söndag 6 mars 2022

En smakbit på en söndag-Rovmärkt

 

Idag är det söndag igen. Min man har jobbat hårt med Williams rum, så det är inte mycket kvar, bara lite små detaljer. Vi var iväg en tur till byn igår och handlade till middagen, annars har vi varit hemma. Jag bakade kärleksmums till familjen. Till middag blev det potatisgratäng och hemma gjorda köttbullar. Solen skiner idag så skönt. 

Idag blir det att förbereda barnen för i morgon är det skola igen. Tråkigt att loven går så fort. Det är skönt att slippa gå upp klockan sex på morgonen. 

Astrid Terese på bloggen "Betraktninger" har ett boktema varje söndag, där vi bjuder på en smakbit ur en bok vi läser. Jag tänkte bjuda på en liten smakbit ur en av böckerna jag läser just nu. Min smakbit kommer från "Rovmärkt" skriven av Lovisa Wistrand. 

Smakbiten;Fotstegen kommer närmare. Tänk om jag blir påkommen igen? För några månader sedan lovade jag att aldrig göra om det och sedan dess har jag varit försiktig. Jag vill inte ta alla tester igen, vill inte göra min familj besviken. 

Ännu närmare.

De är inne i huset men det spelar ingen roll, för det är fallfärdigt och har stora, gapande hål i väggarna. Så stora att jag kan se skogen från mitt gömställe. Borde jag springa och hoppas på det bästa? 

Nej. Då skulle de skjuta blint och tro att jag är infekterad, att jag var en flykting som kommit för att leta mat och konserver. 

Tystnad.

Tiden går och det känns som evigheter. Mörkret börjar falla utanför skrymslet jag hukar i. Är de borta? De måste. Jag kan inte vara här när natten kommer. 

Jag kastar snabba blickar omkring mig, kravlar ut genom hålet och skyndar in i skogen. Ökar takten, lite i taget. Trädens skuggor skapar långa, taggiga skepnader över stigen. Gåshud, det blåser kallt. Vinden rasslar spöklikt i barrträden.

Från baksidan;ETARA LEVER I EN INSTÄNGD VÄRLD. Utanför murarna härjar smittan och de förbjudna djur som bär på den. Men när Etaras pappa blir sjuk tvingas hon ta sig ut i jakt på medicin, en jakt som slutar i katastrof. Hon blir biten av en vildkatt som kan vara smittad. Och hennes kropp förändras.

Medveten om den dödsdom som väntar lämnar Etara sitt hem för att söka sig till Afrikas savann, där hon får veta vad hon blivit:en var, en människa som kan omvandla sig till djur. 

Geparden Tsaro tar henne under  sina motvilliga vingar och lovar att träna henne. Men varjägare patrullerar savannen och så fort Etara sätter sin fot på Afrikas torra mark blir inget sig likt igen.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kramizar Nina 

14 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten! Den ska jag kolla upp!

    SvaraRadera
  2. Tack för smakebiten, har funderat att köpa den på rea men vet inte.

    SvaraRadera
  3. Lovisa Wistrand är ju ett bekant namn, men jag har än så länge inte läst något av henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst Ödets kyss av Lovisa Wistrand. Den är en av de finaste böcker jag läst! Kan verkligen rekommendera den.

      Radera
  4. Vilken speciell historia! Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  5. Oj, här var det mycket fantasi och spänning. Tack för smakbit

    SvaraRadera
  6. känner inte till författaren. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
  7. Hm, det låter som en annorlunda historia. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera

Utan oss

"Utan oss" av Susanne Sundling utgiven av Lava förlag . Johan och Annikas barn har nu lämnat boet, och Annika försöker nu vänja ...