lördag 31 augusti 2024

Författarintervju-Pebbles Karlsson Ambrose

Denna författar intervju belyser Pebbles Karlsson Ambrose, som är aktuell med boken Aradis rike. En bok som jag ser fram emot att läsa. Recension kommer framöver. Tack Pebbles för att du ville delta i min intervju och tack för intressanta svar. 

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Sju, tre om att lev med psykisk sjukdom och en sf-bok bland annat. Nu senast en fantasybok som heter Aradis rike

2. Vem är Pebbles Karlsson Ambrose? (Lite allmänt om dig själv).

Svar; Jag är en 54-årig Stockholmsförfattare som är förtidspensionär som har skrivandet som en hobby- Jag tycker om att släktforska också. Jag bor i Enskededalen och en bok utspelar sig här, den heter På andra sidan Nynäsvägen,

3. Hur fick du idén till din debutroman?

Svar; Jag fick idén efter att ha läst massor av science fiction och blev sugen på att skriva något själv. Men jag började när jag var i tjugiårsålden att skriva dagbok och om mig själv och det blev bok nummer två.

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman?

Svar; Jag skrev den när jag var 39 år och den kom ut på min 40-årsdag. 

5. Vad har du fått för respons av din omgivning?

Svar; Jag har fått mest respons på min bok Jag vet inte var psykoser kommer ifrån. Efter den hade jag en blogg på 1177 Vårdgudien och många läsare. Bloggen blev två böcker Vid vansinnets rand 1 och 2. 

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva?

Svar; Det berikar min vardag och jag har fått många nya skrivarkompisar irl och på Facebook. Jag har gått flera skrivarkurser och åkt till bokmäsan och minglat på många releasepartyn. Jättekul.

7. Var det lättare att skriva bok nr två?

Svar; Nej, den andra boken var väldigt utlämnande och jag funderade mycket på vad jag skulle skriva och inte. Men det är de konstigaste grejerna som folk gillar mest.

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den?

Svar; Ja, nu fortsätter jag att skriva på fortsättningen av På andra sidan Nynäsvägen som finns utgiven enbart som ljudbok. Tvåan hatr fått arbetsnamnet Söder om söder.

9. Har du några andra intressen?

Svar; Jag släktforskar och sedan är jag med i en amatörteatergrupp, till dem har jag skrivit ett manus om psykos. Ska bli kul att se om det blir en pjäs-

10. Har du något annat arbete förutom författare?

Svar; Nä, jag har sjukersättning.

11. Läser du mycket själv och i så fall vad?

Svar; Jag läser mycket, men just nu lyssnar jag mest på talböcker på Storytel.

12. Hur ser det ut där du skriver?

Svar; Jag går ofta ut på cefé och sitter där och skriver. Jag sitter gärna på The Bagel vid Skrapan på Söder i Stockholm eller på Robin Delselius på Stora Gungans väg i Enskede. 

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något?

Svar; Om jag sitter mellan 14-17 så blir det 1 000 ord. 

14. Har du något tips till den som vill börja skriva?

Svar; Skriv! Sätt äggklockan och skriv. Gå skrivarkurser och skaffa skrivarkompisar. Det finns många roliga Facebookgrupper för den som skriver.

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm?

Svar; Jag hoppas att min teaterpjäs sätts upp och jag hoppas på att min uppföljare Söder om söder är klar snart. 

16. Något citat du lever efter?

Svar; Fånga dagen

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa?

Svar; Mörkrets vänstra hand av Utrsula K LeGuin, Amatka av Karin Tidbeck. Möss och människor av John Steinbeck och många många fler...


Tack Pebbles för att du ville delta i min 

intervju! 

Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina

Kika på Pebbles hemsida här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skuggreglerna

"Skuggreglerna" av Greta Boström utgiven av Raben&Sjögren . För barn 9-12 år. Bokrecension; Vi får lära känna Lo, som precis ...