torsdag 15 juni 2023

Det motvilliga samarbetet

"Det motvilliga samarbetet" av Ylva-Li Lind utgiven av Lava förlag. Saskia arbetar motvilligt på sin mammas företag. Inte blir det bättre när mamman tvingar henne att samarbeta med den buttra och tråkiga John, som hon avskyr. Själv är hon glad och omtyckt av alla. De tvingas åka på en affärsresa ihop, men det dröjer inte länge förän deras hat går över i åtrå. Båda har de trauman bakom sig, och deras erfarenhet säger att de inte kan lita på någon. De har blivit aldeles för sårade av andra i det förflutna. Det leder till en del missförstånd mellan dem. Ju längre de umgås, ju mer inser de att den andra personen, kanske inte är som alla andra. De vågar öppna sig allt mer och berättar för varandra om händelser de varit med om. Saskia har siktet på att utkräva en hämd mot en person som gjort henne illa i det förflutna. Hon väntar bara på rätt tillfälle. Hur kommer det att gå för Saskia och Johns förhållande då Johns exflickvän dyker upp? Kommer tillfället Saskia så länge längtat efter? Hur ska det gå? Läs den här läsvärda feelgood pärlan.

Detta är den andra boken av författaren. Jag har tyvärr inte läst hennes första bok. Det jag gillar med den här boken är att huvudpersonen Siskia, inte är den där trådsmala tjejen, som det brukar vara i böcker. Hon känner sig positiv till sin egen kropp och utseende. Hon älskar mat och äter det hon vill. Hon är trots sin bakgrund en glad, omtänksam och hjälpsam kvinna som är lite små kaxig. Hon drömmer om att starta ett företag, där hon hjälper andra i en utsatt situation. En situation hon själv befunnit sig i för ett antal år sedan. Hon vänder sitt svåra trauma till något positivt. Vi får lära känna de två huvudpersonerna medan man läser på ett bra sätt. Jag gillar de rappa komentarerna mellan de två huvudpersonerna och boken bjuder på många fniss. Jag gillar verkligen hur de två huvudpersonerna ändrar inställning till varandra ju mer man läser. Innehållet är en väl avvägd kompott av romantik och värme kantad med svärta. Denna härliga bladvändare får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Ilska var en märklig sak. För tillfället bran den i Siskias mage som en glöd, redo att flamma upp närsomhelst. Hon önskade sig en tidsmaskin så att hon kunde åka tillbaka i tiden och slippa skiten. Det var inte direkt första gången en snubbe och hon haft ihop det och han sen ångrade sig för det inte var enlighet med sin image att få ihop det med den tjocka tjejen. Hon hade inte bara trott att John var sån. 

Okej, det var en sanning med modefikation, hon hade antagit att han var den typen av ytlig människa som använde relationer till statushöjare. I alla fall den där första dagen när hon gått för att möta honom nere i receptionen, ursinnig över att hennes mamma utsett henne till fadder för någon som hon specifikt sagt att hon anställt för att ersätta henne. 

En man hon kunde "lära sig ett och annat av". Det kan ha gjort henne extra bitchig och fått henne med flit vara en kvart sen. Med tanke på vad hon visste om John nu måste det ha gjort honom galet irriterad. Problemet var att hon föreställt sig att han skulle vara en gubbe, möjligen en medelålders familjefar med bombastiskt skratt och kulmage.

Sekunden John hade vänt sig om hade hennes inre gjort klart att hon tyckte att han var snygg. Så jävla snygg att hon glömt bort att andas. Det var ögonen mest, de där gröna oaserna som lovade gräs i sommarskugga, men också håret som var kammat till lydnad. Kontrasten mellan den lilla locken som ville fly och resten av allt det tämjda. Kavajen satt perfekt, och var samtidigt ett bisarrt klädval i sommarvärmen. 

John hade harklar sig och snörpt på munnen åt klockan på ett sätt som kändes inövat. Hon hade tänkt att han såg ut som att han var ordnad på ytan och vild inuti. Gårdagen hade bekräftat att det första intrycket var sant.

Sekunden han vänt sig om hade han tittat på henne uppifrån och ner och sedan vänt sig bort. Hon hann se hans min innan det, och den hade sagt henne att han fann henne motbjudande. Hans blick gjorde henne hypermedveten om att hon valt shorts och t-shirt den dagen, men det var trettiograder varmt ute och kontoret brukade bli en bastu. 

Baksidestext;

Av en mindre bra beslut som SISKIA fattat i sitt liv tog överenskommelsen att jobba åt sin mamma priset. Än värre blir det när hon tvingas samarbeta med John, hennes ärkefiende som är raka motsatsen till glada och omtyckta Siskia. Men, om hon någonsin ska få tid att starta sitt företag måste hon genomlida det. 

JOHN är inte glad över att behöva arbeta tillsammans med Saskia, vars största merit enligt John är att hon är chefens dotter. Men samtidigt kan han inte tacka nej, då jobbet som nästa säljchef står på spel bara han tar dig igenom detta samarbete helskinnad.

Under en jobbresa inser de motvilligt att hat kan vara grogrund för lust, men de båda har svårt att lita på varandra och det är lätt hänt att saker går fel-speciellt när Siskia får möjlighet att utkräva den hämd hon länge sökt...


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Författarintervju-Lene Lauritsen Kjölner

Den här gången belyser jag den Norska författaren Lene Lauritsen Kjölner som har två böcker utgivna på svenska genom Boknöje förlag. Det är en tredje bok på gång nu via samma förlag. Jag gillade verkligen böckerna om Petra som jag läst och recenserat. Läs författarens intressanta svar. Tack Lene för att du ville delta i min intervju.


1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar;  Jeg har skrevet 10 mysdeckare: 9 i serien om privatdetektiv Olivia Henriksen - og en foreløpig frittstående som kommer i november/desember.
I tillegg har jeg skrevet fem feelgood: to i serien om Petra Pettersen - to i Sandøsund-serien der begge er kalendere, en jul og en sommer - og en julekalender: «Jul på Petronellas pensjonat".

2. Vem är Lene Lauritsen Kjölner? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jeg bor i Tønsberg, kommer fra ei øy som heter Føynland, er gift med musikeren Per Fredrik og jeg har to voksne sønner og en katt. Katten er den som bestemmer i huset vårt, har vi kommet fram til :) Sønnene mine er henholdsvis musiker/kulturarbeider og dataspillskaper. Jeg er samfunnsengasjert og elsker å jobbe i hagen og være ute i naturen.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Boken har passende nok fått svensk tittel «Den grøna cyceln» og jeg fikk faktisk hele ideen til boken etter å ha funnet en grønn sykkel i skogen da jeg bodde hjemme som tenåring. Det er en historie jeg ikke glemmer, og som hadde en helt annen tragisk historie bak seg enn den i boken, men det ble en passende bokåpning. Og så utspiller hele boken seg i mitt barndoms paradis, skjærgården utenfor Nøtterøy og Tønsberg. Det er utrolig hvordan uhyggelige hendelser kan skje i vakre omgivelser, jeg liker den kontrasten. I den første boken er også boplikten et grunnleggende tema, akkurat som det var i området der jeg bor - og faktisk fremdeles er.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Jeg debuterte ganske sent, jeg hadde rundet femti, men jeg hadde skrevet endel noveller før det. Og som mange sier: jeg har alltid skrevet.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Utelukkende positiv respons - så vidt jeg vet :) Alle synes det er veldig morsomt med folk som «får til ting», det er min erfaring. Og veldig mange venner og kjente leser bøkene mine. Mannen min synes det er veldig morsomt, og også flere av hans venner. Og så regner jeg med at sønnene mine oppdager bøkene mine en vakker dag :)

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Å, jeg har møtt mange vidunderlige mennesker og lært masse. Jeg har kommet inn i et miljø jeg ikke visste så mye om fra før av, og har oppdaget både positive og negative ting ved bransjen. Men de aller fleste andre forfattere jeg kjenner er sjenerøse, varme folk som det er en glede å kjenne. Jeg har selvsagt også en frihet som forfatter, men den hadde jeg fra før av også, siden jeg har jobbet frilans som oversetter i tretti år. Og så bor jeg i en forholdsvis liten by, så jeg tenker alltid på hva jeg har på meg når jeg går i matbutikken og de tingene der. Det er antakelig det som har forandret seg mest …

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Ja, det synes jeg. Man sier jo at bok to er vanskelig, men for min del så boblet jeg av ideer og inspirasjon. Jeg fikk jo pris for «Den grøna cyckeln» - Maurits Hansens Nytt blod for beste debut i 2014, så den ga meg nok ekstra pågangsmot. Og jeg har aldri skrivesperre, mitt problem er heller at tiden ofte ikke strekker til.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Ja, jeg jobber med en oppfølger til Petra - «Petra Pettersens perfekte problem» - der handlingen heldigvis er lagt til sommeren! Jeg har nemlig skrevet flere juleromaner i juli … Dette blir tredje bok i Petra-serien, og jeg vet ennå ikke hvor lang serien blir. Petra og Stefan kommer seg endelig til Budapest og diverse kunstnere vil gjerne stille ut på galleriet hennes, alt mens familieforøkelsene står i kø på litt uventet vis …

9. Har du några andra intressen?

Svar; Ja, jeg er en musikkdigger, elsker rock og litt hardere ting, jeg har vært og er engasjert i lokalpolitikken, driver nettsiden til det lokale arkitekturopprøret og jeg elsker å jobbe i hagen. Akkurat nå setter vi opp et drivhus av gamle vinduer og gammel tegl. Det kan bli fint!

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Jeg har en bakgrunn i flybransjen, der jeg jobbet fem år i Lufthansa, Malev og Widerøe, jeg oversatte for tv i tretti år og jeg tar fremdeles noen oppdrag. I tillegg tar jeg endel bokoversettelser for lyd- og e-bok.


11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Selvsagt ville jeg gjerne ha lest mer, men jeg leser endel. Da går det i historiske romaner, biografier, krim og feelgood.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jeg skriver ikke ett spesielt sted, selv om jeg har et kontor der jeg liker meg godt og jeg er mye der. Men jeg sitter også ute i hagen når det er fint vær, eller inne i stuen. Ofte skriver jeg i en gul loppis-sofa jeg har en i krok med utsikt mot hagen. Der skriver jeg grovutkast, før jeg overfører til kontormaskinen og gjør ting ferdig der inne. Men jeg kan også skrive på hotell eller hvor som helst ellers, jeg er ikke så avhengig av absolutt stillhet.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Nei, men på en perfekt dag har jeg en formiddagsøkt og en kveldsøkt. Og så har jeg alltid penn og papir med meg og på nattbordet, det er ofte i stillheten de gode ideene kommer. Eller når jeg klipper plenen eller pusser vinduer :)

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Skriv først og rediger etterpå - ikke tenk for mye i første omgang. Har troen på deg selv og mist ikke motet. Bruk redaktør, språkvasker og en skikkelig god omslagsdesigner.


15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Jeg har mange drømmer. Først og fremst gleder jeg meg veldig til den første mysdeckaren min nå kommer ut i Sverige! Det blir spennende og er noe jeg har jobbet for lenge, jeg krysser fingre for god mottakelse. Og så kommer jo de andre i tur og orden. Jeg håper julekalenderne også kan komme ut der etter hvert.
Jeg er også i ferd med å oversette mysdeckar-serien til engelsk, tre bøker er ferdig oversatt, så jeg håper selvsagt at det kommer til å gå bra. Og så snuser jeg på flere markeder, Danmark og Tyskland ville ha vært gøy, og det er et mål.
En tv-serie av bøkene mine ville jeg jo heller ikke sagt nei til, og det har vært veldig nære på et par ganger. Jeg mener jo selv at bøkene egner seg til filmatisering, en slags Agatha Raisin-Father Brown-Skjærgårdsdoktorn-Midsomer Murders-variant :)

16. Något citat du lever efter?

Svar; Ikke ett spesielt, men jeg har mange. Blant annet elsker jeg Violet, Dowager Countess of Grantham fra Downton Abbey når hun sier: "Principles are like prayers, noble, of course, but awkward at a party».

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; La meg bare innrømme med det samme at jeg ikke har lest Dostojevski. Jeg har forsøkt, men måttet gi opp. Så hvis man kan kalle Agatha Christie en klassiker, så synes jeg man skal lese alt av henne. Jules Vernes «Jorden rundt på 80 dager», Alexandre Dumas’ "Monte Christo" og "De tre musketerer" - og selvsagt en ren krimklassiker: John Dickson Carrs «Sort messe».


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina

Läs min recension av Petra Pettersens perfekta plan här

Läs min recension av Petra Pettersens perfekta Påsk här

tisdag 13 juni 2023

Hannas Kaffestuga

"Hannas Kaffestuga" Av Kristina Ahlström utgiven av Romanus&Selling bokförlag. I den andra delen om Hanna får vi följa Hannas förberedelser och funderingar om livet i stort. Hon förbereder sig inför premiären kring hennes egna kaffestuga i Stockholms skärgård. Allt måste klaffa. Vad ska hon och hennes bakande vänner servera till fikagästerna? Ja många beslut som måste tas. Men Hanna och familjen har en hel del bekymmer. Sonen Carl känns stressad och hans son Elias finner sig inte riktigt till rätta. Samtidigt har Hanna bekymmer med sin pappa som inte är frisk och behöver ett boende, och förhållandet med examen? Hur ska hon gå vidare med det? När tankarna maler ställer sig Hanna och bakar. Bara då kan hon finna lugn och ro. Hon får möjlighet att lära känna sin farmor då hon får hennes samlade smak och receptböcker av sin pappa. Förberedelserna går vidare och snart är det dags för premiären. Ska det hela bli så bra som Hanna tänkt ut?

Den här boken är lika mumsig, som de bakverk som Hanna och hennes vänner bakar i hennes bakstuga. Man blir verkligen sugen på att baka när man blir inspirerad av de härliga recept som författaren så frikostigt delar med sig av i slutet av boken. Jag provade själv Elsas kolasnittar som blev supergoda. Det är så underbart att få följa huvudpersonen Hannas förberedelser inför premiären av hennes Kaffestuga. Författaren beskriver smaker, miljö och karaktärerna så fint och målande. Det riktigt vattnas i munnen när författaren beskriver hur det smakar och luktar. Oj, vad jag skulle vilja fika på Hannas kaffestuga och sova över i hennes mysiga stuga. Jag hoppas på fler böcker om Hanna och hennes mysiga familj. Trots mängder med problem försöker de hjälpas åt att lösa dem på bästa sätt. Jag älskade första boken om Hanna och jag har längtat efter del två. Jag blev inte besviken. Tvåan är lika underbar! Denna ljuvliga bok får ❤❤❤❤❤/5.

Elsas kolasnittar

Mitt favoritställe ur boken;

Om du ger plats

för det du älskar

och vandrar i enlighet med din djupaste längtan,

kommer dina steg

att ta dig till människor

som behöver

det du har att ge.

Ur Sofia Sivertsdotter, Älskad: Vila i den du är (2020)

Söta farmor, så uppfinningsrik, implusiv och samtidigt så klok. Något med hallon får det bli. I dagens leverans fanns en liten trälåda med de vackraste hallon, smaken är nog inte så solmättad, men man tager vad man haver. Farmor har skrivit ner ett recept på tunn hallonkaka, det måste hon prova. Senare i sommar kommer de ha egna smakrika hallon på tomten. Hon börjar med hallonsylten. Med syltsocker, en magisk uppfinning, går det som en dans och hon häller den nykokta sylten i en glasburk. En idé far genom hennes huvud, hon kommer på att hon beställt ätbart glitter. Hon plockar ner den lilla burken från hyllan och rör ner en nypa i den varma sylten. Nu har hon en guldglimrande hallonsylt att fylla kakan med.

Resten är lätt, hon tänker att det ser ut som en gigantisk hallongrotta. Botten är smörig och mjukseg. Den här ska hon bjuda Erik på ikväll, tillsammans med en god vaniljglass och bubbel. 

Nu är bakstugan invigd, det doftar gott och på bakbordet finns spår av mjöl och en stor kavel. I dörren står Sigge, han tvekar men sätter prövande en tass innanför tröskeln. 

"Nej, Sigge", säger Hanna, "Här får du inte vara, hur gärna du än vill. Inga hundar i bakstugan." Hon påminner sig om att de ska börja planera för en hundgård, hon ska fråga Erik, kanske Carl och Elias vill hjälpa till.

Hon går ut och sätter sig på trappan upp till bakstugan, även här finns en förstukvist, modell mindre. Med telefonens kamera försöker hon få till en selfie där både bakstuga och hon själv i tidsenliga kläder syns. Det är inte lätt, men till slut blir hon nöjd och skickar fotot till Erik.

Vilken söt liten bagerska! Jag kommer snart, behåll kläderna på.

Baksidestext;

NÄR HANNA FÅR sin farmor Majas anteckningsböcker, fulla med underbara smaker, blir hennes dröm komplett. Kaffestugan i Stockholms skärgård måste bli verklighet-nu ska hon föra den svenska kaktraditionen vidare!

Men alla i familjen är inte lika entusiastiska. Erik tycker att projektet stjäl tid från deras nyfunna kärlek. Sonen Carl vill hellre att hon fortsätter satsa på Hannas Sweet Deli inne i stan. Dessutom måste hon hitta ett boende för sin pappa som drabbats av demens.

Hur mycket Hanna än älskar sin stora familj vägrar hon att släppa sin idé. Ett gäng baksugna äldre damer ger henne skjutsen hon behöver för att våga. Tänk vad farmor hade varit stolt. Men har hon verkligen det som krävs?


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

fredag 9 juni 2023

Fem en fredag v. 23-Harmoni

I fem en fredag funderar Elisa Matilda på frågor som handlar om nyheter fler förslag hos ElisaMatilda

1. När var du senast mest balanserad?

Svar; Det var ett tag sedan. Minns tyvärr inte när jag mådde riktigt bra senast. Det händer saker hela tiden som stressar upp. Har svåra sömnproblem och oroar mig jämt.

2. Hur är ditt liv när du känner ro i kroppen?

Svar; Brukar ha mest ro på sommaren. När barnen inte ska upp till skolan och så. Mina barn har de tyvärr inte de så bra på skolan och de vill inte dit. Brukar vara en kamp varje morgon. Skönt att de går på sommarlov idag.

3. Vad får dig att stressa ner?

Svar; En bra bok. Eller en bra film på kvällen. Men sen när jag ska sova är jag orolig igen.

4.Vilken del av ditt liv skulle behöva lite mer harmoni?

Svar; Min självkänsla. Har svårt att känna att jag duger. T ex när jag gör inlägg så är det nästan aldrig någon som gillar. 

5. Vad för hobby eller aktivitet ger dig mest avkoppling?

Svar; När jag läser, handarbetar, håller på med plantor eller gör diamondpainting.  


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

torsdag 8 juni 2023

Sommarvärme och bokpost

Nu är det äntligen varmt och skönt. Vi njuter av den härliga värmen. Äntligen är det sommar. Det har också kommit lite nya böcker idag. 



"En kvinnas guide till lycka och framgång"

Av

Sophie Irwing


"Självporträtt"

Av 

Louise Körning


"En enda sommar"

Av

Joakim Hedin


"Hannas Kaffestuga"

Av

Kristina Ahlström


Novellsamling

"Blodetsmakt"


Ha en riktigt trevlig dag!

Kram Nina 

Från och med nu

"Från och med nu" av Martina Haag utgiven av Piratförlaget. Malin och Tanja är två kvinnor som träffas på en nyårsfest. De är båda ensamma där, och tyr sig tillvarandra. De blir snabbt vänner, och bestämmer sig för att skriva en bucketlista. De ska under ett års tid försöka förverkliga sina önskningar. De sätter ett datum ett år framåt i tiden när allt ska vara utfört. Inget önskan är för pinsamt eller för svår. Det får gärna innehålla lite sexgrejer, som de inte testat ännu. De beslutat sig att resa till Paris, för där vill Malin kyssa en främling högst upp i Eiffeltornet. Men just som de ska resa med flyget svimmar Tanja plötsligt, och det resulterar att Malin får resa själv och Tanja får komma senare. Nu får vi följa Malin som är tvungen att utföra alla momenten i sin bucketlista, utan att Tanja är med. Hur ska det gå för Malin? Ska hon lyckas förverkliga några av sina drömmar?

Detta är första boken jag läst av författaren.  Boken handlar om två kvinnor mitt i livet. Båda har upplevt sorger och besvikelser, och undrar om inte livet har mer att ge. Malin är änka sedan många år, och Tanja har nyligen skilt sig. Båda känner sig ensamma och vill något mer. Nu är de redo att ta klivet ut i det okända och börja leva igen. De beslutar sig för att skriva en bucketlista. Jag gillade denna boken så mycket. Boken var livsbejakande, och så rolig. Boken bjöd mig på många skratt. Jag kunde helt enkelt inte sluta läsa. Den ena dråpliga historien efter den andra, och författaren lyckades fånga dem så bra. Jag älskar verkligen författarens underfundiga humor. Deras förslag är riktigt galna, vad sägs om att hångla i en gondol eller att hänga i klockvisarna på Big Ben och många andra helt galna förslag. Allting blir inte som de planerade eller hoppades på, men de hittade sig själva på resan, och de lärde sig att leva fullt ut. Jag läser gärna mer av författaren. Denna livsbejakande feelgoodroman får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Jag kliver in i den rangliga hissen och kollar runt på mina medpassagerare. Det är inte någon som är ens är i närheten av min egen ålder som ska med upp i tornet. Skolbarn och några italienska pensionärstanter, som ropar till av förtjusning när hissen drar iväg med ett ryck. Halvvägs upp måste vi byta till en annan hiss och jag får till min besvikelse reda på att den översta våningen är stängd, för att det är alldeles för starka kastvindar idag. 

När vi kliver av på den näst översta våningen och jag ställer mig vid staketet och slås av den makalösa utsikten. Jag tycker inte alls att det blåser särskilt mycket, men det är härligt att se ut över hela Paris, vilken vacker stad det är ändå! Tar upp telefonen och filmar mig själv. 

-Hej, Tanja...Ja, de ser ju var jag befinner mig.

Jag vrider ut kameran över panoramavyn, så hon ska få den härliga svindlande känslan av att vara högst upp i Paris.

-Nu är det dags...Här har vi kandidaterna. 

Jag sveper med kameran över besökarna, tre tonårskillar som försöker titta i den fasta betalkikaren utan att stoppa i några pengar, en trött pappa som kämpar med att få en kinkig ettåring att intressera sig för utsikten medan mamman talar i telefon och två män i fyrtiårsåldern, jag tror att de pratar finska, som plåtar varandra mot den spektakulära bakgrunden. En äldre gubbe står och tuggar fundersamt på en tandpetare.

-Vad fan ska jag göra? Inte sånt superutbud på snubbar precis. Jaja, nu åker du ner i fickan. 

Jag stoppar ner telefonen i bröstfickan, kontrollerar att den fortfarande filmar och hoppas att åtminstonde en liten del av kameran sticker upp över kanten, så att Tanja i alla fall ska skönja någonting när hon tittar på filmen sen. Jag tar ett kliv mot gubben med tandstickan, men kommer av mig. Det går inte, det är faktiskt helt omöjligt. 

-Excuse me?

Jag vänder mig om. En av de finska killarna håller fram sin kamera. 

-Could you please take a picture of us?

-yes, of course.

Killarna ställer sig med armarna runt varandra och flinar upp sig mot kameran och gör V-tecknet med fingrarna. Jag knäpper några bilder från olika håll och när han kommer tillbaks för att hämta kameran så bara gör jag det. Jag hör Tanjas röst inne i huvudet: Man tar ett vänligt med bestämt grepp med handen om hans nacke. 

-Kiss me.

Baksidestext;

Två kvinnor. Ett år. En pakt. Från och med nu.

Malin och Tanja träffas på en nyårsfest och ingår i en pakt. Inom ett år ska de uppfylla alla drömmar de någonsin haft. Ingenting är för pinsamt, läskigt eller svårt. De ger sig ut på en resa som kommer att förändra dem för alltid. 


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

onsdag 7 juni 2023

Det slutna rummet

 "Det slutna rummet" av Mari Jungstedt utgiven av Albert Bonnier förlag. En kvinna hittas mördad i Lummelundagrottan på Gotland, under en guidad tur. Polis kommissarie Anders Knutas frågar sig, hur mördaren kunnat slå till mitt ibland de andra turisterna. Knutas höggravida sambo Karin får upp ett gammalt spår som hon följer. Det hade skett ett liknande mord i en annan grotta. Det mordet skedde i Korallgrottan, som ligger i nordligaste Jämtland. Mordet skedde för några år sedan, och det är fortfarande är ouppklarat. Det var en tolv år gammal flicka, lite lik den mördade kvinnan, som omkommit under oklara omständigheter. Hör det nya och det gamla mordet ihop på något vis? Medan Karin följer upp sitt egna spår sker ytterligare ett mord. Den döda kvinnans son omkommer i en anlagd brand. Man förstår snabbt att morden inte är slumpmässiga, utan personliga. Nu måste de hitta mördaren så snabbt man kan, så han inte hinner slå till igen. Kommer man att lyckas?

Detta är författarens 17 bok i serien om Anders Knutas, men detta är den första jag själv läser och recenserar. Jag har några olästa böcker av författaren som jag bara måste läsa nu. Så bra! Detta är en mordgåta förlagd till två grottor. Ett i dåtid och ett i nutid. Vi får följa poliskommisarie Knutas och reportern Johans arbete kring mordet i Lummelundagrottan. Knutas tankar upptas delvis av att han snart ska bli pappa och delvis försöker han lösa mordfallet. Johan funderar över sitt förhållande med sin fru. Håller det på att ta slut, eller kommer de att lösa sina problem? Vi får även följa mördarens tankar och känslor. Tillslut får man även veta orsaken. Jag gillar hur författaren bakar in intressanta fakta om grottor i berättelsen. Boken var spännande från första till sista sidan, och väldigt lättläst. En riktig bladvändare! Jag gillar de olika karaktärerna, och ser fram emot att läsa mer av författaren. Boken får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Maj 2007

När grottan öppnade upp mot skogen utanför och gruppen äntligen kunde skönja något som verkade vara dagsljus, drog alla en lättnadens suck. Visst hade det varit spännande där inne och äventyret liknade inget annat någon av dem hade gjort förut. Men det hade varit kallt och fysiskt krävande med krypande i lera och klättrande över isiga klippblock. Dessutom var den psykiskt påfrestande att befinna sig i tunnlar långt under jorden, utan någon möjlighet att ta sig ut själv. Tidvis hade de ålat på rad i kålmörker i trånga gångar. Det enda sättet att få en uppfattning om vart gruppen var på väg var att treva efter framförvarande persons undersida av gummistöveln. Allt som fanns omkring var ett kompakt mörker, fuktigt berg och en tunnel som aldrig tycktes ta slut.

I flera timmar hade de befunnit sig nere i grottan och krupit på armbågarna i vattenfyllda gångar och hoppat över dmå sjöar, vilka några av dem inte klarat utan plumsat i. De hade snabbt fått hjälp att ta sig upp av de båda guiderna och vadarstövlarna som gick ända upp till bröstkorgen hindrade dem från att bli genomblöta. 

När alla kommit ut och den sista guiden låst grinden efter dem skyndade de tillbaka till raststugan för att byta om. Där fick de äntligen kliva ur sina leriga overaller, ta aåv hjälmar och handskar. Sedan var det skönt att komma in i stugan där en av guiderna tänt eld i den öppna spisen. 

Ett efter ett dråsade barnen ner på de väggfasta bänkarna som var klädda med renfällar. De gnuggade händer och fötter framför lågorna i den öppna spisen. Vattenflaskor delades ut medan de hungrigt väntade på lunchen som dukades fram på det rustika bordet; renklämmor och varm choklad, frukt, nötter och kanelbullar.

Baksidestext;


NÄR GOTLAND STÅR i den skiraste försommargrönska hittas en kvinna mördad i Lummelundagrottan. Kommissarie Anders Knutas leder utredningen och grottmordet förbryllar polisen. Hur lyckades gärningsmannen slå till mitt bland alla turister?

Knutas sambo och kollega, den höggravida Karin Jacobsson, undersöker ett eget spår som leder till ett ouppklarat fall i den jämtländska vildmarken. 

Samtidigt närmar sig mördaren sitt mål, och det står klart att dådet i grottan bara är början. 


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Bodygard

"Bodygard" av Katherine Center utgiven av Mius förlag . Svenskt omslag; Daniel Åberg. Bokrecension ; I den här boken får vi följa...