lördag 2 mars 2024

Författarintervju-Camilla Karlsson

Här gör vi bekantskap med ännu en ny författare, Camilla Karlsson. Hon har precis släppt sin första bok. Det ska bli intressant att fortsätta följa dig Camilla. Tack för att jag fick intervjua dig. 

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag har skrivit en bok som heter Mollys Mysterier – Piren. Den släpptes 25 januari i år.

2. Vem är Camilla Karlsson? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag är 38 år gammal och bor med min sambo, våra två tonårstjejer, tre hundar och två katter i ett hus nära naturen.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Från början fick jag förslag av mina döttrar om att min bok skulle har superhjältar i sig men under tiden som jag skrev förändrades och utvecklades idéen så man kan väl säga att mitt manus har växt fram under hela processen. Resultatet blev rätt annorlunda mot vad jag började med.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Jag var 38 år när min ungdomsbok blev publicerad.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Responsen som jag har fått har varit positiv. Många har varit förvånade över att jag skrivit men samtidigt väldigt imponerade över att jag har skrivit och gett ut en bok. Det är väldigt roligt att höra folk när de säger hur glada de är och hur imponerade de tycker att det är.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Det är så pass nytt än så länge att det inte har hunnit förändra så mycket.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Jag har precis börjat med bok två så det är svårt att säga men man har definitivt mer insikt i vad som krävs att skriva och vad man behöver tänka på. Något som jag märker är lite svårare är att bara kunna ”fulskriva” och inte redigera det med en gång. Jag fastnar ofta i att jag vill ändra och fixa direkt istället för att bara låta fantasin flöda.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Jag har precis börjat med en fortsättning till Mollys Mysterier – Piren och i och med att det är så tidigt i manuset så kan jag bara berätta att det kommer bli ett vintertema i nästa bok.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Jag träna gärna, är ute och går med hundarna i naturen och så är jag med i en luftgevärsförening, Karlslunda Ungdomsskytteförening. Även där får jag träffa många barn och vuxna. Vi träna en gång i veckan och åker på tävlingar tillsammans. Ibland är det bara över dagen men det finns tävlingar som är över ett dygn också.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Ja, det har jag. Jag är busschaufför och till vardags kör jag barn till och från skolan. Mitt jobb är väldigt roligt och inspirerande då man har en chans att få lära känna barnen och få en inblick i hur deras liv är med skola, kompisar och intressen.

Utöver skolbarn, kan det vid behov blir, att jag kör linjetrafik. Det är ganska givande det med även om vuxna människor inte alltid är lika pratglada som barn är.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Inte så mycket som jag skulle vilja men om jag läser så är det gärna deckare/mysterier böcker. Det kan vara ungdomsböcker eller vuxna romaner.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Beroende på när inspirationen slår till så kan man ibland landa i soffan men jag sitter nog mest vid skrivbordet. Datorn kan även komma fram om jag får tillfälle på jobbet. Vissa gånger har man lite längre rast och har man då en scen, en mening eller liknande i huvudet är det skönt att kunna skriva ner det just då.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Jag försöker att skriva på förmiddagarna när jag är hemma själv men ibland kan inspirationen flöda när det blir lite liv och rörelse omkring. Att ha en film i gång, som man har sett några gånger, kan ibland ge mer ro och inspiration än vad man tror. Att skriva på förmiddagarna funkar så länge man inte få extrakörningar eller annat som kommer emellan. Då inspirationen kan komma lite när som helst under dygnet, även kvällarna, så försöker jag skriva ner det medan jag kan. Antingen i mitt block som jag ha i bussen, i mobilen eller direkt i datorn.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Det tips som jag kan ge är att våga skriva. Oavsett om du räknar med att ge ut boken eller om du skriver för att du tycker det är roligt. Ingen behöver veta att man skriver så bara låt fantasin flöda och ta det steg för steg. Man kan även leta upp skrivarkurser, antingen via digitalt eller på plats, för att kunna lära sig mer om konsten att skriva. Jag gick kurser via digitalt när pandemin slog till och det va det bästa beslutet jag har tagit för jag fick så mycket värdefull information och goa skrivarkompisar som jag har kontakt med än idag.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Mitt nästa steg är att fortsätta skriva på min nästa bok och därmed förverkliga min dröm med att fortsätta skriva om Molly och hennes mysterier. Jag har även en dröm om att kunna dra ner på min arbetstid och har skrivandet som ett extrajobb eller att kunna leva fullt ut som författare.

16. Något citat du lever efter?

Svar; En svår fråga som jag inte kan komma på något svar på.

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; För mig har alltid deckare eller mysterier böcker, som Kitty Drew och femböckerna varit en stor favorit men det är ju så klart inte alla som tycker samma sak så vad man än gillar att läsa om, välj det. Vi har alla olika klassiker beroende på vad man tycker om och har minnen ifrån.


Tack Camilla för att du ville delta i min intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utan oss

"Utan oss" av Susanne Sundling utgiven av Lava förlag . Johan och Annikas barn har nu lämnat boet, och Annika försöker nu vänja ...