onsdag 7 augusti 2024

Författarintervju Christina Henricson

Läs min spännande författarintervju med Christina Henricson. Hon är aktuell med den fina bilderboken Simons äventyr. Tack Christina för att du ville delta i min intervju. 

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Jag har skrivit fem böcker, där e-boken Simons äventyr (2020) är först. Är medförfattare i antologierna Write together 2021, 2022, 2023. Och den 25 juni släpptes pappersboken Simons äventyr som nyutgåva med fler illustrationer samt bearbetad text.

2. Vem är Christina Henricson? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag föddes i Skövde 1973, men betraktar Strängnäs som min hemstad. Vi flyttade dit 1984, och mamma bor kvar. Själv bor jag i Linköping sedan 2008. Jag är student dagtid och  författare övrig tid. Tillbringar lite för mycket tid på att mingla runt på Instagram, men det är en härlig gemenskap. Favoritmusiken just nu är listan Lugnt och skönt som går på repeat, haha.

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Simons äventyr fick jag inspiration till en kväll när jag var barnvakt till mina systerdöttrar. Jag läste Elsa Beskows saga Solägget och när tjejerna somnat bläddrade jag i boken och tänkte att jag ville skriva något liknande. Jag klottrade ner anteckningar på ett kastat kuvert och började spåna på det som sedan blev Simons äventyr.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Prologen skrev jag i mellanstadiet. Under den fria timmen som vi hade en gång i veckan skrev jag en saga om musen Rusty som räddade en räv som fastnat med nosen i en konservburk. Den sagan blev uppläst inför hela klassen, det var magiskt. Men själva debutromanen skrev jag som 35-åring.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; De flesta tycker det är roligt att jag skriver, men det är ju en livsstil. Det är inte alla som riktigt förstår skrivandet, att den utgör så stor del av mitt liv.

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Mitt liv har fått mervärde. Alla mina kreativa idéer är inte så konstiga trots allt, har förstått att det är så att vara en skrivande person.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Snarare svårare. I bok två som har arbetsnamnet Sagan om älvklockan har jag använt olika tekniker, vilket gjort redigeringen mer utmanande. Jag vänder mig också till en äldre målgrupp, men det är en rolig utmaning.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Just nu redigerar jag Sagan om älvklockan, ett fantasy-manus för 9-12 år som handlar om Rosa som måste hämta en sten för att rädda den magiska skogen från stendöden. Tillsammans med geten och älvklockan ger hon sig högst motvilligt ut i skogen för att leta efter den magiska stenen.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Läsning, träning, umgås med vänner, meditation och yoga.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Jag är student.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag läser mycket feelgood och relationsromaner. Nyligen läste jag Straff, en stark roman om samerna och sameskolan på 50-talet.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Ett skrivbord belamrat med några pappershögar och pyntsaker. Håller en yta fri för min ipad när jag skriver.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Jag skriver morgonsidorna (Julia Camerons koncept) och dricker upp teet från frukosten. Sedan går jag över till manusarbetet och betar av listan med saker jag vill fixa. Det är inte alltid det funkar att skriva på förmiddagen, men jag försöker. Annars blir det ett pass på eftermiddagen vid tre-fyra-tiden.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Skriv. Bara sätt igång. Lär dig dramaturgi, det hjälpte mig massor. Och skaffa skrivkompisar, det är fantastiskt att kunna bolla med likasinnade och ger mer inspiration än man kan tro.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Jag kommer skicka in Sagan om älvklockan till Lilla Piratförlagets tävling och hoppas vinna. Ett annat mål är att skriva avtal med en litterär agent om Simons äventyr och få spridning utomlands. Drömmen är också att möta barnen med Simons äventyr och bli efterfrågad för författarbesök, hoppas det kommer ske i augusti.

16. Något citat du lever efter?

Svar; ”In the midst of everything.”

För mig handlar det citatet om att fånga kreativiteten här och nu, utifrån där du befinner dig just nu i livet. Få ner orden på papper, utan sortering. Bara låt det komma.

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf.


Tack Christina för att du ville delta i min 

intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skuggreglerna

"Skuggreglerna" av Greta Boström utgiven av Raben&Sjögren . För barn 9-12 år. Bokrecension; Vi får lära känna Lo, som precis ...