söndag 18 februari 2024

Författarintervju - Susanne Sundling

Denna författarintervju belyser Susanne Sundling som också hon är en ny författarbekantskap för mig. Hoppas jag får möjlighet att läsa någon bok av författaren i framtiden. Tack Susanne för att du ville delta i min intervju!


1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag har skrivit två böcker och skriver som bäst på min tredje bok.

2. Vem är Susanne Sundling? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag lever i dagsläget i ljuset och har valt bort den mörka årstiden i Sverige. Har skapat ett liv där jag har jobbet ”på fickan” och på det stora hela lever jag som nomad. Har ett barnbarn, Ludde, 3 år som den roligaste individen jag vet, en fantastisk familj och vänner som förgyller mitt liv.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Gick en skrivkurs och vår lärare föreslog att jag skulle utveckla novellen, som jag ansökt till kursen med, till en roman. När jag satte mig ner för att skriva dök Annika helt sonika upp och hennes historia blev Utan oss, min debutroman.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Började skriva debutromanen när jag var 50 år. Har alltid skrivit men inte blivit publicerad. Hittade ett gammalt pappersmanus i april förra året som jag satte mig och skrev om och skickade in till Harper Collins manustävling där jag blev en av finalisterna men tyvärr inte vann. Det manuset skrev jag i trettioårsåldern.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Har fått oerhört fin respons och är väldigt tacksam för hur boken mottogs. Många hör av sig och talar om hur mycket de tycker om boken vilket gör mig oerhört glad! Boken har även bra betyg på våra ljudbokstjänster.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Har alltid skrivit eller berättat historier men livet har förändrats sedan jag blev publicerad. Det är som att jag vågar ta mitt skrivande på allvar och vet att jag faktiskt kan skriva.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Både och. Framför allt prioriterar jag mitt skrivande på ett helt annat sätt nu.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; I På luffen genom Europa får vi följa med Gunilla som har varit gift med Thomas i halva sitt liv. Hon går regelbundet på olika kurser för att få stimulans och i ärlighetens namn för att inte behöva umgås med Thomas mer än nödvändigt. Äktenskapet är lika torrt och dött som en öken i Sahara.

Livet tar en tvär vändning när Thomas ramlar ner från en stege och dör. Kort därefter uppdagas det att han har haft en affär med Lena på kontoret och bara väntat på rätt tillfälle att berätta för Gunilla att han vill skiljas.

Gunilla bestämmer sig för att ge sig ut och tågluffa, ivrigt påhejad av de två vuxna barnen, Alex och Nea efter att den första chocken har lagt sig. I Frankrike möter hon Jean Luc, en charmig fransos, som får hennes aptit på livet och inre gudinna att vakna. Gunilla lämnar sina urtvättade underkläder i en papperskorg i Paris, köper färgglada klänningar, och reser vidare med en uppdaterad garderob och ett rött läppstift i handväskan.

9. Har du några andra intressen?

Svar; MASSOR! Livet är fullt av så mycket roligt. Älskar att röra på kroppen, inte för något kroppsideal utan för att jag mår så bra av det.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Jajamensan. Har en anställning på 25% på distans. Köper, renoverar och säljer fastigheter. Just nu i Spanien. Är delägare i andra företag där jag är aktiv i två av dem.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Har alltid en bok på gång. Läser feelgood och romaner. Aldrig böcker med våld i. Världen och livet ger oss jobbiga händelser oavsett och jag har insett att jag mår bättre av att ”mata min hjärna” med positivitet.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Beror helt på var i världen jag befinner mig.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Jag lever som nomad så min utmaning är att hitta rutiner för mitt skrivande. Skriver helst på morgonen/fm för efter lunch brukar mina övriga engagemang pocka på min uppmärksamhet.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Skriv bara skriv! Gå en skrivarkurs.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Mitt nästa steg är att hitta ett förlag som jag kan ha ett långsiktigt samarbete med. Målet är att ha en agent.

Jag har massor av drömmar😊 Att vi människor blir snällare med varandra. Att mina nära och kära får hålla sig friska. Att du och alla andra som läser detta får en härlig tid framför sig.

16. Något citat du lever efter?

Svar; Om du inte trivs där du är, flytta på dig! Du är inget jävla träd.

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Det finns såå mycket bra att läsa så jag kaninte välja!


Tack Susanne för att du ville delta i min intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kvinna saknad

"Kvinna saknad" av Mary Kubica utgiven av Lavender lit förlag . Vi får följa karaktärerna i boken både i nutid, och de händelser ...