måndag 4 mars 2024

Författarintervju - Mikaela Liss

Jag har läst "Elma" av författaren Mikaela Liss och det är också om henne denna författarintervju belyser. Jag tyckte väldigt mycket om hennes bok och jag hoppas jag får möjlighet att läsa fortsättningen på hennes bokserie Skuggtvilling. Tack Mikaela för att du ville delta i min intervju. 

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag har, än så länge, skrivit en bok som har blivit utgiven. 

2. Vem är Mikaela Liss? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag bor i Falun med min familj. Trivs bäst när det finns en variation av lugn och saker som händer. Är väldigt bra på att baka, gillar ordning och reda och försöker träna så ofta som möjligt. Dessutom älskar jag att sjunga och jag är med i cosplay-fantasykören Eldandili Fantasy. Det är otroligt roligt!

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Idé till boken Elma fick jag en dag för många år sedan när jag gick hem från mitt dåvarande jobb. Jag promenerade över Jungfruberget i Falun och fick en grundidé som sedan låg och mognade i bakhuvudet. En dag bestämde jag mig och då plockade jag fram den idén.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Jag började skriva på boken när jag var 33 år och debuterade när jag var 35år

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Jag har fått ett fantastiskt stöd av nära och kära och väldigt bra respons från mina läsare. En del ”avundsjuka” (inte elak sådan) också, då många verkar gå runt med drömmen om att skriva. Jag hoppas att fler vågar ta steget och gör något av det man faktiskt drömmer om.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Det har gjort att jag har fått en ny dimension av den där berömda egentiden. Jag kan när som helst kliva in i en annan värld om jag vill. Det är liksom något bara för mig.

Jag mår bättre och är mer kreativ. På så sätt får jag mer energi i min vardag och för min familj.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Jag har precis skrivit klart manuset för min andra bok och ja, det var lättare. Dock gjorde jag ett val att pausa min påbörjade serie Skuggtvilling till förmån för att skriva något i en annan genre. Del två i min serie kommer jag att fortsätta med inom kort. Det ska bli spännande att fortsätta. Min serie kommer att kräva mer av mig tror jag. Det är många fler detaljer att hålla koll på eftersom jag fortsätter på äventyret från del ett.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Jag har som sagt precis skrivit klart ett nytt manus. Det är en feelgood i Falu-miljö som jag hoppas ska ge en härlig känsla för den som läser den. Det handlar om en tjej som får ett oväntat arv, som kräver att hon ska flytta till Falun. Dessutom ska jag plocka upp manuset för del två i serien Skuggtvilling. Det är påbörjat med fick en paus då jag jobbade med en tajt deadline för mitt feelgood-manus. Del två i Skuggtvillingserien kommer att heta Loka och kommer vara en fortsättning på del ett samtidigt som man ska få följa drottning Lokas uppväxt.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Bakning, musik, sång, träning och djur.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Dagtid jobbar jag med rekrytering och ekonomi. Dessutom har jag ett samarbete med Falu Gruva och sjunger i gruvan på olika specialbokningar.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag läser i perioder. När jag väl läser blir jag knappt kontaktbar förrän boken är utläst. Helst av allt läser jag fantasy. Gärna ungdomsböcker.

Men det mesta som är härligt och ger lagom med spänning tycker jag om.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jag skriver oftast på min dator när jag sitter vid köksbordet eller i soffan. Ofta är jag omgiven av våra djur, två katter och två hundar. Dessutom brukar det finnas en STOR kopp te bredvid och några papper som jag har torkat tårar med. Jag kan lätt bli känslosam när jag skriver eftersom jag lever mig in i karaktärerna och miljöerna så mycket.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Jag skriver oftast, nästan uteslutande, på kvällarna. Vi brukar natta barnen varannan kväll här hemma, så antingen skriver jag medan min man nattar eller så sätter jag mig efter att min man har gått och lagt sig. Jag får lite mindre sömn, men det är det värt. Ibland skriver jag på helgerna också, men det beror helt på familjen. 

Jag försöker hitta skrivtid överallt utan att påverka livspussel-balansen för mycket.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Börja. 

För mig började det med en sommarkurs (som jag förvisso hoppade av). Jag fick liksom chansen att komma igång och när jag var igång ville jag bara styra mig själv, därav avhoppet. Jag förkunnade snart att jag skulle skriva en bok. När människor fick veta det kunde jag ju inte banga. Så börja! Bara gör det.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Min dröm är att kunna leva på det kreativa i mitt liv. Jag trivs väldigt bra på mitt dagjobb men om jag skulle få möjligheten att vara författare på heltid skulle jag ta chansen.

16. Något citat du lever efter?

Svar; Kan man så ska man.

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Jag bryr mig inte så mycket om vad man ”ska läsa” eller ”borde ha läst”. Jag blir snarare lite anti det som är ”fint” att läsa. Huvudsaken är ATT man läser. Sedan kan det vara poesi, facklitteratur, serietidningar, romaner eller vad som.

Framförallt brinner jag för att man läser för barn och inspirerar dem till att läsa själva när de börjar kunna det. Man får så otroligt mycket gratis när man läser. Mer läsning åt folket!


Tack Mikaela för att du ville delta i min intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utan oss

"Utan oss" av Susanne Sundling utgiven av Lava förlag . Johan och Annikas barn har nu lämnat boet, och Annika försöker nu vänja ...