torsdag 25 april 2019

Osynlig närvaro

Jag har läst Osynlig närvaro av Susanne Schemper, som E-bok. Boken är utgiven av bokförlaget Sol och som E-bok Word audio publishing. Detta är en riktig bladvändare. Jag tyckte synd om huvudpersonen i boken eftersom ingen trodde på hennes upplevelser. Så lätt det går att få någon att tro att man har blivit galen. Det behövs inte heller mycket att få någon som ovän. Osynlig närvaro är välskriven och trovärdig och väldigt svår att släppa ifrån sig.
Boken handlar om Martina som bor i Göteborg. Hon lever sitt liv som singel och trivs med tillvaron. Hon har en fin lägenhet och ett bra jobb som hon trivs med. Hon vill gärna inte bjuda hem någon då hon tycker det blir stökigt utan träffar sina vänner ute istället. När hon är hemma njuter hon av ensamheten och lugnet. Osynlig närvaro handlar också om Petrus.  Han jobbar på samma arbetsplats som Martina. Han jobbar som vaktmästare. Han bor i sin mammas villa och har inte ändrat på något sedan hon dog. Petrus och hans mamma har levt ensamma och enkelt. Inga resor eller träffat släkten. Han vet inte vem pappan är för det har hans mamma inte velat tala om. Han tar på sej en droppe av mammans parfym för att minnas henne. Martinas chef har fattat tycke för henne men hon är inte intresserad. Petrus tycker Martina är det vackraste han sett men han är även rädd för henne. Han blir nervös då han får ett fel meddelande från hennes rum då en haspen till fönstret måste lagas. Han hoppas att hon ska tycka att han är duktig. Men hon blir skrämd, då hon inte märkt att han var i rummet, så det blir inte som han tänkt sig. De ska ha en kick off på jobbet och Petrus bestämmer sig för att gå trots att han inte brukar. Han gör sej så fin han kan, men Martina verkar inte se honom. Ändå känner sej Martina iakttagen. Hon ser ingen men känslan är stark. Martina är tvungen att avvisa en invit från Fredrik efter kick offen. Martina har gjort Petrus ledsen trots att hon inte förstår det. Därför följer han efter Martina en dag och då blir det ännu värre. Han råkar stöta emot Martina i spårvagnen och eftersom hon är irriterad och varm fräser hon argt åt honom. Då känner Petrus att han blir arg och vill hämnas. Även för alla år han blev mobbad i skolan. Nästa dag följer han efter henne ända hem och hittar en plats på andra sidan gatan där han kan gömma sej och titta på Martina. När Martina går ut på sin balkong känner hon sig iakttagen igen.
På jobbet tar Fredrik ifrån henne ett projekt hon jobbar på, bara för att han fick nobben. Petrus hör genom dörren att Martina gråter och känner skadeglädje. Så när Martina går på lunch med sin arbetskamrat får han syn på hennes nyckel och kopierar den. När hon kommer tillbaka från lunchen, tycker hon det luktar konstigt på sitt kontor.
Martina pratar med sin vän Sara om allt konstigt hon upplever och de beslutar sej för att åka på spa under helgen. Petrus får höra att hon inte ska vara hemma och bestämmer sej för att han ska passa på att gå in i lägenheten när hon är borta. Petrus vistas i lägenheten och Martina har ingen aning om det då hon har trevligt med sin kompis. Petrus tror han är noga och städar efter sig, men när Martina kommer hem känner hon oro trots att lägenheten är som vanligt. Hon känner sig så pass skräckslagen så hon inte kan sova och sjukskriver sig. Hon får sömntabletter utskrivna på grund av stress. Petrus får mycket gjort då han slipper Martina på jobbet, samtidigt som hon städar hela lägenheten för att få bort lukten som hon känner i lägenheten.
Petrus har fått höra på jobbet att Martina äter sömntabletter och får en id'e.
Ja vad händer? Läs boken om ni undrar! Jätte spännande slut!
Kram Nina 

4 kommentarer:

  1. du har lyckats skriva nästan hela boken... ha en fin dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm försökte förkorta så mycket det gick men svårt när man vill ha med så mycket 😯

      Radera
    2. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskastare som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få honom tillbaka men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 16:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad att jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett problem med förhållandet, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskramen som hjälpt mig med mitt eget problem. Hans email: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
      1) kärleksspell
      2) Lost Love Spells
      3) Skilsmässa Spells
      4) Äktenskapsstavar
      5) Bindande stavar
      6) Breakup Spells
      7) Dödsstavning
      8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
      genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Hi there, I enjoy reading through your article post. I like to write
    a little comment to support you.

    SvaraRadera

BOKSLÄPP maj 2024

INTRESSANTA BOKSLÄPP NU I MAJ!  📖 Jag har spanat på böcker som släpps nu i maj månad. 😍 Här är några av dem. *Den sista flytten  @histori...