onsdag 21 februari 2024

Författarintervju - Elisabeth Klippel Berglöf

Denna författarintervju belyser Elisabeth Klippel Berglöf. Jag har varit sugen på att läsa hennes bok, men inte haft möjlighet till det ännu. Läs hennes spännande svar. Tack Elisabeth för att du ville delta i min intervju! Kika in på Elisabeths hemsida här

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; En, Tjuvapack och Systraskap som är utgiven och två råmanus som jag redigerar för tillfället. 

Dels uppföljaren till min debut men även en romance med spänning.

2. Vem är Elisabeth Klippel Berglöf? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag är 62 år och gift med Janne. Vi har fyra barn, fyra barnbarn samt Schäfertjejen Doris 3 1/2 är

Har jobbat 20 år som frisör men sedan 2006 jobbar jag som lärare. De senaste 10 åren på SFI.

Vi bor i villa ca:15 km utanför Örebro, i Glanshammar. 

Jag är en stor boknörd och läser konstant. Dessutom bokbloggar och instagrammar flitigt. 

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Jag har alltid varit inspirerad av författare som skriver om pensionärer. Där föddes idén till mina seniorspanare. Förebilder för min satiriska cosycrime

är Lilla Fridolf och Selma, en serietidning jag läste som barn. Jag älskar att vända och vrida på ord och rappa repliker.

I mina böcker förekommer även en del spirituellt. Som t.ex Sibylla Månskära som lägger tarotkort för att hitta lösningar på problem som kan uppstå i mina romaner. 

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Jag började skriva på den när jag var 57 och satte målet att förhoppningsvis få den utgiven innan jag fyllde 60. Den kom ut 2023 då jag var 61.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Jag har fått väldigt fin respons och otroligt fina recensioner. Men det är ett hårt arbete att nå ut, särskilt som debutant i den stora bokdjungeln. 

Mitt år efter utgivningen har kantats av att själv göra mycket PR för mig och min bok. Syns man inte finns man inte.

Jag har besökt marknader, bokevent och terroriserat mina 7000 följare på Instagram med reklam för mig och min bok.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Inte speciellt mycket. Jag jobbar på som vanligt och skriver på flera böcker. Den stora skillnaden är att jag fått många nya vänner, författare och instagrammare.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Ja, det tycker jag, då jag lärt mig oerhört mycket under resans gång. Dessutom skriver jag om samma karaktärer och det gör att de redan är etablerade i min värld.

De är mina kompisar som pratar med mig hela tiden.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Som sagt så har jag flera projekt på G. Uppföljaren till Tjuvapack och Systraskap går just nu under arbetsnamnet Spa, Taro och mystiska försvinnanden. Del tre är påbörjad och är tänkt att bli en julbok.

Mitt nya projekt är en romance med spänning. Lite het kärlek och drogrelaterat brott, den har fått arbetsnamnet "När livet tar en ny vändning." Alla mina böcker utspelar sig i Örebro med omnejd

9. Har du några andra intressen?

Svar; Javisst. Jag yogar, bakar, lagar mat och givetvis litteratur. Jag läser och lyssnar så fort en möjlighet ges.

Det blir även en och annan promenad med vår hund Doris och min trädgård där jag odlar grönsaker.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Jag jobbar som SFI lärare, men tänker gå i pension i oktober. 

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag läser och lyssnar konstant. Böckerna är oftast recensionsex från förlag och jag skriver om mina lästa böcker på min blogg Bokprataren men även på mitt instakonto bettan_bokprataren.

Mina favoritgenrer är Feelgood, historiska romaner och spänning.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jag har turen att få ha ett eget kontor/ yogastudio. Där har jag massor av böcker, ett skrivbord där min laptop står kopplad till ett tangentbord och en skärm. Runt om finns det massor av ljus av olika slag. Doftljus, värmeljus men även stora blockljus. De brinner mest under den mörka årstiden, men även när jag yogar.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Eftersom jag inte har småbarn så skriver jag när andan faller på. Kanske mest på kvällar och helger. Jag har en man som tränar vår hund med Missing People och gör det två ggr i veckan. Han är även en hockeyälskare och går på alla hemmamatcher som Örebro spelar.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Läs många böcker i den genren du vill skriva i. Gå kurser och försök hitta en skrivarvän att bolla med.

Våga fråga om hjälp och tips från andra som skriver. Följ intressanta konton på instagram.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Min dröm är så klart att skriva den där romanen som alla vill läsa. Givetvis skulle jag vilja bli utgiven på ett av de större förlagen.

Mitt nästa steg är att hitta förlag för min uppföljare eller så ger jag ut den själv.

16. Något citat du lever efter?

Svar; Våga vara ärlig mot dig själv och var inte för hård. Du duger som du är.

Som författare: Syns du inte finns du inte. Våga ta för dig!

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Markurells i Wadköping - då den utspelar sig i min hemstad. 


Tack Elisabeth för att du ville delta i min intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Glimma - Spelet

"Glimma - Spelet" av Marie Helleday Ekwurtzel , illustrerad av Lena Furberg , utgiven av Hegas förlag . För barn 9-12 år. Lilly o...