tisdag 12 mars 2024

Författarintervju - Kim Wouda

Denna författarintervju belyser Kim Wouda som har gett ut en Barn och ungdomsbok som heter "Ödetorpets hemlighet". Just nu skriver han b la på en uppföljare till den boken. Tack Kim för dina utförliga och intressanta svar, och tack för att du ville delta i min intervju. 

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; I dagsläget har jag skrivit en utgiven bok. Ödetorpets hemlighet.

2. Vem är Kim Wouda?

Svar; En 50-årig hårdrockare som försöker skriva böcker på fritiden. Jag är lite av en mångsysslare med många järn i elden, nu försöker jag dra ner på mängden sysslor för hälsans skull. Jag har spelat fotboll, tennis och bordtennis. Odlat akvariefisk, drivit ett eget skivbolag, varit ledare för min dotters fotbollslag och innebandylag, renoverat hus, pysslat med veteranbilar med mera. Jag är fortfarande hobbyodlare (har bytt från akvariefiskar till grönsaker), hobbykonstnär, skivförsäljare med mera. Jag gillar att laga mat utomhus och såklart skriver jag ibland. Tidigare har det mest varit krönikor, tidningsartiklar och recensioner men nu är det alltså böcker som gäller.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Roman är nog att ta i, det är en barn och ungdomsbok på ca 100 sidor. Det hela började med en tanke om ett par karaktärer. Karaktärerna drogs in i ett äventyr, då var det bara att hänga med och skriva ner allt. Från början var det inte alls meningen att det skulle bli en bok. Jag har hyperaktiv ADHD med drag av högkänslighet och autism och då blir tyvärr livet riktigt snurrigt ibland. Det händer då att jag skriver av mig lite i försök för att hålla ordning på röran i mitt huvud. I detta fall var jag rejält nerslagen av en utdragen depression och behövde något att distrahera hjärnan med. Efter ett tag märkte jag att det faktiskt såg ut att bli en färdig berättelse med både början, slut och något däremellan. Ödetorpets hemlighet är en klassisk äventyrsberättelse fast med övernaturliga inslag. Bokens huvudperson är svagt baserad på mig själv, lite udda, osäker, mobbad, nördig och lillgammal.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Debuten tog ett tag att skriva och redigera. När den släpptes ut i handeln var jag 49 år.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Responsen har varit överväldigande positiv. De allra flesta läsare har gillat boken väldigt mycket och frågat efter en uppföljare. Recensenter har med ett par undantag gett boken betyget medel till toppen (tex 3-5 av 5 möjliga poäng) Ett par recensenter har, med rätta, retat sig på bokens bristfälliga layout som tyvärr är amatörmässig och kommer ändras rejält när nästa upplaga går i tryck. Det är möjligt att jag gör några mindre ändringar i själva texten också. Jag får se hur jag gör då, det är hursomhelst inte aktuellt än på ett tag.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Av någon konstig anledning så gillar jag att få reaktioner och uppmärksamhet, lite märkligt med tanke på att jag också är ganska känslig för att bli kritiserad. Den fantastiska respons som Ödetorpet fått har betytt enormt mycket för min annars så svaga självkänsla. Bara att faktiskt lyckas slutföra manusskrivandet kändes fantastiskt, jag brukar sällan slutföra sådant jag påbörjat så detta var ett stort steg för mig. Skrivandet har gett mig en känsla av att jag äntligen hittat rätt, jag har funnit något som jag är ganska bra på och den känslan är helt underbar.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Ja i viss mån, nu har jag mer koll på hur jag ska gå tillväga. Men att skriva uppföljare är svårt för att berättarstilen, bokens karaktärer och händelser ska likna den föregående boken i lagom stor grad. Uppföljaren ska samtidigt stå på egna ben, läsaren ska inte känna sig förvirrad om hen inte läst föregående bok.

Den andra boken jag skriver på nu är något helt annat, den riktar sig till en helt annan publik, är en helt annan genre och är inte tänkt att ingå i någon bokserie. Den är lättare att skriva tycker jag.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Jag skriver på två manus just nu. Det ena är en uppföljare till Ödetorpet, arbetsnamnet är Bifrost och vi får återse de fyra unga hjältarna och följa dem när de ännu en gång tvingas tampas med såväl vanliga mobbare av kött och blod som övernaturliga bråkstakar.

Den andra berättelsen riktar sig främst till en något äldre men inte nödvändigtvis mognare läsekrets. Arbetsnamnet är Campingmordet, denna berättelse har ett enda syfte och det är att underhålla. Jag försöker driva med småstadspoliser, campare, semesterfirande svenskar och alla de fördomar vi (jag?) har kring dessa. De flesta av karaktärerna har en skruv lös, alla vet bäst och har fördomar om de där andra som inte är normala. Tokigheterna kryddas med ett eventuellt mordfall och kanske även en smula otippad romantik.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Oh ja! Först och främst är det musik, jag har ganska bred smak men oftast lyssnar jag på Hårdrock och Metal. Jag gillar att odla grönsaker. Jag studerar historia genom att läsa en del böcker och lyssna på podar i ämnet. Att måla eller skapa på andra sätt har jag gjort hela livet, just nu finns ingen tid till sådant men intresset finns där och lurpassar.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Jag arbetar som bla elevstödjare på en låg och mellanstadieskola i Kumla kommun.

Skrivandet är endast en hobby i dagsläget.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag läste mycket när jag var yngre, nu har jag svårt att koncentrera mig på läsning av fysiska böcker. Jag konsumerar istället väldigt mycket litteratur i form av ljudböcker. Jag föredrar deckare, thrillers och berättelser som utspelar sig på medeltiden. Just nu är jag inne i en period då det mest blir olika humordeckare som tex Kent Klint Engmans helknasiga Snuten på dårön, Den bästa bok jag läst på länge är En djupfryst man i gula byxor, av Kalle Löfqvist, hysteriskt bra!

Genom åren har det blivit mycket Stephen King, Leif GW Persson och en del böcker av Harlan Coben, Jo Nesbö, Åsa Larsson, Fredrik Backman, Jonas Jonasson mfl. Biografier och populärhistoriska böcker blir det en hel del, men det går i vågor.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Oftast sitter jag vid mitt skrivbord på husets övervåning. Enligt min fru är det väldigt stökigt och rörigt där, men det är inget jag egentligen reflekterar över. Jag lyssnar nästan alltid på musik när jag skriver, det kan vara allt från Lounge Jazz till Ambient Metal men det måste vara instrumentalmusik för röster är något av det mest störande jag kan tänka mig när jag skriver.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Det är det där med musiken, jag har ett par spellistor som i stort sett endast är skrivsoundtrack. Jag är egentligen en vinylgubbe, men att springa och byta skivsida efter 18 minuter fungerar inte när jag försöker fokusera på att skriva. En kopp kaffe, te eller en öl bredvid tangentbordet är ett måste. Det som är lite tråkigt är att jag har en slags mental spärr, eller tröskel kanske är ett bättre ord. Jag måste ha avklarat alla viktiga sysslor innan jag kan skriva. Om jag vet med mig att tvätten ska fixas eller att ett besök hos svärföräldrarna ska göras, ja då blir det inget skrivet förrän efter det är avklarat. Därför blir sena kvällar min skrivstund, ibland kan jag avsätta ett par timmar på en söndag. Kommer jag på något viktigt när jag tex är på jobbet antecknar jag i mobilen och grubblar på det tills det är dags att skriva ner på riktigt, idéer hinner på så sätt mogna eller spinna vidare till något helt annat. Min hjärna går på konstant högvarv, de idéer som har satt sig på minnet när orken sedan är slut brukar vara de bästa.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Ha inte för bråttom att föra handlingen framåt, försök beskriva personer och miljöer för att skapa känslor för dessa. Det viktigaste bör vara i fokus och beskrivas mest ingående, information och beskrivningar bör vara i balans både för berättelsens bästa och för att en läsare ska förstå, känna men också orka med att ta in allt. Att skriva ett slags synopsis kan också vara en bra idé, för att ha överblick över karaktärer och berättelsens tidslinje.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Nästa steg blir att skriva färdigt Bifrost och Campingmordet, tanken är att försöka publicera dem även som ljudböcker. Jag planerar att ge ut dem som egenutgivare, men om något traditionellt förlag vill hjälpa till så kan jag nog överväga en sådan lösning.

Jag hoppas även kunna komma igång med författarbesök på olika skolor framöver. Drömmen är leva på skrivandet, kanske skriva på deltid är mer realistiskt?

16. Något citat du lever efter?

Svar; Det är verkligen inte lätt att leva som man lär, som utmattad med ADHD har jag inte alltid ork att hålla humöret och tålamodet på önskad nivå. Men detta Astrid Lindgren citat gillar jag verkligen:

”Ge barnen kärlek, mera kärlek och ännu mera kärlek, så kommer folkvettet av sig själv.”

Likaså Rune Andreasson's Bamse:

”Ingen har blivit snäll av stryk.”

Mer kärlek, tålamod och förståelse för varandras problem och olikheter behövs i världen.

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Jag är ingen bokslukare och inte heller någon som vurmar för klassiker, jag vet knappt vilka böcker som räknas som klassiker. Men de tidiga böckerna av Stephen King tycker jag alla borde läsa. Och givetvis allt av Astrid Lindgren.

Jag gillar gamla sagor som de om Robin Hood och Kung Arthur. De finns nerskrivna i ett flertal versioner, för mig är de klassiker. De gamla medeltida nordiska sagorna med ursprung från Vendel och Vikingatid är också ett måste tycker jag. Egil Skallagrimson saga, Heimskringla och såklart Snorres Edda för att nämna några.


Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utan oss

"Utan oss" av Susanne Sundling utgiven av Lava förlag . Johan och Annikas barn har nu lämnat boet, och Annika försöker nu vänja ...