söndag 6 mars 2022

En smakbit på en söndag-Rovmärkt

 

Idag är det söndag igen. Min man har jobbat hårt med Williams rum, så det är inte mycket kvar, bara lite små detaljer. Vi var iväg en tur till byn igår och handlade till middagen, annars har vi varit hemma. Jag bakade kärleksmums till familjen. Till middag blev det potatisgratäng och hemma gjorda köttbullar. Solen skiner idag så skönt. 

Idag blir det att förbereda barnen för i morgon är det skola igen. Tråkigt att loven går så fort. Det är skönt att slippa gå upp klockan sex på morgonen. 

Astrid Terese på bloggen "Betraktninger" har ett boktema varje söndag, där vi bjuder på en smakbit ur en bok vi läser. Jag tänkte bjuda på en liten smakbit ur en av böckerna jag läser just nu. Min smakbit kommer från "Rovmärkt" skriven av Lovisa Wistrand. 

Smakbiten;Fotstegen kommer närmare. Tänk om jag blir påkommen igen? För några månader sedan lovade jag att aldrig göra om det och sedan dess har jag varit försiktig. Jag vill inte ta alla tester igen, vill inte göra min familj besviken. 

Ännu närmare.

De är inne i huset men det spelar ingen roll, för det är fallfärdigt och har stora, gapande hål i väggarna. Så stora att jag kan se skogen från mitt gömställe. Borde jag springa och hoppas på det bästa? 

Nej. Då skulle de skjuta blint och tro att jag är infekterad, att jag var en flykting som kommit för att leta mat och konserver. 

Tystnad.

Tiden går och det känns som evigheter. Mörkret börjar falla utanför skrymslet jag hukar i. Är de borta? De måste. Jag kan inte vara här när natten kommer. 

Jag kastar snabba blickar omkring mig, kravlar ut genom hålet och skyndar in i skogen. Ökar takten, lite i taget. Trädens skuggor skapar långa, taggiga skepnader över stigen. Gåshud, det blåser kallt. Vinden rasslar spöklikt i barrträden.

Från baksidan;ETARA LEVER I EN INSTÄNGD VÄRLD. Utanför murarna härjar smittan och de förbjudna djur som bär på den. Men när Etaras pappa blir sjuk tvingas hon ta sig ut i jakt på medicin, en jakt som slutar i katastrof. Hon blir biten av en vildkatt som kan vara smittad. Och hennes kropp förändras.

Medveten om den dödsdom som väntar lämnar Etara sitt hem för att söka sig till Afrikas savann, där hon får veta vad hon blivit:en var, en människa som kan omvandla sig till djur. 

Geparden Tsaro tar henne under  sina motvilliga vingar och lovar att träna henne. Men varjägare patrullerar savannen och så fort Etara sätter sin fot på Afrikas torra mark blir inget sig likt igen.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kramizar Nina 

lördag 5 mars 2022

Veckans mening v 9

Skriv Robert utmanar oss att varje lördag att hitta en mening ur en bok vi läser, som får oss att stanna upp. Den kan vara allvarlig eller rolig. En mening att lägga några sekunder på.

Min mening hittade jag i boken "Emmas affär" av Tessa Dare. Den lyder så här; Med en stadig ström av förolämpningar, framförda i mjukast och ömmast tänkbara ton, lockade han fram katten ur den öppna spisen.
Ha en fortsatt trevlig lördag!

Kramizar Nina 

fredag 4 mars 2022

Bokpaket från Hoi förlag.

Idag skiner solen från en blå himmel, så skönt. Jag har fredags städat så nu kan det bli helg. Barnen har haft sportlov denna veckan, vilket har varit skönt. Izabella fyllde år i onsdags så vi firade henne då. Idag fyller min äldsta år. Tyvärr kan vi inte hälsa på honom då han bor så långt ifrån, men han har fått present som han valde själv.

Min man håller på för fullt med att renovera Williams rum nu, så det kommer bli jätte fint där. Men oj, vad dammigt det blir.

Igår var jag och hämtade ut ett bokpaket från Hoi förlag. I det låg det fem fina böcker av Lisa Hågensen. Det var två serier, som såg spännande ut. Jag har inte läst något av författaren förut, men efter att ha läst baksidorna så är det böcker jag ser fram emot att läsa.


Thriller med övernaturliga inslag.

Siri och Tatra

Ha en riktigt trevlig fredag!

Kram Nina

torsdag 3 mars 2022

Klimatsmart och fullkomligt förvirrad

"Klimatsmart och fullkomligt förvirrad" av Jennifer Berglund, utgiven av BoD förlag. Frida vill bli klimatsmart på riktigt. Därför går hon med i en Facebook grupp för att få tips. Det är inte helt enkelt att följa råden. Hon blir ofta förvirrad, vilket gör att hon hamnar i dråpliga situationer hela tiden. Hon bestämmer sig i alla fall för en hemester istället för att följa med sin mamma utomlands, och hittar ett rum hon kan hyra i den lilla byn Vendel. Där ska hon tillbringa fyra veckors semester. Hon kommer bra överens med sin hyresvärd Margareta. Snart känner hon sig riktigt hemma i den lilla byn och får känslor för Margaretas stiliga son Jack. Hon glömmer nästan bort att hon redan har en pojkvän...

Jag tyckte det var en mysig feelgood roman, fylld med humor och glimten i ögat. Boken innehåller också fina miljöer och trevliga karaktärer. Ja, förutom Fridas pojkvän då, som verkar vara väldigt ego centrerad. Han verkar inte tänka på någon annan än på sig själv- framförallt inte Frida.

Frida vill göra smarta klimatval, men ibland blir det lite tokigt och då kan man inte låta bli att dra på smilbanden lite. En varm berättelse om kärlek, vänskap och en portion romantik rullas ut. Det är även en berättelse om att välja det som är bra för miljön, gärna med lite eftertanke. Det gäller att hitta den rätta balansen, vilket kan vara svårt. Ja, i alla fall om man torkar baken med björnloka...

Boken är lättläst som en feelgood roman ska vara och passar bra att läsa nu när man längtar till sommaren. Jag skulle gärna ha min semester som Frida. Det lät underbart! En härlig debut som jag gärna vill läsa fortsättningen på. Boken får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favoritställe ur boken;Fåglarna kvittrar och humlorna surrar harmoniskt utanför fönstret medan solens strålar letar sig in genom springorna mellan persiennerna. Jag kan uppskatta deras skönsång betydligt mycket mer nu än vad jag gjorde klockan fem i morse när jag vaknade och inte förstod var jag befann sig och varför en broderad tavla försökte tvinga mig att le mer och hotade med att slå ut mina tänder.

Efter att ha legat och dragit mig ljuvligt länge i den mjuka sängen påminner min mage mig allt mer högljutt om att det är dags att kliva upp. I köket är Margareta redan vaken och har just börjat duka upp frukosten. Och inte vilken frukost som helst. Hon har bakat små gyllenbruna scones som sprider en ljuvlig doft i hela köket och ställer just fram skålar med lemoncurd och jordgubbssylt.

Min blick blir plötsligt suddig och i min mage känns det lika varmt som det ser ut att vara ute, där solen skiner från en klarblå himmel. 

Från baksidan;Frida Sandberg ska bli klimatsmart på riktigt-och hon tänker börja med en hemester! Efter en stunds googlande dyker ett riktigt lovande resmål upp. I den lilla byn Vendel bor en äldre dam med ett ledigt gästrum som hon gärna vill hyra ut. Kan det blir mer perfekt?

Samtidigt som Fridas nya miljötänk försätter henne i dråpliga situationer blir hon snabbt god vän med sin huskamrat Margareta. Däremot har hon inte samma tur med Margaretas stiliga son Jack, som verkar allt annat än imponerad av sin mors sommargäst.

Snart börjar hon ändå känna sig riktigt hemma bland invånarna i Vendel, men allt som oftast gör sig en mörk hemlighet påmind. Och när heta känslor uppstår mellan henne och Jack glömmer hon nästan bort att hon faktiskt redan har en pojkvän.

Klimatsmart och fullkomligt förvirrad är en humoristisk feelgoodroman  där romantik blandas med de många fallgropar som ett klimatsmart liv kan innebära.

Ha en fin dag!

Kram Nina 

Hett i hyllan v. 9-2022-Kvinnan som stal mitt liv

 

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagon tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan? Fler finns här hos Bokföring enligt Monika.

Idag föll mitt val på "Kvinnan som stal mitt liv" av Mariana Keyes.

En vanlig dag i trafiken försöker hemmafrun Stella Sweeny göra en god gärning. Men följden blir en bilolycka där hon träffar en temperamentsfull, stilig främling. Mötet är början på en förvandling från en helt vanlig kvinna till en superstjärna.

Händelserna splittrar hennes familj. Ska hon vara tacksam eller bitter över hur det blivit? För första gången har hon ju chansen att bli lycklig på riktigt. Men är hon redo för det?

Marian Keyes bok Kvinnan som stal mitt liv handlar om att släppa taget om sitt gamla liv och hitta ett nytt. 

Ha en fin dag, bokvänner!

Kram Nina 

tisdag 1 mars 2022

Författarintervju-Ulrika Lagerlöf

Jag läste boken "Stanna hos mig" av Ulrika Lagerlöf. Jag tyckte mycket om boken och recensionen kan ni läsa:"här". Jag blev så klart nyfiken på författaren, och ville veta mer om henne. 

Ulrika bor i Uppsala med hennes man och två barn. På dagarna jobbar hon som kommunikationsansvarig på en stiftelse som heter Skogsällskapet. På hennes lediga tid tycker hon om att vara ute i naturen på olika sätt. Hon är energisk av sig och tycker både om att springa och åka längdskidor. 

Hon spenderar gärna sin semester på Öland, där hennes föräldrar har sommarhus, eller i fjällen med en stor vandringsryggsäck på ryggen.

foto av Magnus Aronson

1. Hur fick du idén till din första bok?

Ulrika svarar; "Stanna hos mig" är hennes debutroman som började som en novell när hon gick en kvällskurs på skrivakademin i Stockholm. Hon ville skriva en spökhistoria, eftersom hon själv gillar sådana berättelser. Samtidigt som Ulrika avslöjar att hon är otroligt lättskrämd och rädd av sig.

När novellen var klar och de gick igenom varandras texter tyckte både lärare och kurskamrater att hon hade stoff till en roman. Sedan började jobbet med att skriva ut historien så att den blev längre och med fördjupade karaktärer.

2. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Ulrika svarar; Ulrika började skriva skönlitterärt när hon var föräldraledig med hennes dotter, som nu är tio år gammal. Det var hennes behov av intellektuell stimulans som drev fram skrivandet. 

Även i hennes yrkesroll skriver Ulrika mycket vilket kan höra att hon känner sig uttömd efter jobbet. Men när hon var föräldraledig flödade inspirationen! Sedan har hon skrivit mer eller mindre i olika perioder.

Ulrika menar också att det som är så fantastiskt att skriva är att man alltid har sin berättelse med sig. Det är som ett dockhus i huvudet man kan ha med sig, och som man kan plocka fram när lusten faller på.

3. Skriver du på något nytt? Och i så fall vilken genre?

Ulrika svarar; Jag skriver på en ny berättelse som också rör sig i gränslandet för det övernaturliga. Den går under arbetsnamnet "Odjuret."och utspelar sig i Uppsala och Lund.

4. Vad har du för andra intressen?

Ulrika svarar;Hon brukar tycka om att röra på sig ute i naturen, tillsammans med sina barn. Nu under vintern åker de en del skidor och skridskor. På sommaren säger Ulrika att de brukar fjällvandra hela familjen. Till sommaren har hon och familjen planer på att fjällvandra i sex dagar i Padjelantas nationalpark i Lappland.

5. Hur ser din familj ut? Barn, man, husdjur?

Ulrika svarar; Hon har man och två barn. De har inga husdjur eftersom hennes man är pälsdjursallergiker. Barnen har därför fått nöja sig med tråkiga akvariefiskar. 

6. Är det lättare att skriva bok nr två?

Ulrika svarar;Ulrika hade gått och klurat på den nya historian ett tag, men hon väntade med att sätta igång med den tills manuset av "Stanna hos mig" var helt klart och boken var på väg till tryck. Sedan har det gått i vågor. Ibland tycker hon att det är super enkelt, och ibland blir det svårt, men så var det med "Stanna hos mig" också. 

Ulrika skriver för sin egen skull och är noga med att det alltid ska kännas lustfyllt, och då får det ta den tid det tar. Ibland behöver Ulrika ta en paus för att att några pusselbitar i historien ska falla på plats.

Hon har lärt sig otroligt mycket av att skriva sin debutroman, så en hel del går lättare den här gången tycker hon.

7. Beskriv platsen du helst sitter och skriver på. Vad behöver du ha i närheten?

Ulrika svarar;Oj, det brukar bli lite var som helst, och när som helst. På kvällen med en skrivbok i handen, på promenad i skogen, med mobilens anteckningsfunktion på. Någonstans i hemmet med laptopen i knäet.

8. Har du någon speciell rutin när du skriver? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Ulrika svarar;Hon har ingen speciell rutin. Ofta dyker texter upp lite här och där och då skriver hon ner dem rakt av och sedan bearbetar hon dem efteråt. Men då hon väl bestämmer sig för att skriva, då vill hon gärna sitta uppkrupen i soffan med laptopen i knäet.

9. Läser du själv? Och vad läser du i så fall?

Ulrika svarar;Jo, hon läser men det brukar inte bli inte så ofta, och så mycket som hon skulle vilja. Ulrika är väldigt förtjust i John Ajvide Lindqvists böcker, och hon läser även en hel del klassiker. Just nu läser hon telexempel Selma Lagerlöfs trilogi om den Löwensköldska ringen parallellt med deckaren "Rotvälta" av Tove Alstedal.

10. Vilket är ditt bästa skrivtips?

Ulrika svarar;Ulrika menar att man ska skriva för sin egen skull. Det finns så otroligt mycket duktiga författare och fantastiska böcker, så att nå ut med sin egen historia är väldigt svårt. Men om man gör det för sin egen skull så finns det ett stort mervärde med skrivandet oavsett. Så tänker jag när det gäller mitt egna skrivande, säger Ulrika.

Ulrika lever efter mottot "bara gör!". Istället för att tänka så mycket på vad jag vill göra så försöker jag se till att göra det. Sedan blir det inte alltid perfekt, men det blir garanterat något i alla fall. 

Ett stort tack för möjligheten att intervjua dig, Ulrika!

Foto av Magnus Aronsson 

Ha en riktigt trevlig tisdag!

Kram Nina

Tisdags trion v 9- grönt

Bokbloggen Ugglan&Boken har en tisdags trio, där det är nytt tema varje vecka, och vi uppmanas hitta på vår egna trio. Idag handlar tisdags trion om Grönt. Jag har valde en bok där författaren hade grön i efternamnet. Sedan hittade jag två böcker med gröna omslag. I bokhyllan hade jag bara några vegetariska kokböcker med grönt i titeln. Här kommer mina förslag;
Mord, det är mord
Av 
Lena Risberg 
Läs recensionen "här"

Från baksidan;UTANFÖR EN TVÄTTSTUGA i bostadsrättsföreningen Konvaljen på Södermalm i Stockholm hittas en illa omtyckt granne död. Det ser ut att varit en olycka men bästa väninnorna Ninni och Ninni tror annorlunda- de misstänker att det går en mördare lös!

I boken Mord, det är mord! får vi sällskap av Ninni och Bim, två färgstarka kvinnor som har en tendens att hamna i dråpliga situationer, stifta bekantskap med udda grannar. Mordmysterier varvas med lite historia, anekdoter, nostalgitrippar och ett och ett annat matrecept. 

"MeloDrama Queens vad kan gå fel" 
Av
Nanne Grönvall 
Från baksidan;"Kärringen kommer inte kunna sätta mig på plats. Det är en sak som är säker", mumlade Mimmi ilsket när hon klev ur taxin och stegade upp mot sin managers kontor, medvetet tjugofem minuter försenad för att Pirjo skulle förstå att Mimmi var den största stjärnan av de två. Föga anade hon att den ny-botoxade Pirjo skulle göra en grandios entré hela femtio minuter försenad. "Åh, darling!" utbrast hon med kindpussar på celebert avstånd. "Det ska bli så härligt att få göra den här turnén med dig", log Pirjo falskt.
Mimmi och Pirjo-två artister vars storhetstider har passerat bäst-före datum, åker motvilligt på en gemensam turné i förhoppning om att slippa tomma lokaler och inställda konserter. Båda lever kvar i sina divabubblor och dessutom har de alltid avskytt varandra ända sedan de träffades i mitten på nittiotalet. Mimmis livlina i den tuffa nöjesbranchen är hennes trogna vänner-MeloDrama Queens.
Välkommen till en galen nöjesvärld! Att hålla sig aktuell i underhållningsbranschen är en konstart. Att dessutom åldras och försöka hålla jämna steg med digitalisering, influencers och sociala media, visar sig inte vara lätt. I en vardag präglad av konkurens tar sig MeloDrama Queens igenom glädje, sorg, fram- och motgång tillsammans.
Jakten på att känna sig behövda och bekräftade leder MeloDrama Queens ut på hisnande äventyr. Ena dagen är man en stor stjärna och i nästa stund är det knappt någon som ens känner igen en. Vem vet vad som kan gå fel i en MeloDramatisk värld?
Dotter av jord
Av
Ann-Catrin Mattson
Från baksidan;Spänning, passion, våld och magi i 1600-talets Europa.
Irland 1649. Ailea är inte som andra. Hon ser saker ingen annan ser. Natten mardrömmar blir ofta sanna. I stugorna viskas det att modern lider av galenskap. När oroligheterna sprider sig över landet beslutar sig Aileas far för att rycka upp sin familj och flytta till Skottland. Där bor Magy, ortens örthelare, som tidigt förstår att det är något speciellt med flickan. Snart kommer Aileas liv förändras för all framtid och hon kommer finna sig intrasslad i tusenåriga mysterier.
På andra sidan havet, börjar Roderic, brorson till en mäktig spansk överste, sin militära utbildning på krigsskolan i Bologna. Där lär han känna sin mentor, den charmiga Muccio, som gör sitt yttersta för att få fason på sin eldiga lärling. Roderic och Aileas öden är tätt sammanflätade. Mellan dem växer en passion och kärlek, starkare än tid och rum.  

Ha en riktigt trevlig dag!

Kramizar Nina 

Bodygard

"Bodygard" av Katherine Center utgiven av Mius förlag . Svenskt omslag; Daniel Åberg. Bokrecension ; I den här boken får vi följa...