tisdag 8 oktober 2024

Mollys mysterier 1; Piren

"Mollys mysterier 1; Piren" av Camilla Karlsson utgiven av Storify Publishing. Ålder 9-12 år. Bokrecension; I denna boken får vi lära känna Molly. Hon är en smart och nyfiken tjej. Molly är en tjej som älskar att lösa mysterier och gåtor. Hon har en tråkig sommar att se fram emot, då det inte är några event på sociala medier, och det inga fester på gång. Hennes kompis Lisa, har dessutom flyttat till en annan stad med familjen. Men då snubblar Molly på ett mysterium som förändar allt. Staden utsätts för nämligen för en inbrottsvåg och en värdefull tavla stjäls från museet. Nu vill Molly lösa mysteriet, och sommaren blir allt annat än tråkig. Dessutom träffar hon två killar som ger henne fjärilar i magen, tillika ett romantiskt dilemma. Vem av dem ska hon välja? James med de gåtfulla ögonen, och Oskar med det härliga skrattet. Men vad är det egentligen för hemlighet som James bär på. Det är något han inte vill berätta för Molly. Kan det ha med mysteriet att göra? 

Även fast denna boken är tänkt för våra yngsta läsare, så tyckte jag ändå att boken var både bra och spännande. Det är kul att få lära känna Molly och de andra karaktärerna i boken. I denna boken möter vi en smart och härlig tjej, som älskar att läsa gåtor och mysterier. Samtidigt träffar vi några riktigt klantiga tjuvar. Vi får också fundera på vad det är som James döljer och vilken av killarna som Molly ska välja. Jag gillar att Molly hinner göra alla de där normala och somriga saker som att gå på dejt, bada och äta glass, trots att hon håller på att lösa mysterier. Vi får följa Mollys tankar och känslor på ett fint sätt. Jag tycker även att miljön är bra beskriven och historien känns realistisk. Boken slutar otroligt spännande. Jag läser gärna mer av författaren. Eftersom detta är första delen i serien, så hoppas jag att jag får möjlighet att läsa bok två inom kort. Denna boken innehåller allt en bra bok ska göra, vänskap kärlek och ett klurigt mysterium. Denna spännande deckare får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favorit ställe ur boken;

Kapitel 3

"Tjuvarna tog enstaka värdefulla föremål och smycken" läser Molly i tidningen. Tankarna hennes börjar leva sitt egna liv. Är James inblandad eller hur kunde han veta om stölden? Hon ska nog vara vaksam när det gäller James. 

Molly tar fram mobilen, skriver in James namn i sökrutan och ska trycka center när hon inser att hon inte har hans efternamn. Utan det kommer hon inte vidare. Frustrationen kryper i kroppen. 

Istället bestämmer hon sig gör att cykla upp till berget. Om hon har tur och James dyker upp kan hon fråga honom om inbrotten. Hon känner en extra gång på dörren att den är låst. Med hjälmen på huvudet tar hon cykeln och ger sig iväg. 

När hon landar i gräset på sitt ställe rör det sig i busken, hon vänder dig om och ser James som tittar på henne. Fjärilarna i magen vaknar till liv. Hon harklar dig och märker att rösten inte riktigt bär när hon frågar: 

-Hur kunde du veta om inbrottet? 

James vrider besvärat på sig innan han svarar:

-Jag kan inte förklara. Du kan se det som ett hemligt uppdrag. Jag behöver din hjälp med att leta ledtrådar.

Stumt tittar hon på ett moln som glider förbi. 

-Min hjälp? frågar Molly. 

Ja, din. Ditt varma hjärta och din snällhet gör det lättare för människor att öppna upp sig och börja prata. 

Känslan av förvirring gör henne illamående. Hon förstår ingenting. 

-Vad kan jag höra dom inte du kan? frågar hon. 

-Eftersom du känner alla här i stan kanske de säger något viktigt utan du vet om det. Du kan även kolla efter det som sticker ut, som är annorlunda. Men du ska inte utsätta dig för fara. 

Baksidestext;

Molly, en smart och nyfiken tjej, snubblar över något som förvandlar hennes sommar till en virvelvind av spänning. När en inbrottsvåg sköljer över staden, och en värdefull tavla försvinner från det lokala museet, är det upp till Molly att koppla ihop ledtrådarna och lösa gåtan. 

Det är inte bara detektivarbete som snurrar till det för Molly. Två killar, James och Oskar, dyker upp i hennes liv och skapar en romantisk förvirring. Båda verkar intresserade av Molly, och det blir en svår balansgång för henne. James, med sina gåtfulla ögon och Oskar, som får hennes hjärta att slå snabbare med sitt skratt. Mitt i allt detta upptäcker Molly att James bär på en hemlighet som kan förändra allt. 


Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Min sista önskan

"Min sista önskan" av Caroline Säfstrand utgiven av Bokförlaget Forum . Bokrecension; I denna boken får vi bland annat följa den...