söndag 17 mars 2024

Författarintervju - Ingela Bernhardsson

Denna författarintervju belyser Ingela Bernhardsson. En ny författarbekantskap för mig, så jag hoppas att jag får möjlighet att läsa något av henne framöver. Tack Ingela för att du ville delta i min intervju. 

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; En bok och deltagit med en dikt i en tidigare samling för många skribenter.

2. Vem är Ingela Bernhardsson? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; En ”senior” ( låter galet, känner mig inte sån) numera med ett ungt och nyfiket hjärta. Jag är 60 år gammal. Jag är en känslomänniska, som gärna blir vad jag möter. Jag tänjer gärna på gränser och flyttar hinder, om det finns chanser och försöker ta till vara på varje dag och njuta i livet.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Det har varit en dröm som grott sedan ungdomen, men chansen har aldrig kommit i min väg riktigt förrän nu.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; - 

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Kul idé, modigt och storartat typ..

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Jag har alltid uttryckt mig i ord och bild.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; - 

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Ytterligare en diktsamling och en önskan om att göra en bilderbok för vuxna.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Det finns så mycket spännande i livet, upplevelser, äventyr, festivaler, events m. m. Även djur, natur och motordrivna fordon, bara ett axplock…

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Barnskötare. 

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Ibland, nån deckare eller skönlitterärt.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Var som helst i mitt hem eller där det faller sig.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Kan komma lite närsomhelst, men reflekterar gärna över sånt man möter, både dåligt och bra.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Skriv alltid utifrån dig själv och det som du anser är intressant.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Kanske ge ut något mer.

16. Något citat du lever efter?

Svar; Det är aldrig för sent!

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Franz Kafka - Processen..kanske?


Tack Ingela för att du ville delta i min intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utan oss

"Utan oss" av Susanne Sundling utgiven av Lava förlag . Johan och Annikas barn har nu lämnat boet, och Annika försöker nu vänja ...