torsdag 19 maj 2022

Lycka-Bokpost

Vilken lycka är att få Sara Bäckmos trädgårds bok "Hållbar odling" som rec ex. Jag har följt Sara under flera år nu och hennes böcker är så inspirerande med underbart vackra trädgårds foton. Jag plockar ofta fram dem jag har hemma för att bara njuta av allt det vackra som växer i hennes trädgård.


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 


Rosbergs bokhandel

"Rosbergs bokhandel" av Anna Gustafsson, utgiven av Lava förlag. Detta är författarens debutroman. Den nyligen separerade Elin bor i en liten stuga på landet och jobbar i en bokhandel. Hon trivs med sitt arbete. En ny chef har börjat på bokhandeln där Elin jobbar. Hon blir snart anklagad av den nya chefen, för att inte sköta sitt arbete som hon ska. Hon anklagas för att komma försent och vara slarvig. Samtidigt börjar en snickare en renovering av hennes hyresvärdas fastighet. Snickaren verkar trevlig och charmar henne, och snart har hon och snickaren Fredrik ett förhållande. Det dröjer dock inte länge förrän han börjar ha synpunkter på hennes boende, och föreslår att hon ska flytta till en lägenhet som ligger mer centralt. Chefen Louise vill att hon ska ta ledigt från sitt arbete eftersom hon säger att Elin gör för mycket fel. Något skaver och snart beslutar sig Elin och hennes vänner, för att undersöka saken.  

Boken är en riktigt spännande emellan åt,  samtidigt som det är en fin roman om vänskapsrelationer och sorg över att bli sviken av sina närmaste. Elin har inte så bra relation till föräldrarna som ständigt kritiserar henne, vilket får henne att tappa självförtroendet. Det blir inte bättre av att chefen anklagar henne samtidigt. Dåligt självförtroende kan nog många känna igen sig i. Hon börjar känna sig utbränd och deprimerad och vill inte träffa någon. Dock har Elin människor i sin närhet som tror på henne och vill henne väl. Språket i boken är lättsamt, vilket gör att boken går snabbt att läsa igenom. Slutet gör också att man hoppas på en uppföljare, då man undrar vad som händer sedan. Jag uppskattade denna fina feelgood debut och den får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Det är inte förrän hon står med kaffekoppen på sitt kontor som hon inser att hon faktiskt är först på plats. Ytterdörren var låst när hon kom. Lamporna släckta. Kaffebryggaren startade hon själv. När jackan hänger på kroken sjunker Elin djupt ner i sin sköna kontorsstol och andas lugnt. Hon sluter ögonen, tar några djupa andetag och känner den trygga doften av kaffe. 

-God morgon, hörs en röst lågt från dörren.

Elin öppnar långsamt ögonen och ser Peter stå där. 

-God morgon. 

-Det ser ut som en stunds meditation. Bra idè, det är ett bra sätt att starta dagen. Hoppas jag inte störde dig.Han är på väg till sitt kontor när han stannar till och frågar undrande:

-Du börjar inte än förresten, du är tidig. Är det för att du skulle meditera eller har du ändrat arbetsschemat? 

-Du stör inte alls. Jag börjar snart, så tidig är jag inte. Bättre att vara här i tid än försent. 

När hon börjat hitta lugnet igen så kom han också för att kritisera. Att vara på arbetet i tid är knappast något hon ska behöva skämmas över. Det går inte att göra någon nöjd. Den krypande känslan som skapar oro i kroppen och inte tillåter henne att slappna av helt ger sig inte riktigt under dagen. det är nästan som om hon har en liten gubbe på axeln som viskar i örat att hon inte är tillräcklig, att hon inte sköter jobbet som hon borde.Hon önskar att det fanns någon på andra axeln som spred positiva vibba, men den lilla gubben är som bortblåst.

När det är dags för lunch går Elin till mataffären. Med snabba steg går hon in i affären. Stressen far runt i kroppen och skapar ett susande i huvudet. Den röda korgen fyller hon med rostbiff, kåldolmar, pommes, ägg och annat som verkar gott. Det blir tungt och armen gör ont. Vid kassan packar hon snabbt ner allt i påsar och går raskt tillbaka till bokhandeln. Det är en utmaning att få in alla varor i den underdimensionerade kylen med frysfack. Lunchrasten är slut. Elin tar med sig en sallad in på kontoret och äter samtidigt som hon går igenom och svarar på mailen.

Från baksidan;

Sedan Elin separerade från sin förra pojkvän hyr hon en liten stuga på landet. Hon trivs med arbetet i bokhandeln men hennes nya chef Louise beter sig märkligt. Arbetsschemat ändras utan notis, böcker försvinner och Louise skyller alla olyckor på Elin. 

Tillvaron blir bättre när snickaren Fredrik träder in i hennes liv. Elins hyresvärdar har fått problem med fukt i sitt hus och anlitar Fredriks hjälp. Han visar sig vara trevlig och hjälpsam och snart börjar de träffas allt mer.

Men det är något som inte stämmer. Fredrik börjar ha åsikter om stugan, arbetet med fuktskadan blir bara större och större och Elin hör att han då och då har mystiska samtal med någon. Chefen Louise blir dessutom allt odrägligare, vad har hon egentligen för agenda?

Ha en underbar dag!

Kramar Ninni💓

Tant Skateboard


"Tant skateboard" av Lotta Eriksson, illustrerad av Jenny Lindqvist, och utgiven av Idus förlag. Ålder 3-6 år. Samantha valde denna fina bilderbok av högen med sagor vi ska läsa. En fin bok om ensamhet, gemenskap och äventyr. Vi gillade verkligen tant Ingegerd, som är häftigt illustrerad. Hon är inte som alla andra, äldre människor. Hon vill hitta nya vänner som gillar att vara aktiva precis som hon. De andra tanterna är tråkiga som bara vill sitta och handarbeta, kanske om hon hittar någon som är yngre? Hon tar sin skateboard och ger sig iväg. Vad härligt med en tant som visar så mycket livsglädje. Man är aldrig äldre än man känner sig och det visar denna mysiga bilderboken. Vi uppskattade de fina färgglada illustrationerna och den humoristiska texten. Detta är en bok man bli glad av. Boken får ❤❤❤❤❤/5  i betyg. Tack Idus förlag för rec ex.

Vårt favoritställe ur boken;

Hon tar ett djupt andetag och hoppar upp

på brädan. Hon känner den friska luften mot

kinderna och kisar mot solen.

Det här är livet, tänker hon glatt. Inte en

virkning så långt ögat når.

Från baksidan;

Ingegerd är inte som andra tanter. Hon kan varken laga mat, baka bullar, eller sy. Istället gillar hon att klättra, dyka och resa. Och det allra roligaste hon vet, det är att åka skateboard.

Men med tiden har alla Ingegerds vänner dött och hon har ingen kvar att umgås med. En dag ledsnar hon på ensamheten  och ger sig ut på jakt efter nya vänner. Har hon tur hittar hon någon som gillar att åka skateboard.

Ha en underbar dag bok vänner!

Önskar 

Samantha och Nina 🍬



Bokpost nr 21

Här kommer en redovisning av veckans bokpost. De flesta är överraskningar denna gången. Jag ser fram emot att få läsa alla dessa fina böcker. Så otroligt tacksam. I veckan har jag också hunnit att baka bullar till familjen, som försvann snabbt. 


Jag ville hitta något lättläst till de stora tjejerna här hemma, som har svårt att läsa  pga dyslexi och hittade dessa fina från Vilja förlag.


"Heta kyssar", "Varma vindar" och "Kalla fötter"

Av 

Amanda Hellberg


"Morden i Great Didling"

Av

Katrina Bivald 

Jag fick med en liten påse the som ska bli kul att smaka.


"Jorden rämnar och marken gungar"

Av

Erica Eklund


"Rosberg Bokhandel"

Av

Anna Gustafsson


"Berätta en detalj"

Av

Malin Tuvesson


"Sommarbilder och sanningar"

Av

Caroline Möllesand


"Den bästa sommaren"

Av 

Sara Morgan


"Konserverad kärlek och spröda drömmar" 

Av 

Åsa Hallengård

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Hett i hyllan-Fyren mellan haven

 

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagon tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan? Fler finns här hos Bokföring enligt Monika.

Idag föll mitt val på "Fyren mellan haven" Av M.L. Stedman.

Från baksidan;

Efter fyra uppslitande år på västfronten återvänder Tom Sherbourne till Australien och tar anställning som fyrvaktare på Janus Rock, en ensligt belägen ö nästan en halv dagsresa från kusten. Omgiven av havets tomma vidder och med sin unga hustru Isabel som enda sällskap, hoppas Tom finna ro för sin sargade själ.

En aprilmorgon några år senare spolas en båt upp på stranden och i den vinddrivna farkosten finner fyrvaktar paret en död man och ett levande spädbarn. Tom vill först låta underrätta myndigheterna, men Isabel, som genomlidit tre missfall, ser barnet som svaret på alla sina böner, som en gåva direkt från gud. Mot bättre vetande beslutar det sig för att behålla det lilla flickebarnet och låta världen tro att hon är deras dotter. Det är först två år senare, när de återvänder till fastlandet, som paret inser att den händelse som gett deras tillvaro en mening samtidigt slagit en annan människas liv i spillror.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Ninni

tisdag 17 maj 2022

Champagnekorkar & Cateringkaos

 "Champagnekorkar och Cateringkaos" av Frida  Gråsjö och utgiven av Modernirista förlag. Cillas cateringföretag går knappt runt, och dessutom har hon två år gamla tvillingar att ta hand om samtidigt som hennes äktenskap verkar knaka i fogarna, då hennes man håller på med ovanligt mycket messande på mobilen. När tv serien kär och galen vill spela in några avsnitt i hennes stad så ser Cilla sin chans att rädda catering firman. Men hon har ett tufft motstånd i Maggan, en kvinna som verkar vara utan skrupler, men kan Cilla verkligen sjunka till hennes nivå? Och vem är det som verkligen eldar upp osämjan mellan dom?

Jag gillar verkligen Cillas karaktär, hon är som vem som helst med fel och brister. Hon kan bli arg och missförstå saker och ting, som vem som helst. Hennes karaktär känns genuin och jag gillar henne. Tvillingarna verkar lagom mycket busiga och är så söta. Jag tilltalas också av de fina miljöbeskrivningarna och den goda maten som man gärna vill smaka. Jätteroligt tema med en matlagningstävling också tycker jag. Frida Gråsjös böcker är så lättsamma och mysiga. Detta är tredje och sista fristående delen i serien vilket är tråkigt, men jag hoppas Frida skriver många, många fler böcker. Man kan inte läsa för många av hennes underbara feelgood böcker. Av alla de tre böckerna i Rosnäs serien tyckte jag mest om denna. Boken får liksom de andra två böckerna i serien ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favoritställe ur boken;

CILLA sträckte på sig där hon låg i sängen. Otroligt att hon fått sova ända till klockan åtta en lördagsmorgon. Nu hörde hon skrammel och fnissningar utanför och hon satte sig upp till hälften lutad mot armbågarna. Dörren sköts upp av en liten hand och när tvillingarna fick se att hon var vaken störtade de mot sängen. Cilla kunde inte låta bli att skratta åt deras entusiasm och hon sträckte ut armarna för att fånga upp dem. Bakom tvillingarna dök Dieter upp, bärandes på en bricka. När barnen frigjort sig från Cillas omfamning klättrade de vidare till Dieters sida av sängen och han kunde äntligen ställa ner brickan i Cillas knä. Han lutade sig fram och gav henne en kyss. 

"-God morgon sömntuta", sa han. 

"-Vad är det här?" Cilla skrattade mot honom. " Jag minns inte när jag fick frukost på sängen senast."

Hon tittade på brickan framför sig. Smörgåsar med ost, skinka och en liten skiva gurka på toppen, en tallrik med melon och jordgubbar och två koppar kaffe. Uppenbarligen tänkte Dieter stanna och äta frukost med henne.

"-Ja, vi kan fixa i köket vi också, eller hur tjejer." Dieter gjorde high five med tvillingarna, som efter att nappat åt sig var sin jordgubbe försvann ut i vardagsrummet. Dieter där emot makade sig så han satt bredvid Cilla i sängen och med en av kuddarna bakom ryggen. 

-"Räcker du mig kaffet?"

-Visst, men var kommer det här ifrån?"

Dieter såg henne i ögonen.

-"Det känns inte bra att du blev så arg i går, jag vill att vi ska vara sams." Han såg ut som en ledsen hundvalp och Cilla smälte direkt. 

Från baksidan;

Cecilia "Cilla" BLOM sitter fast i vardagspusslet. Det är slitsamt att driva företag och cateringfirman går knappt runt. Att vara mamma till tvillingflickor tar också på krafterna, och det blir inte lättare när relationen till maken Dieter knakar i fogarna.

När tv-programmet kär och galen ska spela in några avsnitt i Rosnäs blir Cilla indragen i en matlagningstävling med chans till en stor prissumma och en egen tv-show. Men motståndet i form av den galna countrysångerskan och grillspecialisten Maggan är tuffare än Cilla trott. Maggan tycks spela fult och nu är det upp till Cilla att testa vad hennes eget samvete tillåter. 

Mycket står på spel och Cilla ser en chans att rädda sin cateringfirma. Samtidigt måste hon bestämma sig för om hon kan, och vill, lappa ihop sin familj. För vilken sorts frihet är hon egentligen ute efter?


Ha en underbar dag!☘

Kram Nina

Läs recensionen av "Bed & Breakfast för lata brudpar" här

Läs recensionen av "Argbiggornas antikvariat" här

Jättestugan med korvtaket

"Jättestugan med korvtaket" av Vilhem Sundbom och Jonas Sjöblom, utgiven av Sunflower produktion AB. När jag läste denna boken för Samantha hade hon och jag en riktigt rolig sago stund. Ingen saga att somna snabbt till då den är spännande och måste höras till slutet, för att se hur det går för barnen. Detta är en modern tappning av en Hans och Greta saga. Denna typen av saga berättade man för barnen för länge sedan, då man försökte få barnen att hålla sig borta från skogen. Där kunde de ju gå vilse eller träffa på farliga djur. Varje saga hade sin egen särprägel, beroende på sagoberättaren. Även att det måste vara både en pojke och flicka med på grund av att både flickor och pojkar skulle kunna lyssna på sagan, och känna igen sig. Boken innehåller jätte många fina och spännande detaljer i illustrationerna. Jättarna ser lagom kusliga ut. Boken får ❤❤❤❤❤/5.

Vårt favoritställe ur boken;

Uppe på taket upptäckte Saga ett hål bland alla korvar. Hon kikade ner och såg två jättestora varelser som låg och sov. Förskräckt började hon krypa ner för taket igen, men jättarna hade redan hört henne och vaknat.

- Vem är det som prasslar på mitt tak? mullrade den ena av dem.

- Åh, det är bara en liten fågel, svarade Saga med sin allra tidigaste röst.

-Jaså, då kan du ju inte göra någon skada, svarade jätten och somnade om.

Saga ryckte åt sig en knippe korvar och sprang tillbaka till Sixten. 

Titta vad jag hittade i skogen, ropade hon glatt. 

Nu hade de i alla fall mat så att de kunde äta sig mätta, men vägen hem hittade de fortfarande inte. Därför var de tvungna att stanna kvar i sin träkoja.

Från baksidan; 

När de två syskonen Saga och Sixten går vilse i skogen hittar de ett hus som är gjort av korv. Det visar sig snart att husets ägare är ett par jättar, som mer än gärna vill göra söndagsstek av barnen. Jättestugan med korvtaket är en humoristisk bilderbok som baseras på en gammal folksaga. Boken är skapad av Vilhelm Sundbom och Jonas Sjöblom, som tidigare gett ut den hyllade barnbokserien Bortrövad. Jättestugan med korvtaket är en underhållande äventyr för både stora och små.

Ha en rolig solig dag!🐇

Kramis Samantha och Nina 

Bodygard

"Bodygard" av Katherine Center utgiven av Mius förlag . Svenskt omslag; Daniel Åberg. Bokrecension ; I den här boken får vi följa...