onsdag 9 november 2022

Gårda brygga- Med handen på hjärtat

"Gårda brygga-med handen på hjärtat" av Ida Fryklund, utgiven av Books on Demand förlag. Precis allt går på tok för Lina. Under blott en vecka blir hon av med jobbet, hennes mormor Evy, dör och hennes ex berättar att han väntar barn med sin nya flickvän. Tur att Lina har sin dotter, och sin mamma, och sina fina tjejkompisar. Hon bestämmer att hon ska åka till Gårda brygga, tillsammans med dottern och sin mamma, för att rensa bland mormors saker och fundera ut vad hon vill göra med sitt liv. Hon blir stressad av sociala medier där allt ska vara så perfekt som möjligt. Väl på Gårda brygga förstår hon snart att mormor bar på en hemlighet. Hon börjar luska bland mormors bekanta för att få reda hemligheten. Dessutom finner hon även hennes dagbok. Hon träffar även nya bekantskaper och även gamla. Eddie med de blå ögonen samt den hemlighetsfulle Sebastian som hon var kamrat med under tonåren. Ja, Lina har mycket att fundera över innan sommaren är slut...

En bok som andas sommar, sol och lata dagar på ett härligt sätt. När man läser boken nu som jag gjorde på hösten så längtar man verkligen tillbaka till värmen och solen. Ida bjöd på fina och mysiga miljöbeskrivningar. Man vill följa med till strandkiosken för att lyssna när Eddie spelar, och följa med till stranden för att sola och bada. Tankar väcks på det här med sociala medier. Det är svårt att vara omgivningen till lags. Allt måste vara så perfekt hela tiden. Det får Lina lära sig den hårda vägen. När hon får tråkiga komentarer, så mår hon inte något vidare. Det gör henne stressad. Det som hon såg som en möjlighet att marknadsföra sig själv var kanske inte rätt. Kanske förstörde också den relationen till sin dotter? Lina måste hitta sin egen väg, för att få tillbaka sin självkänsla. Den sorgen hon känner av förlusten till sin mormor och sorgen då dottern åker till pappan känns äkta och relevant. Jag tycker författaren gestaltar de olika personerna i boken på ett bra sätt. Lina får min sympati och jag längtar till att läsa nästa del i serien om Gårda brygga. Den här härliga feelgood pärla har det mesta och får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favorit ställe ur boken;

Sexton

Lina bättrar på mascaran och lägger ett mörkrött läppstift på läpparna som bryter av mot hennes ljusa hy. Hon sitter på en stol i Evys rum och använder sig av spegeln som är placerad på skrivbordet framför henne. Strax ska hon gå ner till strandkiosken och lyssna på när Eddie ska spela. Barbro har bestämt sig för att stanna hemma med Maja och se på Frost för sisådär femtionde gången i stället.

Hon drar nyfiket ut lådan i skrivbordet. Där ligger små askar med olika smycken. Hon öppnar en av dem och lägger märke till ett berlockarmband i guld som hon sett Evy bära vid ett flertal tillfällen. Lina hade beundrat sin mormors elegans. Håret var alltid perfekt lagt, blusarna glänsande och smyckena diskreta och vackra. Hon hade fört sig med ett sådant behag- rak hållning och med hakan stolt lyft.

Evy pratade inte särskilt mycket och var vänlig precis som Barbro, men hon kändes alltid starkare. Morfar hade ständigt stått där bredvid. Lika rakryggad som sin fru och belåten likt en katt som visar upp en nyfångad mus. Det spelade ingen roll att de varit tillsammans i nästan femtio år. Bertil såg alltid på Evy med en nyförälskad, beundrande blick. Han hade varit tystlåten även han och inte en man som behövt hävda sig. För Lina var de en romantisk förebild. Det perfekta paret.

När Bertil dog blev Evy förtvivlad. Hur hon klarat av att leva de sista tio åren utan honom är mer än Lina kan förstå. Hon öppnar upp ännu en smyckesask. Den innehåller ett vackert halsband. En kort tunn silverkedja håller om en evighetssymbol med små diamanter. Under den ligger ett kort med en solros på. Lina drar fram kortet och öppnar det och läser. Det är samma handstil som på kvittot hon hittade:

Grattis på åttioårsdagen min älskade! Resten av evigheten är vår!

Från baksidan;

Lina bor i Göteborg, har ett bra jobb, fina vänner och en underbar dotter. Men inom loppet av en vecka får hon sparken, hennes älskande mormor dör och hennes ex berättar att han ska få barn med sin nya flickvän. Allt som legat och skavt under ytan börjar plötsligt att bubbla över och alla uppdateringar på sociala medier om framgång, lycka och snudd på perfektion är plötsligt för mycket att hantera. Mitt i allt kaos bestämmer sig Lina för att tillbringa sommaren på Gårda brygga där hennes mormor bodde.

Där stöter hon på både gamla och nya bekantskaper. Bland annat surfkillen Eddie med de blåste ögon hon sett, och den hemlighetsfulle Sebastian som hon inte träffat sedan de var tonåringar. Snart inser hon dessutom att Evy bar på hemligheter som ingen i familjen hade någon aning om. 

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

tisdag 8 november 2022

Den falske Schamanen

"Den falske Schamanen" av Eva Brenckert, utgiven av Ordberoende förlag. Detta är en berättelse som några av deltagarna i den innersta kretsen i Pablos grupp, har delat med sig av till journalisten Eva Breneckert. Vi får följa några familjer som vill hitta mening med livet. De träffar Pablo och börja gå på träffar hos honom. Han utbildar dom inom schamanismen. Till en början ser man fram emot träffarna med honom, men det ändras snart. Pablo har en karismatisk utstrålning och har en förmåga att få deltagarna dit han ville med listiga och ibland grymma metoder. Med list får han dem att lita på honom och lurar dem att den sex han har med dem är nödvändig för deras utveckling. De får en så kallad special behandling. Under flera år betalar familjerna dessutom för hans sk utbildning, vilket gör att han kan klä sig i nya märkeskläder. När man får reda på att att han har utnyttjat barn och kvinnor väljer man att anmäla honom. Övergreppen visar sig vara fler än man anat.

Det är svårt att förstå den gruppdynamik som gör att medlemmarna i Pablos grupper inte reagerar. Han la till exempel sig i deltagarnas privatliv, vad de skulle äta, när de skulle ha sex osv. Han bestraffade den hårt som inte ville underkasta sig hans vilja. Hans metoder var både utfrysning, samt både psykisk och fysisk misshandel, allt för att de ska bli ödmjuka, och göra det han sa åt dem att göra. De deltagande människorna såg och upplevde allt detta. Trots det växte skaran runt Pablo lavinartat. Boken var hur som helst väldigt läsvärd och lättläst. Människor som vill ha makt kan lätt få med sig människor. Det är fascinerande och skrämmande att det inte är svårare. Människor följer gärna flocken. Pablo hjärntvättade sina deltagare genom att säga att de hade en kärlek mellan varandra på ett kosmiskt plan. På så sätt kunde han utnyttja kvinnor och barn. Boken är tänkvärd och får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favorit ställe ur boken;

Kapitel 39

Vecka 4

Svenskgruppen var flitig. Halva dagarna ägnade de åt att rensa ogräs i odlingarna, laga mat och diska, de åkte runt i byarna och delade ut kläder hjälpte till i skolor, rensade bikupor, snurrade bivax. Mellan allt volontärarbete  mediterade de och gjorde utflykter i berget.

Bränder härgade nästan dagligen på något av bergen runt missionsstationen. Den här morgonen brann det på den sydliga bergskedjan. Bergets siluett hade förvandlats till en rörlig orangefärgad våg som vandrade ner mot det dem. Några av de andra volontärerna hade väckt gruppen innan gryningen. De trängde ihop sig i bilarna och körde med inhemsk musik på hög volym och fönstren nervevade i en lång karavan upp mot branden. Vid det sista huset på berget stannade de, bara några hundra meter från lågorna. Människorna bildade kedjor, vatten drogs upp i hinkar ur brunnar och skickades vidare mot eldens kant. Det var hett, trots att det var gryning. De arbetade intensivt under några timmar tills elden var släckt för den här gången. Detta var första gången branden kommit nära missionsstationen under tiden gruppen var där.

Vid frukosten satt de vända mot det motsatta berget där en stor cirkel var utbränd i det torra gräset. Platsen sades vara en landbana för ufos, utomjordiska farkoster. Människor åkte dit från hela världen för att se ufos. Berget bredvid sades vara ett kvinnligt berg med stark healingenergi. Även dit vallfärdade folk för att ta del av bergets helande kraft. Det kvinnliga berget som de skulle bestiga låg ett tiotal mil bort. De parkerade vid vägens slut och började vandra. När de hunnit ungefär halvvägs upp bröt ett oväder ut. De spöregnade och blåste hårt, samtidigt som åskan rullade in över dem. Inga träd växte så här högt och det fanns inga hus. De tog varandra i händerna, sjöng och kämpade sig upp som en kropp. När de nådde en platå på toppen var ovädret över och solen sken igen. 

Pablo gjorde en eld och de satte sig i en ring för att meditera och torka kläderna. Alla hade med sig sötsaker som de offrade till elden. En tanke inom schamanismen var att man måste ge för att få.

Från baksidan;

ÖVERGREPP, VÅLD OCH PSYKISK TERROR. INGEN ANADE VIDDEN AV SEKTENS MÖRKA BAKSIDA.

En karismatisk man som kallade sig schaman dök upp från ingenstans. Han sa sig besitta kosmisk kunskap som gav honom förmågan att läsa människors inre och hela deras trauman. Unga, gamla, singlar och gifta par med en andlig längtan drogs till honom. De ville utvecklas och höja sitt medvetande för att bli redo att rädda världen från undergång.

Steg för steg lade de sina liv i mannens händer, de känner sig utvalda och speciella. Så småningom styrde han allt i deras liv, hur barnen skulle uppfostras, vad de skulle äta, tänka och känna, när och om de skulle ha sex. Hur kunde det gå så långt?
Detta är en berättelse om längtan efter mening, förnekelse, grupptryck och grymhet. Men också vägen ut ur sektens makt.


 Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Tisdagstrion v. 45 2022: Blod, svett och tårar

 


Bokbloggen Ugglan&Boken har en tisdags trio, där det är nytt tema varje vecka, och vi uppmanas hitta på vår egna trio. Idag handlar tisdags trion om tre titlar som handlar om en titel eller handling om blod, svett och tårar.

Mina val föll på "Blodröd snö", av Katarina Waderius, Den rosa stadens hemligheter", av Alka Joshi. Jag tänker att den handlar om Indien och det är varmt och svettigt där, samt "Brustna hjärtan bekännelser", av Marie AngleJag tänker att när hjärtat brister så gråter man.


Från baksidan; 

Vad är det som händer?

Ett vittne till ett brutalt mord lever med de ohyggliga bilderna på sin näthinna. Carina Karlqvist lever ett till synes normalt liv men under ytan döljer sig mer illavarslande skepnader som hotar att förgöra hennes tillvaro och liv. Vad har hon gjort? Vad är det hon inte minns? Är det hon som ligger bakom allt?
Människor hon känner verkar drabbas av samma förbannelse. 

Vi får följa hennes liv Och andra familjers utmaningar i vardagslivet och hur olika livsöden vävs samman. Vilka skonas och vilka faller offer för nästa vansinnesdåd? Vem vågar sluta sina ögon i natt?



Från baksidan;

Tidlös familjsaga om kärlek och maktkamp i 1960-talets Indien.

 JAIPUR 1969. Malik har precis avslutat sin utbildning i Shima i norra Indien, där han också har mött sitt livs kärlek. När han erbjuds en praktikplats vid det kungliga palatset i Jaipur återvänder han ensam till sin hemstad.

Snart märker han att få saker har förändrats i den rosa staden. Makt och pengar rör sig fortfarande sömlöst i den rika överklassen. När en olycka inträffar på stadens nya biograf under öppningskvällen misstänker Malik att en större konspiration ligger bakom. 

Tillsammans med sin tidigare arbetsgivare Lakshmi bestämmer han sig för att gå till botten med de hemligheter som Jaipurs välbeställda gör allt för att dölja. Samtidigt hamnar Lakshmi mitt i en härva av smuggling och våld i de ödsliga bergtrakterna- och riskerar sitt liv för att sanningen ska vinna.   


Från baksidan;

På sajten storiesofbrokenhearts.com samlas människor från hela världen för att anonymt skriva av sig om hjärtesorg, krossade drömmar och allt annat som får livet att suga. 

Här möts amerikanen Jake, som trots att han egentligen är uppe i sitt livs dröm helt tappat greppet, och svenska Maria, som just fått ett omtumlande besked. Trots en minst sagt dålig start och monumentalt olika förutsättningar i livet växer snart en vänskap fram emellan dem båda där bit för bit börjar anförtro sig åt varandra och berätta sina djupaste hemligheter.

Någonstans längs vägen börjar känslor spira och plötsligt ställs allt på sin spets- men är de verkligen redo för kärlek och för varandra? 


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

måndag 7 november 2022

Summering av oktober månads läsning

Jag hann med endast 9 böcker denna månad tyvärr. Jag har inte heller hunnit med att blogga så mycket som jag vill och svarat på kommentarer. Hoppas det vänder nu i November. I oktober månad har det varit mycket som tagit fokus från läsningen, men framför allt blev jag sjuk med en envis hosta som gjorde mig trött och jag orkade inte läsa så mycket. Jag hade också besök av min mamma en vecka och valde att vara social med henne, då vi inte träffas så mycket. Det var mysigt att ha henne här, men jag vet att det är svårt att resa för henne då hon har ont i sin höft hon ska operera. Det är nu man önskar att man bodde närmre henne, men samtidigt trivs vi här vi bor. 

Denna månaden har jag varit på äventyr på 1500-talet. Där har jag följt med en riddare för att dela med mig av hemlig information till kungen. Jag har funderat över hur ett mord kan begås i en låst stuga där ingen av de som varit instängda där har begått mordet. Jag har också varit tvungen att fundera på varför en ung mor väljer att hoppa från en bro. Jag har också varit med om svårigheter, övergrepp och olika olyckor. Jag har varit med och fixat en stor bokfestival och åkt till USA. Jag har målat vackra tavlor och badat vid ett vattenfall. Jag har också startat mitt aldeles egna café  och bakat underbara bakverk. En spännande och mysig månad, som har berikat mig mycket. Jag hoppas jag får vara med om ännu fler spännande äventyr i November.

1. Hannas Sweet Deli 










Ha en fortsatt trevlig dag!

Kramar Ninni

Upp och ner- och dagens bokpost

Tre mysiga bokpaket låg det i postlådan idag. Det passade bra då jag känner mig lite nere. Är just nu nere i en tung och tråkigperiod. Små deppigt för det mesta. Jag sover dåligt och har mycket värk som gör sömnsvårigheterna större. Ekonomin är skral dessutom, vilket bidrar till oron. Saknar även min mamma som varit här och hälsat på en vecka och även Rickard som åkt hem nu. Min dotter Izabella har precis flyttat hemifrån, vilket är bra, men saknar henne enormt. Något som ändå är bra är att vi är klara med köket nu och det är så fint. Vår hyresvärd tyckte köket såg välkomnande ut, så han verkar vara nöjd med vårt (mest Tonys) arbete.

"Den rosa stadens hemligheter" 

Av

Alka Joshi 

"Upplöst"

Av

Sara Blaedel

Och

Mads Peder Nordbo

 

"Skandar och den dolda kraften"
Av
A.F.Steadman
Och
"Musse & Helium i väntan på julen"
Av
Camilla Brinck

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

lördag 5 november 2022

Bellylicious Flavoured Herbal & Fruit Tea Blend-set

En härlig kombination av internationella teklassiker. Med oolong, pu’er, hibiskus, rödbeta, jordgubbar, krusmynta, äpple, pepparmynta, rosenblad och nyponskal. Njut av en värmande och välsmakande kopp te och få en lätt och skön magkänsla på köpet.

Limiterat 2-pack

Aromatisk frukt- och teblandning

En härlig kombination av 10 klassiska ingredienser:
Oolong, pu’er, hibiskus, rödbeta, jordgubbar, krusmynta, äpple, pepparmynta, rosenblad, nyponskal

Pris 189:- dm för beställning

Kolla gärna in min webshop



 Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

fredag 4 november 2022

Fem en fredag v. 44-Räknetal

I fem en fredag funderar Elisa Matilda på frågor som handlar om räknetal-fler förslag hos ElisaMatilda


1. Vad är fem saker du gjort den här veckan?

Svar; Hämtat en ny torktumlare, läst, pärlat på en Diamond painting tavla, tittat på tv, varit i Karlstad med Tony, Rickard och William. Vi handlade b la mat på Willys. 

2. Vilka fyra känslor har du haft i veckan?

Svar; Stress, ångest på grund av ekonomi osv, men har även kärlek och glädje inför min familj och bokpost som jag fått i veckan. 

3. Vad har du sett tre av denna veckan? 

Svar; bokpaket

4. Vilka två saker har du i veckan blivit glad av?

Svar; Vår nya torktumlare, Att Rickard varit här och hälsat på.

5. Vilket betyg får veckan, på en skala mellan 1-5? 

Svar; 4

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Bodygard

"Bodygard" av Katherine Center utgiven av Mius förlag . Svenskt omslag; Daniel Åberg. Bokrecension ; I den här boken får vi följa...