tisdag 10 september 2024

Författarintervju med Lisa Hagsten

Här kommer en spännande författarintervju med Lisa Hagsten, som har gett ut sin första bok, som heter Hitta hem. Jag hoppas jag får möjlighet att läsa den vid tillfälle. Tack Lisa för att du ville delta i min intervju! 

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; En bok än så länge: Hitta hem - dagbok från en familjs omvälvande flytt- (och pandemi)år på Visto förlag.

https://www.vistoforlag.se/bok/hitta-hem/

2. Vem är Lisa Hagsten? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Tvåbarnsmamma med en bakgrund som journalist. Nyfiken och glad person som gillar att resa och upptäcka nya platser, och som till slut hittat hem i liten by i Skåne. Älskar havet, att förundras över stjärnhimlen och att galoppera på en stubbåker.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Min bok är en dagboksskildring av min egen familjs långflytt. Jag ville dokumentera året då vi flyttade från den växande Stockholmsförorten till en liten skånsk by vid havet. Framför allt hoppades jag, att genom att berätta om min familjs erfarenheter från det året kunna få andra med liknande flyttdrömmar att också de våga förverkliga drömmen. Sen råkade just detta år - 2020 - bli väldigt speciellt på grund av pandemin, vilket gjorde att min dagbok såklart handlar mycket om pandemin också.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; 40 år. 

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Att jag är modig som valt att ge ut min egen dagbok! Och att den väcker tankar och är inspirerande. 

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Jag har skrivit så länge jag kan minnas: egna berättelser, blogg, dagbok och i mitt yrkesliv som journalist och kommunikatör. Det som förändrats efter att jag gett ut en bok är att jag blivit mer medveten om hur roligt det är att ha läsare och få ta del av deras tankar och reflektioner kring det jag skrivit.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Vet inte än... 

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Nej, men jag har många idéer och vill gärna skriva något skönlitterärt nästa gång.  

9. Har du några andra intressen?

Svar; Läsning, fotografering och att vara ute i naturen.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Ja, jag jobbar heltid som kommunikatör i Region Skåne. 

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Oh ja, massor! Framför allt svenska deckare med psykologisk spänning.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Sitter oftast i soffan i vårt tillbyggda uterum där ljuset flödar in. 

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Skriver inte så ofta som jag skulle vilja men när det blir av är det på kvällen efter barnen lagt sig. 

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Att inte tänka för mycket och för länge innan du börjar skriva. Utan att faktiskt sätta dig ner och komma igång med skrivandet! Och sen se till att det inte går för länge mellan skrivtillfällena.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Funderar fortfarande på vad nästa steg blir. Förutom drömmen om att skriva en egen skönlitterär roman så skulle jag även gärna vara den författare som ser till att någon annans livshistoria, som behöver berättas, blir till en bok.

16. Något citat du lever efter?

Svar; I min bok har jag med detta citat som jag gillar skarpt:

"Man ångrar oftast det man INTE gjorde, sällan det man gjorde." 

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; "Utvandrarna" av Vilhelm Moberg, en klassiker om en viktig del av Sveriges historia. 


Tack Lisa för att du ville delta i min 

intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skuggreglerna

"Skuggreglerna" av Greta Boström utgiven av Raben&Sjögren . För barn 9-12 år. Bokrecension; Vi får lära känna Lo, som precis ...