söndag 17 mars 2019

Livet enligt Sophie Main

Jag har läst "Livet enligt Sophie Main" av Linda Netsman. Jag tyckte om att läsa den här boken. En härlig feel good roman, med stor värme och humor. Jag skrattade många gånger när jag läste boken. Den här boken måste ni läsa om ni inte har gjort det. Den är så bra! Detta är författarens debut roman och jag längtar redan efter att läsa nästa bok av Linda Netsman. Livet på landet enligt Sophie Main.
Boken handlar om Sophie Main och hennes väninnor. De bor i Stockholm. De träffas ofta på middagar och fika, för att dela allt, både smått och stort. Alla har de saker de inte vågar berätta, men de delar det mesta. Sophie Main har många järn i elden och det måste vara perfekt. Hon och väninnan Rose brukar tävla om vem som gör den perfekta maten, bakverken, dukningen osv. Sophie har en hemlighet, hon älskar nämligen en av sina vänner, Anne och hon har gjort det sedan tonåren. Men Anne har ingen aning om detta, förren en kväll när de har varit på bio och det hettar till mellan dem. Då berättar Sophie hur hon känner för Anne. Anne är journalist och åker mestadels utomlands på jobb. Hon kommer bara då och då till Sverige och brukar då sova över hos Sophie och hennes sambo. Men när Sophie har berättat sin hemlighet, beslutar hon sig för att åka. Hon vet inte riktigt hur hon ska hantera det hon fått veta och hur hon själv känner. Sophie har så dåligt samvete mot sin sambo som hon bott tillsammans med i 7 år. En kväll bjuder hon hem alla tjejerna för att de ska kunna dela de sista hemligheterna med varandra.
Men så kommer Anne tillbaka och vill att de ska åka bort tillsammans. Sophies sambo är iväg på en spelning, så Sophie följer med ner Skåne. Där tillbringar de några fina dagar tillsammans. Även efter denna resa bestämmer sej Anne för att åka och Sophie blir förkrossad. Men då får hon ett mail. Hon vågar inte läsa det först. Men det hon tillslut läser får henne att berätta för sin sambo vad hon har gjort och med vem. Sambon tar det väldigt lugnt och det är slut mellan dom.

Ja Sophie som vill ha allt perfekt runt sig tar verkligen ett steg rätt ut i det okända. Det ska bli spännande att se hur det går i nästa bok.
Följ mig gärna så följer jag dig 😃
Ha en fin vecka kram Nina

onsdag 13 mars 2019

2 böcker i en Harlequin Romantik

Jag har läst och recenserat en Harlequin Romantik. Det är en bok med två böcker i en. Den första heter "Kärlek på godset" av Lucy Ellis. En bok där karaktärerna blir kära vid första ögonkastet. Jag tyckte om att den rika Nik blir kär i en ganska vanlig kvinna.
Boken handlar om den ryska företags ledaren Nik Voronov och singel mamman Sybella Paramiter. Hon blev änka efter att hennes man omkom i en bil olycka. De träffas på grund av Niks  farfar. Han bor på ett gods där Sybella håller visningar.
Han tycker om henne och tycker att de skulle vara bra för Nick att träffa henne. Han tycker där emot inte om den fotomodell som han sett Nik med i media. Nik har för mycket att göra för att ha tid med ett djupare förhållande. Men när de trots allt möts så finner de varandra, efter att de rett ut en del missförstånd.
Nik umgås endel med Sybella och hennes dotter Fleur. Samtidigt som han har en del affärer att stå i.
När de umgåtts ett tag så berättar Nik för Sybella om en plan som får Sybella att ta avstånd från Nik. Han vill också att Sybella ska flytta med honom till St Petersburg, långt ifrån den plats som hon ser som sitt hem och där hennes avlidne makes familj bor. Ja, hur det går måste får ni läsa i Kärlek på godset.
Bok två heter "Rakt i fällan" av Michelle Smart. Den här boken var riktigt rolig. Jag skrattade gott flera gånger. Carrier Rivers går på arbetsintervju hos Andreas Samsara. Han anar oråd pga att han tycker han känner igen henne. Han har kommit fram till att hennes referenser inte stämmer. Han beslutar sej för att testa henne. Så efter intervjun tar han med henne till sitt hus på Seychellerna. Han  behandlar henne som en slav. Och hon gör allt för att tillgodo se sin slavdrivares nycker. Men när hon upptäcker dolda kameror, inser hon att spelet är slut. Andreas kom på att hon är en grävande journalist och han är intresserad av att veta varför hon är där. Han får reda på att hon vill hämnas på grund av sin syster. Hon har hittat på att han har förskingrat medel för sina klienter, för att kunna göra en utredning genom tidningen där hon jobbar.
Eftersom han är grek och är mycket mån om sitt rykte, kommer han på en plan, som går ut på att de måste gifta sej och vara det i ett halvår, för att misstankarna mot honom ska försvinna. Han gör allt för att hans företag inte ska skadas.
Carrie och Andreas börjar umgås offentligt och åker också till ön Agon, nära Kreta, för att närvara vid Andreas kusins bröllop.
Väl där så får hon skuldkänslor då hon inser att hennes syster har ljugit för henne. Då Andreas plötsligt vill att de ska gifta sig på riktigt och inte bara ett halvår, vill inte Carrie gå med på det. Hon tror att Andreas kommer att tröttna. Han har berättat om hur han vill leva och han har undvikit att tala om för henne att han älskar henne.
Blir det tillslut Andreas och Carrie? Ja läs gärna boken. 
Följ gärna min blogg så följer jag dig. 
Kram Nina

söndag 10 mars 2019

Sköna söndag

I tisdags var jag i skolan vilket va jätte kul som vanligt. Jag tycker jätte mycket om Sabina min lärare. Jag åkte taxi första gången. Blev lite ledsen när jag skulle hem. Jag fick vänta i en timme i kylan och det snöade. Hade så ont i min fot när jag kom hem. Men jag fick i alla fall lite tyger jag hittat billigt på Facebook. Jag tog fram min symaskin och sydde var sin mössa till mina minsta flickor. Inte jätte snygga. Jag måste få tag på ett bättre mönster.
Jag har hittade en författare på Instagram och jag har velat läsa hennes böcker jätte länge. Så kontaktade henne och köpte ganska billigt alla hennes fem böcker på pocket. Camilla Davidssons böcker verkar så bra. Ska bli roligt att läsa dem. 

På onsdagen var jag också i skolan. Taxin funkade mycket bättre. Så slapp vänta. 
Jag fick lite böcker jag beställt på rea bl a. Jag brukar beställa på bokplus. Och genom att beställa genom refunder får jag i slutändan tillbaka pengar dessutom. Toppen tycker jag. 
 
Annika Estassys böcker har jag inte läst förut. 
Böcker på rea 
Den här har jag kollat på flera gånger och den hade verkligen jätte fina mönster och underbara bilder. Namnen på hennes mönster är tagna efter olika karaktärer i filmer hon gillar. 
Outlander serien hittade jag på Netflix. När jag såg det första avsnittet var jag fast. Samlar på böckerna då och då tills jag får hela serien. Har ni inte sett den så gör det. Så spännande. Eller läs boken. 
Sara Bäckmos fjärde bok. Jag följer henne både på Youtube, Facebook och på Instagram. Så duktig och hennes böcker är verkligen så fina. Vackra bilder och fina texter. 
Den här fina boken kom i fredags. Jag lyssnar på den som ljudbok och kommer recensera den på bloggen inom kort. 
Tyvärr har det kommit mer snö under veckan och våren ser ut att vara långt långt borta. 

Under tiden har min lilla odlig kommit en liten bit på väg. Jag hittade frön på gul busktomat och en röd chili på Ica. Så jag hoppas de överlever våra fyrfota vänners framfart. De bryr sej nämligen inte om de kliver i mina växter och odlingar. De river gärna ner dem för att få plats i fönstren. 
Jag bakade kärleksmums till melodifestivalen. Tyvärr vann inte min favorit, men det är som vanligt. Jag gillade Norrsken med Jon Henrik Fjällgren. Jag får alltid gåshud när han sjunger. Det fick jag även av Anna Bergendals låt, aches to aches. 
Jag mådde inte så bra när Samantha väckte mig klockan 7 i morse. Mår lite små illa, så hoppas jag inte får magsjuka. Solen skiner i alla fall. Alltid något. Hoppas piggna till under dagen så jag kan förbereda inför skola och en ny vecka. Ska försöka njuta av en lugn och skön söndag innan veckan drar igång. 

Ha en fin dag kram Nina








lördag 9 mars 2019

Bergtagna

Jag har fått möjligheten att recensera boken Bergtagna av författaren Frida Arwen Rosesund utgiven av Mörkesdottir förlag. Det är en väldigt spännande och bra bok. Jag gillar att boken är lite kuslig emellan åt. Jag skulle verkligen inte vilja möta de där varelserna som fanns i den skogen. Jag tror också att boken hade blivit spännande som film. Man kan helt enkelt inte lägga den ifrån sig. Jag vill verkligen läsa fler böcker av författaren.
Boken handlar om ett samhälle i Norrland, där unga män och barn försvinner i skogen. Det bor också en kvinna där som förlorat sin son för 10 år sen. Hon heter Margareta. Men hon är inte riktigt som hon ska. När hennes son föddes så blev hon besviken för det inte var en flicka. När pojken försvinner i skogen 17 år gammal, bestämmer hon sig för att låsa in sin man i ett rum i källaren. Han får inte alltid mat heller. Han vill bara bli fri.
En liten flicka som heter Moa försvinner medan barnvakten är på toaletten. Det är hennes födelsedag. Man letar efter henne i skogen, men hittar bara en sjal som är hennes. En ung man som heter Donnie försvinner också. Den lilla flickan kommer tillbaka, men hon är inte som hon brukar. I själva verket blir mamman så rädd för flickan så hon vill inte vara närheten av henne. Den lilla flickan är äldre i sinnet. Och hon är tillbaka för att hämnas.
Margareta får för sej att Sören, hennes man komunicerar med kvinnan som är granne med dem och hennes väninna. Linda som är mamma till Donnie och Miranda, som är mamma till Moa. Hon tror att de gör det via tvn. Hon bestämmer sej för att ta ut tvn från Sörens rum, men då hon gör det får hon så ont i ryggen. Då ser Sören sin chans att rymma. Han får hjälp av grannen Linda då han svimmar. Hon och Miranda hjälper honom och han vaknar i Donnies rum. Margareta själv hamnar på sjukhuset.
Sören får tillslut veta vad som hänt hans son och vem som ligger bakom. Det får ni läsa om i boken.
Ha en fortsatt trevlig helg 
Kram från Nina

fredag 8 mars 2019

Helt nära någon

Jag har fått möjlighet att recensera Emma Hörbergs fina bok "Helt nära någon". Utgiven av visto förlag. Vilket fint budskap det finns i boken. Det är att det aldrig är för sent att börja om. Kärleken räcker till fler än bara en. Jag gillar författarens annorlunda språk. Hon beskriver hur karaktärerna i boken ler, rör sej och hur de känner. Jag tyckte om boken och hade svårt att lägga den ifrån mej. Jag vill gärna läsa mer böcker av Emma.
Boken handlar om Maj. Hon blev änka för ett år sedan. Hon och hennes man hade fyra barn tillsamman och sju barnbarn. Maj har precis flyttat till en ny stad. Hon möter en man i mataffären. De pratar lite. En dag möter hon honom igen, då hon har varit och handlat med sitt barnbarn. Han hjälper henne att bära påsarna med maten hem. Hennes nya vän heter Torgny. Hon ber om hans telefon nr. De börjar umgås, äter middag och går promenader. När de umgåtts några månader frågar hon sina barn hur de känner för att hon träffar en ny man. De tycker det är okej med det. Men i början är de vänner enbart. Hur det går med vänskapen, ja det får ni läsa själva.
Tack snälla Emma för en mysig läsupplevelse.
Ha det bäst kram Nina 

måndag 4 mars 2019

Brutna små regler

Jag har läst "Brutna små regler" av Christina Schiller. Det är den andra boken av författaren. Den har ett jätte fint bokomslag och den var verkligen jätte bra. Jag gillar feel good romaner. Det var en bok som var väldigt svår att lägga ifrån sej. Det var en riktig "bara en sida till", "bara ett kapitel till" bok. Jag tyckte verkligen om den här boken.
Boken handlar om Agnes som är konstnär och bor med sin lilla hund Pippa i värmländska Forshaga. En dag får galleri ägaren Marcus syn på en av hennes tavlor, och blir jätte nyfiken på henne och hennes konst. Han tycker hennes tavlor är något extra och vill gärna ställa ut hennes tavlor i sitt galleri. Han försöker ta reda på vem hon är och vart hon finns och till slut lyckas han. Men Agnes är inte intresserad av att ställa ut några tavlor egentligen. På grund av sitt förflutna vill hon inte släppa några människor nära.
Marcus är enträgen och de träffas. Både Agnes och Marcus känner sig attraherade av varandra. Trots att Agnes inte tänkt ställa ut, så bestämmer hon sej trots allt för att göra det.
Någon börjar sprida ut illvilliga rykten om att Marcus ligger med sina klienter för att de ska få ställa ut sina tavlor, men de kommer på vem det är. En man som gärna vill bli delägare i galleriet. Marcus får henne att bryta alla små regler som hon har. Till slut blir i alla fall vernissagen en succé. Men Agnes flyr.
Ja hur den slutar får ni självklart läsa själva. Hoppas ni kommer tycka lika mycket om den som jag. 
Ha det bäst.
Nu blir det en ny bok att läsa.
Mvh Nina

lördag 2 mars 2019

Sportlov

I måndags fick vi bra besked från skolan, vi kommer att få fortsätta, fast med en ny lärare. Det kommer bli nervöst med en ny lärare, men jag är ändå glad att kursen fortsätter. På måndagen kom även Jossan och vår dotter Izabella och hennes kompis Alex hit. Vår äldsta pojk Rickard kom på onsdagen så nu är huset fullt av ungdomar och barn. Jag hittade Leila Lindholms fina bok på rea. Jag hade den före vårt hem brann ner och har verkligen tyckt det va tråkigt att inte ha den eftersom jag tycker jätte mycket om Leilas mat och bakverk.

Det har varit hyfsat fint väder under lovet. Solen har varit framme, men vi har fortfarande jätte mycket snö. Vill bara den ska försvinna nu.
Vi var iväg en runda till Hagfors under torsdagen för att köpa ingredienser till smörgåstårta eftersom Izabella fyller 20 år.
Två dagar har jag blivit inspererad av https://zeinaskitchen.se/ jag gjorde en god lammgryta på torsdagen och på fredagen Libanesisk gryta med  kyckling och potatis. Det var riktigt gott.
Denna kokboken har verkligen jätte fina bilder också. 
Jag fick de här fina böckerna med posten i veckan också. Författaren är Christina Schiller. Hemligheter små och Brutna små regler. 
Jag älskar dessa böcker. De har verkligen jätte fina omslag. Jag ska berätta om dem så fort jag hinner läsa. Blir ju inte så mycket läsning nu när man har huset fullt. 
Även denna spännande bok fick jag som rec ex i brevlådan. Verkligen spännande läsning. 
Jag sydde en duk med nalle phu motiv till Angeliques rum, på min nya fina symaskin. Så roligt att sy igen. Det blir två sådana dukar. 
 
Li Lou är verkligen en jätte söt liten valp. Hon har lite underbett som shi ztu brukar ha. Hon är redan jätte duktig på att komma på inkallning när vi är ute. 
I dag firar vi Izabella som fyller 20 år och Rickard som fyller 27.


Vi gjorde både vanlig smörgåstårta och en vegetarisk variant. Christopher hinner också komma en stund och fira födelsedags barnen. Men i morgon så åker alla hem. Då blir det jätte tomt igen. Jag har ändå lite saker att se fram emot nästa vecka. Det ska bli spännande att se hur den nya läraren är också. 
Ha det bäst kram Nina 









Bodygard

"Bodygard" av Katherine Center utgiven av Mius förlag . Svenskt omslag; Daniel Åberg. Bokrecension ; I den här boken får vi följa...