onsdag 22 november 2023

Barnmorskan i Berlin-De försvunna barnen

"Barnmorskan i Berlin-De försvunna barnen" av Anne Stern, utgiven av Bazar förlag. Vi befinner oss i Berlin, och året är 1923. Hulda kallas att hjälpa till vid en förlossning i en judisk familj. Kvinnan själv är inte judinna, men hon är gift med en judisk man. När förlossningen är över är det inte barnafadern märkligt nog, som håller i barnet, utan rabbinen Esra Rubin. Hulda tycker att det är lite märkligt att rabbinen har så mycket inflytande i familjen. Två dagar senare kommer Hulda tillbaka för att se till den lilla familjen. Då är den lilla nyfödda pojken försvunnen, och enligt svärmor i familjen är det lika bra, då de slipper ännu en mun att mätta. Ingen vill berätta vad som hänt och barnaföderskan har hamnat i en förlossningsdepression. Hulda beslutar sig för att hitta bebisen. Samtidigt jobbar poliskommisarien Karl, som Hulda har en relation med, på ett fall med en lastbil med döda barn. Har dessa båda fallen något gemensamt? Hulda måste hitta bebisen till varje pris. Ska hon lyckas?

Detta är den andra delen i serien om den judiska barnmorskan Hulda Gold. Jag tyckte den första delen var väldigt bra, och jag blev inte besviken på fortsättningen. Det är intressant att följa Huldas arbete som barnmorska i en tid där mödrarna födde sina barn hemma. Hulda är en kvinna som ömmar för de som har det sämst i samhället. Jag gillar hur den historiska bitarna bakas in i berättelsen på ett bra sätt. De är både relevanta och tillför det lilla extra till historien. Inflationen är hög och antisimitismen har ökat. Människor som svälter och har det svårt gör uppror. Då, liksom idag, tonas svårigheterna i samhället ner av medierna. Det är också typiskt att när det är svåra tider, är det nästan alltid kvinnor, barn och de sjuka, som måste lida. I den här spänningsromanen försvinner barn, från föräldrar som har det svårt, och säljs som billig arbetskraft. De nyfödda bebisarna säljs till föräldrar som inte kan få barn av olika anledningar. Traffiking förekommer tyvärr fortfarande idag, vilket är sorligt. Även denna spännande roman får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favorit ställe ur boken;

9

Fredag 26 oktober 1923

Margaret Wunderlich högg med skicklig precision av toppen på ett ägg så att några guldgula droppar skvätte iväg och landade på Huldas assiett. 

Doften av ägg fick det att vända sig i magen på Hulda, men hyresvärdinnan lät sig inte hejdas. Hon gröpte ur en stor portion ur äggskalet med den lilla pärlemorsked som hade använts för det ändamålet sedan urminnes tider, eftersom silver förstörde smaken på äggen. Hon lassade in inkråmet i munnen och smackade beläget, medans Hulda snabbt pressade en näsduk mot munnen och därefter drack en stor klunk kaffe. 

"Tio miljoner, så mycket kostade ett hönsägg för några dagar sedan", sa fru Wunderlich upphetsat medan hon mumsade på ägget. "Tur att jag gick till marknaden redan den första den här månaden, och spenderade hela hushålskassan. Ni skulle ha varit med, fröken Hulda: folk nästan slogs med varandra om varorna, det var rena kabaliken. Men Margret Wunderlich är inte den som låter sig skrämmas! Jag fick ta en taxi för att få med mig allt det jag köpt, förstår ni! I dag kostar det säkert tre gånger så mycket." Hon såg på Hulda med inställsam min. "Förresten, fröken Hulda, jag måste tyvärr höja hyran igen nu i november, det förstår ni säkert. Annars skulle jag bli tvungen att debitera mina hyresgäster extra för frukosten."

Hulda nickade. "Jag förstår, fru Wundelich."

"Fast om ni fortsätter att peta i maten som ni gör kommer jag att tjäna storkovan på er." Fru Wunderlich pekade på Huldas assiett med förebrående min. En enda brödskiva med ett florstunt lager margarin låg orörd på kanten. 

"Smakar det inte?" 

Hulda försökte sig på ett leende och en lätt skakning på huvudet, men hon kände att det susade och kvirrade i huvudet, det var ungefär som om en hel flock tjattrande sparvar hade blivit instängda i det. Hon blundade och tog ett djupt andetag. 

Fru Wunderlich såg forskande på henne. 

"Jag märker ju att nattuglan hoar", sa hon. "Fröken Hulda, en fullvuxen kvinna som ni borde faktiskt veta bättre. Var ni på lyran igen i går kväll?"

"Igen?" sa Hulda och öppnade motvilligt ögonen. Hon försökte sträcka på sig men kände att det inte var någon idé. "Snälla fru Wunderlich, jag är ett dygdemönster. Jag tog ett halvt glas vin, det var allt. Jag råkade bara ut för en liten olyckshändelse."

Baksidetext;

Berlin 1923. Hulda kallas till kvarteret Scheunenviertel för att hjälpa till vid en födsel i en judisk familj, och snart kommer hennes förmåga att utreda brott behövas igen. Kort efter förlossningen försvinner nämligen det nyfödda barnet och eftersom Hulda har vunnit den unga moderns förtroende blir hon ombedd att hjälpa till.

Samtidigt söker Berlinpolisen efter en hänsynslös liga som ägnar sig åt barnhandel. Finns det något samband?


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Läs gärna min recension av

"Barnmorskan i Berlin-Kvinnan i

 kanalen" här 

2 kommentarer:

Glimma - Spelet

"Glimma - Spelet" av Marie Helleday Ekwurtzel , illustrerad av Lena Furberg , utgiven av Hegas förlag . För barn 9-12 år. Lilly o...