måndag 1 maj 2023

Petra Pettersens perfekta påsk

"Petra Pettersens perfekta Påsk" av Lene Lauritsen Kjölner utgiven av Boknöje. Detta är den andra boken om Petra. Petra planerar inför den perfekta påsken. Hon håller på att slipa fönster till ett eget växthus och drömmer om hur det ska bli när det är klart. Hon tänker också ha en ny utställning i gallerian till påsk och planerar även en äggjakt i trädgården för traktens barn. Men så blir hon bjuden till Stefans gård nere i Toscana och Mathilde följer med. De firar några härliga dagar där. Medan Petra befinner sig i Toscana tar vännerna hand om rulliansen. Men allt går inte som på räls. Väl hemma igen måste Petra reda ut kaoset med knepiga grannar och stulna tavlor och griniga flickvänner. Hon tar tag i alla bekymmer med samma positiva entusiasm som hon brukar. När allt har löst sig blir det en perfekt påsk inklusive det traditionella påskbadet tillsammans med vänninorna och god och värmande äggtoddy. 

Jag har även läst den första delen om Petra. Denna ljuvligt förpackade andra delen i bokserien om Petra, är minst lika underbar som den första delen. Vi får följa Petras vardag och hur hennes planer utvecklar sig och faller på plats. Samma känsla infann sig även i denna boken. Jag skulle jätte gärna varit med i berättelsen, som en av Lenes karaktärer. Författaren förtrollar en med målande miljöbeskrivningar och de ljuvligaste smakupplevelserna, som gör att det vattnas i munnen. Allt är inbakat i rappa komentarer och underfundig humor. Boken är lättläst och samtidigt är den lite spännande också. Man funderar hur Petra ska lösa alla bekymmer och få allt att fungera till vernissagen. Som vanligt gör hon det med bravur tillsammans med alla hennes goda vänner. Jag hoppas fler av författarens böcker översätts till svenska, för jag läser gärna mer av författaren. Boken får ❤❤❤❤❤/5. 

Mitt favoritställe ur boken;

Kapitel 10

Det följer ett par lugna dagar vid poolen på gården. Rutinen är som följer: Mathilde bankar i taket runt klockan nio, och jag vecklar mig ur Stefans lakan innan jag hoppar in i duschen. Så går Mathilde och jag på morgon promenad runt egendomen tillsammans med Gullet och Solstråle, innan vi sätter oss under pergolan och sköljer ner crossianter med mängder av cappuccino. Vid den tiden är Stefan redan igång med ett eller annat, någonting på gården, och målarkursen har startat på den nedersta terrassen. Det knirrar i korgmöblerna när vi slött vänder oss efter solen, och den enorma bouganivillean som hänger över pergolan skickar regelbundna doftbomer ner mot oss. Uppåt dagen släpar vi oss upp under pergolan för att äta underbar mat. Livet är riktigt svårt. 

Vi har alltså två dagar med perfekt kombination av kompissnack, god mat, vin, sol och bra sex med en härlig man. Jag tror att det sista bara gäller mig. Sådant kan ju stiga vem som helst åt huvudet. Det lokala vinet smakar extra gott på kvällarna, under pergolan eller vid olivträden. Vi stoppar i oss en massa oliver, grillar, pratar med kursdeltagarna, eller så lyssnar vi helt enkelt bara på syrsorna. För det är ofta tyst runt omkring oss, bortsett från de alltid närvarande insekterna, några hästar, redo gör kapplöpningen i Siena, som gnäggar borta vid grannens gård, fjärran hundskall och en och en annan Fiat inne i byn någonstans. 

-Stefan sitter ofta med armen runt mina axlar eller låter fingrarna leka i mitt hår, jag stryker över hans orakade haka och ser fram emot när vi kan gå och lägga oss. Tills jag kan krypa så nära honom som möjligt, utan alla de idiotiska klädesplaggen vi omger oss med annars. Utan undantag stupar vi småberusade i säng sent på kvällen eller tidig natt. 

Baksidestext;

Petra är på väg att etablera sig som galleriägare på Hvasser, där där den stora påskutställningen snart ska gå av stapeln. Hon känner sandpappret under handen där hon står och slipar på gamla fönster och drömmer om livet i det blivande växthuset, allt medan lilla Ellinors gråt ekar i glasrutorna. Men efter att Mathilde och Petra övertalas att ta en andningspaus bland vildsvin och vakthundar i Toscana och släkten har evakuerats till Svalbard, börjar både utställning, påskäggsjakt och kärleksliv delvis falla på plats. Men det finns hinder på vägen...

Hade det inte varit för besvärliga grannar, egendomliga konstnärer, oväntade hjärtevänner och feng shui-principer, kunde Petras liv varit ganska perfekt. Men det hjälper med det traditionella påskbadet, som blir åtskilligt varmare med lite äggtoddy och den ljuvligt tanken på romerska bad i Budapest.


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Läs också min recension av Petra Pettersens 

perfekta plan här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utan oss

"Utan oss" av Susanne Sundling utgiven av Lava förlag . Johan och Annikas barn har nu lämnat boet, och Annika försöker nu vänja ...