lördag 30 november 2019

Samtalsgruppen för sorgbearbetning vid husdjurs hädangång

"Samtalsgruppen för sorgbearbetning vid husdjurs hädangång" av Maja Willander och utgiven av HarperCollins förlag. Alla har väl saknat ett älskat husdjur som har gått bort. Denna boken handlar om just detta. Husdjur som betyder något extra för oss. Människor som inte haft husdjur, kan kanske inte förstå hur det kan kännas. Även om boken har ett sorgligt tema, är den ändå ganska rolig. Bokens huvudperson är brutalt ärlig i sina kommentarer, vilket brukar sätta krokben för henne i sociala sammanhang. Hon fällde INTE sin arbetskamrat, då han talat om för henne att hon måste rycka upp sig efter att hennes hund dött. När han gick i trappan råkade hon bara svänga lite extra med benen, just när han gick förbi. Hennes chef menar att hon måste ta semester och bearbeta sin sorg efter sin hund. Hon är därför tvungen att gå på samtal med andra, som också nyligen förlorat sina husdjur, eller bli avskedad. Där träffar hon en grupp av olika personligheter. Genom gruppen får hon snart nya vänner och hon blir även förälskad i den ensamstående pappan Bix. Känslor som hon väljer att förneka. Boken innehåller härliga udda karaktärer och jag hade gärna lärt känna dem ännu mer. Den här feelgood pärlan har hög igenkännings faktor och jag kan varmt rekommendera den. Den får ❤❤❤❤❤/5 av mig.
Boken handlar om Nea. Hon jobbar på ett bibliotek. Hennes hund har nyligen gått bort och hennes chef har beordat henne att ta semester och gå på samtal i en grupp, tillsammans med andra, som nyligen också förlorat sina husdjur. Elisabet som leder mötena ber dem berätta om sina husdjur och ger dem redskap för att hantera sorgen. Nea och de andra i gruppen ska träffas varje fredag. Snart börjar Nea öppna sig och släppa in de nya vännerna i sitt liv. Hon börjar gå på promenader med den överviktiga Ruben och Bix kommer förbi med sin dotter Selma. Tiden går och sorgen blir mindre. Efter att Bix ramlat och fått hjärnskakning är hon tvungen att ta hand om hans dotter. Selma är förtjust i Nea och de har en mysig kväll. Nea tycker mycket om Selma också och de gillar båda att sortera saker. De ser på bollibompa och Nea läser saga för Selma. Dagen efter får hon följa med på fredagens möte. När Bix kommer från sjukhuset, kommer han förbi och vill ha Neas sällskap, då han känt sig ensam. Han borde vara hemma och vila. Hon tror att Bix fortfarande har känslor för sin avlidna fru. Då talar han om att de var döda, redan innan Selmas mamma dog. Han talar om för Nea, att det är henne han har känslor för. Hon tror inte på honom, utan tänker att han säger så för att han har hjärnskakning. Han får vila på hennes soffa, medan hon går för att köpa pizza. Hur romansen mellan Nea och Bix utvecklar sig ska jag inte avslöja.

En liten smakbit från första sidan;
"Det var alltså inte ditt fel att Harald ramlade i trappan?"
"Nej."
"Så det hade inget alls att göra med det han sa till dig?"
"Nej."
Mona ser på mig med smala ögon. Hon lutar sig tillbaka på den väl insuttna kontorsstolen, så att den hennaröda håruppsättningen svajar betänkligt, men hon släpper inte mig med blicken.
Ha en rikigt trevlig dag!❤
Kramar Nina

fredag 29 november 2019

Fem en fredag v.48:advent

  1. Gör du något särskilt inför advent? Jag brukar baka lussekatter dagen före och sen vill jag gärna att julgardiner och ljusstakar ska vara uppe i alla fönster. 
  2. När åker ditt julpynt upp? (om du inte firar jul, gör du något annat denna tid?)Julpyntet åker upp pö om pö under hela december månad. När det görs är lite olika och i mån om tid. Julgranen brukar vi sätta in runt den 20e december.
  3. Traditionellt är advent en fasteperiod. Vad skulle du ge upp i väntan på jul? Skulle väl egentligen ge upp allt godis, men det är svårt. 
  4. Bibeltexterna för första advent handlar om glädje och fest, vad ser du mest fram emot med december? Att få vara ledig med hela familjen och umgås och äta gott. Sedan älskar jag att se alla underbara julfilmer och Mandelmanns jul t ex. Jag älskar att läsa böcker med jultema och att baka och göra julgodis till familjen. Jag älskar också alla julblommor som man bara har under juletiden.
  5. Använder du dig av en julkalender? Jag brukar beställa pixi julkalender till mina barn att läsa en gång om dagen fram till julafton. 






ElisaMatilda

I stormens öga

"I stormens öga" av Dorothea Nicole Agborg" utgiven av Alpha female förlag. Detta är författarens debutroman och den första boken i en trilogi. Jag tycker att författaren förmedlar karaktärernas känslor på ett fint sätt. Kärleken mellan Gabriella och Anders känns äkta. Gabriella och Anna är två olika personligheter som dras till varandra och är bästa vänner. Jag uppskattade det vackra språket, som var rakt och ärligt. Boken inehåller allt-kärlek, passion, intriger och sorg. Boken innehåller väldigt mycket sexuella scener. De är skrivna på ett bra sätt, då de kändes väldigt kärleksfulla och passionerade. Boken var väldigt lättläst och gick snabbt att läsa. De flesta kapitlen var inte så långa. När Anders dör så uppdagas att hans fru Birgitta, känt till allt om Gabriella från första början. Att hon till och med uppmuntrat den, i sin kärlek till Anders och hon har sett hur lycklig Anders varit med Gabriella. Att hon också velat träffa Gabriella hela tiden. Man blev väldigt förvånad. Många hade inte varit så förstående. Man kan känna sorgen då Annas bror förlorar sin treåriga dotter, i en aggressiv hjärnhinneinflammation. Lite ledsamt när Anna råkar ut för bilolycka och lämnar sina två barn och Tomas inte orkar ta hand om dem. Sorgen när Anders går bort delar Gabriella och Birgitta på ett fint sätt. Historien knyts ihop på ett bra sätt i slutet. Boken innehåller det mesta så den får ❤❤❤❤❤/5 av mig.
Gabriella har levt med sin ensamstående mamma och de har haft det svårt ekonomiskt. Nu vill hon få möjlighet att utbilda sig till advokat och bestämmer sig för att skaffa sig en mentor. Hon talar med sin favoritlärare Anders om saken. Han är villig att ställa upp som mentor och de skriver ett avtal. I det ingår det att han ska betala för hennes utbildning och annat hon kan behöva. Vad det gäller sex så är Grabriella helt oerfaren och bestämmer sig för att läsa på och prova sig fram. Hennes klasskamrat Kristian verkar vara en lämplig kamrat för det ändamålet och under en vecka ska han lära henne hur man gör. Kristian blir dock förälskad i Gabriella, men det kan inte bli de två, på grund av avtalet hon har med Anders. På universitetet träffar Gabriella, Anna och de blir bästa kompisar. Under sommaren tillbringar Anders sin tid med sin fru Birgitta och Gabriella tillbringar sin tid med Annas familj och Kristian, som hon ser som en vän. När Anders så småningom dör av en hjärtinfarkt, så uppdagas att Gabriellas och Anders förhållande inte alls har varit så hemlig som hon trott. Anna gifter sig med Tomas så småningom och får två barn. På senaste tiden kan Anna märka en förändring hos Tomas. Kan han ha hittat någon annan? Hon konfronterar honom och får reda på att han faktiskt haft ett one night stand. Under en blöt herrmiddag, har han haft sex med en man. Anna blir förtvivlad och beger sig till sin tvillingbror i Göteborg. Hon förlåter Tomas för otroheten, men bestämmer sig för att göra samma sak. Hon och Gabriella träffar två killar under en kryssning. Hon har sex med Magnus, en polis. För Anna är det en engångs företeelse men Magnus blir förälskad i Anna och vill inte släppa henne. Trots att hon försöker att få honom att förstå att hon är gift, så ger han sig inte. Han lurar Anna hem till sin lägenhet och misshandlar henne och försöker våld ta henne, men Anna lyckas komma där i från. Hon springer ut rakt framför en bil...
Ha en fortsatt trevlig dag!
kramizar Nina

söndag 24 november 2019

Ludvigs knasiga spökfest

"Ludvigs knasiga spökfest" av Lotta Myrefelt och utgiven av Idus förlag. För barn 3-6 år, men även min 7-åring Angelique uppskattade den och tyckte den var rolig. Även de roliga och färgglada bilderna är illustrerade av Lotta Myrefelt. Boken handlar om Ludvig, som ska ha spökfest. Han har precis fyllt år och han har bjudit hela klassen. Sara ska komma och han ska ge henne ett kort. Det visar sig vara svårt, men när hon väl får kortet blir hon glad. Detta kan vara Ludvigs första kärlek. Man tar upp många känslor i den här boken. Man kan bli ledsen om någon retas och nervös när man ska fråga chans. Man blir glad när tjejen gillar en till baka. Boken beskriver också att den första kärleken kan kännas, som kolsyra i kroppen. Även om Ludvig har en kompis som är sur, så gör familjen ändå sitt bästa för att festen ska bli rolig och föräldrarna bjuder verkligen på sig själva. Festen bjuder på många skratt och när festen är slut är Ludvig så glad att han dansar. Angelique tyckte om de fina bilderna och tyckte boken var bra och rolig. Angelique tyckte också att boken innehöll massa tokerier. Boken får 👻👻👻👻👻/5 spöken.
Ha en fortsatt trevlig dag
Kram Nina 🍰

lördag 23 november 2019

Mönster

"Mönster" av Sofia Larsson utgiven av Nicole publishing. Detta är författarens debutroman och jag tyckte den var både bra och spännande. Det som gör boken så bra, är att jag som läsare, från början till slutet, hålls på halster och lite i taget får man reda på mer om karaktärerna. Bakgrunden och nutiden nystas ihop på ett bra sätt. Detta är en bok som är svår att lägga ifrån sig och man vill hela tiden läsa vidare. Detta är en riktigt gripande och sorglig historia om en familjetragedi som utspelar sig. Vad är det som gör ett barn till en mördare? Hur mår en person som plötsligt konfronteras med det förflutna och kan man förlåta och gå vidare? Boken känns realistisk och känslorna äkta. Svåra minnen glöms bort i det undermedvetna, men kan väckas till liv igen, t ex genom ett mönster på ett tyg. Boken får 💖💖💖💖💖/5.
Emma har en butik där hon säljer tyg som hon designat själv. Emmas liv går bra i stort, förutom att hon har blivit ovän med en av sina vänner, Annika. En dag får hon syn på någon från sitt förflutna genom sitt butiksfönster. Kan det verkligen vara hon? Konfrontationen är oundviklig och nu förändras allt och när Emma får reda på mer och mer om sitt förflutna, tappar hon nästan fotfästet. När hon får reda på att hon en gång haft en bror blir hon förkrossad. Hennes styvfamilj har undanhållit saker för henne och det har hon svårt att förlåta. Emma vänder sig till sin vän, Sladden för att prata och han visar att han verkligen bryr sig om Emma.
Lollo är nyligen utskriven från en sluten psykiatrisk klinik där hon tillbringat mer än halva sitt liv. Ellinore ska hjälpa henne tillbaka till ett normalt liv. Detta är andra gången man provar att skriva ut Lollo. Förra gången slutade i katastrof, då hon trodde hon såg någon från sin barndom. Hon hade flytt till lägenheten och nästa dag hade hon vaknat upp på behandlingshemmet igen. Saker som att åka buss eller att handla i en matbutik, kan vara svårt när man inte varit ute i samhället sedan man varit barn. Lollo lider av svåra mardrömmar. Lollos mål är att skapa rutiner. Som att äta mat och ta en promenad varje dag. När hon är ute på promenad går hon förbi en textilbutik. I fönstret ser hon ett mönstrat tyg som hon bara måste köpa. Varför känns mönstret så bekant? Varför känner sig Lollo dragen till den lilla textilbutiken? Hur ska två personer som har levt två skilda liv, men delar det förflutna, kunna bearbeta det som hänt och gå vidare? Emma och Lollo är tvugna att besöka platsen där allt började.
En spännande läsupplevelse!
Ha en fin dag!
kram Nina 🌼

tisdag 19 november 2019

24 goda gärningar

"24 goda gärningar" av Jenny Fagerlund utgiven av Norstedts förlag. Den här boken har stått på min önskelista ett tag och när jag väl läste den, så blev jag inte besviken. Det är den andra boken jag läst av författaren. Tidigare har jag läst "Ett litet steg på vägen". Jenny Fagerlund tillhör numera en av mina favoritförfattare. Detta är en underbar feelgood roman som verkligen doftar jul. "24 goda gärningar" handlar om att släppa taget och gå vidare efter en stor sorg. Boken är väldigt fin och mysig. Historien är varm och fylld av kärlek och omtanke. En perfekt historia att läsa i juletid. Detta är en bok som jag förmodligen kommer att läsa igen nästa jul. Boken innehåller ett kapitel för varje dag och den goda gärningen. Man får en verklig tankeställare när man läser den här boken. En god gärning kommer man långt med. Därför får den ❤️❤️❤️❤️❤️/5.
Huvudpersonen, Emma, har en inrednings butik som inte går så bra. Efter en tragedi där hon miste sin sambo på julafton för två år sedan, är hon så trött. Då hon känner sig skyldig till sin sambos död, kan hon inte gå vidare och släppa taget. Allt känns mörkt. Hon har tappat allt umgänge med sina vänner och hon orkar knappt sköta sin butik. Hennes syster, Magda, vill att hon ska göra något mer än bara sitta hemma och hon vill även att hon ska få affärerna i butiken att gå bättre. Emma hjälper en äldre man som gått vilse att hitta vägen hem. Emma bestämmer sig för att hon ska göra 24 goda gärningar under december månad. En för varje dag fram till julafton. Hon börjar med att knuffa på en killes sportbil när den fastnat i snön utanför hennes butik. Hon rensar också ut bland hennes saker hemma. Dagarna går och hennes hjälpande hand, sprider sig som ringar på vattnet. Det hon ger av sig själv till andra, får hon snart tillbaka. Nya vänner kommer in i hennes liv och erbjuder sin hjälp. Även hennes lilla butik börjar gå bättre och bättre. Killen med sportbilen, Adam, gör sig ärenden in i hennes butik och när hon en dag bestämmer sig för att ta hand om en hund, som är på väg att bli avlivas, träffas de allt som oftast på promenaderna. Deras hundar har fattat tycke för varandra och trivs i varandras sällskap. Har även husse och matte fallit för varandra?
Ett fint boktips att läsa nu till jul, för att få den rätta julkänslan. Ha en fin kväll!
kramizar Nina
Läs också recensionen av "Ett litet steg på vägen"

söndag 17 november 2019

Där hoppet bor

"Där hoppet bor" av Stina Jonsson utgiven av Semnos förlag. Detta är en för mig en helt ny författare, men jag tyckte jätte mycket om hennes stil, så jag hoppas jag får möjlighet att läsa fler böcker av henne. "Där hoppet bor" är en härlig bok som sprider en varm julkänsla. Jag tyckte både om det fina bokomslaget och uppskattade de två fina recepten längst bak i boken. Jag blev väldigt nyfiken på att provbaka dem faktiskt. Den är inte på så många sidor, men den andas julstämning. Detta är en lättläst bok, om en författare som flyttar ut på landet. Hon hoppas att hon ska få en underbar jul där med sin familj. Men en efter en av bokar. Man får följa huvudpersonen när hon lär känna sina nya grannar, genom julbak och julpyntande och allt annat som hör julen till. Man får också följa Marias jobb som författare. Även en liten julromans utvecklar sig. Boken får ❤❤❤❤❤/5.
Maria är inte så van vid lantlivet men hon trivs i den lilla huset. Med det lilla husen ingår det en katt. Grannen Jona hjälper henne att skotta, när snön blåst mot ytterdörren så den inte går att öppna. Eftersom hon behöver låna smör av grannen, så bestämmer sig Maria för att gå dit. Hon tar med sig en tidning åt den äldre damen. Grannen som heter Elsie, vill gärna att hon läser högt för henne, då hon ser så dåligt. Maria vill att familjen ska fira jul med henne i stugan men föräldrarna har bestämt att de ska åka utomlands. En dag ser hon Elsie ute och de pratar en stund. Maria blir inbjuden till Elsie och de bestämmer att hon ska komma över senare. Det är halt och isigt och Elsie far i backen. Maria ringer ambulansen och Elsie ber henne hjälpa henne att mata hönsen. Lillebror ringer och berättar att han ska till Norrland och fira jul. Sedan ringer även Marias syster och av bokar. Maria hälsar på Elsie på sjukhuset och läser för henne. Elsie får henne fundera på sitt skrivande och hur hon ska göra sina historier bättre. Hon träffar Jona på sjukhuset och han vill att de ska baka tillsammans till helgen. Maria möter Jona på sjukhuset och han tar med henne till Ekens hospice där de ska baka. Efteråt frågar Jona om hon vill följa med till hans föräldrar på julafton. De fina recepten de bakar finns i slutet på boken. Hur går det för Maria med julfirandet?
Jag kan varmt rekomendera denna fina bok.
Ha en trevlig vecka!
kram Nina

Bodygard

"Bodygard" av Katherine Center utgiven av Mius förlag . Svenskt omslag; Daniel Åberg. Bokrecension ; I den här boken får vi följa...