torsdag 3 oktober 2024

Mord i dimfrost

"Mord i dimfrost" av Lena Risberg utgiven av Lava förlag. Bokrecension; Det är Halloween lov. I stället för att man ska få ett lungt och skönt höstlov så drabbar ett ovanligt väderfenomen Stockholm, samtidigt som ett oväder sveper in över staden. Ovädret orsakar strömavbrott överallt. Efter en kväll hos Ninni, när Bim är på väg till sin lägenhet, hittar Bim en död kvinna. Hon ligger utanför porten till Bostadsrättsföreningen Konvaljen där Bim bor, tillsammans med de andra hyresgästerna i huset. Men vem är egentligen den döde? Kan det vara hyresgästen som hyr i andra hand, och som ingen ännu har träffat? När man försöker hitta information om den döda kvinnan, hittar man ingenting. Finns hon överhuvudtaget? Under en halloween fest blir Bim och en av de andra hyresgästerna utsatt för ett mordförsök. Men vem var det egentligen som var det till tänkta offret? Vem i huset kan vara en förövare? Vem kan man egentligen lita på? Bim och Ninni börjar omgående sin utredning för att hitta mördaren. Men fallet verkar svårlöst. Kan deckarduon Bim och Ninni lösa fallet även denna gång? 

Detta är en bok som jag sett fram emot sedan jag slog ihop förra boken av författaren. Ja, det verkar spännande och lite otäckt att bo på Bostadsrättsföreningen Konvaljen. Det är ett ställe som verkar dra till sig en och en annan galen mördare. Där bor också en hel del färgstarka karaktärer, som inte alltid är så trevliga. Vilken tur att Bim och Ninni bor där också, för de brukar alltid att klara att lösa de olika mordfallen. Men ska de lyckas att klara upp detta fall också? Det ovanliga vädret ställer dock till det, och fallet tycks vara svårt att lösa. Detta är den femte boken om Pim och Ninni och jag har läst och recenserat dem alla. Jag tycker hennes böcker både är spännande och välskrivna. Författaren lyckas fånga mig redan i inledningen. Jag uppskattar även de fina inslagen om mat och de festliga djuren i böckerna.Något jag också gillar är den fina gemenskapen som de två väninnorna har tillsammans. I denna boken gillar jag att Bim blivit mer orädd och tar för sig lite mer, medan Ninni inte riktigt tar lika stor plats. Jag hoppas verkligen författaren skriver mer om denna deckarduo. Denna snyggt förpackade pusseldeckare får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Kapitel 9

DIMFROSTEN HADE ETT fortsatt grepp om staden och det var nästan lite overkligt att titta ut på de kristallvita träden och fasaderna. Det såg ut som om de var glaserade med sockerkristyr. Enligt meteorologerna var det sällsynt att dimfrost satt kvar så länge men det ovanligt dimmiga vädret och den fuktiga luften som svepte runt förvandlades till kristaller i kylan och bäddade in allt i sin väg i ett ishölje. Vi hade fortfarande problem med porten som blev stående på glänt om man inte med stor kraft tryckte igen den. Någon reparatör fanns för tillfället inte att hitta. 

Ninni hade ringt på hos mig redan vid niotiden på morgonen med nybakat bröd och färskpressad apelsinjuice. Nu satt jag nyvaken vid köksbordet medan hon bryggde kaffe och delgav mig sina planer. 

"Jag har sökt efter Ursula Svensson på nätet men inte lyckats få fram ett endaste dugg. Det finns inga bilder på henne och i geting på sociala medier. Det är som om människan inte existerar." Hon tittade på mig och jag såg att hon hade en rynka mellan de mörka ögonbrynen. 

"Det absolut viktigaste nu är att ta reda på vem den döda är. Om det är vår andrahandshyresgäst eller någon annan. Vi kommer ingen vidare annars."

Hon räckte mig  en mugg med kaffe och en smörgås med bröd, ost och fikonmarmelad. 

Jag var väldigt morgontrött och nu när det var höstlov ville jag passa på och ta långa sovmorgnar. Det fanns ingen bättre start på dagen än en stor kopp nybryggt kaffe och att läsa morgontidningen. Ljudet av brödsmulor mot tidningspappret gjorde morgonen komplett. Aldrig att jag skulle överge papperstidningen för nätet. Några traditioner måste man ändå hålla på. Det gjorde Ninni mycket nöjd. Hon var en stor förespråkare för gamla traditioner och vi hamnade ofta i diskussioner om just detta. 

"Skönt att du som så ofta är liberal och öppen för nymodigheter står på dig och värnar om lite tradition trots allt", sade hon och gav mig ett belåtet ögonkast. 

Vi hade ofta diskussioner om hur staden utvecklades och där kunde vi vara oense huruvida förtätning och nybyggen i innerstaden var bra eller inte. Ninni ville bevara det gamla och avskydde när moderna hus byggdes på Södermalm. Själv tyckte jag att lite nytt piggade upp. 

Vad gällde morgontidningen var det inte hon som satt stopp för min morgontradition den här morgonen. Det hade dimfrosten och stormen tagit hand om då ingen tidning kunde delas ut. 

Baksidestext;

HÖSTMÖRKRET sänker sig över Stockholm när ett sällsynt väderfenomen, dimfrost, drar in över staden. Det är alla helgons afton när ett brutalt mord begås utanför Bostadsrättsföreningen Konvaljen, numera Södermalms svar på Midsumer. 

Grannarna och bästa vänninorna Bim och Ninni kan inte låta bli att snoka runt men inser att det inte kommer bli lätt att hitta mördaren. Staden är lamslagen på grund av ovädret och mordoffret okänt. 

Under en spektakulär fest blir det ännu mer invecklat. Är det någon av deras grannar som är skyldig? Vad döljer sig bakom de stängda dörrarna? Mystiken tätnar. Vilka kan de lita på och är de själva i fara? Det dramatiska vädret med minusgrader, tät dimma och storm bidrar också till att mördarjakten blir svårlöst. 


Ha en fortsatt trevlig dag! 

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mord i dimfrost

"Mord i dimfrost" av Lena Risberg utgiven av Lava förlag . Bokrecension; Det är Halloween lov. I stället för att man ska få ett ...