tisdag 11 oktober 2022

600 mil till dig

"600 mil till dig" av Lovisa Wistrand, utgiven av Ordberoende förlag. Alice arbetar som läkare på en vårdcentral i Uppsala. Hon är gift med Carl som är Kiurg. Båda för en stressig tillvaro och ytan är viktig. På sista tiden har Alice svårt att se mening i alla dyra kläder och den lyxtillvaron de har. En dag träffar hon Amerikanen Nathan från Brooklyn, New York, på sociala medier. Det som börjar med en oskyldig vänskap utvecklas ganska snabbt till något mer, trots att de båda två är gifta och har barn. Snart börjar Alice känna en önskan om att träffa sin vän. Men Carl har inget intresse av att åka till New York. Istället får hon en spaweekend till Stockholm, medan han själv åker med sina bröder. I ett ögonblicks infall får Alice för sig att ändå åka till Nathan för att se om allt är som det ska och den resan förändrar allt. Den får henne att fundera på om hennes liv verkligen ska fortsätta som förut eller det måste till en förändring. 

Att läsa "600 mil till dig" gav mig extra guldkant på tillvaron. Förpackad i ett vackert bokomslag, så är innehållet en fängslande och underhållande historia. Lovisa har en förmåga att förmedla tankar och känslor som ingen annan. Hon har ett speciellt språk och en humor som jag verkligen älskar. Hennes böcker är så bra. Även denna historia fängslar mig från första stund. Det är en gripande historia om en till synes omöjlig kärlek. Kan man verkligen älska någon, man aldrig träffat i verkligheten? Det är frågan Alice ställer sig i denna berättelse. Fast Alice tror att det är omöjligt, så kan man det, och vi får följa Alice när hon gör sina val. Val som är svåra, och förändrar allt hon tror på, och tillika hela sin tillvaro. Val som ger livet verklig mening. 600 mil kan tyckas vara ett stort hinder att komma över. Men är det verkligen det för Alice och Nathan? Denna romantiska pärla får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favorit ställe ur boken;

När jag står utanför Nathans dörr i Brooklyn dalar snöflingorna från den vita himlen. På ett sätt ser det ut som i alla de där romantiska komedierna jag sett för många gånger. Notting Hill och The Holiday och Love Actually. Mörkret trycker mot husknutarna men når inte riktigt ända fram eftersom gryningen är på ingång, byggnaderna är av tegel och luften är kall och krispig. En lätt vind rufsar håret. Fönstren ser gula ut. Varma. I gatlycktornas sken singlar flingorna mot asfalten. Det luktar kaffe och bakverk ända hit. Frukost.

I stället för att åka direkt till Nathan, som jag först hade tänkt, bad jag taxichauffören (på andra sidan den genomskinliga barriären som delade bilen i två) att köra till ett bra bed and breakfast någonstans i centrala Brooklyn. Jag behövde vila, tänkte jag för mig själv, fastän jag visste att jag egentligen bara sköt upp det kommande mötet i en akt av nervositet. Jag kunde ändå inte somna på värdshuset, så nu står jag här på 5th Street  och inväntar domen. Snart kommer jag veta varför han hållit sig undan så länge. Snart kanske mitt hjärta kommer att slitas itu.

Trappstegen upp till nummer 388 och porten, som går samma nyans som de röda mattorna filmstjärnorna går på, tar mig en evighet. Stegen är av sten och ser spruckna ut; det är märkligt att se dem på nära håll. Till höger står Julies rostiga röda barncyckel som jag sett så många gånger på Google Maps, lutad mot husknuten. Två steg kvar. Jag försöker minnas hur man andas. Ett steg.

Jag stannar utanför porten.

Vad ska jag säga? Om jag knackar. Skulle han ens känna igen mig?

Hjärnan: Vad i helvete håller vi på med?

Jag rusar ner igen och kastar mig mot järngrinden. Håller i den. Som om jag är på havet och det är det enda som hindrar mig från att drunkna. Den är kall mot händerna, jag saknar vantar, och någonting droppar på ena handryggen. Kalla små droppar som inte kan komma från snöhimlen.

Siobhan är säkert där och vad skulle hon säga? Vem är du? Försvinn här ifrån, Nathan är min man, inte din.

"Alice?"

"Na...Nathan?"

Jag vänder mig om, hjärtat hamrande, redo att se hans fru i ögonen. Men när jag ser honom står han ensam i dörröppningen. 

Och jag faller.

Faller. 

Från baksidan;

NÄR SVENSKAN ALICE får kontakt med amerikanen Nathan via sociala medier, sätts hela hennes värld i gungning. Vad som börjar som en oskyldig vänskap utvecklas snabbt till en härva av känslor, men är det ens möjligt att bli förälskad i någon man aldrig träffat? Båda är gifta, båda har barn och båda är fast i de länder de bor i. De vet att de aldrig kan bli tillsammans. 

Men när Alice flyger till Nathan för att träffa honom, åtminstone en gång, äventyras allt...


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Utan oss

"Utan oss" av Susanne Sundling utgiven av Lava förlag . Johan och Annikas barn har nu lämnat boet, och Annika försöker nu vänja ...