söndag 23 januari 2022

Mord, det är mord

"Mord, det är mord" av Lena Risberg är utgiven av Lava förlag är den första delen i serien om Ninni och Bim. Jag har recenserat den andra boken också, "Mord i bistra vinternatten". En tredje del är på gång. När man hittar en illa omtyckt granne död, nedanför en brant trappa tror polisen det är en olycka. Men Ninni och Bim är övertygade om att det är mord. Från början är alla udda karaktärerna i bostadsrättsföreningen Konvaljen misstänkta, och alla ska förhöras. Vi får följa deras mordutredning, men inte bara. Boken är även fylld av god mat också, och en del historia.

Jag tycker om hela idén som författaren byggt upp med målande beskrivning av karaktärerna. Jag gillar också de mysiga inslagen av deras måltider. De båda damerna är helt enkelt underbara. Väldigt coola och rappa i kommentarerna. De tvekar inte att dra en liten vit lögn och de gör det utan att blinka. Det är en lättläst feelgood deckare med det lilla extra och glimten i ögat. Denna mysdeckare är väl läsvärd och får ❤❤❤❤❤/5.      

Mitt favoritställe ur boken;Vi blev kvar på stranden till sena eftermiddagen då vi cyklade tillbaka för att sätta på grillen för kvällens middag. Det blev laxpaket med persilja, dill, gräslök, körvel, citron och smörvsom lades på grillen. Till det kokt färskpotatis och kall öl från Nynäshamns Ångbryggeri. Visst sätt det också som en smäck i den ljusa försommarkvällen. Och återigen kändes mord och elände väldigt långt borta. Men det var trots allt omöjligt att inte prata om det som hänt och vi började summera våra intryck från de senaste förhören. 

"Anna var väldigt snabb att hålla med oss om att det är mord" började jag och Ninni tittade spänt på mig för att höra vart mitt resonemang skulle ta vägen. "Tänk om hon vill vara med och utreda för att föra oss på villospår och få bort misstankarna från sig själv?" Jag tittade på Ninni och såg att hon tyckte till för att för en kort stund sitta tyst och begrunda det jag precis sagt.

"Mmm, det vore onekligen en smart manöver för att vilseleda oss. Men vilka motiv har hon och tror du Simon också är inblandad i så fall?" Hon tittade på mig och väntade på svar.

Från baksidan;UTANFÖR EN TVÄTTSTUGA i bostadsrättsföreningen Konvaljen på Södermalm i Stockholm hittas en illa omtyckt granne död. Det ser ut att varit en olycka men bästa väninnorna Ninni och Ninni tror annorlunda- de misstänker att det går en mördare lös!

I boken Mord, det är mord! får vi sällskap av Ninni och Bim, två färgstarka kvinnor som har en tendens att hamna i dråpliga situationer, stifta bekantskap med udda grannar. Mordmysterier varvas med lite historia, anekdoter, nostalgitrippar och ett och ett annat matrecept. 

Ha en fin vecka, alla läsare!

Kram Nina 

Läs också  recensionen om

"Mord i bistra vinternatten" här


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Fjärilar i magen

"Fjärilar i magen" av Ida Fryklund , utgiven av Saga Egmont förlag . Vi får följa Oskar som har tagit över sina föräldrars restaur...