torsdag 15 juni 2023

Författarintervju-Lene Lauritsen Kjölner

Den här gången belyser jag den Norska författaren Lene Lauritsen Kjölner som har två böcker utgivna på svenska genom Boknöje förlag. Det är en tredje bok på gång nu via samma förlag. Jag gillade verkligen böckerna om Petra som jag läst och recenserat. Läs författarens intressanta svar. Tack Lene för att du ville delta i min intervju.


1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar;  Jeg har skrevet 10 mysdeckare: 9 i serien om privatdetektiv Olivia Henriksen - og en foreløpig frittstående som kommer i november/desember.
I tillegg har jeg skrevet fem feelgood: to i serien om Petra Pettersen - to i Sandøsund-serien der begge er kalendere, en jul og en sommer - og en julekalender: «Jul på Petronellas pensjonat".

2. Vem är Lene Lauritsen Kjölner? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jeg bor i Tønsberg, kommer fra ei øy som heter Føynland, er gift med musikeren Per Fredrik og jeg har to voksne sønner og en katt. Katten er den som bestemmer i huset vårt, har vi kommet fram til :) Sønnene mine er henholdsvis musiker/kulturarbeider og dataspillskaper. Jeg er samfunnsengasjert og elsker å jobbe i hagen og være ute i naturen.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Boken har passende nok fått svensk tittel «Den grøna cyceln» og jeg fikk faktisk hele ideen til boken etter å ha funnet en grønn sykkel i skogen da jeg bodde hjemme som tenåring. Det er en historie jeg ikke glemmer, og som hadde en helt annen tragisk historie bak seg enn den i boken, men det ble en passende bokåpning. Og så utspiller hele boken seg i mitt barndoms paradis, skjærgården utenfor Nøtterøy og Tønsberg. Det er utrolig hvordan uhyggelige hendelser kan skje i vakre omgivelser, jeg liker den kontrasten. I den første boken er også boplikten et grunnleggende tema, akkurat som det var i området der jeg bor - og faktisk fremdeles er.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Jeg debuterte ganske sent, jeg hadde rundet femti, men jeg hadde skrevet endel noveller før det. Og som mange sier: jeg har alltid skrevet.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Utelukkende positiv respons - så vidt jeg vet :) Alle synes det er veldig morsomt med folk som «får til ting», det er min erfaring. Og veldig mange venner og kjente leser bøkene mine. Mannen min synes det er veldig morsomt, og også flere av hans venner. Og så regner jeg med at sønnene mine oppdager bøkene mine en vakker dag :)

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Å, jeg har møtt mange vidunderlige mennesker og lært masse. Jeg har kommet inn i et miljø jeg ikke visste så mye om fra før av, og har oppdaget både positive og negative ting ved bransjen. Men de aller fleste andre forfattere jeg kjenner er sjenerøse, varme folk som det er en glede å kjenne. Jeg har selvsagt også en frihet som forfatter, men den hadde jeg fra før av også, siden jeg har jobbet frilans som oversetter i tretti år. Og så bor jeg i en forholdsvis liten by, så jeg tenker alltid på hva jeg har på meg når jeg går i matbutikken og de tingene der. Det er antakelig det som har forandret seg mest …

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Ja, det synes jeg. Man sier jo at bok to er vanskelig, men for min del så boblet jeg av ideer og inspirasjon. Jeg fikk jo pris for «Den grøna cyckeln» - Maurits Hansens Nytt blod for beste debut i 2014, så den ga meg nok ekstra pågangsmot. Og jeg har aldri skrivesperre, mitt problem er heller at tiden ofte ikke strekker til.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Ja, jeg jobber med en oppfølger til Petra - «Petra Pettersens perfekte problem» - der handlingen heldigvis er lagt til sommeren! Jeg har nemlig skrevet flere juleromaner i juli … Dette blir tredje bok i Petra-serien, og jeg vet ennå ikke hvor lang serien blir. Petra og Stefan kommer seg endelig til Budapest og diverse kunstnere vil gjerne stille ut på galleriet hennes, alt mens familieforøkelsene står i kø på litt uventet vis …

9. Har du några andra intressen?

Svar; Ja, jeg er en musikkdigger, elsker rock og litt hardere ting, jeg har vært og er engasjert i lokalpolitikken, driver nettsiden til det lokale arkitekturopprøret og jeg elsker å jobbe i hagen. Akkurat nå setter vi opp et drivhus av gamle vinduer og gammel tegl. Det kan bli fint!

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Jeg har en bakgrunn i flybransjen, der jeg jobbet fem år i Lufthansa, Malev og Widerøe, jeg oversatte for tv i tretti år og jeg tar fremdeles noen oppdrag. I tillegg tar jeg endel bokoversettelser for lyd- og e-bok.


11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Selvsagt ville jeg gjerne ha lest mer, men jeg leser endel. Da går det i historiske romaner, biografier, krim og feelgood.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jeg skriver ikke ett spesielt sted, selv om jeg har et kontor der jeg liker meg godt og jeg er mye der. Men jeg sitter også ute i hagen når det er fint vær, eller inne i stuen. Ofte skriver jeg i en gul loppis-sofa jeg har en i krok med utsikt mot hagen. Der skriver jeg grovutkast, før jeg overfører til kontormaskinen og gjør ting ferdig der inne. Men jeg kan også skrive på hotell eller hvor som helst ellers, jeg er ikke så avhengig av absolutt stillhet.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Nei, men på en perfekt dag har jeg en formiddagsøkt og en kveldsøkt. Og så har jeg alltid penn og papir med meg og på nattbordet, det er ofte i stillheten de gode ideene kommer. Eller når jeg klipper plenen eller pusser vinduer :)

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Skriv først og rediger etterpå - ikke tenk for mye i første omgang. Har troen på deg selv og mist ikke motet. Bruk redaktør, språkvasker og en skikkelig god omslagsdesigner.


15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Jeg har mange drømmer. Først og fremst gleder jeg meg veldig til den første mysdeckaren min nå kommer ut i Sverige! Det blir spennende og er noe jeg har jobbet for lenge, jeg krysser fingre for god mottakelse. Og så kommer jo de andre i tur og orden. Jeg håper julekalenderne også kan komme ut der etter hvert.
Jeg er også i ferd med å oversette mysdeckar-serien til engelsk, tre bøker er ferdig oversatt, så jeg håper selvsagt at det kommer til å gå bra. Og så snuser jeg på flere markeder, Danmark og Tyskland ville ha vært gøy, og det er et mål.
En tv-serie av bøkene mine ville jeg jo heller ikke sagt nei til, og det har vært veldig nære på et par ganger. Jeg mener jo selv at bøkene egner seg til filmatisering, en slags Agatha Raisin-Father Brown-Skjærgårdsdoktorn-Midsomer Murders-variant :)

16. Något citat du lever efter?

Svar; Ikke ett spesielt, men jeg har mange. Blant annet elsker jeg Violet, Dowager Countess of Grantham fra Downton Abbey når hun sier: "Principles are like prayers, noble, of course, but awkward at a party».

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; La meg bare innrømme med det samme at jeg ikke har lest Dostojevski. Jeg har forsøkt, men måttet gi opp. Så hvis man kan kalle Agatha Christie en klassiker, så synes jeg man skal lese alt av henne. Jules Vernes «Jorden rundt på 80 dager», Alexandre Dumas’ "Monte Christo" og "De tre musketerer" - og selvsagt en ren krimklassiker: John Dickson Carrs «Sort messe».


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina

Läs min recension av Petra Pettersens perfekta plan här

Läs min recension av Petra Pettersens perfekta Påsk här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Av stjärnstoft är vi komna

"Av stjärnstoft är vi komna" av Malin V. Olsson utgiven av Vistoförlag . I denna berättelse gör vi en tidsresa framåt i tiden. Nä...