onsdag 2 februari 2022

Stanna hos mig

"Stanna hos mig" av Ulrika Lagerlöf. Detta är författarens debutroman. Utgiven av Lava förlag. Malin och hennes dotter Alice åker till gammelfaster Veras lilla torp i småland, för att leta reda på ett testamente som ska finnas där. Hon tänker också spendera lite kvalitetstid med sin dotter, eftersom hon jobbar aldeles för mycket. Men vad är det för hemlighet som döljs inför det lilla torpets väggar? Varför börjar Alice plötsligt gå i sömnen? I bland känner Malin att de inte är ensamma i det lilla torpet. Atmosfären blir mer och mer skrämmande och tillslut bestämmer sig Malin för att ta med sig Alice där ifrån mitt i natten. 

Det är en vacker och vemodig berättelse där vi får följa Vera i början av 50-talet samtidigt som vi får följa nyseparerade Malin i nutiden. Malins dåliga samvete för att hon jobbar aldeles för mycket, samt Veras öde griper tag verkligen tag i en. Det är en tragisk historia som utvecklar sig. Miljön och karaktärerna är väl beskriva, och deras tankar och känslor känns äkta. Författarens språk är vackert och flytande, som poesi. Jag älskade verkligen att läsa den här boken! Den är mysig, välskriven och väldigt svår att lägga ifrån sig! Jag läser gärna mer av författaren. Denna spännande spökhistoria får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favoritställe ur boken;Äntligen är sommarvärmen här. De senaste veckorna har varit kalla och regniga, men nu smeker solen gläntan och en ljummen vind får björkarnas löv att sakta röra sig. Över gräset hörs det dova surrandet från trollsländor som susar genom gläntan i jakt på insekter. Jag ligger i hängmattan mellan björkarna. Kerstin går runt mig i gräset, plockar med pinnar på marken och sjunger för sig själv. Jag ser hennes konturer som en svag aning genom det vävda, solblekta tyget. Hon är tre år gammal och det ljusa håret lockar sig i nacken. Kanske borde jag klippa det snart, det vore mer praktiskt. Men jag älskar att dra fingrarna genom det när hon sover, reda ut tovorna som bildas av vind och svett.

Nu vill hon upp till mig i hängmattan.

Nu ligger hon här bredvid mig. Tätt intill, med huvudet på min axel. Vi tittar på trädkronorna och den blåa himlen ovanför. En citronfjäril flyger förbi ovanför oss. Jag berättar för Kerstin om löv och grenar, om fjärilar och deras puppor. Vi virar hängmattan om oss och låtsas att det är en kokong, att vi är två larver som ska bli fjärilar. Hennes bruna ögon som möter mina där i halvmörkret. Vi har vårat eget universum, hon och jag. Inget annat spelar någon roll.  

Från baksidan;RESAN till det lilla torpet i den småländska skogen är ett sätt för Malin att få en paus från jobbet på PR-byrån, och försöka ta igen förlorad tid med sin femåriga dotter Alice. Men torpet visar sig bära på.en historia som ingen av dem kunnat ana, som gör både Malin och hennes dotter till medspelare i något okänt.

Vad är det Malin ser skymta förbi innanför övervåningens fönster? Och varför börjar Alice plötsligt gå i sömnen? Vad är det som är sant och verkligt, egentligen, och vem avgör skillnaden?

STANNA HOS MIG är en berättelse om kärleken som är större än själva livet och om rädslan för att förlora det som betyder allra mest.

Ha en riktigt trevlig dag!

Kramar Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utan oss

"Utan oss" av Susanne Sundling utgiven av Lava förlag . Johan och Annikas barn har nu lämnat boet, och Annika försöker nu vänja ...