tisdag 31 oktober 2023

Fönstershopping

"Fönstershopping" av Tessa Bailey utgiven av Harper Love förlag. Det är snart jul. Stella bor i sin morbrors lägenhet. Hon hyr den i andra hand, och den ligger i New York. Hon söker nu arbete, men hon inser att det kommer att bli svårt, då hon nyligen släppts ut från fängelset. Hon går förbi ett skyltfönster till ett exklusivt varuhus. Stella studerar det hemska skyltfönstret framför sig, när en man plötsligt kommer och ställer sig bredvid henne. Han frågar efter hennes synpunkter om julskyltningen, och Stella skräder inte orden, när hon kritiserar den. Men när Stella ska gå, presenterar han sig som Aiden Cook, tillika ägare till varuhuset "Vivant". Aiden tycker att han aldrig träffat någon kvinna, som är så vacker förut. För att få träffa henne igen, ber Aiden desperat om att Stella ska söka arbetet som dekoratör på Vivant. Detta är en chans Stella gärna vill ta till vara på. Ju mer Stella och Aiden ses, ju mer sprakar gnistorna mellan dem. Men företaget har en policy. Ägaren får inte ha ett umgänge med sina anställda. Ska Stella och Aiden lyckas hitta en möjlighet, för att kunna vara tillsammans?

Tessa Bailey är en ny författar bekantskap för mig. Kärlek kan verkligen uppstå nästan var som helst. I denna bok uppstår kärleken, framför ett fult dekorerat skyltfönster. Vi får följa Stella som behöver en nystart i livet, och Aiden som behöver lära sig att säga ifrån, och inte alltid vara så snäll. När Stella otippat får jobbet som skyltfönsterdekoratör, beslutar hon sig för att försöka göra sig oumbärlig. Det kompliceras dock av de starka känslor som Stella och Aiden får för varandra. När de är tillsammans fulkomligt sprakar det mellan dem. Jag tycker att det är två underbara, och humoristiska karaktärer vi får följa. Man får också den där julmysiga, och romantiska känslan medan man läser. Aiden har inga problem med att ge någon en andra chans, vilket är fint tycker jag. Denna roman har även lite hetare inslag, men det är med en ganska lagom hetta tycker jag. För när det gäller den sexuella biten, är Aiden inte så snäll längre. Tvärt om är han åt det lite dominanta hållet. Jag läser gärna mer av författaren. Vill ni läsa något hett och lättsamt nu till jul, får ni inte missa denna bok. Denna juliga feelgood roman får ❤❤❤❤❤/5.

Mitt favorit ställe ur boken;

3

Stella

Det här går långt bortom bluffsyndromet. Jag står i skyltfönstret närmast ingången till Vivant och förbipasserande stirrar på mig som om jag vore ett djur på zoo. Jag följde instruktionerna i ett mejl som jag fick från Aiden föregående kväll och gick till mrs Bunting på personalavdelningen. Där fick jag fylla i några papper och ta ett foto till mitt passerkort, vilket kändes kusligt likt att ta ett förbrytarfoto. Med mitt skinande nya kort hängande runt halsen fick jag en rundtur av en av de andra administratörerna på personalavdelningen, som definitivt känner till att jag har suttit i fängelse, vilket ledde till många nyfikna blickar som jag försökte ignorera.

Det här är en enorm möjlighet. Jag kan inte hjälpa att jag inte känner mig värdig, men från och med nu ska jag göra allt jag kan för att ändra på det. Jag ska designa skiten ur det här fönstret. Förstår ska jag försöka låta bli att spy av nervositet. Sedan ska jag använda mig av den kunskap jag erhållit under tre års onlinekurser och kombinera det med de nya insikter jag fick i går när jag slukade design - och marknadsföringsstrategier på nätet. Tekniken har förändrats en hel del sedan jag studerade konsten att demonstrera produkter, men grunderna är detsamma. 

Steg ett: täck över fönstret för att få lite avskildhet. Det tar mig tjugo minuter att tejpa upp det ogenomskinliga pappret med hjälp av en trappstege. När jag kom hit efter min rundtur låg mina skisser och väntade på mig i det lilla utrymmet i skyltfönstret och jag kunde fortfarande känna Aidens doft i luften. Uppfriskande mint. Han luktar till och med muntert. Det är nästan fascinerande. 

Visst. Jag skyller på att han gjorde mig knäsvag igår på fascination. Jag kan bara tänka mig vad min bästa vän Nicole skulle säga om hon kände till min oväntade attraktion till Aiden, den totala motsatsen till de vildingar vars namn jag brukade klottra i marginalerna på mina antekningsböcker i skolan. 

Baksidetext;

Stella kommer till New York några veckor före jul för att börja om. När hon går förbi det exklusiva varuhuset Vivant stannar hon i ren förskräckelse framför skyltfönstret. Plötsligt ber killen som står intill henne om hennes åsikt och Stella kan inte hålla inne med kritiken. Allt tar en oväntad vändning när han presenterar sig som Aiden Cook - varuhuses ägare - och erbjuder henne tjänsten som fönsterderokatör.

Stella, som är både envis och målinriktad, bestämmer sig för att göra sig oumbärlig för företaget - och Aiden. Men när de förlorar kampen mot gnistrorna som slår mellan dem måste Stella påminna sig om att lyckliga slut inte är för henne. 


Ha en fortsatt trevlig dag!

Kram Nina

2 kommentarer:

Glimma - Spelet

"Glimma - Spelet" av Marie Helleday Ekwurtzel , illustrerad av Lena Furberg , utgiven av Hegas förlag . För barn 9-12 år. Lilly o...