tisdag 20 februari 2024

Sagan om Seiri

"Sagan om Seiri" av Ragnhild Nilsson Skrivare utgiven av Ekström & Garay. När Seiri reser till borgen Cærnham tillsammans med hennes far, som handlar med hästar, blir hon kär i Iærlens Ærnwulf son, Rodwulf. Samtidigt som Iærlen själv har blivit väldigt förtjust i Seiri, vid ett tidigare möte. Iærlen låter dock sin son gifta sig med henne. Seiri ska nu lära sig att ta hand om borgens skötsel, samtidigt som hon också vårdar de sjuka i byn som behöver hennes hjälp. Både lycka och sorg följer nu det unga paret. Med åren som följer, växer den lilla familjen, och Seiri föder två pojkar och en flicka. Vi får följa den lilla familjen, medan barnen växer upp. Pojkarna lärs upp i stridskonst, och flickan lär sig om sådant en kvinna behöver lära sig. Dock är Æthela väldigt intresserad av att både lära sig läsa, och skjuta med pil och båge, vilket hon först gör i smyg. Hennes far tillåter dock att hon får fortsätta med sina aktiviteter, när det uppdagas. Så kommer det en dag då olyckan drabbar den lyckliga lilla familjen. Då förändras tillvaron för alltid för Seiri och hennes familj. Ska se finna lyckan i deras nya tillvaro? 

Detta är den första delen i en serie i fantasy genren. Vi förflyttas till en fiktiv medeltida värld, där männen strider med svärd och skjuter med pil och båge. Man tar sig fram med hjälp av hästar. Familjen vi får lära känna är ganska högt stående, och bor i en borg. Kvinnorna är underordnade männen, och har inte så mycket att säga till om. Vad det gäller äktenskap är det viktigt att gifta bort kvinnorna i de förbund som t ex gynnar männens försvarsförbund. Vad kvinnan själv vill är inte så viktigt. I denna världen får vi nu följa den kloka unga kvinnan, Seiri, och hennes familj. Seiri är dock lyckligt lottad, för hon får gifta sig med mannen hon älskar. Jag gillar hur författaren beskriver sin värld och miljön runt omkring den på ett så bra sätt att den känns som om det vore en verklig plats. Karaktärerna är spännande, och jag beundrar huvudpersonen som är både klok och har en inre styrka, som gör att hon klarar av de prövningar hon möter på ett bra sätt. Boken slutar riktigt spännande, så jag ser verkligen fram emot nästa del i serien. Tack Ragnhild för möjlighet att läsa din fina bok. Boken får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Räkenskaper

Wulfric hade hunnit bli drygt ett år när Seiri meddelade sin make att hon väntade barn på nytt. Den här gången bad hon Rodwulf att gå till sin far med den glada nyheten. Han kysste henne ömt och såg lite skamsen ut. 

-Kom, sade han och tog hennes hand, vå går tillsammans och söker upp far. 

Seiri log och tryckte hans hand. De fann Ærnwulf bland räkenskaperna i skrivkammaren, där han förnöjt såg upp från några stora pergamentark och hälsade på det unga paret. 

-Det ser bra ut, sade han till Rodwulf, skörden har varit god och Cærnham har fått osedvanligt goda inkomster. Vi måste ställa till med en stor skördefest för folket. 

- Det gläder mig, sade Rodwulf och kastade en ointresserad blick på pergamentet, för snart nog finns det ännu en mun att mätta här i borgen. 

Ærnwulf sköt undan pergamentet med en så hastig rörelse att han med nöd och näppe undgick att välta bläckhornet. 

-Min kära dotter, sade han, jag borde ha anat ert ärende när ni kommer så här högtidligt hand i hand och söker upp mig. Önska er en gåva, Seiri, jag skulle så gärna vilja ge er något riktigt fint. 

-Jag har redan allt..., började Seiri, med Rodwulf avbröt henne. 

-Det tillkommer väl hennes make att ge en gåva för barnets skull, sade han och lät vresig. Vad önskar du dig Seiri? 

-Nåväl, sade Seiri, jag skulle kunna sy en ny klänning till skördefesten om jag får ett vackert tyg. Om du, Rodwulf, kan föra hit en handelsman som visar sina varor för mig, så tackar vi väl din far som ger oss det silver som behövs. 

-Ja, jag kan ordna så du får välja bland de bästa tyger som kan fås för pengar, samtycke Rodwulf och lät något blidkad.

-Ett vackert tyg blir utmärkt, instämde Ærnwulf. Men du har rätt, Rodwulf, det är du som bör ge din hustru gåvan. Du är en gift man du ska inte behöva be mig om pengar. Ända sedan bröllopet har jag avsett att ge dig ett underhåll men jag har inte blivit färdig att sköta om den saken förre nu. Det var därför jag började gå igenom räkenskaperna i dag. Du ska få egna pengar och själv ansvara för sådant som du och Seiri kan behöva. 

-Tack, far, sade Rodwulf och lät glatt överraskad. 

-Du, min son, måste nu ta del av Cærnhams räkenskaper, fortsatte Ærnwulf. 

-Förvaltaren sköter ljudet, i vände Rodwulf. Jag förstår inte varför far gör sig besvär och sitter med de där siffrorna. Förvaltaren ska väl tala om hur mycket som finns i kassakistan? 

-Det kan han, men du måste själv sätta dig in i vilka inkomster och utgifter vi har för att kunna fatta de rätta besluten. Det silver vi har i kistan kan fort nog ta slut om det inte fylls på i samma takt. Den dagen kommer när du måste ta hand om allt sådant utan in hjälp. Förvaltaren ska ge dig upplysningar, inte bestämma. Det är alltid bra att hålla sin förvaltare under uppsikt, menade Ærnwulf. Det kan annars hända att en del silver tar felaktiga vägar. 

Baksidestext;

När den livliga unga Seiri reser till borgen Cærnham med sin far, som handlar med hästar, möter hon två män. En av dem vill ge henne all sin kärlek medan den andre tar hennes hjärta med storm. Seiri ställs inför ett livsavgörande val som kommer att påverka både Seiri själv och människorna i hennes närhet.

Sagan om Seiri tilldrar sig i en tid när mäktiga borgherrar styr med svärd i sin hand. Söner fostras till krigare och värderas högre än döttrar. 

Samtidigt som Seiri brottas med relationerna i borgen och din underordnade ställning som kvinna väcks en slumrande fiendeskap till liv. Försvarsförbund som slutits för längesedan måste förnyas och hotet om krig blir ständigt närvarande. När olyckan drabbar Seiri familj förändras hennes tillvaro i grunden. 


Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Glimma - Spelet

"Glimma - Spelet" av Marie Helleday Ekwurtzel , illustrerad av Lena Furberg , utgiven av Hegas förlag . För barn 9-12 år. Lilly o...