torsdag 3 mars 2022

Klimatsmart och fullkomligt förvirrad

"Klimatsmart och fullkomligt förvirrad" av Jennifer Berglund, utgiven av BoD förlag. Frida vill bli klimatsmart på riktigt. Därför går hon med i en Facebook grupp för att få tips. Det är inte helt enkelt att följa råden. Hon blir ofta förvirrad, vilket gör att hon hamnar i dråpliga situationer hela tiden. Hon bestämmer sig i alla fall för en hemester istället för att följa med sin mamma utomlands, och hittar ett rum hon kan hyra i den lilla byn Vendel. Där ska hon tillbringa fyra veckors semester. Hon kommer bra överens med sin hyresvärd Margareta. Snart känner hon sig riktigt hemma i den lilla byn och får känslor för Margaretas stiliga son Jack. Hon glömmer nästan bort att hon redan har en pojkvän...

Jag tyckte det var en mysig feelgood roman, fylld med humor och glimten i ögat. Boken innehåller också fina miljöer och trevliga karaktärer. Ja, förutom Fridas pojkvän då, som verkar vara väldigt ego centrerad. Han verkar inte tänka på någon annan än på sig själv- framförallt inte Frida.

Frida vill göra smarta klimatval, men ibland blir det lite tokigt och då kan man inte låta bli att dra på smilbanden lite. En varm berättelse om kärlek, vänskap och en portion romantik rullas ut. Det är även en berättelse om att välja det som är bra för miljön, gärna med lite eftertanke. Det gäller att hitta den rätta balansen, vilket kan vara svårt. Ja, i alla fall om man torkar baken med björnloka...

Boken är lättläst som en feelgood roman ska vara och passar bra att läsa nu när man längtar till sommaren. Jag skulle gärna ha min semester som Frida. Det lät underbart! En härlig debut som jag gärna vill läsa fortsättningen på. Boken får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favoritställe ur boken;Fåglarna kvittrar och humlorna surrar harmoniskt utanför fönstret medan solens strålar letar sig in genom springorna mellan persiennerna. Jag kan uppskatta deras skönsång betydligt mycket mer nu än vad jag gjorde klockan fem i morse när jag vaknade och inte förstod var jag befann sig och varför en broderad tavla försökte tvinga mig att le mer och hotade med att slå ut mina tänder.

Efter att ha legat och dragit mig ljuvligt länge i den mjuka sängen påminner min mage mig allt mer högljutt om att det är dags att kliva upp. I köket är Margareta redan vaken och har just börjat duka upp frukosten. Och inte vilken frukost som helst. Hon har bakat små gyllenbruna scones som sprider en ljuvlig doft i hela köket och ställer just fram skålar med lemoncurd och jordgubbssylt.

Min blick blir plötsligt suddig och i min mage känns det lika varmt som det ser ut att vara ute, där solen skiner från en klarblå himmel. 

Från baksidan;Frida Sandberg ska bli klimatsmart på riktigt-och hon tänker börja med en hemester! Efter en stunds googlande dyker ett riktigt lovande resmål upp. I den lilla byn Vendel bor en äldre dam med ett ledigt gästrum som hon gärna vill hyra ut. Kan det blir mer perfekt?

Samtidigt som Fridas nya miljötänk försätter henne i dråpliga situationer blir hon snabbt god vän med sin huskamrat Margareta. Däremot har hon inte samma tur med Margaretas stiliga son Jack, som verkar allt annat än imponerad av sin mors sommargäst.

Snart börjar hon ändå känna sig riktigt hemma bland invånarna i Vendel, men allt som oftast gör sig en mörk hemlighet påmind. Och när heta känslor uppstår mellan henne och Jack glömmer hon nästan bort att hon faktiskt redan har en pojkvän.

Klimatsmart och fullkomligt förvirrad är en humoristisk feelgoodroman  där romantik blandas med de många fallgropar som ett klimatsmart liv kan innebära.

Ha en fin dag!

Kram Nina 

2 kommentarer:

Moorlandstallet- Den nya hästen

"Moorlandstallet- Den nya hästen" av Catherine Hapka utgiven av Bonnier Carlsen förlag . Boken är baserad på  Star-stable spelet ...