fredag 29 mars 2024

MeloDrama Queens-Vad kan gå fel?

"MeloDrama Queens-Vad kan gå fel?" av Nanne Grönvall om MeloDrama Queens, utgiven av Lava förlag. I den här boken får vi följa Mimmi och hennes lilla gäng med vänner, som kallar sig MeloDrama Queens. Vi får i den här berättelsen, följa med på ett storslaget äventyr i underhållningsbranschen och dess galna värd. Att hålla sig aktuell i nöjesbranschen kan vara svårt, då man måste hålla jämna steg med digitalisering, influencers och sociala medier. De två artisterna Mimmi och Pirjo, har nått sitt bäst-före datum för länge sedan. Dock bestämmer deras manager Sunne, att de ska göra en turne tillsammans, med den mycket yngre dj:n Dude C, då de drar olika publik. Det faller inte i god jord hos de båda konkurrerande divorna. Mimmi och Pirjo har nämligen avskytt varandra sedan de träffades för första gången på nittiotalet. De vill visa vem av dem som är den mest populäraste artisten, av dem båda. De tar till alla tjyvknep de kan, för att känna behövda och bekräftade. Vad kan gå fel? Jo precis allt!

Detta är artisten och författaren Nanne Grönvalls debutroman. Boken är både lättläst och välskriven och karaktärerna är bra gestaltade. Det händer mycket i boken, vilket gör att den går snabbt att läsa. I denna boken får vi följa artisten Mimmi, som för länge sedan nått sitt bäst - före datum och konkurrenten Pirjo. Boken är skriven med glimten i ögat och författaren driver med hela underhållningsbranshen. Jag skrattade högt flera gånger av alla dråpliga händelser. Det är så roligt att få följa gänget MeloDrama Queens, och deras upptåg. Mimmi är en härlig karaktär, som jag mycket gärna skulle vilja läsa mer om. Jag uppskattar att man får följa hennes tankar och känslor på ett naket och ärligt sätt. Det är för en artist, en kamp, att hålla sig kvar i en bransch som är präglad av konkurrens. Det föds hela tiden yngre, och mycket hetare förmågor, och det kan vara svårt att hålla sig aktuell. Det är också sorgligt när media drevet går så fort de får nys om en skandal. Då är det verkligen skönt att ha riktiga vänner. Jag hoppas få läsa mer av Nanne i fortsättningen. Denna festliga roman får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Kapitel 13

ÄR GODA RÅD ALLTID KLOKA RÅD? 

"Öppna dörren. Vi måste prata". Sunne stod utanför Mimmis hus och växlade mellan att ringa på dörren och knacka på fönstret. "Öppna Mimmis. Jag vet att du är där inne." 

Sunne hade försökt att nå henne i flera dagar, men hon hade stängt in sig och vägrat att prata med någon utom sina närmaste vänner. Hon hade sjukskrivit sig från inbokade jobbuppdrag, för folk kom ändå bara för att se om hon var drogpåverkad. Efter många knackningar och övertalningar öppnades dörren. Det var mörkt inomhus för att hon hade persiennerna nerdragna överallt. Hon stod i en säckig pyjamas, hade stressutslag i ansiktet och håret hade inte sett en borste på flera dagar. 

Ha klev in, gick fram till kökspersiennen och drog upp den så dagsljuset kunde göra återintåg i huset. Soppåsarna låg i en stor hög på golvet och luktade illa. 

"Mimmi, nu måste du rycka upp dig." 

"Jag orkar inte längre. Jag försöker förklara för folk, men ingen lyssnar. De kallar mig för lögnare och jag är överhopad av arga föräldrar och barnrättsorganidationer. Det var verkligen puder i ansiktet. Jag testade att röka hasch två gånger i min ungdom och kände att det inte var något gör mig. Jag har aldrig ens prövat några tyngre droger."

"Jag vet Mimmi. Men det är så där när drevet börjar gå. Det finns bara ett sätt att stoppa det." 

"Hur då?" 

"Du måste göra avbön?" 

"Vad menar du?" 

"Du måste gå ut i media och säga att det var kokain och att du ångrar dig." 

"Va?! Men det är ju inte sant?" 

"Du och jag vet det, men inte alla andra. Om du gör det kommer folk att förlåta dig." 

"Men det finns ju gör fan inget att förlåta." 

"Det är enda sättet. Du måste komma i form igen." 

"Men vad ska jag säga?" 

"Säg att du är drogberoende och ska in på avvänjning." 

"Va?! Aldrig! Det är ju helt sjukt att ljuga om något sådant. Över min döda kropp." 

Baksidestext;

"Kärringen kommer inte att kunna sätta mig på plats. Det är en sak som är säker", mumlade Mimmi ilsket när hon klev ur taxin och stegade upp mot sin managers kontor, medvetet tjugofem minuter försenad för att Pirjo skulle förstå att Mimmi var den största stjärnan av dem två. Föga anade hon att den ny-botoxade Pirjo skulle göra en grandios entré hela femtio minuter försenad. "Åh, darling!" utbrast hon med kindpussar på celebert avstånd. "Det ska bli så härligt att få göra den här turne'n tillsammans med dig", log Pirjo falskt. 

Mimmi och Pirjo - två artister vars storhetstider har passerat bäst-före-datum, åker motvilligt på en gemensam turn'e i förhoppning att slippa tomma lokaler och inställda konserter. Båda lever kvar i sina divabubblor och dessutom har de alltid avskytt varandra sedan de träffades i mitten på nittiotalet. Mimmis livlina i den tuffa nöjesbranchen är hennes trogna vänner - MeloDrama Queens-Vad. 

Välkommen in i en galen nöjesvärld! Att hålla sig aktuell i underhållningsbranchen är en konstart. Att dessutom åldras och försöka hålla gämna steg med digitalisering, influencers och sociala medier, visar sig inte vara helt lätt. I en vardag präglad av konkurrens tar sig MeloDrama Queens igenom glädje, sorg, fram - och motgång tillsammans. 

Jakten på att känna sig behövda och bekräftade leder MeloDrama Queens ut på hisnande äventyr. Ena dagen är man en stor stjärna och i nästa sekund är det knappt någon som ens känner igen en. Vem vet vad som kan gå fel i en MeloDramatiskt värld? 


Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utan oss

"Utan oss" av Susanne Sundling utgiven av Lava förlag . Johan och Annikas barn har nu lämnat boet, och Annika försöker nu vänja ...