onsdag 29 november 2023

Trollbruden

"Trollbruden" av Josephine Lindqvist utgiven av Lava förlag. Lilith blir lämnad av sin fästman precis innan bröllopet. Hon hamnar i en djup depression och blir sjukskriven från sitt arbete. Hon bestämmer sig för att åka till sin farmor i Dalarna, tillsammans med sin pappa. Skogen har alltid lockat henne. Av farmor får hon veta att flera märkvärdiga försvinnanden har skett i skogen. Farmor verkar också veta mer än vad hon berättar, om dessa försvinnanden. Lilith glömmer dock snabbt fästmannen, då hon träffar på det vackra trollet Ivar. Hon blir bergatagen. Hon följer nu med honom på ett riktigt äventyr, ridande på vargen Gorm. Djupt inne i skogen, i en parallell värld får hon träffa på olika varelser, som t ex skogsrået, och Näcken. Hon håller på att råka illa ut flera gånger, men Ivar hjälper henne. Lilith får dessutom reda på sin egen bakgrund, samt vem hon egentligen är. Hon verkar också vara den som är ödesbestämd att förhindra Ragnarök. 

Detta är författarens debutroman och första delen i en trilogi. Wow, vilken debut. Berättelsen är som en mysig och spännande saga för vuxna! Jag blev så fascinerad av historien, att jag inte kunde sluta läsa. Även min son blev lika såld när han fick läsa den! I denna fantasyroman vävs nordisk folktro ihop med nordisk mytologi på ett bra sätt. Det är spännande tanke att det skulle kunna finna andra väsen, än de vi kan se långt inne i de djupa skogarna. Jag bor ju ett stenkast från de djupa skogarna i Dalarna, så man kanske stöter på ett troll rätt var det är. Jag blir fascinerad av de olika spännande karaktärerna och miljön i boken, som författaren beskriver på ett bra sätt. Jag gillar att trollet Ivar beskrivs som en vacker man med hatt och svans. Varför skulle trollen vara fula liksom? Jag gillar även skarpt både det spännande bokomslaget och titeln på boken. Om jag skulle önskat något var att boken varade lite längre, för den var verkligen super! Jag ser redan fram emot nästa del i serien. Läs "Trollbruden" jag rekommenderar den varmt om ni gillar fantasy. Denna spännande fantasy roman får ♥️♥️♥️♥️♥️/5.

Mitt favorit ställe ur boken;

4.

KLARVAKEN SATTE JAG mig upp i sängen med slående puls. Det var något utanför stugan. Fotsteg rörde sig rastlöst fram och tillbaka i gruset. Tunga och släpande. 

Sedan snabba och oregelbundna. Blodet rusade genom ådrorna och tjöt i öronen. Jag satt som fastfrusen och lyssnade. Det var absolut inte pappa eller farmor. De skulle aldrig röra sig så där utanför mitt fönster mitt i natten. Var det något djur? Vad var egentligen klockan? Hade jag låst dörren. Det brukade aldrig behövas här ute så förmodligen var den öppen. Jag vågade inte röra mig. Rädd att den som var där ute skulle komma in om jag gav mig till känna. Men jag hade en känsla av att denna någon redan visste att jag satt där och lyssnade. 

Plötsligt slutade stegen. Flaggstången rep smattrade i vinden. Till slut vågade jag sträcka mig efter mobilen som låg på laddning bredvid sängen. Displayen lyste upp rummet. Klockan var 04.00. Vargtimmen. 

Ingenting hände. Minuterna passerade och långsamt började jag slappna av. Kanske hade jag bara inbillat mig alltihop? Men precis när jag tänkte lägga mig ner började fotstegen. Den här gången kom de från taket. 

Jag stod emot impulsen att skrika. Någon klättrade på huset. Varför? För att hitta en väg in? Utan att ens känna på dörrhandtaget först? 

Jag drog täcket över huvudet med telefonen i ett hårt grepp. Skulle jag ringa in till pappa? Säga att det sprang någon på taket? Be honom ta med sig farfars jaktvapen. Men tänk om fotstegen kom från min fantasi? Att även detta var stressrelaterat? En läkare hade skrivit ut lugnande till mig. Tabletter som jag skulle ta vid behov. Jag försökte minnas om jag hade packat ner asken. Förmodligen låg den kvar hemma i Stockholm. 

Jag kröp ut ur mitt gömställe, lade ifrån mig mobilen och tog ett djupt andetag. Fokuserade blicken på sprickorna i väggen framför mig. Någonstans där i mörkret fanns de. Jag var verklig. Jag satt i sängen hos farmor i Dalarna. 

Jag började vissla. Ett ljud som skar genom tystnaden som en kniv. Till min stora förskräckelse och bekräftelse visslade någon omedelbart tillbaka. Det var han. Hattmannen. Hur var det möjligt? 

Baksidestext;

Lilith blir lämnad innan sitt bröllop. För att hantera krisen åker hon till sin farmor i Dalarna. Där visar det sig att märkliga och oförklarliga försvinnanden sker ute i skogarna.

En dag träffar hon trollet Ivar och blir bergtagen. Hon hamnar i en ny verklighet där hon får möta olika slags väsen. I den parallella världen får hon ny kunskap om vem hon är och vad hon måste göra för att förhindra Ragnarök. 


Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

1 kommentar:

Bidrottningen

"Bidrottningen" av Veronica Linarfve utgiven av HarperCollins förlag . Gabriella är en fullt fungerande fru, som arbetar som pro...