tisdag 26 april 2022

Tisdagstrion-1800-talet

Bokbloggen Ugglan&Boken har en tisdags trio, där det är nytt tema varje vecka, och vi uppmanas hitta på vår egna trio. Idag handlar tisdags trion om vilka böcker man har som handlar om 1800-talet. Mina val föll på Kate Mortons "Klockmakarens dotter", Sara Medbergs Sidensystrar del 1 "Arabella" samt Frida Skybäck "Polarnatt", som alla utspelar sig under 1800-talet.



Från baksidan;

Vad var det som hände sommaren på Birchwood Manor?

I juli 1862 anländer en grupp konstnärer från London till Birchwood Manor på engelska landsbygden. Under ledning av den karismatiske Edward Radcliffe ser de framför sig en inspirerande och kreativ vistelse, men när sommaren är slut är en kvinna mördad och en annan försvunnen.

Över hundrafemtio år senare hittar den unga arkivarien Eloide Winslow en sliten väska på sitt arbete. Den innehåller ett foto av en vacker kvinna och en teckning som föreställer ett gammalt hus. 

Hon känner omedelbart en dragning dragning både till både kvinnan och huset, och blir närmast besatt av att ta reda på mer om dem och varför de verkar så bekanta.

 

Från baksidan;

Stockholm 1816. Den unga änkan Arabella återvänder till Stockholm när hennes make gott bort. Efter många år av ensamhet och isolering är hon redo att få kasta sig ut i Stockholms sällskapsliv. 

Men väl framme blir det inte som hon tänkt sig. Det visar sig att arvet inte existerar och istället för ett liv i lyx, riskerar hon att stå helt utblottad. 

När det kommer fram att hennes make var inblandad i mystiska affärer, och att hans död kanske inte var av naturliga orsaker, står det plötsligt klart att även Arabellas liv kan vara i fara.

Med samtidssystern Jane Austins Förnuft och känsla som sin följeslagare måste hon försöka ta reda på vad hennes man var inblandad i. Och hon måste välja om hon ska vara förnuftig, eller om hon vågar följa sitt hjärta. 


Från baksidan;

SPÄNNING, ROMANTIK OCH MÖRKA FAMILJEHEMLIGHETER I 1800-TALETS SKÅNE

Elisabeth Stiernfors står i sin tur att gifta sig med den osympatiske friherren von Strauss. När den fattige språkadjunkten Mathias Storm förälskar sig i henne ställs hon inför ett svårt väl och den enda hon har att anförtro sig åt är sin kammarflicka Vera. Det leder till en vänskap som blir allt starkare- men också blir allt mer komplicerad. Till sist vet Elisabeth varken ut eller in. Vem är den rätte för henne och vad händer med Vera om hon gifter sig?

Samtidigt kämpar storasyster Cecilia för att få sitt äktenskap med Jacques Rousseau att fungera. Hon vantrivs på den nedgångna Apelgården och snart förstår hon att huset bär på en mörk hemlighet. När ett litet barn lämnas vind för våg på gården och Jacques förbjuder Cecilia att hjälpa det tvingas hon ta ett svårt beslut.


Ha en fortsatt trevlig dag!🦄

Kramizar Nina 

22 kommentarer:

  1. Polarnatt har jag läst. Jag gillar Frida Skybäck.

    SvaraRadera
  2. Kate Morton brukar jag gilla så den boken vill jag läsa :)

    SvaraRadera
  3. Jag har inte läst någon av dem, men jag gissar att Elisabeth Stiernfors väljer den fattige språkadjunkten och inte den osympatiske friherren :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får ju hoppas på det. Inte vill man vara gift med någon som är osympatiska.

      Radera
  4. Kate Morton har jag läst annat av som jag gillat. jag har en oläst Skybäck i hyllan, men författarnamnet Sara Medberg känner jag inte igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej hon var inte heller bekant för mig förut.

      Radera
  5. läst annat av Skybäck, hon är mångsidig.

    SvaraRadera
  6. Ett tag för många år sedan läste jag nästan uteslutande den här typen av böcker. Kanske skall pröva iallafall Skybäck ändå.

    SvaraRadera
  7. Frida Skybäcks böcker verkar läsvärda

    SvaraRadera
  8. Bra förslag och Skybäck har jag läst.

    SvaraRadera
  9. Skybäcks trilogi är med i min trio också. Jag har läst flera böcker av Kate Morton men inte Klockmakarens dotter

    SvaraRadera
  10. Fina framsidor! Polarnatt är bra och de andra är jag nyfiken på.

    SvaraRadera
  11. Här var det helt nya tips för mig! Tack för det :-)

    SvaraRadera

BOKSLÄPP maj 2024

INTRESSANTA BOKSLÄPP NU I MAJ!  📖 Jag har spanat på böcker som släpps nu i maj månad. 😍 Här är några av dem. *Den sista flytten  @histori...