torsdag 29 juni 2023

Solgård del 1 Ankomst

"Solgård del 1 Ankomst" av Jeanette Semb, utgiven av Boknöje bokförlag. Helene kommer som tjänsteflicka, till herrgården Solgård. Där bor skeppsredarfamiljen Andresen. Helene och den äldre sonen Andreas hamnar från början på kant med varandra. Hon tycker att han är arrogant. Och han tycker att hon inte är tillräckligt ödmjuk. Men han är ändå nyfiken på den där tjänsteflickan som ger svar på tal, och har sina egna åsikter. Helene faller också i onåd hos fröken Gran, som styr över alla tjänsteflickorna på gården. Det är verkligen inte en lätt tillvaro för Helene. Solgård är vackert, men Helene känner att allt inte står rätt till där. Ellen som hälsar på familjen på gården, vill inget annat än att gifta sig med Andreas, och gillar inte att han ger så mycket uppmärksamhet till en simpel tjänsterflicka. Hon måste få bort Helene, kosta vad det kosta vill. Samtidigt gör Helene allt för att dottern till den sjuka kvinnan Solveig, ska få lite extra uppmärksamhet.

Detta är den första delen i serien om Solgård. Helene har precis börjat som tjänsteflicka på herrgården. Vi får följa hennes arbete där. Helens familj har råkat ut för ekonomiska svårigheter. Därför är Helene tvungen att arbeta för att hjälpa sin familj. Författaren målar ut en ljuvligt vacker miljö, där jag gärna skulle bo. Hon målar upp den som en plats där man lätt skulle trivas. Det är dock en krypande och kuslig känsla över Solgård, trots den idylliska miljön. Personerna som är på besök, och även några som arbetar där, är inte så ärliga. Bakom en trevlig fasad utåt, är de inte den som de utger sig för att vara. De har en hemlig agenda. Speciellt Ellen och hennes mor. Dock gillar jag hela familjen Andresen, tyvärr är de lite för naiva, trots att de är så förmögna. Jag tycker att författaren lyckats att baka in mystiska händelser, och det gör att man vill läsa vidare i serien och se hur det hela utvecklar sig. Första delen i serien Solgård får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken; 

7

Solgård var en vacker herrgård med en storslagen omgivning. Bakom huset sträckte sig den enorma trädgården i avsatser ner mot sjön. Här och där var det planterat rabatter med blommor som sköttes med varsam hand av skeppredarens hustru, Björg Andersen. Längst ner, innan trädgården sluttade ner mot sjön, stod det en bänk som skimrade i rosa. Men den användes inte så ofta. Det var mest Solveig som brukade sitta där. Helene såg henne då och då sittande med den tomma blicken som stirrade ut över sjön. Helene tyckte synd om henne, men än så länge hade hon inte kommit sig för att gå fram till Solveig. Invändigt präglades herrgården av fru Andersens goda smak. Överallt syntes det att frun hade stor känsla för blommor, och hon hade gett instruktioner om att hon ville ha en nyplockade bukett både i matrummet och i det stora rummet varje dag. Och det fick hon.

Köket var rymligt och välutrustat och mitt i rummet stod en stor eldstad. De breda köksbänkarna sträckte sig från vägg till vägg tills de nådde fram till dörren i mitten. Över bänkarna var där väggskåp som var målade i lavendelblått, en färg som fanns på flera platser i huset, bland annat i den stora balsalen. Helene höll på att tappa andan när hon gick in där för första gången. För balsalen på Solgård kunde sannerligen inte jämnföras med andra salar Helene hade varit i, och den hemma på Gimle var bara hälften så stor. De vita pelarna i slutet av rummet hade vackra sniderier som liknade rosor. 

Baksidestext;

EN DRAMATISK SLÄKTKRÖNIKA FYLLD AV SVEK OCH MAKTKAMP MEN ÄVEN VÄNSKAP OCH SPIRANDE KÄRLEK

ANKOMST

Trondheim år 1892

När Helenes familj står på ruinens brant och hennes far tragisk dör, blir hon tvungen att ta arbete som tjänsteflicka hos den välbärgade skeppsredarfamiljen Andersen, på herrgården Solgård i Trondheim.

Men livet på gården blir allt annat än enkelt, för underliga saker sker på den ståtliga herrgården. Handlingar som inte tål dagens ljus.

Medan Helene bekymrar sig för att hennes förflutna ska avslöjas, visar det sig att Solgård har egna hemligheter att dölja...


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Pensionatet

"Pensionatet" av Karina Johansson utgiven av Bokfabriken. Alexas bästa städerska, Tove, blir anklagad som tjuv av en av gästerna. Lite senare hittas Tove död i sin lägenhet. Då blir Alexa rädd att ryktet om mordet ska få folk att avboka sin vistelse på Pensionatet. Speciellt när tidningen kopplar ihop dödsfallen med pensionatet. När ytterligare en av Alexas personal på pensionatet hittas död, kökschefen Lina, beslutar hon sig för att själv försöka hitta mördaren. Ju fortare desto bättre. Spåren leder till de döda kvinnornas uppfödning av Main Coon, och hon tror att morden hör ihop med deras kattuppfödning. Speciellt som man hittar den ena katten död och den andra har försvunnit. Hennes kompis Mickan tänker hjälpa henne att finna mördaren. Samtidigt blir Alexa förtjust i sin exmans kusin, Robin. Tyvärr verkar han inte speciellt intresserad. Kommer Alexa finna mördaren innan Pensionatets rykte blir förstört för gott?

Detta är den första delen i en ny serie mysdeckare av författaren. Vi får följa den excentriska familjen Vinder. Denna mysdeckare är så spännande. Många ledtrådar leder åt olika håll, och mördaren är verkligen inte den man tror från början. Det är en skickligt vävd mordgåta som utvecklar sig, med andra ord. Det är också roligt att få läsa en deckare om Sunne i Värmland. Jag bor också i Värmland, men inte i Sunne. Det är en spännande och intressant miljö vid Frykensjön och karaktärerna är skickligt och trovärdigt beskrivna. Det var inte länge sedan jag läste "Pastorsänkan" av samma författare. Den är också väldigt bra. Jag gillar kombinationen av deckare och feelgood. Det spännande slutet gör att man längtar efter nästa del i serien om familjen Vinder. Jag läser gärna mer av författaren. Jag gillar även bokens omslag. Passa på att läsa denna mysdeckare på semestern. Den är så läsvärd. Denna spännande mysdeckare får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Kapitel 9

ALEXA GICK UT från köket via källaren, och stannade till under en ventil som satt högt upp på väggen bredvid ett köksfönster, ut mot Frykensundet. Genom den hördes rösterna i köket och dold bakom en stor rosbuske försökte hon lyssna på samtalet mellan Lina och poliserna. 

Men det ända vettiga hon lyckades urskilja, var att Tove tydligen oroat sig för sin katt Tussan. 

-Polerar du väggen med kavajen, eller? Bra timpeng? 

Alexa snurrade runt på stället, medan samtalet fortsatte därinne. Robin kom gående från snickarboden som låg ett femtiotal meter nedanför herrgården. Ett brett snickarbälte hängde på höften och de rufsiga lockarna under den rutiga gubbkepsen var så bleka att de såg vita ut mot den gyllenbruna huden.

-Öh...nej...

Hon drog generat handen över håret och försäkrade sig om att uppsättningen inte hade lossnat. 

-Det var värst, sa Robin och sköt bak kepsen. Du får förhandla med chefen. Eller är hon svår att resonera med? 

Värmen fick lockarna att klistra fast sig i hans panna. 

-Mest snål tror jag.

Hon försökte skämta, och såg att det ryckte i hans mungipor. Men för henne blev det enbart pinsamt. Det måste ha sett konstigt ut när hon stod intryckt i busken. 

Bäst att gå här ifrån innan fler reagerade. 

Naturligtvis fastnade blusen i rostaggarna när hon tog ett steg bort från väggen.

Inte det också. 

-Ser ut som om du behöver hjälp.

Leendet gick över i skratt. Han verkade vara en avslappnad typ och gjorde sig ingen brådska. Men när han väl kom fram och hjälpte henne, lossnade han omsorgsfullt tagg för tagg och efteråt syntes det inga märken på blusen. 

Hon var fri, men hade föredragit att bli osynlig. 

-Tack, mumlade hon och borstade rent blusärmen. 

Varsågod, sa han och tittade uppåt den vita fasaden. Hur gick polerandet? Blänker väggen?

-Åh, det var bara skönt att stå här i skuggan, sa hon och drog ner ärmen. Det är varmt i dag och svårt att hinna vila där inne. 

-Jaha. Iså fall har du svalkat hela kroppen utom öronen, sa Robin obekymrat. De är illröd och långa som trattar.  Nåt speciellt som händer där inne? 

Baksidestext;

ALEXA VINDER DRIVER familjeföretaget Ingrids Pensionat med stor framgång. Stressade stadsbor kommer dit för att tillbringa några dagar i en vilsam miljö med gemensamma aktiviteter och måltider, på gammaldags vis. När bysnickaren Robin dyker upp med kreativa idéer får Alexa både ny livsenergi och fjärilar i magen.

Men när pensionatetets ena städerska anklagas för stöld och där efter blir mördad vänds allt upp och ned. När också kökschefen hittas död börjar avbokningarna strömma in. Företaget riskerar gå omkull och Alexa inser att hon snabbt måste hjälpa polisen att hitta mördaren. 


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

onsdag 28 juni 2023

Pusselbitar-Poesi

"Pusselbitar-Poesi" av Katarina Wadeus utgiven av Bokförlaget Tibblin & Partner. Detta är den andra diktsamlingen jag har läst av författaren. Jag har njutit lika mycket av dessa dikter, som den första diktsamlingen jag läst förut av författaren. Samlingen innehåller vackra ord och vackra texter som ger tröst i mörkret. Vilket mörker vi än befinner oss i. Det finns dikter som passar oss alla. Återkommande tema är sorg och psykisk ohälsa. Detta är en diktsamling som berör, och jag kan återkomma till om och om igen. Och bara njuta och söka tröst. Jag kan alltid hitta något nytt som fångar mig. Beroende vad jag står i livet. Det är fantastiskt att läsa dikterna och jag hoppas författaren ger ut fler ljuvliga poesiböcker. Jag skrev ner några av mina favoriter i min recension, men det finns fler favoriter. Gillar du poesi ska du absolut läsa Katarinas Pusselbitar. De är så läsvärda. Samlingen innehåller också lite fina bilder. Denna poesibok får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Några favorit dikter;

❤️

Är du lika rädd om dig själv

som du är av andra

Lyssna du på dig själv 

som du lyssnar på andra

Finns du där för dig själv...

❤️

Jag söker sanningen 

Med hjärtat som vägvisare

Jag söker meningen

med själen som ledsagare 

När jag finner ljus och kärlek

vet jag att jag hamnat rätt

❤️

Jag ger dig min tid, kärlek och uppmärksamhet 

tack för att du tar fram det bästa ur mig

utan dig vore jag fattig och mindre värd

men nu är vi tillsammans på livets färd

❤️

Du är tuffare än dina tvivel

Du klarar mer än du tror

Låt hoppet lysa starkt

Låt sedan styrkan ge dig ro

❤️

Baksidestext;

Dessa pusselbitar, i ett kaos utan ordning; känslor, tankar, kärlek, längtan och förhoppninga, rädsla och saknad.

Först när pusselbitarna fått ro och hittat sin plats, när allt blivit stilla, utan rädsla och utan hot, gläds vi av alla pusselbitarna som livet består av.

Tillsammans med pusselbitarna kan var och en som läser finna en röst bland bitarna och kanske t o m inge någon form av styrka och tröst för vissa. 


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

tisdag 27 juni 2023

Längtan hem

"Längtan hem" av Nora Roberts utgiven av Albert Bonnier förlag. Detta är den andra boken i serien om släkten O'Dwyer. I den första boken fick vi följa Iona och Boyle. I den här boken får vi följa Connor och Meara. Nu är den onde trollkarlen Cabhan ute efter att ta Connors krafter. Han är även ute efter att skada Meara. Vi får även träffa släkten O'Dwyers förfäder lite mer. Connor blir riktigt skakad när Meara råkar illa ut i kampen mot trollkarlen. Cabhan försöker gång på gång att skada henne. Connor får nu upp ögonen för att han och Meara, är mer än bara vänner. Han förstår nu att han har älskat Meara en länge tid. Connor gör nu allt han kan för att skydda henne. Meara å sin sida blir irriterad av hans uppmärksamhet. Ska Meara förstå att Connor menar allvar med sin kärlek? Samtidigt fortsätter arbetet med att förgöra Cabhan och de tre häxorna fortsätter att träna sina magiska förmågor. Branna försöker fundera varför de inte lyckades förinta trollkarlen förra gången de drabbade samman. 

Denna boken är precis lika spännande och bra som den första delen i serien. Jag gillar de magiska och övernaturliga inslagen. Jag gillar också hur författaren målar upp det irländska landskapet och personbeskrivningarna. Man får möjlighet att lära känna karaktärerna på ett bra sätt. Vi får följa Connor och Meara i denna delen, och hur deras förhållande utvecklar sig. Samtidigt som vi får följa vännernas vardagsliv, samvaro, samt deras strävan att förgöra den elaka trollkarlen, Cabhan. Kampen mellan gott och ont går som en röd tråd genom hela boken. Vi får också träffa familjens förfäder, de tre ursprungliga häxorna, och lära känna dem lite bättre. Speciellt Eamon, som Connor och Meara bland annat träffar i deras drömmar. Jag hoppas jag får lära känna Branna och Fin som har ett förflutet ihop, i den sista delen i serien. Jag längtar redan. Boken har en blandning av magi, vänskap och kärlek. Jag gillar omslagen på böckerna i denna serie. De är så fina och välgjorda. Boken får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Kapitel 12

Han visste att det inte var någon dröm. För sin inre syn kunde han se sig själv, varm och naken i sängen tillsammans med Meara, och han kunde - om han färdades tillbaka - känna hennes långsamma stadiga hjärtslag. 

Trygg och varm i sängen, tänkte han. 

Men när han vandrade genom skogen kändes nattluften kylig och molnen  som lekte med trekvartsmånen blev till mörka skuggor. 

"Vad är det vi letar efter?" frågade Meara. 

"Det vet jag inte förrän jag hittat det. Du borde inte vara här?" Han stannade och tog hennes ansikte mellan sina händer.

"Stanna i sängen, sov tryggt."

"Du får inte stänga ute mig." Hon grep tag om hans handleder. "Du lovade det. Och det här är min dröm lika mycket som din." 

Han skulle kunna sända tillbaka henne, till drömmar hon inte skulle minnas. Men det skulle vara detsamma som att ljuga för henne. 

"Håll dig nära mig, jag hittar inte här." 

"Det här är inte våra trakter." 

"Nej."

Meara höjde svärdet hon bar så att månljuset som silades genom molnen reflekterades i klingan. "Gav du mig svärdet, eller var det jag själv som tog det?" 

"Jag vet inte." Något skimmrade över hans huvud, retade sinnenas utkanter. "Det är någonting i luften."

"Rök"

"Ja, och något mer." Connor lyfte handen, frammanade ett ljusklot. Han använde det som en fackla, fördrev skuggorna för att se vägen tydligare. 

En hjort klev fram på den steniga stigen, hornen var en silverkrona, pälsen glimmade som guld. Den stod så en stund, stilla som en staty, som för att låta dem beundra dess skönhet, sedan vände den sig om och skred majestätiskt fram genom de virvlande dimslöjorna. 

"Ska vi följa efter den?" frågade Meara. 

"Ja", svarade Connor men lät ljuset fortsätta brinna. Skogen tätnade och det doftade grönska och jord och rök. Hortensia skred fram, elegant och utan någon brådska.  

Baksidestext;

Connor O'Dwyer är djupt förbunden med sitt älskade Irland. Här har han sina rötter, och tillsammans med sin syster Branna och kusinen Iona bildar han en obrytbar cirkel. Connor är falkinerare och tar med turister på turer genom det vackra gröna landskapet. 

Hans vägar korsas ständigt med vännen Meara -hon guidar också, men till häst. En dramatisk händelse får Connor att se Meira med nya ögon. Ska hon bli den första kvinnan han släpper in i sitt hjärta? Kärleken skakar om Connor, men när ett hot från det förflutna dyker upp måste han stå stadigt för att beskydda allt han älskar. 


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

söndag 25 juni 2023

En trollkvinnans saga

"En trollkvinnans saga" av Göran Gustavsson utgiven av Everlasting publishing. Detta är en fantasysaga med inslag av prosalyrik. En lite annorlunda genre mot vad jag brukar läsa. Novellen handlar om Trollkvinnan Hjördis som brygger sina trolldrycker och skapar harmoni i universum och på jorden. Hon försöker skapa positiv energi, men den onda trollpackan från underjorden, Mara, försöker skapa kaos och obalans på jorden. Det är en evig maktkamp mellan dem. Mara är en mörk, ond kraft och är inte en så trevlig karaktär. Hon vill att alla varelser ska må dåligt och ha orätta begär. Ska Hjördis lyckas rensa bort all mental förorening som Mara skapar?

Jag gillar hur författaren beskriver djur och växtliv på ett underbart och förtrollande sätt. Man kan se alla sprakande färger framför sig, och känna alla fantastiska dofter av saffran, smultron, rosor och alla de andra dofterna. Jag vill stanna i det vackra universum som Hjördis skapar. Hjördis är så lycklig över allt hon skapar och det är även jag. Jag tyckte verkligen om den här annorlunda novellen. Språket är verkligen vackert och ljuvligt. Denna novell är verkligen läsvärd. Omslaget till novellen är även det vackert, spännande och välgjort. Jag tycker det är så fint. Novellen får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur novellen;

Hon slöt sina ögon och lyssnade uppmärksamt på kittelns mystiska ljud. Hon talade tyst för sig själv och satte sig på huk. Flätorna vilade i mossan. Hela huset vibrerade och när påfåglarna fällde ut sina vingar, reste hon sig igen och vandrade bort till den tysta eldstaden. Hon satte sig intill den med korslagda ben, betraktade de glimmande ädelstenarna, riktade trollkäppen mot eldstaden och släppte ut gröna ljusvirvlar ur den. Kroppen skakade och hon lämnade sin fysiska form genom att flyga ut ur sitt ena öra. Hon svävade omkring i rummets universum som en strålande gestalt, gjord av djupblått ljus. Hon susade iväg till den gröna ljusvirveln och for ut med den genom den ena skorstenen. Trollkäppen följde med.

Två ljusvirvlar och en trollkäpp syntes under himmelen, en djupblå och en grön. De bägge ljusen fortsatte sin färd hela vägen upp till månen som öppnade sina portar. Ljusen och käppen susade in i den. Månen fick en djupblå aura och lyste mot jorden som började snurra fortare. Trollkvinnan förstod att det var Moder Jord som tackade henne. Hjördis for omkring inne i den och fyllde upp sin blänkande kanna med månstoft och vitt ljus. Sedan öppnade månen sina portar och hon flög ut.

Hon svävade sakta ned genom rymden som en skimrande ljusboll. Käppen följde efter och de fortsatte ned genom samma skorsten som de flugit ut ifrån och hon landade mjukt i sin fysiska kropp igen. Kroppen förblev orörlig under en tid. Sedan reste hon sig igen och gick iväg till kitteln. Påfåglarna landade på trollkvinnans axlar igen och en djupblå fjäril, lika stor som en fågel, flög ut ur kitteln.

Hjördis lade några hekto månstoft och kanel i kitteln, tittade på påfåglarna, rörde om med näsan och sjöng på en mystisk visa. Påfåglarna fällde ut sina vingar och hon riktade blicken inåt. Hon kände noggrant efter i sitt inre och följde en klar intuition. Hon fortsatte att röra om I kitteln och de gnistrande planeterna I rummet snurrade medsols i takt med att hon rörde medsols med näsan. Månen och den lilla citrussolen rörde sig också medsols.

Baksidestext;

Den vise och beskyddande trollkvinnan Hjördis skapar sublima ljus inom sig själv. Hon hjälper många varelser och påverkar deras sätt att vara. I en andlig kopparkittel puttrar kontinuerligt förtrollande skapelser som besitter underbara läkande krafter.

En vredgad eld blossar upp i underjorden. Det är trollpackan Mara som alstrar mentala gifter och vill påverka varelsernas inre negativt genom annalkande oväder.

Men Hjördis kokar ihop något storslaget i kitteln. En lysande kraft är på väg att skapas. Ska den lyckas rena de destruktiva energierna som utgår från Mara och stoppa hennes mörka avsikter?

Denna novell är en fantasysaga med inslag av prosalyrik.


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina

Spelet-off campus 1

"Spelet- off campus 1" av Elle Kennedy utgiven av Bookmark förlag. Detta är den första delen i en bestsäljande serie, som nu ges ut på svenska. Hannah går på Briar. Hon är kär i en kille, som inte ens vet att hon finns. Själv vågar hon inte ta kontakt med honom. Då hockeykaptenen Garrett, misslyckas på sitt fiosofiprov ber han Hannah att hjälpa honom att studera till omprovet. Han råkar nämligen se att Hannah får ett A på sitt prov. Han måste höja sitt betyg, annars resulterar det att han inte får fortsätta att spela hockey. Det är hans dröm att bli professionell hockeyspelare. Hannah vill först inte hjälpa honom, men tillslut går hon motvilligt med på att hjälpa honom. Han erbjuder sig att hjälpa henne att få den kille hon är intresserad av, att lägga märke till henne. Det lyckas över förväntan. Det är bara det att Hannah och Garrett delar en fantastisk kyss, och nu är han besluten att bevisa för Hannah, att det enda hon behöver är honom. Han måste visa att han inte är så dålig som hon tror. Ska han lyckas?

Jag tyckte väldigt mycket om den här boken. Denna romantiska bokserie, kretsar runt livet på campus, hockeyspel, studier, fester, vänskap och kärlek, samt huvudpersonernas svåra trauman. I denna första delen i serien får vi lära känna Hannah och Garrett som är de två huvudpersonerna i boken. Hannahs huvudämne är sång och Garrett spelar hockey-två olika personligheter. Vi får dela huvudpersonernas tankar och känslor på ett bra sätt. Båda lider av svåra trauman som påverkar deras vardag. Med tiden öppnar de sig för varandra, och delar med sig av sina erfarenheter, och hjälper till att läka varandras sår. Jag gillar karaktärerna och deras rappa komentarer till varandra. Boken bjuder på många skratt och förvecklingar. Jag gillade temat i den här boken. Det är spännande att följa livet på campus och allt som händer där. Allt är realistiskt beskrivet. Språket flyter lätt och boken är svår att lägga ifrån sig. Jag gillade omslaget till boken väldigt mycket också. Jag skulle gärna läsa fortsättning på serien. Boken får ❤️❤️❤️❤️❤️/5.

Mitt favoritställe ur boken;

Kapitel 17

HANNAH 

"FÖRLORADE DU ETT vad?" frågar Allie tvivlande. "Just det." Jag sitter på sängkanten och böjer mig ner för att dra upp dragkedjan på min vänstra stövel och undviker medvetet min rumskamrats blick. 

"Och nu ska du på dejt med honom." 

"M-mm." Jag drar med tummen över stöveln och låtsas gnida bort lite smuts.

"Du ska på dejt med Garrett Graham."

"Mm-Mm."

"Det är något lurt med det här."

Självklart tror hon det. En dejt med Garrett Graham? Jag hade lika gärna kunnat säga att jag ska gifta mig med Chris Hemsworth.

Så nej, jag klandrar inte Allie för att hon ser fullständigt chockad ut. Det här med att jag förlorade ett vad var det bästa jag kunde komma på och det är ju halvhjärtat om något. Nu funderar jag på om jag borde erkänna och berätta för henne om Justin. 

Eller ännu bättre, om jag borde ställa in dejten helt och hållet. Jag har inte träffat Garrett sedan...det stora misstaget...Som jag nu kallar kyssen. Han skickade ett meddelande igår efter omprovet. Fyra ord bara: "lätt som en plätt"

Jag ska inte ljuga, jag blev glad att höra att det hade gått bra. Men inte tillräckligt glad för att prata med honom på riktigt, så jag skickade bara tillbaka ett ord,-"bra"- och det var den enda kontakt vi har haft tills för tjugo minuter sedan, när han skickade ett meddelande för att säga att han var på väg för att hämta mig inför festen. 

Baksidestext;

Hannah Wells har äntligen hittat någon som intresserar henne. Problemet är bara att han inte vet att hon existerar. Även om hon är självsäker på alla andra sätt så är just förförelse en färdighet hon saknar. Den enda lösningen är att ta till svartsjuka som vapen, även om det innebär att hon måste stå ut med att hjälpa en irriterande hockeykapten att höja sina betyg. 

Garrett Graham har alltid drömt om att bli en proffisionell hockeyspelare. Men hans fallande betyg hotar drömmen och han behöver en privatlärare. Vem passar bättre än Hannah? Speciellt när det enda som behövs för att säkra betygen är att höra en annan kille svartsjuk. Men när en oväntad kyss leder till mer inser Garrett snart att han inte bara vill vara en bricka i Hannahs spel. Nu måste han bara visa henne att killen hon behöver är närmare än hon tror. 


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Smakbit på en söndag-Pensionatet

 


Astrid Terese på bloggen "Betraktninger" har ett boktema varje söndag, där vi bjuder på en smakbit ur en bok vi läser. Ibland vikarierar "Lesekunst" och smakbitarna hittas där. Jag tänkte bjuda på en liten smakbit ur en av böckerna jag läser just nu.

Min smakbit kommer från "Pensionatet" av Karina Johansson utgiven av Bokfabriken förlag.

Smakbiten;

Kapitel 1

ALEXA KRÅNGLADE AV sig de högklackade skorna och sjönk ihop på schäslongen inne på Pensionatet kontor. Champagneglaset hängde i ena handen och ögonlocken blev allt tyngre, men de ömmande fötterna höll henne vaken. Ett av Värmlands största företag hade haft konferens och hon gladde sig åt att allting flutit som det skulle. Att gästerna var nöjda. De sa till och med att de aldrig hade blivit så väl omhändertagna eller ätit så fantastiskt mat förut. Deras omdömen var den bästa reklamen, som i regel ledde till nya bokningar. Så när kvällens sista gäster gått upp till sina rum, hade hon dansat glädjedans och firat med en skvätt champagne inne på kontoret tillsammans med några ur personalen. 

Hon önskade att hon hade kunnat dela drycken med sin farmor. Den legendariska Ingrid Vinder. 
-Det hade du gillat, sa Alexa högt för sig själv och höjde glaset mot tavlan med den tjocka guldramen som hängde ovanför dörren. 

Målningen av farmor med hennes klargröna ögon och eldigt röda hår spred elegans och styrka över kontoret. Hon borde vara stolt nu, när Alexa lyckats så bra. Tanken muntrade upp. Hon reste sig och gick runt i rummet och stannade till vid fönstret. Hon såg ut över den krattade grusgången och rabatterna som prunkade i rundeln i mitten. Pensionatet låg fyra kilometer norr om Sunne tätort, en björkall'e från europavägen. Ändå kändes det som om de befann sig långt från dagens hets och stress. Sädesfälten som vajade runt anläggningen bidrog till lugnet. Tänk att hon lyckats skapa den fridfulla stämning hon haft dom mål ända sedan hon tog över. 

Hon väcktes ur tankarna av att det knackade på dörren. Och här står hon i strumplästen Typiskt! Hon slank ner bakom skrivbordet och ropade "Kom in."

Baksidestext;

ALEXA VINDER DRIVER familjeföretaget Ingrids Pensionat med stor framgång. Stressade stadsbor kommer dit för att tillbringa några dagar i en vilsam miljö med gemensamma aktiviteter och måltider, på gammaldags vis. När bysnickaren Robin dyker upp med kreativa idéer får Alexa både ny livsenergi och fjärilar i magen.

Men när pensionatetets ena städerska anklagas för stöld och där efter blir mördad vänds allt upp och ned. När också kökschefen hittas död börjar avbokningarna strömma in. Företaget riskerar gå omkull och Alexa inser att hon snabbt måste hjälpa polisen att hitta mördaren. 


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina 

Bodygard

"Bodygard" av Katherine Center utgiven av Mius förlag . Svenskt omslag; Daniel Åberg. Bokrecension ; I den här boken får vi följa...