onsdag 7 augusti 2024

Författarintervju Frida Mellström

Läs gärna min spännande författarintervju med Frida Mellström. Hon är aktuell med sin andra bok som beräknas komma ut i november och heter "Skär genom vatten". Tack Frida för att du ville delta i min intervju. 

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Två. Jag debuterade 2020 med ”Sedan kommer orden”. Min andra bok, “Skär genom vatten”, kommer i oktober/ november 2024.

2. Vem är Frida Mellström? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag bor i Alingsås med min make, vår elvaåring, två envetna russkiy toy, och två marsvin. Jag älskar värme och att bada, och gnäller över kylan hela vinterhalvåret. Portugal är landet i mitt hjärta, jag reser dit så ofta jag kan och har också bott där en period. I mina texter lyser detta igenom, eftersom jag ständigt återkommer till kakel i alla dess former, vatten och hetta. 

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Den fick jag när jag bodde nära tågstationen i Norrköping. På perrongen fanns ett målat streck, ett säkerhetsavstånd. Det var så nednött att det skiljde flera centimeter i bredd på sina ställen. Jag vet det, för att jag mätte avståndet mellan strecket och perrongkanten med måttband en kväll.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Det tog mig 10 år att skriva den och jag var 43 år när den kom ut.

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Väldigt fin. Det är människor som blivit djupt berörda av berättelsen, gråtit när de läst den och burit med sig den länge. Jag har också fått till mig att den nått fram till personer som inte brukar läsa prosalyrik, och det gjorde mig så glad. Jag vill inte att mina texter ska vara svåråtkomliga, även om de har en lite ovanlig form. 

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Jag har skrivit sedan jag var lill-liten, så jag vet inte hur det är att inte skriva. 

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Ja, det tycker jag. Innan jag skrev min första bok, hade jag bara skrivit teaterpjäser i många år. Det tog tid för mig att hitta min skönlitterära röst och en struktur som passade för den. 

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Jag har just nu två bokmanus som jag växlar mellan. Ett av dem är i den hårda slutfasen där texten trimmas och meningar ryker. Det andra är i det ljuvliga skisstadiet, där allt ännu är möjligt. Jag vill inte berätta vad de handlar om, gör jag det i det här skedet, riskerar jag att tappa styrfart och magi.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Jag gillar att gå på spelningar och teater. Sjunga i kör, laga mat, baka gott och fult. Sedan är jag också mycket förtjust i att se på teve.

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Jag jobbar som studie- och yrkesvägledare inom Komvux och på arbetsmarknadsenheten.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Alldeles för lite! Jag brukar vara så trött i skallen efter jobbet att jag inte orkar vara medskapande på det sätt som krävs för att jag ska ta till mig en bok. Men, jag brukar samla ihop en hög böcker inför längre ledigheter. Jag läser i stort sett bara romaner om människor i nutid, i vår värld. Märkligt egentligen, eftersom jag själv skriver magisk realism/ fantastik (har jag fått till mig, men har svårt att sätta fingret på min egen genre.) 

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jag skriver överallt och ingenstans oberoende av plats.

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Jag pendlar till jobbet, och skriver alltid på morgontåget. Men jag skriver varje dag, om så bara en mening. Jag tror på att alltid vara uppkopplad mot skrivvärlden.

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Ja! Håll i hatten och följ dina egna impiulser! Kör bara kör!

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; När det gäller skrivandet, är det egentligen bara att fortsätta framåt!

Drömmen att flytta till Portugal finns förstås, men möjligheten ligger långt in i framtiden.

16. Något citat du lever efter?

Svar; ”I det riktiga livet är också allting möjligt” och ”Reality is overrated.”

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Å, jösses, hjälp! Jag läser knappt klassiker. Men får jag tipsa om en annan bok, blir det hjärtskärande vackra “Molnens bröder” av Barbro Lindgren. 


Tack Frida för att du ville delta i min 

intervju!

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skuggreglerna

"Skuggreglerna" av Greta Boström utgiven av Raben&Sjögren . För barn 9-12 år. Bokrecension; Vi får lära känna Lo, som precis ...