tisdag 28 november 2023

Julhälsningar från ett slott i Normandie

"Julhälsningar från ett slott i Normandie" av Jo Thomas, utgiven av Polaris förlag. Fliss och hennes systrar ärver helt oväntat ett slott i Frankrike, när deras farfar går bort. De beslutar sig för att resa till Normandie för att kolla in slottet och sälja det. Det visar sig att den förra slottsägaren bor kvar i slottet, och hennes barnbarn Jacques bor granne, med slottet. Denna stiliga fransman är både  bra på att laga mat och dessutom byns borgmästare. Det visar sig dock att syskonen inte får sälja slottet, och de har inte de pengar som behövs för att renovera slottet, så vad ska de göra? Medan de andra reser hem igen, beslutar sig Fliss för att själv starta ett Bed&Breakfast och renovera i den mån hon kan. Till hjälp har hon sin systerson som behöver komma bort ifrån dåligt umgänge och den stiliga grannen och hans dotter. Hon beslutar sig också för att ta hand om de äpplen som finns på ägorna och göra cider. Det finns dock en person som vill förstöra för Fliss och som vill ha tillbaka slottet i sin ägo. Jacques familj har ägt slottet förut, så nu vill hans före detta fru ha det tillbaka, trots att hon blivit tillsammans med någon annan i byn. Ska ex frun lyckas ta tillbaka slottet, eller ska Fliss lyckas få hennes nyöppnade Bed&Breakfast på fötter? 

Detta är första boken jag läser av författaren, men jag läser gärna mer av henne. Huvudpersonen som precis blivit av med både pojkvän och arbete, stannar kvar på slottet. Jag gillar hur Fliss kämpar för att nå sin dröm om ett Bed&Breakfast, och hur hon får hela byn att hjälpas åt på olika sätt, trots ett visst motstånd från början. Hela byn får en nystart på grund av detta. Jag gillar också hur författaren beskriver den fantastiska miljön, och alla dråpliga händelser, så som strömavbrott och andra missöden. Det är också roligt med kon som smiter in i trädgården och blir full på jästa äpplen, samt en påfågel och en häst som gärna vill vara med på ett hörn, nu när det finns fler människor på slottet. Författarens beskrivning av de olika maträtterna får det dessutom att vattnas i munnen. Jag provade recepten längst bak i boken, väldigt gott. Boken är en riktig bladvändare, och man fastnar för de olika karaktärererna. Dock inte så julig som den låter, men ändå en mysig feel good pärla, som innehåller alla de rätta ingredienserna, såsom kärlek, vacker miljö och god mat. Boken får ♥️♥️♥️♥️♥️/5.

Mitt favorit ställe ur boken;

12

Den natten ligger jag i min säng i det lilla vindssrummet, som når via torntrappan, beläget ovanför köket. Jag kan fortfarande känna smaken av osten vi åt framför brasan i matsalen, med tända ljus, och den utsökta cidern- som inte alls var som den vi drack på creperiet. 

Vad ska vi göra? Vi kan inte sälja fastigheten verkar det som. Och jag tvivlar på att det räcker med att sälja möblerna. 

Det madame Cadieux sa igår kväll tumlar runt i huvudet: Ibland måste man göra det bästa av det man har i livet... 

När det är dagas har jag knappt fått en blund. Luften är kylig. Vinden blåser in genom de höga fönstren. 

Jag stiger upp, tar på mig så mycket kläder jag kan och gör mig redo att gå ner och brygga kaffe åt gästerna. Jag hoppas att de inte fryser alltför mycket. Men först stannar jag och tittar ut genom fönstret i mitt lilla rum, på dimman som sveper över gräsmattan, den bedagade formella trädgården med urnor på pidestraler, den gamla swimingpoolen, altanen och korna i bakgrunden. 

Jag drar tröjarmarna över händerna, slår armarna om mig själv och travar ner för tjänstefolkets trappa till köket. Värmen är kvar sedan i går kväll. När jag öppnar luckan till spisen brinner det fortfarande. Veden glöder muntert mot mig. Alla år då jag lärde mig hålla liv i brasorna i den gamla kaminen på bypuben och i farfars stuga har lönat sig. Jag slänger in ett nytt vedträ på glöden när den sista förkolnade labben smulas sönder. Veden är torr och fattar eld direkt. Orangea lågor flammar upp och omsluter träet. Det gnisslar lite i gjutjärnluckan när jag slår igen den, öppnar ventilen och låter lågorna hämta luft och självförtroende. 

Baksidestext;

När Fliss farfar dör ärver hon och hennes systrar - till sin förvåning - ett franskt slott som tillhör farfadern. De beger sig omedelbart till Normandie för att få uppleva sitt arv, och gör djärva planer över välsmakande crêpes och cider från trakten. 

De blir dock snart varse att slottet är i hopplöst behov av renovering, och att reglerna kring fastigheten är betydligt mer komplicerade än de kunnat förutse. Goda råd är dyra när de förstår att de är fast med ett hus de inte får sälja, men inte heller har resurser att ta hand om. 

Fliss bestämmer sig tillslut för att själv fixa till de eleganta gamla rummen och öppna ett bed och breakfast. Jacques, stadens stilige borgmästare, är inledningsvis emot hennes planer. Men när det blir tydligt att det enda sättet att rädda det vackra slottet är genom samarbete, så upptäcker Jacques och Fliss att de har mer gemensamt än de trott. 


Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

2 kommentarer:

  1. härligt, vi som var i Normandie för ett par månader sedan och besökte slott!

    SvaraRadera

Bidrottningen

"Bidrottningen" av Veronica Linarfve utgiven av HarperCollins förlag . Gabriella är en fullt fungerande fru, som arbetar som pro...