onsdag 4 september 2024

Författarintervju med Anna Hallander

Denna intervju belyser Anna Hallander som just har debuterat med "Genom skuggan". Jag ser fram emot att läsa och recensera hennes bok inom en snar framtid. Tack Anna för att du ville delta i min intervju. Du kommer till Annas egen hemsida här

Fotograf;Eimi Thorén

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; 1 st: Min debut Genom skuggan. En fantasyroman för vuxna.

2. Vem är Anna Hallander? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag är född, uppväxt och bor i Malmö. Till vardags jobbar jag som elektriker, vilket jag trivs väldigt bra med, medan fritiden mestadels ägnas åt min häst. Tiden som blir över går till att skriva och läsa. Jag är en positiv person, men föredrar det mörka och vemodiga i både historier och musik. Det går åt minst fem koppar te samt ett par äpplen, gärna lite sura, var dag.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Det är inte så att jag fick en idé plötsligt, utan det har växt fram i tankarna sedan länge, kombinerats med andra gamla idéer och min fascination för centralasiatiska nomadfolk och forntida högkulturer. När dessa tankar blev för pockande och högljudda började jag skriva ner dem. 

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Jag är 48 nu när den släpps och det var 2017 som jag påbörjade det första utkastet.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Väldigt positiv.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Inte på något sätt alls eftersom jag alltid har skrivit även om det inte blivit någon färdig bok av det förrän nu.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Har inte kommit dit än, men jag hoppas verkligen det blir lättare.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Jag har börjat skriva på uppföljaren till min debut. Den tar vid knappt ett år efter den första slutar och ska leda historien vidare.

Fotograf;Eimi Thorén

9. Har du några andra intressen?

Svar; Min häst först och främst. Även läsning är viktigt. Jag gillar att tillverka saker, ett tag snidade jag små figurer i trä, nu är jag inne på brodera och nålbinda.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Elektriker.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag läser mycket och brett. Mest fantasy och science fiction, men även mycket annat. Den enda genre som jag sällan lockas av är romantik.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Antingen sitter jag med benen upp i soffan och laptopen i knäet eller så sitter jag vid mitt stora datorbord. Det måste vara bekvämt. Mjuk stol/soffa och te är nödvändigt. Ofta är det stökigt runt omkring mig.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Har inga rutiner alls. Jag är mycket dålig på rutiner och blir hämmad i tankarna när jag försöker ruta in tillvaron för mycket.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Bara skriv! Skit i om det blir dåligt till en början. Få ur dig historien du bär på oavsett hur dum den verkar. Skriv korta texter om det är vad du gillar, skriv evighetslånga om du gillar det. Lyssna på råd, men se det inte som regler. Vissa fungerar fint med synopsis, för andra funkar det inte alls till exempel. Och var öppen för textkritik. Det är den som får dig att bli medveten om alla märkligheter du sysslar med i skrivandet och bra textkritik gör dig bättre på att skriva.  

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Att få klart den här bokserien innan jag är urgammal. Att folk läser den och gillar den. Att fantasy skriven på svenska får högre status.

16. Något citat du lever efter?

Svar; Nej, inga.

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Jag har ingen måste-lista på klassiker utan tycker man ska läsa klassiker man förmodligen kommer att gilla. Gillar man romantik så läs det, gillar man tragedier så leta reda på sådana. Jag själv är förtjust i Anna Karenina, Skattkammarön och Gullivers resor, men ska erkänna att jag inte har läst så väldigt många klassiker.

Fotograf;Pia Becker Larsen.

Tack Anna för att du ville delta i min 

intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Författarintervju med Elin Östberg

Denna författarintervjun handlar om Elin Östberg , som snart ger ut sin andra bok. Den kommer att släppas nu under hösten. Jag har hennes fö...