fredag 15 mars 2024

Författarintervju - Sandra Hvarfner

Jag har intervjuat författaren Sandra Hvarfner som hittills gett ut en bok. Den har jag hemma och ska läsa den inom kort, så recensionen kommer upp på bloggen framöver. Hon skriver just nu på sin andra bok och det ska bli spännande att följa henne framöver. Hennes bok "Det är inte längre vi" släpps som ljudbok den 8:e maj. Tack Sandra för att du ville delta i min intervju! 

Fotograf;Charlie Malmqvist

1. Hur många böcker har du skrivit? 

Svar; Än så länge en utgiven.

 2. Vem är Sandra Hvarfner? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag föddes i Västerås 1984, staden där början av ”Det är inte längre vi” utspelar sig. Korta sagor utvecklades till berättelser och noveller, uppsatser, tidningsartiklar, reklamtexter och alster på klarspråk (vårdat, vänligt, enkelt och begripligt). När mina klasskompisar på högstadiet suckade åt att skriva skönlitterärt, jublade jag och lämnade in tjocka pappersbuntar. Att försvinna in i bokstävernas värld får mig att glömma tid och rum. 

Numera bor jag i Stockholm med man och barn men jag föredrar familjens fristad på landet. Personer i min närhet säger att jag är målinriktad, hjälpsam, äventyrlig, händig och nästan alltid glad. 

3. Hur fick du idén till din debutroman? 

Svar; Våren 2010 erkände min dåvarande fästman att han var otrogen. Mina känslor exploderade, hela vardagen rämnade: Jag flyttade, bytte jobb, förändrade mitt utseende och bytte vänskapskrets. Sedan tog jag revansch, och allt detta får läsaren ta del av. 

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Det tog elva år från idé till boksläpp, delvis på grund av att jag skrev om sådant jag upplevt och bearbetat genom åren. Jag började skriva när jag var 27, och gav ut boken när jag var 38.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Övervägande positiv. Många säger att det är en något kort men mycket välskriven och gripande bok om kärlek och svek. 

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Livet har fått en oerhört rolig men tidskrävande pusselbit. Jag jobbar heltid, har barn, pendlar och ägnar nästan all min fritid åt att marknadsföra boken – och skriva på nytt manus. 

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Det är lättare, framför allt eftersom jag vet vilka misstag jag ska undvika. Dessutom behöver jag inte återuppleva hemska minnen när jag skriver på mitt nya manus så det är mer glädjefyllt.  

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Jag skriver på en uppföljare till ”Det är inte längre vi”. Medan min debutroman baseras på 90 procent verkliga händelser är uppföljaren helt fiktiv. Huvudkaraktären Elvira reser till tropikerna med sin bästa vän Tyra. På plats inser hon att resan bjuder på både nya vänner och oförglömliga upplevelser, men även en tre veckor lång terapisession kantad av misshandel, nutellacrepes och ond bråd död. Hur mycket bagage klarar en människa av, och går det att skapa livslång vänskap med någon som vill ta livet av sig?  

9. Har du några andra intressen?

Svar; Resa! Världen är en bok och den som stannar hemma läser bara en sida. 

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Jag är kommunikationsstrateg, och före detta språkvårdare, på en myndighet. Väldigt förenklat innebär det att jag styr nationella kommunikationsprojekt från idé till leverans. 

11. Läser du mycket själv och i så fall vad? Det går i perioder. Just nu har jag elva böcker på nattduksbordet varav en påbörjad. Förhoppningsvis kan jag läsa mer i vår och sommar. 

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Drömmen är ett mysigt tornrum med välfyllda bokhyllor från golv till tak men så ser inte verkligheten ut. Jag skriver på min dator när och där jag kan. Det kan vara vid köksbordet medan min man lagar mat och min son leker på golvet. Det kan vara i soffan medan resten av familjen tittar på film, eller som anteckningar i mobilen på lunchen. Jag är expert på att göra flera saker samtidigt och duktig på att stänga av livet runtomkring. 

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Nej. En lärare på min högskoleutbildning sade att amatörer skriver när de är inspirerade – proffs när de måste. Orden sporrar mig om jag tvekar inför att sätta mig vid datorn. 

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Se skrivandet som ett jobb som du avsätter tid för. Skriv även om det känns ensamt och allt annat än glamoröst och kul. Och vänta inte på inspiration. Så länge du vet vad du vill ha sagt (din story) behöver du bara ett skelett i form av början, mitten och slutet. Däremellan kan allt hända så sätt igång och se vart fantasin tar dig. Och tänk på att första utkastet inte är perfekt. Det är just ett utkast som du har alla möjligheter att bearbeta längre fram så skriv, skriv, skriv.   

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Jag vill bli en så pass erkänd författare att jag i alla fall delvis kan försörja mig på det. Förutom det drömmer jag om att äga en ståtlig svart Grand danois. 

16. Något citat du lever efter?

Svar; ”Det har jag aldrig provat tidigare så det klarar jag helt säkert” och ”Var förändringen du vill se i världen”. 

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa? 

Svar; Flicka med pärlörhänge. Läs den om du gillar historisk skönlitteratur om klasskillnader, attraktion, brutna tabun och missunnsamhet. 


Tack Sandra för att du ville delta i min intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utan oss

"Utan oss" av Susanne Sundling utgiven av Lava förlag . Johan och Annikas barn har nu lämnat boet, och Annika försöker nu vänja ...