söndag 3 mars 2024

Författarintervju - Anna Winther

Denna författarintervju belyser Anna Winther som debuterar med feelgood romanen "Kärlek på ön". Det är en av de böcker som jag tänker läsa nu i mars månad. Jag ser fram emot att få läsa många fler böcker av författaren. Tack Anna för att du ville delta i min intervju. 

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag har skrivit en bok, feelgoodromanen Kärlek på ön, som publicerades i år den 26 januari.

2. Vem är Anna Winther? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag är tjejen med livlig fantasi och skådespelardrömmar som valde det akademiska spåret och blev ekonom men som med åren längtat efter att få jobba med något mer kreativt igen.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Jag tycker att det är spännande att höra om hur folk har träffats och blivit ihop. Något jag gärna frågar om det när jag träffar nya par. Det finns alltid en story liksom. Jag tycker också att det är spännande när personer som inte är självskrivna att de ska bli vänner ändå blir det. Så något om detta ville jag skriva.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Jag var 54 år när den publicerades😊.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Jag höll mitt skrivande hemligt för de flesta i min omgivning och de blev självklart överraskade när jag förra året berättade att jag fått ett förlagsavtal. Många har uttryckt att de är imponerande och tycker att det är häftigt att jag skrivit en bok.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Jag har fått ett ”nytt jobb” och håller på att lära mig bokbranschen och hur man marknadsför sig på bästa sätt för att nå ut med sin bok.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Både ja och nej. Jag hade med mig ett arbetssätt som funkade från bok ett, men det krävs fortfarande lika mycket disciplin och tankeverksamhet för bok två

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Ja, jag redigerar just nu uppföljaren till min debutroman. Den heter ”Börja om på ön” där vi får följa Tanja Broberg som var en bifigur i bok 1. Hennes äktenskap har varit iskallt en längre tid och hon flyr ut till fritidshuset på ön i Stockholms skärgård för att få perspektiv och fundera på hur hon vill leva framöver. På ön träffar hon på den unga och hjälpsamma akutsjuksköterskan Hampus😉.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Jag tycker om att resa och vara på sjön.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Jag är ekonom och jobbar som det på deltid.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag läser gärna feelgood- eller spänningsromaner, önskar att jag hann läsa mer än vad jag gör just nu.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jag skriver vid mitt skrivbord som står i vårt sovrum. Jag har stor skärm, tangentbord med mus och en skön skrivbordsstol. Att skriva är ju ett arbete och då krävs en bra arbetsplats😉.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Jag skriver ”på kontorstid”, alltså några timmar varje dag och helst förmiddagar då jag är som piggast. Har dock märkt på sistone att jag kan skriva ganska bra någon timme på kvällen också.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Se det som ett jobb eller ett projekt, då förstår man också att det som krävs är att faktiskt sätta sig ned regelbundet och skriva. Ta reda på det grundläggande hur en berättelse är uppbyggd, dvs den dramaturgiska kurvan med dess vändpunkter osv. Skissa upp stommen till din berättelse, alltså början, mitten och slutet. Skissa också fram vilka karaktärer du vill använda och hur de är. Skriv på datorn, i word, och bara kör! Vill du lära dig mer, gå en skrivkurs. Finns både långa och korta kurser. Men en skrivkurs i sig gör inte att det blir en bok, det är istället uthålligheten och envisheten att fortsätta skriva och redigera som gör det.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Nästa steg är förhoppningsvis att mitt förlag vill ge ut uppföljaren. Jag planerar också att skriva del tre i denna serie med start senare i vår. Drömmen är att bli så bra som möjligt på att skriva och sälja mina böcker så att jag kan försörja mig som författare.

16. Något citat du lever efter?

Svar; Ha, ha! Kanske ”you can be it if you dream it”.

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Det är omöjligt att säga, för det finns inga rättesnören tycker jag på vad som är bra litteratur. Alla tycker olika, och så måste det få vara.


Tack Anna för att du ville delta i min intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utan oss

"Utan oss" av Susanne Sundling utgiven av Lava förlag . Johan och Annikas barn har nu lämnat boet, och Annika försöker nu vänja ...