tisdag 17 oktober 2023

Glashjärtan

"Glashjärtan" av Colleen Hoover, utgiven av Modernista förlag. Beyah har inte haft en lätt barndom. Hon känner inte sin pappa specielt mycket, och mamman har försummat henne. Hon har bott i en husvagn och själv fått skaffa fram pengar till mat och annat hon behövt. Dock har hon på egen hand lyckats få ett volleybollstependium till Penn State, vilket är imponerande. När Beyahs mamma dör av en överdos två månader innan skolstarten, har hon inget val. Hon måste kontakta sin pappa, som hon knappt känner. Han lever ett helt annat liv än det hon är van vid. Han bor på en halvö i Texas med sin familj och hon måste bo hos honom under två månader, till skolan börjar. Väl framme i Texas blir det inte som hon tänkt sig. Pappans styvdotter, Sara vill att de ska umgås, och dessutom träffar hon grannen Samson. De har mer gemensamt än hon tror, och snart blir deras känslor för varandra allt starkare. Men Samson är väldigt hemlighetsfull, och vill inte berätta om sig själv. Kan kärleken bestå, när sanningen uppdagas?

Detta är den fjärde boken av författaren som ges ut av Modernista, men den första som jag har läst. Bayah har haft en tragisk och kaotisk uppväxt, och hennes historia gör att jag kan knappt släppa boken ifrån mig. Det är en stark berättelse, om att göra det man måste för att överleva. Man önskar ju att inga barn ska behöva klara sig helt på egen hand, som Bayah har fått göra. Ju mer jag får veta om Beyah och Samsons förflutna, ju mer griper historien tag i mig. Det är en berättelse som berör, samtidigt som en vacker kärlekshistoria utvecklar sig. Huvudpersonerna är två stycken, mycket söndriga personer, som har svårt att lita på andra. Författaren lyckas beskriva de två ungdomarnas sköra kärlek till varandra på ett varmt och fint sätt. Frågan är:-Kan två krossade glashjärtan läka tillsammans? Jag älskade verkligen bokens slut och tårarna kom av glädje. Jag läser gärna mer av författaren. Denna helt underbara berättelse får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favorit ställe ur boken;

Sju

Vi stoppade allt i bagageluckan förutom telefonen och kontantkortet. Jag har försökt komma på hur jag ska installera den, men det är mörkt i bilen och svårt att läsa instruktionerna. Jag vet inte ens hur jag ska sätta igång telefonen. 

"Vill du att jag ska hjälpa till?" frågar Samson när jag har försökt ett tag. 

Jag kastar en blick på honom och ser att han räcker fram en hand. Jag ger honom förpackningen och han lyser på instruktionerna med ficklampan på sin egen telefon. Han jobbar fortfarande på det när Marcos parkerar bilen på färjan. 

"Kommer ni?" frågar Sara och öppnar sin dörr. 

Jag pekar på telefonen i Samsons händer. 

"Alldeles strax. Han installerar min telefon."

Sara ler brett innan hon stänger dörren, som om Samson och jag ska inleda en sommarflirt nu när han installerar min telefon. Jag hatar att det är hennes mål. Jag är verkligen inte intresserad av någon som visar mig så lite intresse. 

Samson måste ringa ett nummer för att avsluta installationen, men då får han veta att han måste vänta i två minuter innan telefonen aktiveras.

Två minuter låter inte så långt, men ändå känns det som en evighet. Jag tittar ut genom fönstret och försöker ingnorera den tysta spänning som fyller utrymmet mellan oss.

Det är så oerhört obekvämt att jag bara efter tio sekunder hoppas att han ska säga något. Efter tjugo sekunder börjar jag känna mig nervös, så jag hasplar ur mig det enda jag kommer på. 

"Varför tog du foton av mig på färjan idag?"

Jag kastar en blick på honom och ser att han lutar ena armbågen mat stället där dörren och rutan möts. Han drar fingrarna lätt över underläppen, men slutar när han ser att jag stirrar på honom. Då knyter han näven och knackar den mot rutan. 

"För att du tittade ut över havet som du gjorde." 

Hans svar känns som ett band som visar sig runt min ryggrad. 

"Hur såg jag på det?" 

"Som om det var första gången du någonsin sett det."

Jag byter ställning i sätet och känner mig plötsligt inte bekväm med hur hans ord lägger sig över mig som ett sidentyg. 

"Har du tittat på dem än?" frågar han.

"Tittat på vad?" 

"Bilderna."

Jag skakar på huvudet. 

"Okej, men när du gör det kan du radera de du inte vill ha kvar, men sedan skulle jag verkligen vilja ha tillbaka minneskortet. Det finns foton där som jag vill ha kvar."

Jag nickar.

Baksidetext;

Det enda Beyah Grims föräldrar gav henne var livet och ett hemskt efternamn. Allt hon åstadkommit har hon sig själv att tacka för. Men bara två månader innan hennes liv ska börja på riktigt inträffar ett dödsfall som förändrar allt. Beyah tvingas tillbringa sommaren på en halvö i Texas med sin pappa som hon knappt känner. Planen är att hålla låg profil, men den går om intet när hon träffar sin nya granne, Samson.

De kommer från väldigt olika bakgrunder, men en sak har de gemensamt: de dras till det som är sorgligt, vilket även innebär att de dras till varandra. De är dock överens om att deras romans inte ska bli mer än en semesterflirt. Det Beyah inte inser är att en under vatten åström är på väg, och att den kommer att dra med sig hennes hjärta ut i havet. 


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Glimma - Spelet

"Glimma - Spelet" av Marie Helleday Ekwurtzel , illustrerad av Lena Furberg , utgiven av Hegas förlag . För barn 9-12 år. Lilly o...