måndag 18 mars 2024

Wallflowers del två - Yasmin

"Wallflowers del två - Yasmin" av Eloisa James utgiven av HarperLove förlag. Vi befinner oss i 1800-talets London. Lady Yasmin R'eginer och Giles Renwick gillar inte alls varandra. Ändå ber Giles om Yasmines första dansen på varje bal. Allt för att de ska kunna gnabbas med varandra en stund. Yasmins rykte är förstört, på grund av att hon litade på fel man i unga år. Giles kan därför inte tänka sig en framtid med henne, varken som älskarinna, eller som fru. Ändå dras de oemotståndlig till varandra. Giles syster, Lydia, gillar inte deras intresse för varandra. Hon gör allt för att försöka smutskasta Yasmin, och gör allt för att brodern ska undvika henne. Dock förstår Giles ganska snart, att den vackra lady Yasmin, har andra friare, så vad ska han då göra? Trots sin systers motstånd, kan han ändå inte låta bli att fria till Yasmin. På grund av Lydias många påhopp, så beslutar sig Yasmin att avsluta säsongen, och bege sig till landet. Där tänker hon också fundera över Giles frieri, då hon är osäker på hans känslor. Paret bestämmer att de ska skriva till varandra, men Lydia ser dock till att breven inte kommer fram. Nu befinner sig Yasmin på landet, gravid med Giles barn. Ska hon ännu en gång lämnas olycklig, över en man som svikit henne? 

Jag gillar verkligen denna lättsamma typen av romance, med rappa kommentarer och underfundig humor. Boken bjuder på en hel del skratt. Boken går lätt att sträckläsa då språket flyter på bra, och boken är väldigt lättläst. Jag gillar också att kärleksparet, går från att vara fiender till att bli vänner. Jag gillar de båda huvudkaraktärerna, och de är bra gestaltade. Sedan finns det karaktärer, man kanske inte gillar, men de är bra gestaltade ändå. Giles syster, irriterar mig eftersom hon kommer med pekpinnar trots att hon inte är bättre själv, och tvingas gifta sig p ga sina egna misstag. Hon förolämpar och baktalar Yasmin, konstant genom hela berättelsen. Jag gillar denna typ av berättelser med starka kvinnor, som vågar vara sig själva trots allt, som Yasmin. Hon är en smart och omtänksam person, trots det svåra svek, hon har gått igenom. Jag gillar också hur miljön är beskriven. Hoppas det kommer fler böcker i serien, eller någon av författarens andra bokserier, för jag läser gärna mer av henne. Jag älskar verkligen också det vackra omslaget, tillika formatet på boken. Denna ljuvligt romantiska bok får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Hertiginnan av Trents bal var säsongens höjdpunkt. Merry nöjde sig inte med att hyra några citronträd och sprida ut dem i balsalen. Den amerikanska hertiginnan använde sig i stället av sina anmärkningsvärda trädgårdskunskaper för att skapa extravaganta tillställningar. Hon hade meddelat att det här årets bal inspirerades av Titanias lövsal från En midsommarnattsdröm för flera månader sedan. 

Yasmin och hennes morfar gick in i hertigresidenset och hälsades genast välkomna av värdinnan, som övergav sin plats och skyndade mot dem med utsträckta händer. 

"Du ser alldeles förtjusande ut!" utbrast Merry. 

Yasmin log och snurrade runt där hon stod. Hon hade på sig en snäckrosa satinklänning med ett litet liv, djupt urringat både fram och bak. Kjolen flöt runt hennes vrister och pryddes av små näckrosor som glittrade av paljetter. 

"Och dina diamanter är rosa!" konstaterade Merry glatt och klappade händerna. "Jag kanske är drottning Tatiana, Yasmin, men du är sannerligen min hovdam. Eller kanske en drottning på besök från ett fjärran land. Vänta tills du ser Cleo, även hon är i princip inlindad i diamanter." 

"Min dotterdotter bär Portbellow-diamanterna", meddelade hertigen. 

"De är utsökta, Ers nåd." Merry tog Yasmin hand. "Jag måste visa dig balsalen." 

Överallt i den stora salen hängde girlanger med blommor, allt från rosa knoppar till hallonfärgade rosor, med vita ormbunkar som en kant av spets. Kristallkronorna var tälta av silke och i rummets alla hörn stod kvinnor utklädda till feer med liv gjorda av rosor och kjolar av ormbunkar och knäppte på gyllene harpor. 

"Det är häpnadsväckande!" andades Yasmin förundrat. 

"Bättre än något jag såg på Versalles, Merry, det lovar jag dig." 

"Det gör mig glad att höra! Jag planerar redan nästa års bal", sa Merry med ett skratt. 

Dansen började inte förre senare, än så länge strosade damer och herrar klädda i rosa och lila genom den stora balsalen. Damernas kjolar svepte över rosenblad i massor. 

När de fick syn på Yasmin började herrarna dra sig mot ingången för att be henne att dansa. Merry tryckte hennes hand och drog sig tillbaka för att fortsätta att välkomna gästerna. 

Baksidestext; 

Lady Yasmin R'egnier har ett ryckte som föregår henne, bär vågade klänningar och flörtar hejdlöst med alla societetens män. Giles Renwick däremot är seriös, plikttrogen och har aldrig gjort sig till för en kvinna. Men när de två dansar aftonen första dans med varandra händer det något mellan dem. Den lekfulla tillvaron övergår plötsligt i något helt annat - något mycket allvarligare och inte helt lämpligt. 

Giles kan trots vad han har föresatt sig inte hålla sig borta från lady Yasmin. Men vad är det egentligen han dras till? Hon är otänkbar både som hustru och älskarinna. Och de kan absolut inte vara vänner eftersom de häftigt ogillar varandra! Så vad i himlens namn är det som får honom att be om hennes hand? Och vad ska han ta sig till om hon tackar ja? 


Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina

Läs gärna min recension av första delen i Wallflowers serien "Cleopatra" här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utan oss

"Utan oss" av Susanne Sundling utgiven av Lava förlag . Johan och Annikas barn har nu lämnat boet, och Annika försöker nu vänja ...