fredag 4 oktober 2024

7 skräck noveller

"7 skräck noveller" av Nina Gildert utgiven av Lava förlag. Bokrecension; Första novellen handlar om en mörk källare och ett ondskefullt barn. Barnet verkar inte vara som andra barn, utan är något mörkare. Barnet lämnar en död kvinna efter sig. I den andra får vi följa en kille som ser en vacker tjej under en löprunda. Men vad döljer sig egentligen bakom den vackra fasaden? I den tredje blir en kvinna stalkad av någon som inte vill lämna henne ifred. Problemet är att denna någon kan byta skepnad till vad den vill. I den fjärde novellen möts vi av något fasansfullt som plågar en man under dygnets mörka timmar. I den femte novellen kommer de döda till liv. Nyinflyttad i ett nytt hus, men allt är inte som det ska hos grannen. Vad döljer sig egentligen i kompost tunnan i grannens trädgård. Om detta får vi läsa i den sjätte novellen. I den sjunde novellen kommer en otäck liten man som förstör livet för en ung kvinna. 

I denna novellsamling får vi läsa sju fasansfulla berättelser, som verkligen kittlar nerverna. De är väldigt verklighetstrogna, och har sitt ursprung i den nordiska folktron. Författaren har förmåga att bygga upp det läskiga successivt. Varje novell gör att man känner ett lätt obehag. Om du läser dessa noveller, så kanske du inte vågar släcka ljuset efteråt. Man vet ju aldrig vad som kan lura där ute i mörkret. En av mina favoriternoveller i boken är  b la Tordyveln, som visar att bakom skönhet, kan vad som helst lura. En av dessa noveller i boken, Sömnparalys, finns också på creepy podden. Denna novellsamling passar verkligen nu när det snart är Halloween. Så vill ni läsa något lite extra skrämmande, så missa inte denna bok som både är läskig på utsidan såväl som på insidan. Jag läser gärna mer av författaren. Denna kusliga novellsamling får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Tordyveln

JAG KÄNDE pulsen öka och endorfinerna pumpa ut. Idag fick det bli 5 km-rundan. Kroppen kändes lätt och benen starka. Jag brukade alltid springa i princip direkt efter jobbet, slängde bara i mig ett par ägg och bytte om till träningskläder när jag kom hem, sedan bar det av ut i elljusspåret. 

Det var alltid lugnare i spåret då och man slapp alla 40-plussare som varit ute och joggade med väninnorna, gärna i bredd samtidigt som de avhandlade senaste skvallret. 

När jag sprungit halva sträckan kollade jag pulsklockan och noterade att jag låg på 70 % av maxpuls vilket kändes bra, idag hade jag ork att pressa mig och jag måste få ner tiden på 5 km lite till, helst under 19 minuter. Sista backen kändes dock tung och det sved i mina lungor och lårmuskler men jag tänkte minsann inte ge mig!

Halvvägs upp på backen noterade jag att en person dök upp över krönet. Jag såg att det var en tjej som kom springande från andra hållet och när hon kom närmare tappade jag fokus totalt. Så jävla snygg! Håret var hånungsblont med kopparfärgade slingor, i motljuset såg det ut som om det krusiga håret glödde omkring henne. Hyn var ljus och slät som på en porslinsdocka. 

De tajta träningskläderna avslöjade en figur som gjorde att hon platsade på vilken catwalk som helst. Benen var långa och slanka och hon hade ett graciöst rörelsemönster när hon sprang. När hon kom ännu närmare såg jag att det mest uppseendeväckande nog ändå måste vara hennes ögon, de var så knallblå att sommarhimlen bleknade bredvid dem och de var omgivna av naturligt långa ögonfransar. 

Jag glodde så att jag höll på att trampa snett i spåret. När hon passerade möttes våra blickar för någon sekund och hon log mot mig med kritvita tänder bakom fylliga läppar. 

När jag nådde backkrönet gav jag fasen i löptid och allt, stannade och bara ställde mig att få glo efter henne. Det guldlockiga håret slängde på hennes rygg när hon sprang och jag kunde inte se mig mätt på hennes perfekta rumpa. 

Herregud, fanns det sådana tjejer i Värnamo, på riktigt? 

När jag lyckats lugna ner mig lite fick jag plötsligt dåligt samvete för att jag sabbat tiden genom att stå och stirra efter en snygg tjej. Som straff tvingade jag mig att köra intervaller upp och ner i backen tills jag kört slut på mig själv fullständigt, då äntligen gav jag mig själv lov att långsamt jogga hemåt. 

Baksidestext;

Skräck lurar i varje hörn i denna mörka novellsamling. Sju unika skräckberättelser dyker djupt in i hjärtats dunkla vrå och väcker dina värsta mardröm lika föreställningar. 

I den första novellen, Det vackraste, hotas du av ett fasansfullt barn i en hemsökt byggnad, medan Tordyveln tar dig med på en löprunda genom skräckens dimma. I en annan hamn visar hur en stalkers besatthet kan förändra ditt liv för alltid, medan Sömnparalys kastar dig in i en värld av skräck under nattens täcke. Wilma i The queen står öga mot öga med det oförklarliga på ett sjukhus, medan Ebba och Dvärgen avslöjar mörka hemligheter i de nya idylliska husen.

Denna samling är en garanterad resa till skräckens skrämmande och hotfulla värld, där varje novell väcker en pirrande och obehaglig känsla. Förbered dig på att tappa andan och kasta dig in i skräckens och folktrons skummningsland.


Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

7 skräck noveller

"7 skräck noveller" av Nina Gildert utgiven av Lava förlag . Bokrecension; Första novellen handlar om en mörk källare och ett on...