onsdag 21 februari 2024

Författarintervju - Silke Fält

Denna författarintervju belyser Silke Fält som har gett ut tre böcker. Två på tyska och en på svenska. Jag fick hem ett ex av hennes bok, så jag ser fram emot att läsa den. Tack Silke för att du ville delta i min intervju och för dina intressanta svar. 

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag har skrivit sedan jag lärde mig att skriva. Det har alltid varit en dröm att bli skådespelerska eller författare. Helst både och. Tre av mina böcker är publicerade, två på tyska och nu äntligen en på svenska. 

2. Vem är Silke Fält? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Redan som barn bestämde jag mig för att lämna Tyskland och flytta till Sverige. Var nog inte många som trodde på mig när jag sa detta redan som 8-åring. Men 1999 var det dags. Jag tog mitt pick och pack och drog. 

Idag bor jag i Vasaloppsbyn Evertsberg med mina två pojkar och min man när han kommer hem från sitt jobb i Norge. Förutom att läsa och skriva böcker tycker jag mycket om att träna, särskilt längdskidåkning. 

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Från början var det inte alls tanken att skriva en bok. Utan jag och min svägerska brukar skriva handskrivna brev till varandra i perioder. Det var en sådan period där jag berättade mycket om min uppväxt, och hur svårt jag tycker sociala sammanhang kan bli. Efter några brev ringde min svägerska till mig och undrade om jag inte skulle jag en bok av allt. Så fick det bli. 

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; 44 år han jag bli innan jag skrev min debutroman. Vid 46 års ålder publicerades den hos Lava Förlaget.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Hittills har jag bara fått positiv respons. Precis som tanken var lockade jag fram skratt, gråt och en del funderingar. Många har frågat hur mycket av innehållet är påhittat och vilka situationer verkligen hände. 

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Själva skrivandet har alltid funnits där. Men att äntligen få ett manus publicerat har bostat självförtroendet. Jag känner mig inte längre lika konstig när jag lägger mycket av min tid på skrivandet. 

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Nej. Alla texter och berättelser jag skriver finns i min hjärna. Jag behöver få ner dem på papper, få utlopp för min kreativitet. 

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Ja, i somras började jag på nästa bok. En dystopi med magiska inslag. Hur långt kommer den tekniska utvecklingen att gå? Tills det blir svårt att ha äkta känslor? Tills vi inte kan minnas hur man gör upp en eld? Lite kärlek finns förstås också med. 

9. Har du några andra intressen?

Svar; Jag älskar att åka skidor. Det var därför jag hamnade i Dalarna. Löpning, cykling och simning är också roliga. Jag tycker om träning överlag och gjorde en svensk klassiker 2007. Då och då tar jag gärna fram målargrejer eller lägger pussel. Men på plats 2 efter träning hamnar läsa böcker.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Till vardags är jag högstadielärare. Jag undervisar i tyska, svenska, svenska som andraspråk, engelska. 

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag har alltid en bok på nattduksbordet som jag läser på kvällarna innan jag somnar. Där kan det ligga klassiker som "Anna Karenina", böcker som "Klara och solen", "Jag ropar". Jag tycker om alla möjliga genrer, men läser sällan deckare. Oftast kommer jag på tidigt vem som är den skyldige. Då känns det bara jobbigt att fortsätta läsa. 

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jag kan skriva lite var som helst. Hemma, på café, på ett hotelrum. I min handväska har jag alltid en anteckningsbok och pennor. 

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Nej, jag skriver när jag får tid eller en ny idé. Råmanuset skriver jag alltid för hand. 

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Ha alltid med något att skriva på. Minsta lilla tanken kan bli en klassiker, hur knäpp tanken än känns till en början.

Tro på den, utveckla den, och ha tålamod. Det tar tid att få till texten som man vill ha den och verkligen får fram budskapet. 

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Jag hoppas att en del bokhandlare köper in "Dags att chilla" och att jag får åka runt i Sverige och signera. En annan tanke med boken var att hjälpa ungdomar som lider av psykisk ohälsa. Det hade varit roligt om någon skola hade köpt in och läst den med elever. Då hade jag gärna åkt dit och pratat med eleverna. Största drömmen är att kunna ägna mig åt skrivandet på heltid.

16. Något citat du lever efter?

Svar; Lycka är inte att ha allt, det är att uppskatta det du har.

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Thomas Mann "Tonio Kröger"


Tack Silke för att du ville delta i min intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Författarintervju - Elisabeth Klippel Berglöf

Denna författarintervju belyser Elisabeth Klippel Berglöf. Jag har varit sugen på att läsa hennes bok, men inte haft möjlighet till det ännu. Läs hennes spännande svar. Tack Elisabeth för att du ville delta i min intervju! Kika in på Elisabeths hemsida här

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; En, Tjuvapack och Systraskap som är utgiven och två råmanus som jag redigerar för tillfället. 

Dels uppföljaren till min debut men även en romance med spänning.

2. Vem är Elisabeth Klippel Berglöf? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag är 62 år och gift med Janne. Vi har fyra barn, fyra barnbarn samt Schäfertjejen Doris 3 1/2 är

Har jobbat 20 år som frisör men sedan 2006 jobbar jag som lärare. De senaste 10 åren på SFI.

Vi bor i villa ca:15 km utanför Örebro, i Glanshammar. 

Jag är en stor boknörd och läser konstant. Dessutom bokbloggar och instagrammar flitigt. 

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Jag har alltid varit inspirerad av författare som skriver om pensionärer. Där föddes idén till mina seniorspanare. Förebilder för min satiriska cosycrime

är Lilla Fridolf och Selma, en serietidning jag läste som barn. Jag älskar att vända och vrida på ord och rappa repliker.

I mina böcker förekommer även en del spirituellt. Som t.ex Sibylla Månskära som lägger tarotkort för att hitta lösningar på problem som kan uppstå i mina romaner. 

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Jag började skriva på den när jag var 57 och satte målet att förhoppningsvis få den utgiven innan jag fyllde 60. Den kom ut 2023 då jag var 61.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Jag har fått väldigt fin respons och otroligt fina recensioner. Men det är ett hårt arbete att nå ut, särskilt som debutant i den stora bokdjungeln. 

Mitt år efter utgivningen har kantats av att själv göra mycket PR för mig och min bok. Syns man inte finns man inte.

Jag har besökt marknader, bokevent och terroriserat mina 7000 följare på Instagram med reklam för mig och min bok.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Inte speciellt mycket. Jag jobbar på som vanligt och skriver på flera böcker. Den stora skillnaden är att jag fått många nya vänner, författare och instagrammare.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Ja, det tycker jag, då jag lärt mig oerhört mycket under resans gång. Dessutom skriver jag om samma karaktärer och det gör att de redan är etablerade i min värld.

De är mina kompisar som pratar med mig hela tiden.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Som sagt så har jag flera projekt på G. Uppföljaren till Tjuvapack och Systraskap går just nu under arbetsnamnet Spa, Taro och mystiska försvinnanden. Del tre är påbörjad och är tänkt att bli en julbok.

Mitt nya projekt är en romance med spänning. Lite het kärlek och drogrelaterat brott, den har fått arbetsnamnet "När livet tar en ny vändning." Alla mina böcker utspelar sig i Örebro med omnejd

9. Har du några andra intressen?

Svar; Javisst. Jag yogar, bakar, lagar mat och givetvis litteratur. Jag läser och lyssnar så fort en möjlighet ges.

Det blir även en och annan promenad med vår hund Doris och min trädgård där jag odlar grönsaker.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Jag jobbar som SFI lärare, men tänker gå i pension i oktober. 

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag läser och lyssnar konstant. Böckerna är oftast recensionsex från förlag och jag skriver om mina lästa böcker på min blogg Bokprataren men även på mitt instakonto bettan_bokprataren.

Mina favoritgenrer är Feelgood, historiska romaner och spänning.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jag har turen att få ha ett eget kontor/ yogastudio. Där har jag massor av böcker, ett skrivbord där min laptop står kopplad till ett tangentbord och en skärm. Runt om finns det massor av ljus av olika slag. Doftljus, värmeljus men även stora blockljus. De brinner mest under den mörka årstiden, men även när jag yogar.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Eftersom jag inte har småbarn så skriver jag när andan faller på. Kanske mest på kvällar och helger. Jag har en man som tränar vår hund med Missing People och gör det två ggr i veckan. Han är även en hockeyälskare och går på alla hemmamatcher som Örebro spelar.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Läs många böcker i den genren du vill skriva i. Gå kurser och försök hitta en skrivarvän att bolla med.

Våga fråga om hjälp och tips från andra som skriver. Följ intressanta konton på instagram.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Min dröm är så klart att skriva den där romanen som alla vill läsa. Givetvis skulle jag vilja bli utgiven på ett av de större förlagen.

Mitt nästa steg är att hitta förlag för min uppföljare eller så ger jag ut den själv.

16. Något citat du lever efter?

Svar; Våga vara ärlig mot dig själv och var inte för hård. Du duger som du är.

Som författare: Syns du inte finns du inte. Våga ta för dig!

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Markurells i Wadköping - då den utspelar sig i min hemstad. 


Tack Elisabeth för att du ville delta i min intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

tisdag 20 februari 2024

Sagan om Seiri

"Sagan om Seiri" av Ragnhild Nilsson Skrivare utgiven av Ekström & Garay. När Seiri reser till borgen Cærnham tillsammans med hennes far, som handlar med hästar, blir hon kär i Iærlens Ærnwulf son, Rodwulf. Samtidigt som Iærlen själv har blivit väldigt förtjust i Seiri, vid ett tidigare möte. Iærlen låter dock sin son gifta sig med henne. Seiri ska nu lära sig att ta hand om borgens skötsel, samtidigt som hon också vårdar de sjuka i byn som behöver hennes hjälp. Både lycka och sorg följer nu det unga paret. Med åren som följer, växer den lilla familjen, och Seiri föder två pojkar och en flicka. Vi får följa den lilla familjen, medan barnen växer upp. Pojkarna lärs upp i stridskonst, och flickan lär sig om sådant en kvinna behöver lära sig. Dock är Æthela väldigt intresserad av att både lära sig läsa, och skjuta med pil och båge, vilket hon först gör i smyg. Hennes far tillåter dock att hon får fortsätta med sina aktiviteter, när det uppdagas. Så kommer det en dag då olyckan drabbar den lyckliga lilla familjen. Då förändras tillvaron för alltid för Seiri och hennes familj. Ska se finna lyckan i deras nya tillvaro? 

Detta är den första delen i en serie i fantasy genren. Vi förflyttas till en fiktiv medeltida värld, där männen strider med svärd och skjuter med pil och båge. Man tar sig fram med hjälp av hästar. Familjen vi får lära känna är ganska högt stående, och bor i en borg. Kvinnorna är underordnade männen, och har inte så mycket att säga till om. Vad det gäller äktenskap är det viktigt att gifta bort kvinnorna i de förbund som t ex gynnar männens försvarsförbund. Vad kvinnan själv vill är inte så viktigt. I denna världen får vi nu följa den kloka unga kvinnan, Seiri, och hennes familj. Seiri är dock lyckligt lottad, för hon får gifta sig med mannen hon älskar. Jag gillar hur författaren beskriver sin värld och miljön runt omkring den på ett så bra sätt att den känns som om det vore en verklig plats. Karaktärerna är spännande, och jag beundrar huvudpersonen som är både klok och har en inre styrka, som gör att hon klarar av de prövningar hon möter på ett bra sätt. Boken slutar riktigt spännande, så jag ser verkligen fram emot nästa del i serien. Tack Ragnhild för möjlighet att läsa din fina bok. Boken får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Räkenskaper

Wulfric hade hunnit bli drygt ett år när Seiri meddelade sin make att hon väntade barn på nytt. Den här gången bad hon Rodwulf att gå till sin far med den glada nyheten. Han kysste henne ömt och såg lite skamsen ut. 

-Kom, sade han och tog hennes hand, vå går tillsammans och söker upp far. 

Seiri log och tryckte hans hand. De fann Ærnwulf bland räkenskaperna i skrivkammaren, där han förnöjt såg upp från några stora pergamentark och hälsade på det unga paret. 

-Det ser bra ut, sade han till Rodwulf, skörden har varit god och Cærnham har fått osedvanligt goda inkomster. Vi måste ställa till med en stor skördefest för folket. 

- Det gläder mig, sade Rodwulf och kastade en ointresserad blick på pergamentet, för snart nog finns det ännu en mun att mätta här i borgen. 

Ærnwulf sköt undan pergamentet med en så hastig rörelse att han med nöd och näppe undgick att välta bläckhornet. 

-Min kära dotter, sade han, jag borde ha anat ert ärende när ni kommer så här högtidligt hand i hand och söker upp mig. Önska er en gåva, Seiri, jag skulle så gärna vilja ge er något riktigt fint. 

-Jag har redan allt..., började Seiri, med Rodwulf avbröt henne. 

-Det tillkommer väl hennes make att ge en gåva för barnets skull, sade han och lät vresig. Vad önskar du dig Seiri? 

-Nåväl, sade Seiri, jag skulle kunna sy en ny klänning till skördefesten om jag får ett vackert tyg. Om du, Rodwulf, kan föra hit en handelsman som visar sina varor för mig, så tackar vi väl din far som ger oss det silver som behövs. 

-Ja, jag kan ordna så du får välja bland de bästa tyger som kan fås för pengar, samtycke Rodwulf och lät något blidkad.

-Ett vackert tyg blir utmärkt, instämde Ærnwulf. Men du har rätt, Rodwulf, det är du som bör ge din hustru gåvan. Du är en gift man du ska inte behöva be mig om pengar. Ända sedan bröllopet har jag avsett att ge dig ett underhåll men jag har inte blivit färdig att sköta om den saken förre nu. Det var därför jag började gå igenom räkenskaperna i dag. Du ska få egna pengar och själv ansvara för sådant som du och Seiri kan behöva. 

-Tack, far, sade Rodwulf och lät glatt överraskad. 

-Du, min son, måste nu ta del av Cærnhams räkenskaper, fortsatte Ærnwulf. 

-Förvaltaren sköter ljudet, i vände Rodwulf. Jag förstår inte varför far gör sig besvär och sitter med de där siffrorna. Förvaltaren ska väl tala om hur mycket som finns i kassakistan? 

-Det kan han, men du måste själv sätta dig in i vilka inkomster och utgifter vi har för att kunna fatta de rätta besluten. Det silver vi har i kistan kan fort nog ta slut om det inte fylls på i samma takt. Den dagen kommer när du måste ta hand om allt sådant utan in hjälp. Förvaltaren ska ge dig upplysningar, inte bestämma. Det är alltid bra att hålla sin förvaltare under uppsikt, menade Ærnwulf. Det kan annars hända att en del silver tar felaktiga vägar. 

Baksidestext;

När den livliga unga Seiri reser till borgen Cærnham med sin far, som handlar med hästar, möter hon två män. En av dem vill ge henne all sin kärlek medan den andre tar hennes hjärta med storm. Seiri ställs inför ett livsavgörande val som kommer att påverka både Seiri själv och människorna i hennes närhet.

Sagan om Seiri tilldrar sig i en tid när mäktiga borgherrar styr med svärd i sin hand. Söner fostras till krigare och värderas högre än döttrar. 

Samtidigt som Seiri brottas med relationerna i borgen och din underordnade ställning som kvinna väcks en slumrande fiendeskap till liv. Försvarsförbund som slutits för längesedan måste förnyas och hotet om krig blir ständigt närvarande. När olyckan drabbar Seiri familj förändras hennes tillvaro i grunden. 


Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

måndag 19 februari 2024

Författarintervju - Christer Johansson

Den här författarintervju belyser författaren Christer Johansson som jag har läst en bok av som heter "Underbara människor". Läs gärna min recension här på bloggen. Tack Christer för att du ville delta i min intervju och gör alla intressanta svar. 

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag drömde om en lyckad debut i min ungdom, det slutade med ett litet häfte som jag tryckte upp i tusen ex och märkligt nog fick sålt slut på egen hand. Trettio år senare tog det äntligen fart och sedan dess har det blivit tio böcker på lika många år.

2. Vem är Christer Johansson?

Svar; Pappa till tre döttrar och morfar till två barnbarn. Bor i ett hus på landet, strax utanför Ljungskile.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Ville skriva en roman om en omvälvande resa men det utvecklades till att jag utgick från texter som tidigare publicerats i dagstidningar, skrev om dessa och pusslade ihop en historia om en man som går till jobbet varje dag och på nätterna drömmer om olika saker. Handlingen utspelar sig under en vecka. Den heter På andra sidan drömmarna.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Jag skrev mitt första manus när jag var 22 men det dröjde till 53 när debutromanen gavs ut.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Världen har inte vänts upp och ner av mina böcker men de som intresserat sig har varit positiva. På senare år har flera sagt att de blivit bättre med tiden vilket antagligen säger någonting om de första.

6. Hur har ditt liv förändrats sedan du började skriva?

Svar; En pojkdröm har blivit verklighet. Det har betytt mycket för mig att det resulterat i böcker. Livet har blivit rikare och jag har blivit en skrivande människa.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Min andra bok, Cecilia är på väg, är mindre spretig än den första. Det är en relationsroman, men jag skrev mer än bra och visste inte riktigt vad jag höll på med. Var upptagen av en ambition att skriva en kärlekshistoria. Lindelöws bokförlag var uppmuntrande till ett manus men livet och för mycket alkohol kom emellan så det dröjde nio år till innan den blev tryckt. Det efter några böcker till upplever jag att det går lättare. Jag har åtminstone lärt mig något.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; I början av mars kommer min tionde roman: En helvetes kärlekshistoria. Den skildrar hur alkoholen kan smyga sig in i ett liv och ta över, inte minst hur de som finns runtomkring påverkas. Och att förändring är möjlig.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Natur. Frisk luft och motion. Resor. Musik. Allt som gör livet intressant och gott.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Har jobbat i den psykiatriska vården sedan snart 40 år, den mesta tiden som chef för mindre team, nu en Psykosmottagning och ett Traumateam. Planerar att fortsätta med det på heltid två år till.

11. Läser du mycket och i så fall vad?

Svar; Läser mindre än vad jag skulle vilja och behöva för att utvecklas i mitt eget skrivande. Jon Fosses septologi var en intressant upplevelse. Tyckte mycket om Lisa Ritzéns debut Tranorna flyger söderut. Läser gärna Kjell Westö, Agneta Pleijel och Ulf Lundell.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jag sitter i en fåtölj eller i soffan med datorn i knät. Skriver ofta till att börja med för hand i ett block. Hamnar vid skrivbordet först när texten ska bearbetas, skrivas om.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Gärna tidigt på morgonen, direkt efter frukost, med tända stearinljus i rummet och musik i bakgrunden. Skriver ner lösryckta tankar på lappar när som helst på dagarna. Inga längre skrivperioder utan mest på lediga dagar, försöker lita på att jag bygger ett manus bit för bit och sedan skriver jag om det fler gånger än jag bryr mig om att räkna till.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Ställ dig några enkla frågor. Varför vill du skriva? Vad intresserar dig? Vad vill du ha sagt? Se skrivprocessen som något avkopplande och lustfyllt. Det behövs tid och tålamod. Om du inte kan låta bli att skriva så gör just det och det kommer att leda till någonting.

15.Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Att den nya romanen kan få möta läsare och lyssnare. Nästa steg är att ge ett kommande romanförsök några år, jobba färdigt inom psykiatrin och ta sikte mot ett skrivande liv. Göra det lilla röda huset med kakelugn och vedspis som jag nyss köpt till min vrå av världen och ha det som utgångspunkt att göra utflykter ifrån och sedan komma hem till.

16. Något citat du lever efter?

Svar; Som man ropar får man svar.

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Huckleberry Finn av Mark Twain.


Tack Christer för att du ville delta i min intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina

Christers hemsida här 

Läs min recension av "Underbara människor" här

Författarintervju - Josephine Lindqvist

Denna spännande författarintervju belyser Josephine Lindqvist som har skrivit "Trollbruden" en bok som jag har läst och tyckte väldigt mycket om. Jag ser fram emot att få läsa nästa del i serien. Tack Josephine för dina spännande svar. 

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag har skrivit en bok som heter Trollbruden. Den handlar om Lilith som blir lämnad innan sitt bröllop. För att hantera krisen åker hon till sin farmor i Dalarna. Där blir hon bergtagen av trollet Ivar in till en parallell verklighet.

2. Vem är Josephine? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag bor i Stockholm med mina djur och studerar för närvarande heltid på en skrivarutbildning. Jag är 34 år gammal.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Idén till romanen kom efter en separation när jag bestämde mig för att fokusera på mina drömmar och mål. Skrivandet blev också en slags bearbetning och en plats att fly till. Jag har alltid älskat nordisk mytologi och folktro så det blev naturligt att inspireras av det. 

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Jag började skriva Trollbruden när jag var 32 år gammal.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Jag har fått fantastisk respons! Både från stöttande vänner, kollegor och familj men också från läsare jag aldrig träffat. Jag älskar att åka ut på "trolltoar" på bokmässor/event och har glatt insett att Trollbruden går hem hos både killar och tjejer samt vuxna i varierande åldrar!

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Att bli författare har alltid varit min högsta dröm. Det i sig är så klart en stor förändring. Boken har också gjort mig många erfarenheter rikare och har gett mig nya vänner och bekanta. Det är väldigt inspirerande att umgås och knyta kontakter med andra skrivande människor. 

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Jag håller på med bok två just nu och det är absolut inte lättare. Kraven på mig själv är lite högre. Sedan vill jag att det ska vara möjligt att läsa den boken fristående. Historien blir på så vis utmanande att få ihop, eftersom att den ska passa både nya läsare och dem som tidigare läst Trollbruden. 

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Jag skriver på tre projekt just nu. Trollkrigaren som är bok två i trolltrilogin. Sedan Trollhjärta som är bok tre och slutligen mitt sidoprojekt "Vargar" som är en helt annan typ av berättelse.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Djur, natur, hästar och ridning. Musik, måla, tatueringar, träning, äventyr och att läsa.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; När jag inte skriver arbetar jag i säkerhetsbranschen.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag läser så mycket jag hinner och tar mig an det mesta. Just nu läser jag min författarkompis Michele Glatthards bok "Bärnstenar i vattnet."

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jag försöker att skriva på lite olika platser och har till och med ordnat en skrivarhörna hemma. Det slutar dock ändå med att jag sitter i soffan där jag kan "simma runt" lite grann och byta position. 

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Jag är som mest produktiv på morgonen och försöker oftast att skriva då. Sedan mår jag bra av små pauser men jobbar ofta med hyperfokus. Idéer får jag bäst när jag tränar eller springer i skogen med musik i hörlurarna.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Ta dig själv på allvar och börja skriv! Hitta en rutin som passar dig, allas sätt ser olika ut. Om du har möjlighet, gå skrivarutbildningar eller kurser. Det är otroligt givande!

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Jag har precis kickat igång hemsidan https://thelightelf.com/ och ska få rutin på bloggandet. Självfallet jobbar jag också för att få klart hela trolltrilogin och den 20 mars kommer Trollbruden ut som ljudbok på Storytel!

16. Något citat du lever efter?

Svar; Jag brukar säga "Jag har i alla fall kul på vägen". Tycker det är en ganska bra inställning även när saker inte går spikrakt! 

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Mycket enkelt, Alice i underlandet av Lewis Carroll. 


Tack Josephine för att du ville delta i min intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina

Läs gärna min recension av "Trollbruden" här

Författarintervju - PC Wike

Denna författarintervju belyser PC Wike som är en pseudonym. Jag har ännu inte läst något av författaren, men hoppas kunna göra det framöver. Det är verkligen kul att lära känna så många spännande författare, och P C Wike bjöd verkligen på spännande och utförliga svar. Tack P C Wike för att du ville delta i min intervju. 

1. Hur många böcker har du skrivit?

Jag har skrivit 11 böcker i serien om Laduvik men den 11:e och senaste boken skrev jag som en prequel till de övriga och valde att publicera den som en uppstartande bok i serien. Och varför då? Jo, de första böckerna kom till utan någon vidare plan på fortsättningen och när ytterligare en story behövde berättas, valde jag att börja om från början och göra den till hela alltets bakgrund. 

2. Vem är PC wike? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; P-C Wike är en pseudonym som får sin förklaring i boken Pepper men det är också en förkortning av mitt namn. Jag är en 60-årig Täbybo som gillar livet, exempelvis mina vuxna barn, födda under 80-, 90- och 00-talen. Lyckliga jag är också mormor. Vid min sida har jag en tålmodig och förlåtande man som även han, har två vuxna barn. Vi båda gör det mesta tillsammans vilket förklaras av att vi träffades sent i livet och därför har mycket att ta igen. Vi sitter inte still, så kan jag summera det. När till och med våra vuxdomar (= vuxna barn) säger: "ni är ju aldrig hemma"... då fattar man.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Det finns två huvudsakliga anledningar till varför jag började skriva. Dels är mitt liv färgat av möjligheter och spännande händelser. Jag har skrivit blogg i snart 15 år och gläds/förundras över allt vi gör, både impulsiva och inplanerade saker. Jag förvånas över hur ofta slumpen styr och undrar, när jag snubblar över något, varför just det har lagts för mina fötter. Den andra motorn i mitt skrivande är tanken om att alla människor har flera delpersonligheter. De två största för min del är latoxen och presteraren, trassligt sammanflätade och i behov av varandra. Jag är svårt prestationsinriktad men längtar samtidigt efter lättja och när jag har chans att lata mig fångar hjärnan snabbt upp nya spektakel. Livet är på och av, och detta fenomen skapade mina två huvudkaraktärer. 

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Min debutroman gavs ut 2016, så fram med miniräknaren... Jag var 53 år.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Mycket blandat. Alltifrån förvånade och imponerande uttryck kring att jag överhuvud taget skriver böcker, till kritiska röster som tycker att innehållet håller för lågt tempo och saknar röd tråd. Däremellan finns det ett inte helt obetydligt gäng som älskar det jag skriver, som längtar till nästa bok, som skrattar så de gråter... och som gråter fast mer på riktigt. Den finaste responsen som skrivits till mig var från en kvinna som menar att jag har fått henne att vilja läsa böcker igen. Det är mer än bara ett tyckande, det är en livsstilsförändring och jag kände mig galet stolt.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Bra fråga! Den fick mig att tänka till och då inser jag att skrivarbubblan ger en massa energi som jag annars hade gått miste om. Tack vare författarvärlden ingår jag numera i en helt ny community. Jag har fått nya bekanta, nya lärdomar, stora utmaningar, och drabbats av både rädslor och yror. Jag har blivit mer observant på min omgivning, lyssnar in och tar tillvara. Jag tar reda på det jag inte vet, får uppslag, idéer och ett bra driv. Och jag bygger karaktärer! Dels modellerar jag om befintliga, dels bygger jag nya. Jag gör bräckliga själar modiga och elakingar snälla och allesammans får jag hänga med i min lilla Laduviksvärld. Tråkiga, besvärliga och upprörande händelser formas om till något mer mjukt och behagligt. Tack vare mitt skrivande har jag startat ett företag och en egen hemsida: laduvik.jimdofree.com

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Jag har nog inte haft svårt att skriva någon av böckerna. Visst finns det passager som är besvärliga och som utgör tillfälliga stopp och svackor i varje bok men så fort jag avslutat en bok, har jag redan en idé om hur nästa ska utveckla sig. Det är som en evighetslång dramaturgi som löper från bok till bok. Just det, kan vara skälet till de väsensskilda åsikterna om mina böcker - att de inte är fristående och inte följer förväntade konventioner. Pepper däremot, som är uppstarten i serien, har jag skrivit så att den är fristående men samtidigt en viktig första del.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Det gör jag. Jag håller på att skriva om min första bok Waller, debutromanen från 2016, för att få till en läsvänligare brygga mellan den och Pepper. Jag har brutit upp Waller i två delar. Huvudpersonen i Pepper, tar plats i Wallers första del tillsammans med några nya karaktärer som är helt olika varandra i mycket men träffas i en bokcirkel där de ska samarbeta i ett projekt. Var och en har sina skäl för att medverka och har förbindelser på ett sätt de inte alls känner till.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Absolut. Jag och min man ägnar oss åt katamaransegling. Seglingsträningen börjar i april och körs varje vecka och så här års planerar vi för sommaren. Varje år gör vi en bilresa med båt på släp till ett EM eller VM någonstans i Europa. Vår semester går ut på att packa ihop oss och båten till platsen eller platserna där tävlingarna går. Resan brukar ta några veckor och det är lika äventyrligt och spännande som socialt och livgivande. I augusti hemma sedan fortsätter seglingen till och med oktober, då vi packar ihop allt inför nästa år.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Författarskapet är mer som en hobby vid sidan av arbetet som speciallärare på högstadiet. Det är framförallt på loven som jag har chans att skriva men resten av året finns rikligt med möjligheter att samla på innehåll i den relationstäta miljö jag ingår. Var skrivandet börjar och slutar kan man verkligen undra. Jag skriver nog lite varje dag även om det inte är i ett pågående manus. 

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Sedan många år tillbaka är jag ljudboksläsare och jag hinner med en till två böcker i månaden. Jag lyssnar helst på serier - det är bekvämast så. Om jag hittar en författare som jag gillar, kan jag mata mig igenom alla böckerna i serien och fokusera på författarens röst hellre än att lära känna nya karaktärer och miljöer. Jag tycker väldigt bra om Ninni Schulmans böcker. Karin Smirnoff, Guillaume Musso och Mattias Edvardsson är också författare som jag gillar. Berättelser om människors vardag, om familjer, relationer, händelser att känna igen, ödets nycker, slumpens skördar och spänning... Just nu lyssnar jag på "Systrarna" av Jonas Hassen Khemiri som är en bok som innehåller allt det. 

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Det varierar. Jag har skrivit många texter i bilen under långresor och andra gånger från en plats i tv-soffan. För att slippa sitta mycket har jag emellanåt ställt en pall på köksbordet där jag kunnat stå och skriva. Jag har skrivit sittande på en filt i gräset eller från en solstol i skuggan. Nu senast, i och med en husrensning, kom jag över min farfars gamla sekretär. Den står i köket och där har det blivit bra skrivflyt kan jag säga!

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Frågan här ovan beskriver nog att det inte är så noga. Jag fångar de ögonblick som finns men inför att slå upp datorlocket vill jag gärna ha en rimlig chans att känna att dagens mål kan rymmas inom den tiden jag har till förfogande. Har jag bara kort tid på mig, antecknar jag hellre i mobilen. Jag har en pågående anteckning där, och när den börjar bli farligt lång, skickar jag den som ett mejl till mig själv att ta fram när jag har en mer sammanhängande tid att skriva. Mobiltelefonens kamera och anteckningsappen är mina storyboard 365 dagar om året. 

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Ja, många! Ett är att alltid skriva - kort eller längre. Fånga ord och meningar, fraser och idéer. Lägg inte energi på att leta efter en plats eller en skrivarlya som du kanske inte hittar. Sök inte efter skrivlust, rätta känslan eller motivationen - utan fånga alla chanser att skriva. Samla tankar och uppslag... huller om buller. Du vet aldrig när det där bästa kommer till dig - det som blev storyn, poängen, glädjen eller finessen med texten. Släng prestigen i väggen, alla kan skriva och ordet är fritt. Ingen bestämmer vad som är bra eller dåligt, gångbart eller galet. Idéer, trender och tyckanden kommer alltid att variera, så kör på bara. Gör det du vill och det du tror på. Ett tips är att göra någon slags plan över vart du är på väg när du tycker att du har börjat få ihop något. Avsluta varje skrivpass med att skriva en uppstart för fortsättningen, då blir det lättare att komma igång vid nästa tillfälle. När din berättelse (eller första delmål) börjat ta form och närmar sig ett slut, vila på allting några veckor och se det med nya ögon inför redigeringen. Slutligen: läs mycket! Andras texter ger massor av inspiration. Ha kul. Ge järnet.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; En given dröm är att kunna leva på mitt författarskap och ett steg på vägen, är att gå en skrivarkurs - det vore kanske på tiden? Det finns några toppförfattare vars författarstil jag är mycket imponerad av, ett bevis på hur mycket mer det finns att lära. Jag skulle också vilja ha en bokcirkel kring mina egna böcker men det känns så sjukt ego - så den drömmen gör jag nog klokt i att behålla för mig själv. 

16. Något citat du lever efter?

Svar; "Allting löser sig" är ett citat som jag lever efter även om jag vet att det inte är fullt ut sant. Mera sant är den P-C-empiriska sanningen om citatet, nämligen att det som händer, händer av en anledning. Poängen är bara den att jag här och nu, inte förstår varför men det kommer att visa sig. Och när det visar sig, har det där (vad det nu var) ofta löst sig.

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Läs, bara läs! Du bjuds på så mycket lärdomar och reflektion. Utveckling av fantasi, empati, inlevelseförmåga, språk och förståelsen för andra... Men mer specifikt, kanske något av Selma, förslagsvis "Kejsaren av Portugallien". P-A Fogelströms stad-serie är fin också. Sedan tycker jag att man gott kan bombardera alla barn med både Astrid Lindgren och H.C. Andersen.


Tack P C Wike för att du ville delta i min intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

söndag 18 februari 2024

Författarintervju - Isabella Lundberg

Denna författarintervju belyser Isabella Lundberg som jag inte heller har läst något av förut. Hon har gett ut "I regnet fanns du". Jag hoppas jag får möjlighet att läsa hennes böcker framöver. Tack Isabella för att du ville delta i min intervju! 

Fotograf; Angelika Nilsson

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag har skrivit klart fyra romaner, men har endast en roman utgiven och det är "I regnet fanns du". Till hösten kommer uppföljaren "Bland snöslask och juleljus" att ges ut och inför jul kommer jag att ge ut en adventskalender.

2. Vem är Isabella Lundberg? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag är en familjemänniska som tycker om att läsa, laga mat, se på filmer/serier, vara ute i naturen, dansa, hitta på äventyr, upptäcka saker och skriva berättelser som berör läsarna på något sätt.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Grundidén kom till mig efter att jag hade drabbats av ett missfall och till sist börjat undra om jag någonsin skulle få bli mamma. Resten av idéerna ploppade upp under skrivandets gång och resultatet blev en gripande berättelse som är tung på sina ställen, men som också är full av hopp, varma karaktärer och mysiga miljöer.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Min debutroman skev jag under år 2022, vilket betyder att jag var 27 år. Den boken är dock inte den första boken jag har skrivit.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Ja har fått jättefin respons. Speciellt från familjen (som är viktigast), men också från läsare, recensenter och media. Jag är verkligen lyckligt lottad!

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Oj, vilken svår fråga! Jag började skriva när jag var väldigt liten, men tog tag i drömmen ordentligt för cirka fem år sedan och sedan dess har jag blivit betydligt mycket gladare. Jag mår bra av att skriva dagligen helt enkelt!

Fotograf; BLT

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Det blir lite enklare för varje bok jag skriver. Råmanusen behöver redigeras allt mindre och jag skriver allt fortare, men jag sätter också allt högre krav på mig själv. 

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Jag redigerar bok två i min serien "Vilsna hjärtan" som kommer att ges ut i mitten av oktober och så skriver jag på en adventskalender för vuxna som också kommer att ges ut i år. Båda berättelserna har jultema och jag ser så mycket fram emot att dela dem med er! 

9. Har du några andra intressen?

Svar; Wops! Jag tror att jag redan har råkat svara på den här frågan, men jag kan väl lägga till att jag tycker om att sova (speciellt nu när jag ammar dottern genom nätterna och ständigt lider av sömnbrist).

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Ja, jag är utbildad inom internationellt företagande och marknadsföring, men arbetar just nu som försäkringsutredare.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag läser inte så mycket som jag skulle önska just nu, eftersom jag har så ont om egentid med två små barn, men jag lyssnar på desto fler ljudböcker. Jag är nog lite av en allätare, men oftast lyssnar jag på feelgood-romaner eller fantasy!

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jag skriver nästan alltid i sängen eller i soffan för kontoret är överbelamrat med prylar och det är ändå inte lika bekvämt att sitta där.

13.  Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Min rutin är att skriva så fort jag får chansen, vilket oftast blir när barnen sover. Självklart gör jag annat vid de tillfällena ibland också, men oftast är det skrivandet jag prioriterar.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Mitt största tips är nog att inte ha för höga krav på sig själv från början. Ett råmanus är till för att redigeras! 

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Mitt nästa steg är förhoppningsvis att gå ner i tid på mitt "dagjobb" så att jag får mer tid för skrivandet. Det blir dock inte aktuellt förrän efter min föräldraledighet. Drömmar har jag många, men den största författardrömmen är nog ändå att kunna leva på skrivandet.

16. Något citat du lever efter?

Svar; Hmm, jag tror faktiskt inte det, men jag tycker att det är viktigt att våga satsa på det man brinner för.

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Jag tycker faktiskt inte att det finns någon bok som alla måste läsa. Jag tycker att det blir mycket bättre om alla får läsa de böcker som de vill läsa.


Tack Isabella för att du ville delta i min intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina

Bodygard

"Bodygard" av Katherine Center utgiven av Mius förlag . Svenskt omslag; Daniel Åberg. Bokrecension ; I den här boken får vi följa...