tisdag 14 juni 2022

Tisdagstrion-Husdjur i bokform


Bokbloggen Ugglan&Boken har en tisdags trio, där det är nytt tema varje vecka, och vi uppmanas hitta på vår egna trio. Idag handlar tisdags trion om vilka böcker man har som handlar om husdjur.

Idag har jag valt "Hur Stella lärde sig prata" av Christina Hunger, "Katt bland duvor" av Agatha Christie samt "Ensamma hjärtan och hemlösa hundar" av Lucy Dillion.


"Hur Stella lärde sig prata"

Av

Christina Hunger

Från baksidan;

När Christina Hunger fick hem sin korthåriga och storörade valp vid namn Stella, ställde hon sig själv en enkel fråga: om hundar kan förstå ord som människor säger till dem, borde de då inte kunna säga ord till oss?

Christina, som är logoped och jobbar med alternativ kommunikation för att lära barn med tal-och språkstörningar att prata, hade ingen tanke på att starta en revolution innom djurkommunikation. Ändå är det precis vad hon -och Stella-har gjort. Tillsammans har de vunnit hundälskares hjärtan över hela världen och inspirerat forskare att styra sitt arbete i en ny riktning.

Med hjälp av tasstora knappar, programmerade med inlästa ord, har Stella lärt sig att uttrycka sina tankar, känslor och önskemål. Idag kan Stella säga mer än trettio ord, som hon även kombinerar till enkla meningar. Som:"säng vill gå ut". innan hon tar en tupplur ute i solen; Hon ber om en promenad genom att trycka på "hjälp gå ut", innan hon bekräftar med ett "glad", när Christina gör iordning kopplet och hon säger till och med "älskar dig" innan hon lägger sig på rygg och väntar på att bli klappad.

"Katt bland duvor"

Av

 Agatha Christie

Från baksidan;

Det hade smugit sig in en katt bland de värnlösa duvorna.

En främmande katt med sylvassa tänder och långa, skarpa klor, som inte tvekade ett ögonblick att slå till på nytt...



"Ensamma hjärtan och hemlösa hundar"

Av 

Lucy Dillion

Från baksidan;

Rachel har just blivit av med jobbet på reklambyrån samt den chica Londonvåningen och hennes älskade har gjort slut. I samma veva får hon reda på att hon har ärvt sin mosters tillgångar-ett hus på landet och Ett hem för övergivna hundar...

När hon har förlikat med sin nya livssituation blir hon allt mer engagerad i arbetet med att finna nya ägare till de tilltufsade hundpersonligheterna. Till sin hjälp har hon flera godhjärtade människor som brinner för uppgiften. Och den råbarkade veterinären George rycker gärna in vid behov. Under hundpromenaderna knyts nya starka band, inte bara mellan människor och hundar...

 

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kramizar Ninni

måndag 13 juni 2022

Drömmar till salu

"Drömmar till salu" av Ada Wester, utgiven av Piratförlaget. Denna underbara roman är författarens debutroman. Vi får följa två personer. Ester på femtiotalet och Anni som är hennes barnbarn i nutid. Från det att Ester börjar skolan älskar hon den. Trots att hon får gå hela vägen till och från skolan och måste hjälpa till på gården, studerar hon flitigt. Hon älskar att läsa böcker, som hon får låna av klasskamraten Hjalmar. En dag räddar hon ett barn från att drunkna och föräldrarna sätter av pengar åt henne för att Edith ska kunna studera vidare. Hennes dröm är att bli lärarinna och hon börjar studera i Stockholm. Men det oväntade händer och hon blir gravid. Men vem är pappan? Anni får ärva sin farmors hus. Hon tänker renovera det och funderar om hon ska sälja huset sen. Men med tiden kommer hon att älska det fina huset. Anni är kluven, ska hon verkligen sälja det?

Vad är man beredd att göra för den man älskar? Edith är beredd att ljuga för att den hon älskar ska få det liv han förtjänar. Idag behöver man förhoppningsvis inte göra sådana uppoffringar. Jag gillar verkligen denna typ av roman när man får följa olika personer i dåtid och nutid. Jag njuter av de fina person och miljöbeskrivningarna. Boken är välskriven och man fastnar direkt från första sidan. En riktigt mysig bok, som har det där lilla extra. Jag gillade båda huvudpersonerna Ester och Anni. Det är spännande att följa Ester, som arbetar hårt för att få en utbildning och Anni som jobbar hårt för att renovera sitt nyligen ärvda hus. Vi får följa Anni en sommar, genom husrenovering, på loppisbesök och hennes funderingar på vad hon vill få ut av livet. Naturligt vis innehåller boken några fina tvister och överraskningar. Kanske får man till och med reda på vem som är pappa till Esters barn. Boken tog slut aldeles för fort och jag skulle gärna läsa mer av författaren. Boken får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favoritställe ur boken;

DET GAMLA HUSET såg stort ut där det stod mellan fruktträden och runtomkring sträckte en trädgård ut sig med buskar och höga träd. Anni öppnade den gröna trägrinden, gick närmare och granskade huset uppifrån och ner, med samma blick som hon brukade använda på loppisfynd. Fördelar och nackdelar, charm och skavanker. Alltihop fanns där men skillnaden var att hon inte behövde bestämma sig. Huset var redan hennes. Och nu längtade hon efter att få utforska det. 

Det var byggt 1905, enligt pappren hon fått med posten, och någon hade verkligen bemödat sig. Det första som mötte besökaren var en liten punchveranda, för liten för att egentligen kunna användas, men Anni blev ändå lycklig av åsynen. Ovanpå den fanns en balkong ut från övervåningen, som hon mindes att de suttit och fikat på-ständigt detta fika!- men nu var det tveksamt om hon verkligen borde våga sig ut på den. Bäst att få den kollade först, för säkerhets skull. Fasaden såg ut att behöva målas och de vita knutarna flagade, men det hade hon väntat sig. Huset var åttiokvadrat uppdelat på två våningar, men Anni gissade att övervåningen, under det brutna taket, inte räknades i hela sin yta. Hon var inte direkt lång, så för henne skulle det inte bli något problem att stå där uppe. Jämfört med de olika ettorna hon hade bott i fram till nu kändes det som ett palats. Kanske skulle Bodil få sina temafester ändå, innan Anni sålde huset! Bara hon slapp nakenfesten. 

Med en känsla av andakt låste Anni upp dörren och klev in i hallen. På väggen hittade hon en gammeldags strömbrytare, en pigg som skulle petas neråt, som fick hallen att lysas upp av ett varmt sken. Framför henne öppnades en tidskapsel, en minnets väg rakt in i femtiotalet- och in i hennes barndomsminnen. Anni gick in i vardagsrummet och häpnade över möblerna som hon skulle ha slängt sig över om hon sett dem på en loppis. Eller en dyr vintagebutik i Stockholm, för den delen. De hade hon så klart inte brytt sig om som barn, men den vuxne Anni älskade varje pinal.

Från baksidan;

Anni blev stående och såg på honom, hans rufsiga hår och blåbyxorna, och någonstans kände hon att det var så här hon alltid föreställt sig det. Livet. En leende, rufsig man som målade om deras gemensamma hus. Men det här var hennes hus och han var bara hennes goda granne. Eller? Hur visste man egentligen?

Vad gör man om man ärver ett hus i en sörmländsk byhåla? Renoverar och säljer med vinst, förståss. Så tänker åtminstonde Anni när hon plötsligt blir ägare till farmor Esters gamla hus i Stjärnhov. Det är dessutom fullt av fina femtiotalsmöbler och byggdes är full av loppisar, så Anni startar Instagram kontot Drömmar till salu, där hon säljer retromöbler och visar upp sitt underbara liv på landet. Att renovera hus visar sig dock vara rätt jobbigt, så när Love dyker upp och erbjuder sin hjälp är Anni inte sen att tacka ja.

Sextiofem år tidigare flyttar Ester tillsammans hus, sjutton år gammal, ensam och gravid. Med sig har hon några få tillhörigheter och en stor hemlighet. Vad hände egentligen från uppväxten på gården och lärarstudierna i Stockholm, till att hon blev på det viset? Vem är det som är far till barnet, och varför vägrar Ester yppa det för en endaste själ?

Drömmar till salu är en roman om kärlek. Om kärleken till ett hus, till gamla möbler, till den man alltid har älskat och aldrig kommer att glömma. Det är en berättelse om två tider, om två unga kvinnor som söker sin väg i livet, och kommer till samma plats. Hem.

Ha en fortsatt trevlig kväll!

Kramizar Nina 

söndag 12 juni 2022

Smakbit på en söndag- Morden på Österlen-Ett fynd att dö för

 

Astrid Terese på bloggen "Betraktninger" har ett boktema varje söndag, där vi bjuder på en smakbit ur en bok vi läser. Ibland vikarierar "Lesekunst" och smakbitarna hittas där. Jag tänkte bjuda på en liten smakbit ur en av böckerna jag läser just nu.

Min smakbit kommer från  "Morden på Österlen-Ett fynd att dö för" av Anders de la Mote och Måns Nilsson. 

Smakbiten;

Prolog

Klockan var bara fyra på morgonen och det skulle dröja ytterligare en knapp timme till gryningen. Men här och där mellan marknadsstånden och de parkerade bilarna syntes redan ficklampskäglor. Fladdrande oroliga ljuspunkter, som om deras ägare inte ville dra till sig onödig uppmärksamhet. Känslan av hemlighetsmakeri förstärktes av dimslöjorna som svävade över det daggvåta gräset, och av de lågmälda, nästan viskande diskussioner som fördes över borden och mellan presseningväggarna.

Det var den fjärde söndagen i juli och Degeberga antik-och samlarmarknad skulle öppna först klockan åtta, men alla som visste något om antikviteter kände till de bästa affärerna gjorde man mycket tidigare än så, i skenet av en ficklampa och till det diskreta prasslet av kontanter.

Marknadsplatsen låg ett stycke utanför byn, i Mörkavadsåns dalgång, på en plats som på gamla kartor kallades Trollelier. Ett vackert namn vars ursprung ingen riktigt visste. Troll och oknytt hade varit närvarande i den lokala folkloren ändå sedan människor först började bosätta sig i den natursköna trakten. 

Inte långt härifrån, längre upp längs Linderödsåsens sluttning och till hälften gömda i den uråldriga bokskogen, låg Forsakarsfallen. Karet mellan de båda vattenfallen hade enligt legenden tillkommit då en jättekvinna förälskat sig i en stilig människopojke och grävt en grotta för deras hemliga kärleksmöten. Men en lömsk rival, en svartsjuk jätte, ledde om en bäck så att vatten strömmade in och förvandlade grottan till en dödsfälla åt de båda älskande.

De mer vetenskapligt lagda hävdade att åsen, vattenfallen och dalgången bildats då inlandsisen dragit sig tillbaka, en historia som kanske var mer sannolik, men inte alls lika berättarvänlig.    

Från baksidan;

Det är högsommar på Österlen och den stora antikmarknaden i Degerberga ska just gå av stapeln, men portarna hinner knappt slås upp förrän ett brutalt mord på en ökänd antikhandlare chockar besökarna. Kriminalkommissarie Peter Vinston ska snart återvända till Stockholm men dras ändå in i det komplicerade fallet. Hans kollega Tove Esping arbetar hårt för att bevaka sin position hos Simrishamnspolisen och är inte helt belåten med att Vinston blir kvar i trakten.

Medan den omaka duon utreder mordet förbereder sig bygden för teveinspelningen av Antikrundan på Gärnäs slott. Vinston och Esping inser snabbt att antikitetsvärlden är  full av excentriska människor, gamla konflikter och gåtor som är ovanligt svåra att lösa. Frågan är bara vem som är villig att döda i jakten på det stora fyndet.


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

lördag 11 juni 2022

Skolavslutning och nya böcker.

Igår var det skolavslutning äntligen. Ett helt sommarlov framför oss.

Mina tre hjärtan❤

Firar med smörgåstårta.

Mysigt att äta ute i trädgården. 

Våra fina ankor.

Nu får vi bara post var annan dag. Tycker det är jobbigt då jag känner att vi kanske inte får all post i tid. Är vi fler som får post var annan dag? Vad tycker ni?

Jag har fått två bokpaket i veckan. Det ena innehöll två böcker.


Hjärtat talar Grekiska
Av
Angela Rizzo


Drömmar till salu
Av
Ada Westberg

En familj som vår 
Av
Katherine Henry

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kramis Nina 

Veckans mening 2022-06-11




Skriv Robert utmanar oss att varje lördag att hitta en mening ur en bok vi läser, som får oss att stanna upp. Den kan vara allvarlig eller rolig. En mening att lägga några sekunder på. 

Min mening kommer från boken "Sommar, hopp och vänskap på Kanelholmen" av Yvonne Ehn och lyder så här: Med ett leende mindes hon sin morfars ord: Alla svar finns ute i naturen, Cornelia

Jag tycker det är en sanning i dessa ord då en promenad ute i naturen kan lösa många av de frågor som man har.


Ha en fin dag!

Kramis Nina

Dit vägen bär

 "Dit vägen bär" av Marie Hedegård, utgiven av Lindelöws förlag. Detta är den fristående fortsättning på romanen "Så nära barfota", som jag läst och recenserat förut. Jag tyckte så mycket om den första delen så jag ville gärna fortsätta läsa mer om Ellen. Ellen bestämmer sig för att fortsätta med sin sömnad och bestämmer sig i all hast för att gå en sömnadskurs på en folkhögskola i Småland. Där lär hon känna nya människor. Tillsammans med dem är hon med och renoverar en gammal buss för att de ska åka söderut. Målet är den Spanska solkusten som den åttio år gamla Ingrid har velat återse i sextio år. De fyra kvinnorna har olika mål med resan och ibland skaver det emellan dom. Men på resan lär sig Ellen att känna nya sidor av sig själv. Hon funderar också på vad hon har för nya möjligheter till en framtida karriär. Ska hon fortsätta som lärare, eller ska hon ta jobbet på kontor eller ska hon passa på att förverkliga sin dröm om att sy afrikanska barnkläder tillsammans med Felicia i Paris?

Mina tankar om boken, är att det är en fin bok om att förverkliga sina innersta drömmar. Denna boken visar att alla kan få en ny chans att förverkliga sina drömmar, även om man befinner sig mitt i livet, eller i slutet. Man ska aldrig sluta att sätta upp nya mål eller att drömma och försöka uppfylla sin dröm. Ellen har gett allt för sina barn i alla år. Hon blev allt gråare och tristare. Men när hon väl bryter sig loss och skiljer sig, och vill leva sitt eget liv, tycker speciellt dottern att hon blir sviken, men i denna boken mår Ellen bättre och hon står på sig vilket är bra. När man bejakar sig själv, gör det något med självförtroendet. Det är riktigt spännande och följa de fyra kvinnorna på deras resa genom Europa. Resan innehåller både spänning, sorg och besvikelse, såväl som glädje och kärlek. Jag tycker lika mycket om denna boken som den förra. En bok med feelgood känsla. En väldigt tankeväckande berättelse, som får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favoritställe ur boken;

En onsdag i februari kommer Ben in i Tectilhuset med två stora kartonger på pirran. Jag tittar upp och möter hans blick. "Leverans från Ghana", ropar han.

Han kör in pirran i tygrummet och alla följer efter. Jag dröjer mig kvar i dörröppningen.

"Kom Ellen. Det är du som ska öppna", ropar Maria och alla bildar en gång så att jag kan komma fram. 

Britta trollar fram en kniv och snart packar jag upp det ena tyget efter det andra och lägger på tygbordet. Alla står i en ring och för varje tyg kommer kommentarer. Åh, vad fin...Den där vill jag ha...Vad häftigt...Tänk dig en klänning i den här...Snygg...

Hela rummet fylls av färger, alla slags färger, i ett sprakande fyrverkeri. Jag tittar upp och möter Bens blick över färghavet innan han vinkar och försvinner ut genom dörren. 

När kartongerna är tomma ligger säkert femtio olika tyger på bordet och runt omkring står fjorton storögda elever och beundrar färghavet framför oss. 

"Det här ska bli en festklänning som ni aldrig kommer att glömma", säger Maria och smeker ett tyg i blåa nyanser. 

"Vad säger ni om min klänning då?" Siri håller upp ett gult tyg. 

Mina kinder känns heta. Jag vet inte vad jag ska sy. 

"Tänk er en tvååring i en sån här klänning." Britta håller upp ett tyg med grön botten och ett gult och orange mönster i en bred bård. 

Jag känner inga småbarn. Bara Ingrids små killar men de är nog mer intresserade av fotbollströjor. 

Flera par händer stryker över tygerna och alla pratar i mun på varandra. 

"Det här är Ellens och Marias projekt", förklarar Britta. "Men alla är välkomna att sy av tygerna. Vi har så det räcker i flera år". 

"Har alla i Ghana såna här kläder på sig?" frågar Jenny.

"Ibland. Speciellt när det är fest. Då klär sig till och med männen i färg", berättar jag och minns Kodjos färg granna kaftan. 

"Längtar du inte tillbaka?" 

"Hur står du ut med mörkret här hemma?"

"Det är klart att jag längtar. Men Sverige är också bra."

"Jag tänker i alla fall inte fastna i trygga Sverige", förklarar Maria. "Titta vad som händer med oss när vi får möta lite färg. Vi måste vara helt utsvultna."

"Färgerna saknar jag förstås. Och livet är så okomplicerat där". Jag stryker handen över ett himmelsblått tyg. 

Men trots värmen mellan människorna, glädjen och färgerna i Ghana har jag nog bott för länge i Sverige för att vilja byta bort bekvämligheterna. Jag vill ha trottoarer och cykelbanor, ett riktigt kök och badrum. Hinkduschen i Ghana var pittoresk förstås, men jag vill kunna stå i duschen länge. Lana klarar det för hon är förälskad. Förälskad och blind. Men vad händer när förälskelsen tar slut? Kommer hon tillbaka till Sverige då? 

"Snart kommer vi alla att vara klädda i färger. Precis som Felicia", säger Britta. 

Jag ser att Felicia rycker till och tittar ner i golvet. Men Britta har rätt. Fast Felicia är dem tystaste av oss är hon den enda som vågar klä sig i färger. I Ghana sydde jag färgsprakande klänningar som jag aldrig har använt sedan jag kom tillbaka i Sverige.

Varför är vi så rädda för att synas?  

Från baksidan;

Ellen, nyss frånskild och med utflugna barn, bestämmer bestämmer sig för att våga pröva något helt nytt i livet. Efter tjugofem år som hustru och mor är det verkligen hennes tur. En sömnadskurs på en folkhögskola i Småland lockar och där lär hon känna nya, spännande människor. Tillsammans med tre av dessa är Ellen med och renoverar en gammal buss för att med den styra söder ut. Målet är byn Torrox på den spanska solkusten som 82-åriga Ingrid har drömt om i sextio år.

Vi får följa fyra kvinnors våghalsiga resa genom Europa i en renoverad småländsk stadsbuss. De fyra har olika mål med resan och drömmarna krockar med varandra. Sakta lär Ellen känna medresenärerna och nya sidor av sig själv. Och i Sevilla väntar någon redan på henne.

Dit vägen bär är en roman om hur långt man är beredd för att förverkliga sina drömmar. Moderskapet är en källa till lycka men var går gränsen mellan att bry sig om och lägga sig i?

Ha en fortsatt trevlig helg!

Kramis Nina 

Läs gärna recensionen av "Så nära barfota" här.

torsdag 9 juni 2022

Veckans helgfråga 20220609

          

Hur är det med dig-använder du bokmärke eller gör du hundöron? Undrar Mia i veckans helgfråga.

Mitt svar; Nej gör inga hundöron. Jag tycker det blir tråkigt och fult samtidigt som det förstör böckerna. Har jag inget bokmärke river jag av något papper istället att ha emellan. 

Ha en fortsatt trevlig kväll!

Kramizar Nina 

Bodygard

"Bodygard" av Katherine Center utgiven av Mius förlag . Svenskt omslag; Daniel Åberg. Bokrecension ; I den här boken får vi följa...