torsdag 14 mars 2024

Författarintervju - Maria Richardsson

Jag har intervjuat författaren Maria Richardsson. Jag har ännu inte läst något av författaren, men en av hennes böcker planerar jag att läsa under April månad. Det ser jag verkligen fram emot. 

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag har skrivit sju böcker.

De två första är relationsromaner för unga vuxna. Böcker om känslor, fasader och hierarki i skolans värld.

De fyra efter det är delar i serien om Lena Borell, kriminalinspektör på grova brott i Skövde.

Den sjunde boken är del i ett i deckarserien ”Brottstycke Mark.” Den släpps i maj 2024.

2. Vem är Maria Richardsson? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag är född 1971, är från Skövde (Skultorp) och har alltid haft skrivandet som största intresse. Jag bor i Igelstorp mellan Skövde och Tibro, är gift och har två söner.

När jag var tonåring var jag Duranie och levde för synthpopgruppen Duran Duran. Numera lyssnar jag fortfarande på synth men också mycket på Lasse Winnerbäck, Thåström och David Ritschard.

För övrigt är jag är bra på att laga mat och baka, gärna med lite personlig touch.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; ”Den blomstertid nu kommer” handlar om fyra tjejer som går i nian. Tanken på att skriva boken hade funnits någonstans i bakhuvudet ända sedan jag själv gick på högstadiet. En av huvudkaraktärerna är nämligen byggd på mig, hon liksom jag gick omkring och kände sig felplacerad under hela högstadietiden. Jag hade formats till att bli någon som jag inte var. Inuti var jag en helt annan, men det kom inte fram. Det kom fram i andra sammanhang, med andra personer, men inte i skolmiljön.

Jag kände ett behov av att skriva ur mig det här, och när jag skrev blev det här projektet samtidigt som ett slags terarpiarbete för mig.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Jag började skriva på den när jag var trettiosex, men den släpptes när jag var fyrtiofem. Så på sätt och vis höll jag på i nästan tio år, fast det stämmer egentligen inte för under den tiden hade jag perioder på flera år då jag nästan inte skrev alls. Orsaken till att det tog så lång tid var att jag inte hade någon fungerande skrivrutin.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Framförallt väldigt mycket positiv respons. Men det finns en tydlig gräns mellan före och efter det första boksläppet. Med det menar jag att en del har alltid stöttat och trott på mig, medan en del i början tyckte att jag lade alldeles för mycket tid på ”en hobby som det förmodligen aldrig skulle bli någonting av.” De rösterna har tystnat nu.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Jag har alltid skrivit, det var mitt stora intresse även på lågstadiet, så jag har alltid haft med mig att jag ville bli författare. Däremot dröjde det ju länge innan jag bestämde mig för att ta tag i min dröm på allvar. Jag mår bra av att skriva, och dåligt av att inte skriva, så enkelt är det.

Den stora förändringen hos mig/för mig var när jag fick den första boken utgiven. Då förändrades allt. Men jag tror att det som förändrades allra mest egentligen var mitt eget sätt att se på mig själv. Jag insåg att det viktigaste inte alls var att få visa upp någonting för andra (som jag tidigare trodde), det var betydligt viktigare att få bevisa någonting för mig själv.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Ja, mycket lättare. Efter den första boken kände jag till processen, och jag visste att jag kunde. På den vägen är det.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Min kommande bok heter ”Brottstycke” och utspelar sig i Kinna och orterna runtomkring. Det är en deckare, som egentligen också är en relationsroman. Den handlar om Hannah, Jack och Leif som träffas på en skrivarkurs och dras till varandra på grund av två mord som skett i trakten. När de diskuterar morden blir det tydligt att brotten på något sätt hör ihop, frågan är bara hur. Det hela leder upp till en true crime-podd och samtidigt som deras engagemang ökar kommer de steg för steg närmare sanningen om vad som egentligen hände…

Denna bok kommer ut i maj på WAPI som ljudbok, pappersbok och e-bok. Just för tillfället håller jag på med sluredigeringen.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Eftersom skrivandet (och allting runtomkring) tar så mycket av min tid så vill jag gärna umgås med familj och vänner övrig tid, gärna i kombination med något gott att äta. Som tacos hemma med familjen en kväll framför Tv:n, eller en riktig långsittarbrunch med goda vänner ute på restaurang.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Ja. Jag tar olika skrivaruppdrag som exempelvis skrivarcoach, lektör, skrivarkursledare och textförfattare. Sedan har jag ett brödjobb på Brand Impact, som innebär att jag demar olika matprodukter i butiker i Skaraborg.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag har alltid gillat att läsa. Jag läser olika genrer, gillar framförallt olika typer av relationsromaner. Tycker väldigt mycket om Jonas Gardells och Alex Schulmans sätt att skriva. Några böcker jag tycker mycket om är ”Glöm mig” av Alex Schulman, ”Jag for ner till bror” av Karin Smirnoff, ”Hästpojkarna” av Johan Ehn och ”Silvervägen” av Stina Jackson.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Min laptop har sin plats vid skrivbordet uppe i författarrummet, men hemma skriver jag helst med laptopen i knät uppkrupen i soffan med fötterna på bordet. Har ofta en kopp te bredvid mig. Annars gillar jag att sitta på hotell och skriva, i lobbyn eller restaurangen med en kopp kaffe eller ett glas vitt vin.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Jag skriver allra bäst på morgonen och förmiddagen, men oftast sitter jag större delen av dagen och ibland också långt in på kvällarna/nätterna.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Att ta tag i det! Att se till att skapa tid istället för att vänta på att man plötsligt ska få tid över. Det får man oftast inte, så istället får man lägga om den tiden man har för att frisätta skrivtid. Schemalägga helt enkelt.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Nästa sak jag ser fram emot är att ”Brottstycke” ska färdigställas och komma ut. Ser mycket fram emot releasen (blir två stycken: en i Skövde och en i Kinna, alla är inbjudna!) och det ska bli så intressant att få höra vad läsarna/lyssnarna tycker om mina karaktärer. Jag har ju skrivit fyra böcker om Lena Borell, och nu kommer en bokserie med helt nya karaktärer, det är spännande!

Min tanke är att sedan skriva på båda bokserierna parallellt och min dröm är förstås att kunna försörja mig på skrivandet.

16. Något citat du lever efter?

Svar; ”Att våga är att förlora fotfästet en stund. Att inte våga är att förlora sig själv.”

Citat av Sören Kierkegaard

Det citatet är ständigt närvarande, särskilt varje gång jag släpper en ny bok.

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Jag tycker absolut att man ska läsa minst en bok av Astrid Lindgren. Jag tycker väldigt mycket om hennes böcker.


Tack Maria för att du ville delta i min intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utan oss

"Utan oss" av Susanne Sundling utgiven av Lava förlag . Johan och Annikas barn har nu lämnat boet, och Annika försöker nu vänja ...