måndag 19 februari 2024

Författarintervju - PC Wike

Denna författarintervju belyser PC Wike som är en pseudonym. Jag har ännu inte läst något av författaren, men hoppas kunna göra det framöver. Det är verkligen kul att lära känna så många spännande författare, och P C Wike bjöd verkligen på spännande och utförliga svar. Tack P C Wike för att du ville delta i min intervju. 

1. Hur många böcker har du skrivit?

Jag har skrivit 11 böcker i serien om Laduvik men den 11:e och senaste boken skrev jag som en prequel till de övriga och valde att publicera den som en uppstartande bok i serien. Och varför då? Jo, de första böckerna kom till utan någon vidare plan på fortsättningen och när ytterligare en story behövde berättas, valde jag att börja om från början och göra den till hela alltets bakgrund. 

2. Vem är PC wike? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; P-C Wike är en pseudonym som får sin förklaring i boken Pepper men det är också en förkortning av mitt namn. Jag är en 60-årig Täbybo som gillar livet, exempelvis mina vuxna barn, födda under 80-, 90- och 00-talen. Lyckliga jag är också mormor. Vid min sida har jag en tålmodig och förlåtande man som även han, har två vuxna barn. Vi båda gör det mesta tillsammans vilket förklaras av att vi träffades sent i livet och därför har mycket att ta igen. Vi sitter inte still, så kan jag summera det. När till och med våra vuxdomar (= vuxna barn) säger: "ni är ju aldrig hemma"... då fattar man.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Det finns två huvudsakliga anledningar till varför jag började skriva. Dels är mitt liv färgat av möjligheter och spännande händelser. Jag har skrivit blogg i snart 15 år och gläds/förundras över allt vi gör, både impulsiva och inplanerade saker. Jag förvånas över hur ofta slumpen styr och undrar, när jag snubblar över något, varför just det har lagts för mina fötter. Den andra motorn i mitt skrivande är tanken om att alla människor har flera delpersonligheter. De två största för min del är latoxen och presteraren, trassligt sammanflätade och i behov av varandra. Jag är svårt prestationsinriktad men längtar samtidigt efter lättja och när jag har chans att lata mig fångar hjärnan snabbt upp nya spektakel. Livet är på och av, och detta fenomen skapade mina två huvudkaraktärer. 

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Min debutroman gavs ut 2016, så fram med miniräknaren... Jag var 53 år.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Mycket blandat. Alltifrån förvånade och imponerande uttryck kring att jag överhuvud taget skriver böcker, till kritiska röster som tycker att innehållet håller för lågt tempo och saknar röd tråd. Däremellan finns det ett inte helt obetydligt gäng som älskar det jag skriver, som längtar till nästa bok, som skrattar så de gråter... och som gråter fast mer på riktigt. Den finaste responsen som skrivits till mig var från en kvinna som menar att jag har fått henne att vilja läsa böcker igen. Det är mer än bara ett tyckande, det är en livsstilsförändring och jag kände mig galet stolt.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Bra fråga! Den fick mig att tänka till och då inser jag att skrivarbubblan ger en massa energi som jag annars hade gått miste om. Tack vare författarvärlden ingår jag numera i en helt ny community. Jag har fått nya bekanta, nya lärdomar, stora utmaningar, och drabbats av både rädslor och yror. Jag har blivit mer observant på min omgivning, lyssnar in och tar tillvara. Jag tar reda på det jag inte vet, får uppslag, idéer och ett bra driv. Och jag bygger karaktärer! Dels modellerar jag om befintliga, dels bygger jag nya. Jag gör bräckliga själar modiga och elakingar snälla och allesammans får jag hänga med i min lilla Laduviksvärld. Tråkiga, besvärliga och upprörande händelser formas om till något mer mjukt och behagligt. Tack vare mitt skrivande har jag startat ett företag och en egen hemsida: laduvik.jimdofree.com

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Jag har nog inte haft svårt att skriva någon av böckerna. Visst finns det passager som är besvärliga och som utgör tillfälliga stopp och svackor i varje bok men så fort jag avslutat en bok, har jag redan en idé om hur nästa ska utveckla sig. Det är som en evighetslång dramaturgi som löper från bok till bok. Just det, kan vara skälet till de väsensskilda åsikterna om mina böcker - att de inte är fristående och inte följer förväntade konventioner. Pepper däremot, som är uppstarten i serien, har jag skrivit så att den är fristående men samtidigt en viktig första del.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Det gör jag. Jag håller på att skriva om min första bok Waller, debutromanen från 2016, för att få till en läsvänligare brygga mellan den och Pepper. Jag har brutit upp Waller i två delar. Huvudpersonen i Pepper, tar plats i Wallers första del tillsammans med några nya karaktärer som är helt olika varandra i mycket men träffas i en bokcirkel där de ska samarbeta i ett projekt. Var och en har sina skäl för att medverka och har förbindelser på ett sätt de inte alls känner till.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Absolut. Jag och min man ägnar oss åt katamaransegling. Seglingsträningen börjar i april och körs varje vecka och så här års planerar vi för sommaren. Varje år gör vi en bilresa med båt på släp till ett EM eller VM någonstans i Europa. Vår semester går ut på att packa ihop oss och båten till platsen eller platserna där tävlingarna går. Resan brukar ta några veckor och det är lika äventyrligt och spännande som socialt och livgivande. I augusti hemma sedan fortsätter seglingen till och med oktober, då vi packar ihop allt inför nästa år.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Författarskapet är mer som en hobby vid sidan av arbetet som speciallärare på högstadiet. Det är framförallt på loven som jag har chans att skriva men resten av året finns rikligt med möjligheter att samla på innehåll i den relationstäta miljö jag ingår. Var skrivandet börjar och slutar kan man verkligen undra. Jag skriver nog lite varje dag även om det inte är i ett pågående manus. 

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Sedan många år tillbaka är jag ljudboksläsare och jag hinner med en till två böcker i månaden. Jag lyssnar helst på serier - det är bekvämast så. Om jag hittar en författare som jag gillar, kan jag mata mig igenom alla böckerna i serien och fokusera på författarens röst hellre än att lära känna nya karaktärer och miljöer. Jag tycker väldigt bra om Ninni Schulmans böcker. Karin Smirnoff, Guillaume Musso och Mattias Edvardsson är också författare som jag gillar. Berättelser om människors vardag, om familjer, relationer, händelser att känna igen, ödets nycker, slumpens skördar och spänning... Just nu lyssnar jag på "Systrarna" av Jonas Hassen Khemiri som är en bok som innehåller allt det. 

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Det varierar. Jag har skrivit många texter i bilen under långresor och andra gånger från en plats i tv-soffan. För att slippa sitta mycket har jag emellanåt ställt en pall på köksbordet där jag kunnat stå och skriva. Jag har skrivit sittande på en filt i gräset eller från en solstol i skuggan. Nu senast, i och med en husrensning, kom jag över min farfars gamla sekretär. Den står i köket och där har det blivit bra skrivflyt kan jag säga!

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Frågan här ovan beskriver nog att det inte är så noga. Jag fångar de ögonblick som finns men inför att slå upp datorlocket vill jag gärna ha en rimlig chans att känna att dagens mål kan rymmas inom den tiden jag har till förfogande. Har jag bara kort tid på mig, antecknar jag hellre i mobilen. Jag har en pågående anteckning där, och när den börjar bli farligt lång, skickar jag den som ett mejl till mig själv att ta fram när jag har en mer sammanhängande tid att skriva. Mobiltelefonens kamera och anteckningsappen är mina storyboard 365 dagar om året. 

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Ja, många! Ett är att alltid skriva - kort eller längre. Fånga ord och meningar, fraser och idéer. Lägg inte energi på att leta efter en plats eller en skrivarlya som du kanske inte hittar. Sök inte efter skrivlust, rätta känslan eller motivationen - utan fånga alla chanser att skriva. Samla tankar och uppslag... huller om buller. Du vet aldrig när det där bästa kommer till dig - det som blev storyn, poängen, glädjen eller finessen med texten. Släng prestigen i väggen, alla kan skriva och ordet är fritt. Ingen bestämmer vad som är bra eller dåligt, gångbart eller galet. Idéer, trender och tyckanden kommer alltid att variera, så kör på bara. Gör det du vill och det du tror på. Ett tips är att göra någon slags plan över vart du är på väg när du tycker att du har börjat få ihop något. Avsluta varje skrivpass med att skriva en uppstart för fortsättningen, då blir det lättare att komma igång vid nästa tillfälle. När din berättelse (eller första delmål) börjat ta form och närmar sig ett slut, vila på allting några veckor och se det med nya ögon inför redigeringen. Slutligen: läs mycket! Andras texter ger massor av inspiration. Ha kul. Ge järnet.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; En given dröm är att kunna leva på mitt författarskap och ett steg på vägen, är att gå en skrivarkurs - det vore kanske på tiden? Det finns några toppförfattare vars författarstil jag är mycket imponerad av, ett bevis på hur mycket mer det finns att lära. Jag skulle också vilja ha en bokcirkel kring mina egna böcker men det känns så sjukt ego - så den drömmen gör jag nog klokt i att behålla för mig själv. 

16. Något citat du lever efter?

Svar; "Allting löser sig" är ett citat som jag lever efter även om jag vet att det inte är fullt ut sant. Mera sant är den P-C-empiriska sanningen om citatet, nämligen att det som händer, händer av en anledning. Poängen är bara den att jag här och nu, inte förstår varför men det kommer att visa sig. Och när det visar sig, har det där (vad det nu var) ofta löst sig.

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Läs, bara läs! Du bjuds på så mycket lärdomar och reflektion. Utveckling av fantasi, empati, inlevelseförmåga, språk och förståelsen för andra... Men mer specifikt, kanske något av Selma, förslagsvis "Kejsaren av Portugallien". P-A Fogelströms stad-serie är fin också. Sedan tycker jag att man gott kan bombardera alla barn med både Astrid Lindgren och H.C. Andersen.


Tack P C Wike för att du ville delta i min intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Glimma - Spelet

"Glimma - Spelet" av Marie Helleday Ekwurtzel , illustrerad av Lena Furberg , utgiven av Hegas förlag . För barn 9-12 år. Lilly o...