lördag 11 november 2023

Alla hjärtans jul

"Alla hjärtans jul" av Catherine Walsh utgiven av Piratförlaget. Molly och Andrew har träffats under tio års tid. De åker till familjerna som bor på Irland varje jul och under deras resor berättar de allt för varandra. Detta år firar de tio-års jubileum. Molly är inte så intresserad av julfirandet, men hon vet att Andrew gillar julen och sin mammas omtalade julmiddag. Så när flyget inte kan gå på grund av en snöstorm över Atlanten, bestämmer Molly sig för att lösa saken på egen hand. Allt blir komplicerat av att de delar en underbar kyss tillsammans under en mistel. Under deras resa från New York till Irland, med taxi, flyg, tåg och båt, utforskar de sina känslor, som de nu upptäcker att de har för varandra. De får allt svårare att slita sig från varandra, för att åka till sina respektive familjer. Molly får reda på att Andrew ska flytta hem till Irland igen. Ska de släppa alla känslor de har, nu när de funnit varandra, eller ska de bli ett par på riktigt?

Detta är en julroman, med ett lite djupare tema. Det här paret, Molly och Andrew, har träffats under några timmar ombord på ett flygplan, en gång om året. De ser varandra som vänner, men är de verkligen enbart vänner? Under deras långa resa hem, från New York till Irland, upptäcker de att det finns något mer. Det är en väldigt spännande och romantisk story. Boken har därtill både en lockande titel, tillika ett fint bokomslag, och det blir inte sämre när man läser boken. Jag har inte läst något av författaren förut, men det gör jag gärna om. Jag gillar alla mysiga karaktärer, och den härliga irländska familjekänslan. Man blir så sugen på att fira jul på Irland, och boken ger en den där väldigt härliga julkänslan, som man längtar efter, medan man läser. Jag gillar också de rappa kommentarerna mellan de olika karaktärerna. Och ibland kan man inte låta bli att skratta högt. Jag älskar verkligen böcker med jultema och denna gjorde mig så glad. Boken är väl läsvärd. Hoppa upp i ett soffhörn och mys. Denna ljuvliga julpralin får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favorit ställe ur boken;

Kapitel 15

Det är svårare än vad man kanske tror. Det tar en halvtimme innan vi släpps in genom passkontrollen och ytterligare tjugo minuter att få tillbaka Andrews löjligt stora bagage.

"Gömmer du en kropp i den?", frågar jag. Hans resväska är minst tre gånger så stor som min. 

"Bara kläder, presenter och allt möjligt amerikanskt smuggelgods som ska bytas mot irländskt smuggelgods på vägen tillbaka."

"Du borde starta en liten svart marknad", säger jag och tittar på de dussintals människor som gör sig redo för en natt på flygplatsgolvet. Jag känner ett stygn av dåligt samvete när jag ser dem. Borde vi göra det? Kanske kunde vi...

"Sluta", säger Andrew.

"Sluta med vad?" 

"Det du tänker på." 

"Jag tänker inte..."

"Jo, det gör du. Jag känner dig." Han rätar på sig och knäpper jackan. "De kommer att sätta in fler flyg imorgon och vi kan kolla då. Vet du vad vi borde göra under tiden? 

"Boka en massage."

"Vi borde köpa en charkbricka."

Jag frustar till när jag ser hans allvarliga min. "Vi kan köpa vad vi vill", säger jag. 

"Jag vill ha panettone", säger han. "Och lite cheesecake. Vad vill du ha?"

"Mince pies". Men jag har aldrig lyckats hitta sådanna här."

Han gör en grimas. "Det är för att ingen gillar mince pies."

"Jag gillar mince pies."

"Och du har fel."

Jag ignorerar honom och vi går långsamt mot utgången. Jag känner mig mycket lugnare nu när vi har en plan. Jag är väldigt bra på planer. "Var ska vi göra det här?" frågar jag och försöker att inte kliva på folk. "Hemma hos mig eller hos dig?"

"Hos dig", säger han genast. "Inte bara för det är mysigare, vilket det är, också för att min rumskamrat har bjudit hem sin flickvän den här veckan och jag vill helst inte höra dem ha sex medan vi tittar på Det hände i New York."

Baksidetext;

För tio år sedan hamnade Molly bredvid Andrew på flyget från Chicago hem till Dublin för att fira jul. Årets efter sågs de på samma flyg igen, och så har det fortsatt. Trots att de bara är vänner har de år efter år ägnat sju timmar och femton minuter under julflyget åt att berätta allt för varandra.

Molly är själv inte så intresserad av julfirandet, men hon vet hur mycket det betyder för Andrew. Så när deras plan blir inställt på grund av en snöstorm över Atlanten tar Molly saken i egna händer: hon ska se till att Andrew kommer hem i tid för hans mammas omtalade julmiddag. 

Tiden är visserligen knapp, men Molly har en plan. Medan klockan tickar mot julafton tar de sig över världen med flyg, taxi, båt och tåg- en resa som förändrar allt. 


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina

Önskningar i månsken

"Önskningar i månsken" av Lovisa Wistrand utgiven av Ordberoende förlag. Det är julafton och första världskriget har precis tagit slut. Den föräldralösa, sju år gamla flickan Annie kan inte sova. Hon hör ett ljud från bottenvåningen, och bestämmer sig för att kolla upp vad det är. Hur förvånad blir hon inte när det visar sig vara jultomten? Hon har många frågor, som hon absolut måste få svar på, och tomten Killian berättar så mycket han hinner. Allt medan hon följer med hans släde under julaftons natten. Dock får hon inte berätta om honom för någon, för det kan få ödestigra konsekvenser i så fall. Annie och Killian träffas varje julaftonsnatt år efter år. En julafton när Annie är fjorton, år börjar hon få känslor för Killian. Han försöker få henne att hitta någon hon kan leva sitt liv med, men hon är helt ointresserad av det. Deras kärlek hör till de förbjudna, men ska det hindra dem från att träffas? Ska Annie och Killian få deras långdistans förhållande att fungera? 

Jag har längtat efter denna boken så länge, och jag blev inte besviken. Wow, hur underbar är inte den här boken! Jag kastade mig över boken, så fort jag öppnade bokpaketet, och sedan kunde jag inte släppa den ifrån mig. Så underbar var den! Läste ut den under kvällen. Ja, Lovisa har knockat mig igen med en alldeles speciell julhistoria. Med samma fängslande språk, som är utmärkande för Lovisas böcker, och den ljuvligt romantiska, och ibland lite vemodiga stämningen, tar vi oss igenom julnätterna, med önskningar och slädfärder under månens sken. Samtidigt kryddar Lovisa historien med ett litet uns av humor. Ja, ska ni läsa en julroman i år, låt det bli denna. Jag älskar den verkligen. Läs den! Boken blir en av mina favorit böcker och precis som "Ödets kyss", kommer den stanna länge hos mig. Jag tycker också om det fina bokomslaget. Jag väntar redan på Lovisas nästa bok. Denna underbart romantiska pärla får ❤❤❤❤❤/5.


Innehåller också min första blurp. Tyvärr blev 
det kontot hackat men ändå. 😀

Mitt favorit ställe ur boken;

9.

Annie satt bakom tömmarna och fick släden att göra en volt under det låga molntäcket. Killian skrattade och höll sig fast, medan tomteluvans tofs fladdrande i vinddraget. Kylan drog och slet i Annies kinder, men hon skrattade också. Framtänderna ilade och kroppen kändes tyngdlös. De rörde sig så fort att det inte fanns någon risk att ramla ut. Hon behövde hålla i tömmarna, men om hon sträckte ut en hand skulle hon kunna röra molnen. Ibland åkte de rakt in i ett och då blev omgivningen blank: först disigt vitt, som om det tittade ut genom en tunn slöja, och sedan efter några sekunder blev det så ljust att de inte kunde se händerna framför sig. 

Efter volten visslade Annie och slog tömmarna för att få renarna att öka farten. Hon försökte njuta så mycket hon bara kunde och Killian lät henne göra det. 

Sista gången.

Eller kanske inte, men vem visste? Om allt gick vägen skulle hon få ett brev nästa jul och där skulle det stå var Killian och hans renar höll hus. Frågan var bara om hon skulle kunna ta sig dit. Tänk om det var en plats som låg på andra sidan världen? Hon var inte myndig och kunde inte klara sig själv. 

"Fast nästa jul kommer vi inte att träffas, inte sant?" Annie vände sig mot Killian med kinder dom brände av fartvinden. Varma vindtårar rann ur ögonvrårna och vidare i rännilar över huden. "För jag kommer att behöva ta mig till den nya platsen, och det hinner jag inte på några timmar." 

"Om det inte blir Stockholm." Han blinkade åt henne. "Fast det kanske är svårt att åka dit mitt i natten. Du är på tok för ung för att ta körkort." 

"Jag kommer att vara femton, snart sexton. Det är gammalt nog gör att...hm. Snart övningsköra." 

"Snart var ordet." 

"Sluta vara så stöddig. Har du körkort? Nej, precis, skulle inte tro det. Det enda du får köra är renarna." 

"Jag skulle ha kunnat det, om saker varit annorlunda. Om jag bara inte blivit..." han tittade bort. Det ryckte i käkmuskeln.

Baksidetext;

Annie är bara sju när hon ser jultomten för första gången. Han finns på riktigt och hon fortsätter att träffa honom i flera år framöver, men bara på julafton. De andra dagarna är det som om han inte existerar. 

Rufsig och svarthårig ser Killian inte alls ut som annie trodde och när hon blir fjorton väcks nya känslor till liv. Förbjudna, förgörande känslor som inte kan leda till något annat än hjärtesorg, särskilt eftersom han snart ska bli tilldelad en ny stad någonstans i världen. 

Detta är en berättelse om Annie och Killian, två personer från olika världar som faller för varandra under månens sken. Men deras kärlek är inte tillåten och om de någonsin upptäcks kan det få förödande konsekvenser.


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina

torsdag 2 november 2023

Summering av oktober månads läsning

 


När man läser hamnar man läser hamnar man på många spännande platser och miljöer. Denna månaden har jag varit i Grekland, Chicago, New York, Stockholm, Tranås, Skottland och den lilla fiktiva ön i Stockholms skärgård kallad Kanelholmen. Jag har julpyntat ett skyltfönster, badat i havet, kramat träd och varit på bal. Jag har dessutom löst ett och ett annat mysterium och försökt få tag i en tjuvjägare. Så en lagom spännande och mysig månad. 

1. En halv Kaj

2. Andeträden

3. Fönstershopping

4. Döda kvinnor förlåter inte

5. Från Tranås till Chicago

6. Svartåsviten del 1. - Om du var min

7. Coyote 

8. För evigt

9. Höstvila och skogsbad på Kanelholmen

10. Glashjärtan

11. Agnes Cecilia - en sällsam historia

12. Arvtagarserien del 1 - Viskaren

13. Nytt liv i Applemore house

14. Super-Nova


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina

tisdag 31 oktober 2023

Fönstershopping

"Fönstershopping" av Tessa Bailey utgiven av Harper Love förlag. Det är snart jul. Stella bor i sin morbrors lägenhet. Hon hyr den i andra hand, och den ligger i New York. Hon söker nu arbete, men hon inser att det kommer att bli svårt, då hon nyligen släppts ut från fängelset. Hon går förbi ett skyltfönster till ett exklusivt varuhus. Stella studerar det hemska skyltfönstret framför sig, när en man plötsligt kommer och ställer sig bredvid henne. Han frågar efter hennes synpunkter om julskyltningen, och Stella skräder inte orden, när hon kritiserar den. Men när Stella ska gå, presenterar han sig som Aiden Cook, tillika ägare till varuhuset "Vivant". Aiden tycker att han aldrig träffat någon kvinna, som är så vacker förut. För att få träffa henne igen, ber Aiden desperat om att Stella ska söka arbetet som dekoratör på Vivant. Detta är en chans Stella gärna vill ta till vara på. Ju mer Stella och Aiden ses, ju mer sprakar gnistorna mellan dem. Men företaget har en policy. Ägaren får inte ha ett umgänge med sina anställda. Ska Stella och Aiden lyckas hitta en möjlighet, för att kunna vara tillsammans?

Tessa Bailey är en ny författar bekantskap för mig. Kärlek kan verkligen uppstå nästan var som helst. I denna bok uppstår kärleken, framför ett fult dekorerat skyltfönster. Vi får följa Stella som behöver en nystart i livet, och Aiden som behöver lära sig att säga ifrån, och inte alltid vara så snäll. När Stella otippat får jobbet som skyltfönsterdekoratör, beslutar hon sig för att försöka göra sig oumbärlig. Det kompliceras dock av de starka känslor som Stella och Aiden får för varandra. När de är tillsammans fulkomligt sprakar det mellan dem. Jag tycker att det är två underbara, och humoristiska karaktärer vi får följa. Man får också den där julmysiga, och romantiska känslan medan man läser. Aiden har inga problem med att ge någon en andra chans, vilket är fint tycker jag. Denna roman har även lite hetare inslag, men det är med en ganska lagom hetta tycker jag. För när det gäller den sexuella biten, är Aiden inte så snäll längre. Tvärt om är han åt det lite dominanta hållet. Jag läser gärna mer av författaren. Vill ni läsa något hett och lättsamt nu till jul, får ni inte missa denna bok. Denna juliga feelgood roman får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favorit ställe ur boken;

3

Stella

Det här går långt bortom bluffsyndromet. Jag står i skyltfönstret närmast ingången till Vivant och förbipasserande stirrar på mig som om jag vore ett djur på zoo. Jag följde instruktionerna i ett mejl som jag fick från Aiden föregående kväll och gick till mrs Bunting på personalavdelningen. Där fick jag fylla i några papper och ta ett foto till mitt passerkort, vilket kändes kusligt likt att ta ett förbrytarfoto. Med mitt skinande nya kort hängande runt halsen fick jag en rundtur av en av de andra administratörerna på personalavdelningen, som definitivt känner till att jag har suttit i fängelse, vilket ledde till många nyfikna blickar som jag försökte ignorera.

Det här är en enorm möjlighet. Jag kan inte hjälpa att jag inte känner mig värdig, men från och med nu ska jag göra allt jag kan för att ändra på det. Jag ska designa skiten ur det här fönstret. Förstår ska jag försöka låta bli att spy av nervositet. Sedan ska jag använda mig av den kunskap jag erhållit under tre års onlinekurser och kombinera det med de nya insikter jag fick i går när jag slukade design - och marknadsföringsstrategier på nätet. Tekniken har förändrats en hel del sedan jag studerade konsten att demonstrera produkter, men grunderna är detsamma. 

Steg ett: täck över fönstret för att få lite avskildhet. Det tar mig tjugo minuter att tejpa upp det ogenomskinliga pappret med hjälp av en trappstege. När jag kom hit efter min rundtur låg mina skisser och väntade på mig i det lilla utrymmet i skyltfönstret och jag kunde fortfarande känna Aidens doft i luften. Uppfriskande mint. Han luktar till och med muntert. Det är nästan fascinerande. 

Visst. Jag skyller på att han gjorde mig knäsvag igår på fascination. Jag kan bara tänka mig vad min bästa vän Nicole skulle säga om hon kände till min oväntade attraktion till Aiden, den totala motsatsen till de vildingar vars namn jag brukade klottra i marginalerna på mina antekningsböcker i skolan. 

Baksidetext;

Stella kommer till New York några veckor före jul för att börja om. När hon går förbi det exklusiva varuhuset Vivant stannar hon i ren förskräckelse framför skyltfönstret. Plötsligt ber killen som står intill henne om hennes åsikt och Stella kan inte hålla inne med kritiken. Allt tar en oväntad vändning när han presenterar sig som Aiden Cook - varuhuses ägare - och erbjuder henne tjänsten som fönsterderokatör.

Stella, som är både envis och målinriktad, bestämmer sig för att göra sig oumbärlig för företaget - och Aiden. Men när de förlorar kampen mot gnistrorna som slår mellan dem måste Stella påminna sig om att lyckliga slut inte är för henne. 


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina

Döda kvinnor förlåter inte

"Döda kvinnor förlåter inte" av Katarina Wennerstam, utgiven av Bookmark förlag. På nyårsnatten 1896 hittar sömmerskan Hildur, en nyss avliden kvinna. Kvinnan arbetar som piga i en rik familj. Man förstår snart att kvinnan gjort en olaglig fosterfördrivning, och dött av sviterna härav. Runt innergården bor det även tre andra kvinnor från olika samhällsklasser, som är intresserade av den döda kvinnan. Vem betalade egentligen den unga kvinnan för att hon skulle fördriva det oönskade fostret? Vi får följa de fyra olika kvinnorna och deras tankar och funderingar kring fallet. De fyra kvinnorna har också Olga Laurells son, Oscar, som är polis till hjälp. Snart sker även ett mord på en kusk, som brukar köra runt de sedeslösa kvinnorna på söder. De fyra kvinnorna funderar om de båda dödsfallen, kanske hör ihop på något sätt. De har en ledtråd, en sedelklämma med en specifik drake på. Kan den nya tekniken som Oskar är så intresserad av, göra att de löser fallet? Kanske kan de även hämnas den döda kvinnan?

Detta är den första boken jag har läst av författaren, och denna boken är den första delen i serien om "Sekelskiftesmorden". Wow, den här boken var verkligen välskriven, och det märks att författaren lagt ner väldigt mycket arbete på de olika detaljerna. Författaren har gjort en grundlig  bakgrundsresearch. Man får verkligen en inblick i hur de olika samhällsklasserna levde under slutet av 1800-talet och i början av 1900-talet. Allt ifrån de allra fattigaste, till de som var de mest välbeställda. Vi får en inblick hur polisen utför sitt arbete tillika många andra spännande detaljer som tillför det lilla extra till berättelsen. Vi får också en inblik i attityden gällande kvinnorna såg ut. Kvinnor som blev gravida, utan att vara gifta, var sedeslösa. Kvinnor var dessutom ointligenta och skulle inte befatta sig med någon form av tanke verksamhet. Kvinnornas liv var hårt, och de blev ofta utnyttjade av männen. Författaren målar på ett bra sätt hur miljön och kläderna runt de olika karaktärerna såg ut. Vi får nästan följa med på en riktig tidsresa! Boken är så läsvärd. Jag läser mer än gärna, mer av författaren. Boken får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favorit ställe ur boken;

Fredrika

Det var för märkligt. Hon hade inte promenerat mer än några kvarter hemifrån, men det var som om hon plötsligt stod på gränsen till rena landsbygden. Bakom Fredrika reste sig de nybyggda stenhusen i Maria och på Hornsgatan vimlade det av människor, hästar, droskor och spårvagnar. Men där hon stod i korsningen av Krukmakargatan och Yttersta Tvärgränd och hade vänt stadslivet ryggen var det en helt annan omgivning hon såg. Här låg Zinkendammsgård och runt om bredden öppna fält ut sig. Om somrarna blommade tobaksodlingar och oändliga rader av potatis här och nu kastade en blekgul vintersol sitt sken över de vilande åkrarna. Zinkensdamm var en av Söders många gamla malmgårdar, och runt ägorna välvde sig kala bergsknallar. Så snart våren kom och själen gått ur marken skulle hundratals träd planteras uppe på ett av bergen, det skulle bli en park med slingrande promenadbägar, grönska och blomsterprakt. Tantorlunden var det planerade namnet, men Fredrika hade svårt att föreställa sig hur de för oansenliga klipporna och skrevorna skulle kunna bli ett utflyksmål. 

Hon sökte med blicken efter huset hon skulle besöka. Hornsgatan 104 visade sig vara ett gammalt trähus i två våningar. Ur skorstenen bolmade rök och huset såg nästan lite bortkommet ut, omgivet av de pågående husbyggena längs Horngatan. Som en bortglömd kvarleva från en annan tid, hukande bredvid byggställningar som nu stod på platser där andra gamla småhus rivits. Hon undrade hur länge det skulle få stå kvar, det revs och grävdes i varje kvarter.

Här bodde hennes gammelmorbror August Molinder, och även om hon inte hade träffat honom sedan hon var en liten flicka hade hans visitkort som anlände häromdagen gjort henne både lättad och glad. Kanske för att han var den enda släkting hon hade kvar på sin mors sida, men säkert lika mycket för att hans inbjudan innebar en fullt ligitim anledning för Fredrika att lämna Kempes våning och ge sig ensam ut på stan. Det var nästan en osannolik tur, att han var i livet och bodde så nära. Ottilia hade för en gångs skull inte haft något att invanda mot att Fredrika lämnade hemmet. Att besöka en åldrad släkting som dessutom sänt sitt visitkort i enlighet med rådande ettikettsregler, det uppmuntrade den stränga fastern till och med. Fredrika var bubbla de av glädje och hade gått extra långsamt den korta vägen för att verkligen ta sig tid att se på alla människor och hus.

Baksidetext;

1896

NÄR KLOCKORNA SLÅR tolv på nyårsnatten år 1896 hittas en blodig kvinna död i snön på en innergård på Södermalm. Snart står det klart att den avlidna kvinnan försökt genomföra en illegal fosterfördrivning - och fått plikta med sitt liv. 

I husen runt innergården bor fyra kvinnor ur olika samhällsklasser, och snart förenas de i jakten på vad det egentligen är som hänt. De söker efter svar - och hämd. 


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina

fredag 27 oktober 2023

Från Tranås till Chicago

"Från Tranås till Chicago" av Camilla Dahlson utgiven av Lind & Co förlag. Året är 1926. Vi får följa Ebba, som arbetar som piga på en gård. Dagarna är långa och arbetet är tungt. Hon är intresserad av drängen Erik, men bonden kastar obehagliga blickar på Ebba. Ebba gör allt för att undvika den obehagligt bonden, men en dag lyckas han överumpla henne. Då bestämmer sig Ebba för att omedelbart lämna arbetet som piga på gården. Hon har fått brev från sina bröder, David och Verner från Chicago, som vill att hon ska åka över till Amerika och söka lyckan där. Sagt och gjort, snart står hon på Amerikansk mark. Men livet i Amerika är inte så enkelt som hennes bröder får henne att tro, men hon lyckas trots allt hitta ett arbete i en fin familj. Vi får också följa Mary April som kämpar för att hennes familj ska överleva. Hennes man Joe gör allt för att hitta ett arbete. Det han tjänar går till att ta fram ett recept, ett recept som kommer att förändra hela deras tillvaro. Ödet vill att Mary April och Ebbas vägar ska korsas.

Detta är den första delen i en ny serie. Den här historiska romanen föll mig verkligen i smaken. Det är en bok som fångar mig från första sidan, och som jag sedan inte kunde lägga ifrån mig. Boken är baserad på verkliga händelser. Det är intressant att få lära sig hur det kunde vara att emegrera till Amerika. Vi får följa Ebba resa från Sverige till Chicago, och hennes liv där. Men utmaningarna i ett nytt land är många. Inte bara språket. Ibland kunde man känna hemlängtan också, så klart. Klasskillnaderna kunde vara väldigt stora, och de sociala orättvisorna många. Ja, när man är fattig och har det svårt, längtar man efter en förändring. Det är inte många som vågar ta chansen, som Ebba gör. Jag gillar hur författaren målar ut miljön runt karaktärerna. Karaktärerna är också bra gestaltade. Ebba som karaktär, är lätt att tycka om. Sedan tyckte jag om hur den fattiga familjen April, lyckas göra sig en förmögehet på chokladpraliner. Berättelsen är välskriven och realistisk. Jag gillar slutet på boken, och jag ser verkligen fram emot att få läsa mer om Ebba och Mary. Boken får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favorit ställe ur boken;

Kapitel 11

Hjärtat funkade hårt i bröstet. Det var människor precis över allt. Ebba stod på Sillgatan i Göteborg och såg kvinnor i långa kjolar och män i kostymer ila mellan husen. Det var verkligen ett myller av olika typer av människor som rörde sig på gatan som gick mellan Centralstationen och tullhuset. Hon och familjen Kvist hade anlänt till Göteborg sent i går eftermiddag, de hade snabbt hittat ett hotell för emigranter, där de för 25 öre fått ett rum inklusive säng med lakan och filt. Och på morgonen hade de serverats kaffe och torkat bröd. Det var så mycket nytt för Ebba, ja för familjen Kvist också vad det verkade. Ingen av dem hade någonsin bott på hotell tidigare. Och Göteborg var så mycket större än Tranås.

Ebba såg sig om. Husen var höga, överallt kaféer, och butiker som sålde allt från lakan till frukt och grönt. En kvinna rullade en kärra med fisk framför sig och ropade ut vad hon ville ha för torsk och långa. Utmed trevåningshusen hängde fasadflaggor och skyltar. Musikanter stog här och var och höjde stämningen samtidigt som de försökte tjäna en slant i mössorna som de lagt ut framför sig. Tänk, det kanske skulle ha räckt att flytta till Göteborg.

Hon suckade och såg David och Verners brev framför sig. De hade skrivit att svenskor var populära och till och med kunde gå med hatt. Hon skulle få det så mycket bättre i Chicago än hon någonsin skulle kunna få det här i Sverige. Och nu var biljetten köpt och betald. En agent i Tranås hade sålt biljetter till både henne och familjen Kvist. 

Ebba tog några snabba steg över gatan. Emelie gick ett par steg före henne med ett barn i vardera hand. Nils snett framför. De var på väg till konsulatet där de skulle genomgå en läkarundersökning inför avfärden till Amerika. Det var obligatoriskt om man reste i tredje klass. Dagen före avfärd skulle man infinna sig på konsulatet för att få en stämpel som bevis på att hälsan var god. 

-Kom med här nu. Kvinnan på hotellet pekade här neråt och så till vänster. Och där är en kö av folk, så det tyder på att vi är rätt, ropade Nils över axeln.

Ebba skyndade efter. Hon ville inte komma ifrån familjen Kvist, inte innan de var ombord på båten i alla fall. Hon kände efter i fickan, för låg hennes Inspection Card skulle få den så viktiga stämpeln. Utan den skulle hon få vända hem till Tranås igen. 

Baksidetext;

Året är 1926. Ebba i Tranås är arton år. Hon vet att hon ska vara glad över att alls ha fått ett jobb, men åh, vad hon längtar hem till mor och far och åh, vad hon önskar sig en annan framtid än som piga. Dessutom saknar hon sina bröder som farit över havet till Amerika. Men plötsligt tar livet en oväntad vändning och Ebba finner sig ombord på en oceanångare, på väg till bröderna i Chicago och ett helt nytt liv. 

Väl på plats upptäcker Ebba snart att tillvaron i Amerika är svårare än vad bröderna velat ge sken av och även om hon får en anställning i ett fint hushåll så går det inte att blunda för de sociala orättvisor som får missnöjet i staden att sjuda.

Minneapolis 1920. Mary April kämpar för sin familjs överlevnad. Även för familjen April är en livsomvälvande händelse på väg, men just nu handlar allt om att tjäna ihop till mat och hyra. Tänk om de vetat vad som snart kommer att ske. Och att Ebba från Sverige så småningom om blir en del av deras liv...


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina

Författarintervju Henrik Nilsson Thelander

Här kommer en författarintervju med Henrik Nilsson Thelander. Läs hans spännande svar här. Tack Henrik för att du ville delta i min intervju. Besök Henriks hemsida här.

Fotograf är Martin Lundgren Larsson.

1. Hur många böcker har du skrivit?

Svar; Fem stycken:

Emmi, roman, Storify publishing, 2023

Iskungen, roman, Visto förlag, 2020

Jeppe, jag och den förtrollade ängen, bilderbok, Sagaofelia, 2018

Anja Bång, bilderbok, SagaOfelia, 2017

Filuren och alla julklapparna, bilderbok, SagaOfelia, 2015 

2. Vem är Henrik Nilsson Thelander? (Lite allmänt om dig själv). 

Svar; Jag är född 1976 och bor i Genarp utanför Lund med fru och två döttrar. 

Jag är utbildad arkitekt och jobbar både som stadsplanerare och som författare. Utöver mitt författande tycker jag om att skriva och spela musik. Jag har spelat i band sedan tonåren och gör det fortfarande. 

3. Hur fick du idén till din debutroman? 

Svar; ”Iskungen” började som en saga jag berättade för min äldsta dotter. Den handlade om två systrar som lekte i snön och snöfigurer som kom till liv på natten. Det var embryot som jag sedan kombinerade med några egna barndomsminnen, de fantastiska naturmiljöerna där jag bor och en dröm som en vän återberättade när vi var små, och som jag burit med mig sedan dess. Och jag ville skriva en bok som var som de jag själv älskade som tioåring (och fortfarande gör) – sådana som ”Bröderna Lejonhjärta” och ”Den oändliga historien”. 

4. Hur gammal var du när du skrev din debutroman? 

Svar; 42-43 var jag när jag skrev ”Iskungen”. Men, jag skrev på romaner redan i tio-årsåldern, sedan väntade jag bara väldigt länge tills jag bestämde mig för att göra det på riktigt. 

5. Vad har du fått för respons av din omgivning? 

Svar; De allra flesta jag känner är positiva och hejar på, och det kan jag aldrig få för lite av. Bokbranschen är jättetuff, i många delar helt stängd om du inte ligger på något av de stora förlagen, så all hjälp och positiv respons som går att få är välkommen. Både ”Iskungen” och ”Emmi” har fått jättefina recensioner och omdömen från både recensenter, bokbloggare och läsare vilket jag är glad och tacksam över – jag bara önskar att det kunde nå fram till fler människor.  

6. Hur har livet förändrats sedan du började skriva? 

Svar; Jag har blivit fattigare och gladare. Fattigare för att jag har gått ner i arbetstid på mitt vanliga jobb och att det jag får in på mitt skrivande inte riktigt kompenserar för pengabortfallet. Gladare för att jag, i alla fall delvis, gör det jag vill – skriver böcker.  

7. Var det lättare att skriva bok nr två? 

Svar; Nej, svårare, det är nog ganska klassiskt. Fast bok nummer tre känns lättare – efter två romaner är jag säker på att jag faktiskt kommer att få ihop det. 

8. Skriver du på något nytt och berätta gärna lite om den? 

Svar; Jag skriver på en ny berättelse i samma anda som ”Emmi” och ”Iskungen”, en ungdomsroman med övernaturliga inslag - om att bli tonåring, om starka känslor, om utanförskap och om vänskap som prövas. Jag är femtio sidor in i den så jag vill inte berätta för mycket än. Sedan kommer jag att ha med en novell i antologin ”Klaus” – som är en samling berättelser om konspirationsteorier kring julen och som släpps i december. Min berättelse där är en slags tidsresa tillbaka i tiden till min gymnasietid där jag hämtade inspiration till miljöerna, känslospektrumet och vissa karaktärer. Sedan kryddade jag det genom att googla runt bland konspirationsteorier på nätet och i viss mån knyta an till gamla 80-tals collegefilmer som ”Some kind of wonderful” eller ”Can´t buy me love”.    

9. Har du några andra intressen? 

Svar; Jag har nog ganska många och spretiga intressen. Cykla mountainbike i skogen, se bra filmer och serier, läsa, spela padel eller se på tennis och spela, åka skidor, skriva eller lyssna på musik är några av dem.

10. Har du något annat arbete förutom författare? 

Svar; Jag försörjer mig som planarkitekt, vilket innebär att jag jobbar med stadsplanering. 

11. Läser du mycket själv och i så fall vad? 

Svar; Jag skulle vilja läsa mer, just nu läser jag oftast en liten stund innan jag somnar, och det hade gärna fått bli lite mer än så. Jag blandar ganska mycket, läser både böcker skrivna för vuxna och för barn- och ungdomar och i olika genrer. Det är kanske därför det jag själv skriver inte blir så genrebundet.  

12. Hur ser det ut där du skriver? 

Svar; Det ser lite olika ut. Ibland skriver jag i vardagsrummet, ibland i soffan i köket, ibland i arbetsrummet med fönster mot himlen, ibland någon helt annanstans – gemensamt är väl att det brukar se lite stökigt ut efter en stund – det samlas koppar, glas och skålar som måste plockas undan när jag är klar. 

13. Har du någon speciell rutin du skriver efter? Tid på dagen eller när du kommer på något? 

Svar; Fredagar är min skrivdag och då försöker jag vara disciplinerad och sitta från åtta till fyra-fem. Har jag tur och andan faller på kan jag ibland få in lite mer tid på helger och någon kväll i veckan.  

14. Har du något tips till den som vill börja skriva? 

Svar; De här två tipsen brukar jag lyfta fram:

Disciplin – sätt dig ner och skriv – det går att jobba fram inspirationen – och kommer den inte den dagen så kommer du i alla fall ha tänkt på det du vill skriva vilket hjälper dig nästa gång.  

Utgå från dig själv och de miljöer du kan – varje människa är unik och har ett eget perspektiv – det är din största tillgång. Genom att utgå från det blir det du skriver bättre och mer trovärdigt. 

15. Vilket blir nästa steg? Har du någon dröm? 

Svar; Nästa steg ”arbetsmässigt” blir att skriva färdigt det manus jag skriver på nu – det som ska bli min tredje barn- och ungdomsroman. ”Karriärmässigt” hoppas jag att nästa steg blir att ”Emmi”, som nyss släpptes, får en möjlighet att verkligen nå ut till många läsare. Drömmar har jag många. En är att kunna försörja mig på att skriva böcker, inte att bli rik och berömd på det, utan bara att få skriva på heltid och ha det som jag har nu i övrigt. En annan är att ”Iskungen” eller ”Emmi” ska bli film.

Svar; ”Just do it” – försöker jag leva efter. Drömmer du om något, så vänta inte, börja bara att göra det på den nivå du kan.  

17. Vilken klassiker tycker du man ska läsa? 

Svar; Alla, men det har jag givetvis inte gjort själv. ”Räddaren i nöden”, ”Tordyveln flyger i skymningen”, ”På västfronten intet nytt” är några jag läst och tyckt om i olika faser av livet. ”Mina drömmars stad” är jag sugen på att läsa för tillfället. 


Tack Henrik för att du ville delta i min

 intervju!

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina

Bodygard

"Bodygard" av Katherine Center utgiven av Mius förlag . Svenskt omslag; Daniel Åberg. Bokrecension ; I den här boken får vi följa...