en pläd med en god bok en dålig dag.

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Jag minns framför allt från min uppväxt klassiska böcker som Skattkammarön, Tom Sawyer, Pappa Långben och Mumminböckerna. Historier och gestalter som gick djupt i mig och gav perspektiv på livet och hjälpte (hjälper) mig att förstå människor.

Nu, i min ålder och situation, skulle jag nog säga: läs brett och, om du vill bli författare, reflektera över språket och försök förstå varför böckerna har blivit klassiker eller omtalade. Men jag tycker det är okey att gäspa. Som tjugoåring läste jag ”Siddharta” av Herman Hesse och hade en i det närmaste religiös upplevelse. Försökte läsa om den för ett par år sedan, men kroknade omedelbart. Även klassiker kan bli daterade.


Tack Ingrid för att du ville delta i min 

intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Författarintervju med Ingrid Wenström Lund

Denna författarintervju belyser Ingrid Wenström Lund . Jag har ännu inte läst något av författaren. Jag hoppas jag får möjlighet att göra de...