måndag 19 februari 2024

Författarintervju - Christer Johansson

Den här författarintervju belyser författaren Christer Johansson som jag har läst en bok av som heter "Underbara människor". Läs gärna min recension här på bloggen. Tack Christer för att du ville delta i min intervju och gör alla intressanta svar. 

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag drömde om en lyckad debut i min ungdom, det slutade med ett litet häfte som jag tryckte upp i tusen ex och märkligt nog fick sålt slut på egen hand. Trettio år senare tog det äntligen fart och sedan dess har det blivit tio böcker på lika många år.

2. Vem är Christer Johansson?

Svar; Pappa till tre döttrar och morfar till två barnbarn. Bor i ett hus på landet, strax utanför Ljungskile.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Ville skriva en roman om en omvälvande resa men det utvecklades till att jag utgick från texter som tidigare publicerats i dagstidningar, skrev om dessa och pusslade ihop en historia om en man som går till jobbet varje dag och på nätterna drömmer om olika saker. Handlingen utspelar sig under en vecka. Den heter På andra sidan drömmarna.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Jag skrev mitt första manus när jag var 22 men det dröjde till 53 när debutromanen gavs ut.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Världen har inte vänts upp och ner av mina böcker men de som intresserat sig har varit positiva. På senare år har flera sagt att de blivit bättre med tiden vilket antagligen säger någonting om de första.

6. Hur har ditt liv förändrats sedan du började skriva?

Svar; En pojkdröm har blivit verklighet. Det har betytt mycket för mig att det resulterat i böcker. Livet har blivit rikare och jag har blivit en skrivande människa.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Min andra bok, Cecilia är på väg, är mindre spretig än den första. Det är en relationsroman, men jag skrev mer än bra och visste inte riktigt vad jag höll på med. Var upptagen av en ambition att skriva en kärlekshistoria. Lindelöws bokförlag var uppmuntrande till ett manus men livet och för mycket alkohol kom emellan så det dröjde nio år till innan den blev tryckt. Det efter några böcker till upplever jag att det går lättare. Jag har åtminstone lärt mig något.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; I början av mars kommer min tionde roman: En helvetes kärlekshistoria. Den skildrar hur alkoholen kan smyga sig in i ett liv och ta över, inte minst hur de som finns runtomkring påverkas. Och att förändring är möjlig.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Natur. Frisk luft och motion. Resor. Musik. Allt som gör livet intressant och gott.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Har jobbat i den psykiatriska vården sedan snart 40 år, den mesta tiden som chef för mindre team, nu en Psykosmottagning och ett Traumateam. Planerar att fortsätta med det på heltid två år till.

11. Läser du mycket och i så fall vad?

Svar; Läser mindre än vad jag skulle vilja och behöva för att utvecklas i mitt eget skrivande. Jon Fosses septologi var en intressant upplevelse. Tyckte mycket om Lisa Ritzéns debut Tranorna flyger söderut. Läser gärna Kjell Westö, Agneta Pleijel och Ulf Lundell.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jag sitter i en fåtölj eller i soffan med datorn i knät. Skriver ofta till att börja med för hand i ett block. Hamnar vid skrivbordet först när texten ska bearbetas, skrivas om.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Gärna tidigt på morgonen, direkt efter frukost, med tända stearinljus i rummet och musik i bakgrunden. Skriver ner lösryckta tankar på lappar när som helst på dagarna. Inga längre skrivperioder utan mest på lediga dagar, försöker lita på att jag bygger ett manus bit för bit och sedan skriver jag om det fler gånger än jag bryr mig om att räkna till.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Ställ dig några enkla frågor. Varför vill du skriva? Vad intresserar dig? Vad vill du ha sagt? Se skrivprocessen som något avkopplande och lustfyllt. Det behövs tid och tålamod. Om du inte kan låta bli att skriva så gör just det och det kommer att leda till någonting.

15.Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Att den nya romanen kan få möta läsare och lyssnare. Nästa steg är att ge ett kommande romanförsök några år, jobba färdigt inom psykiatrin och ta sikte mot ett skrivande liv. Göra det lilla röda huset med kakelugn och vedspis som jag nyss köpt till min vrå av världen och ha det som utgångspunkt att göra utflykter ifrån och sedan komma hem till.

16. Något citat du lever efter?

Svar; Som man ropar får man svar.

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Huckleberry Finn av Mark Twain.


Tack Christer för att du ville delta i min intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina

Christers hemsida här 

Läs min recension av "Underbara människor" här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Glimma - Spelet

"Glimma - Spelet" av Marie Helleday Ekwurtzel , illustrerad av Lena Furberg , utgiven av Hegas förlag . För barn 9-12 år. Lilly o...