onsdag 21 februari 2024

Författarintervju - Silke Fält

Denna författarintervju belyser Silke Fält som har gett ut tre böcker. Två på tyska och en på svenska. Jag fick hem ett ex av hennes bok, så jag ser fram emot att läsa den. Tack Silke för att du ville delta i min intervju och för dina intressanta svar. 

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag har skrivit sedan jag lärde mig att skriva. Det har alltid varit en dröm att bli skådespelerska eller författare. Helst både och. Tre av mina böcker är publicerade, två på tyska och nu äntligen en på svenska. 

2. Vem är Silke Fält? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Redan som barn bestämde jag mig för att lämna Tyskland och flytta till Sverige. Var nog inte många som trodde på mig när jag sa detta redan som 8-åring. Men 1999 var det dags. Jag tog mitt pick och pack och drog. 

Idag bor jag i Vasaloppsbyn Evertsberg med mina två pojkar och min man när han kommer hem från sitt jobb i Norge. Förutom att läsa och skriva böcker tycker jag mycket om att träna, särskilt längdskidåkning. 

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Från början var det inte alls tanken att skriva en bok. Utan jag och min svägerska brukar skriva handskrivna brev till varandra i perioder. Det var en sådan period där jag berättade mycket om min uppväxt, och hur svårt jag tycker sociala sammanhang kan bli. Efter några brev ringde min svägerska till mig och undrade om jag inte skulle jag en bok av allt. Så fick det bli. 

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; 44 år han jag bli innan jag skrev min debutroman. Vid 46 års ålder publicerades den hos Lava Förlaget.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Hittills har jag bara fått positiv respons. Precis som tanken var lockade jag fram skratt, gråt och en del funderingar. Många har frågat hur mycket av innehållet är påhittat och vilka situationer verkligen hände. 

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Själva skrivandet har alltid funnits där. Men att äntligen få ett manus publicerat har bostat självförtroendet. Jag känner mig inte längre lika konstig när jag lägger mycket av min tid på skrivandet. 

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Nej. Alla texter och berättelser jag skriver finns i min hjärna. Jag behöver få ner dem på papper, få utlopp för min kreativitet. 

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Ja, i somras började jag på nästa bok. En dystopi med magiska inslag. Hur långt kommer den tekniska utvecklingen att gå? Tills det blir svårt att ha äkta känslor? Tills vi inte kan minnas hur man gör upp en eld? Lite kärlek finns förstås också med. 

9. Har du några andra intressen?

Svar; Jag älskar att åka skidor. Det var därför jag hamnade i Dalarna. Löpning, cykling och simning är också roliga. Jag tycker om träning överlag och gjorde en svensk klassiker 2007. Då och då tar jag gärna fram målargrejer eller lägger pussel. Men på plats 2 efter träning hamnar läsa böcker.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Till vardags är jag högstadielärare. Jag undervisar i tyska, svenska, svenska som andraspråk, engelska. 

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag har alltid en bok på nattduksbordet som jag läser på kvällarna innan jag somnar. Där kan det ligga klassiker som "Anna Karenina", böcker som "Klara och solen", "Jag ropar". Jag tycker om alla möjliga genrer, men läser sällan deckare. Oftast kommer jag på tidigt vem som är den skyldige. Då känns det bara jobbigt att fortsätta läsa. 

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jag kan skriva lite var som helst. Hemma, på café, på ett hotelrum. I min handväska har jag alltid en anteckningsbok och pennor. 

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Nej, jag skriver när jag får tid eller en ny idé. Råmanuset skriver jag alltid för hand. 

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Ha alltid med något att skriva på. Minsta lilla tanken kan bli en klassiker, hur knäpp tanken än känns till en början.

Tro på den, utveckla den, och ha tålamod. Det tar tid att få till texten som man vill ha den och verkligen får fram budskapet. 

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Jag hoppas att en del bokhandlare köper in "Dags att chilla" och att jag får åka runt i Sverige och signera. En annan tanke med boken var att hjälpa ungdomar som lider av psykisk ohälsa. Det hade varit roligt om någon skola hade köpt in och läst den med elever. Då hade jag gärna åkt dit och pratat med eleverna. Största drömmen är att kunna ägna mig åt skrivandet på heltid.

16. Något citat du lever efter?

Svar; Lycka är inte att ha allt, det är att uppskatta det du har.

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Thomas Mann "Tonio Kröger"


Tack Silke för att du ville delta i min intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utan oss

"Utan oss" av Susanne Sundling utgiven av Lava förlag . Johan och Annikas barn har nu lämnat boet, och Annika försöker nu vänja ...