tisdag 5 april 2022

Tisdags trion--X i handling, titel eller författarnamn

 

Igår hade jag en sådan otur. Jag tänkte att jag skulle ta en kort promenad, men eftersom det snöade så hade nysnön lagt sig över isen. Jag såg inte den utan ramlade och slog i armbågen. Var ju bara att åka in till Ortoped akuten där det visade sig att armbågen var ur led. Inte konstigt jag hade ont. Nu blir det gips i fem veckor. 

Bokbloggen Ugglan&Boken har en tisdags trio, där det är nytt tema varje vecka, och vi uppmanas hitta på vår egna trio. Idag handlar tisdags trion om vilka böcker man har som handlar om X-i titel, handling eller på omslaget. Här kommer mina val. Jag göra de inte någon boktitel som hade x i sig. Bara författaren.
"Servitrisen"
Av
Stina Roxlund

Från baksidan;Efter en turbulent tid ska Lotten och Rasmus förnya sina äktenskaps löften. Rasmus affär var svår för Lotten att hantera, men till slut gick hon med på att stanna kvar. Ovetande om att kvinnan han var otrogen med, och fullkomligt kär i, faktiskt var hennes bästa vän Carin.

Bröllopsfesten ska ske på en herrgård som Lottens mamma nyligen ärvt från Lottens mormor, Wiola. Hur herrgården kom i mormoderns ägandeskap har de ingen aning om. Väl på herrgården får både Lotten och Carin en obehaglig känsla. De hör saker som ingen annan hör, de hittar rum som ingen annan kan se och de är de enda som ser den ljudlösa servitrisen som ilsket blänger på Lotten. Herrgården verkar vara hemsökt. 

Samtidigt som vi får läsa om helgen på herrgården, får vi följa Liselotte som levde i början av 1900-talet, gifte sig med herrgårdsägaren Henric och senare fick dottern Wiola. Historien bakom herrgården luckras upp och visar sig vara en tragisk historia om svek och ära.

"Servitrisen" är en roman med inslag av både spänning och skräck. Den berättar en historia om hemligheter, kärlek och sorg. 


"Den vedervärdiga mardrömmen"
Av
Max Klintman


Från baksidan;Camilla Malm flyttar till den lilla skånska byn Gårdsby för att byta livsstil och skriva klart sin roman. Men det är något som inte stämmer. Ett mörker ligger som en hinna över invånarna och det tar inte lång tid innan den första olyckan drabbar henne.

Carl Starck har bott i Gårdsby hela sitt liv. En sommarmorgon vaknar han upp utomhus utan kläder och snart gör fruktansvärda mardrömmar det omöjligt för honom att sova. Han upptäcker dolda hemligheter från släktens historia och inser att han har en mörk sida inom sig. 
"Den vedervärdiga mardrömmen" skildrar två otursförföljda människors öden ur olika perspektiv.
"En oväntad jul"
Av 
Natalie Cox


Från baksidan;Charlie älskar inte julen. Särskilt inte den här julen. Charlies pojkvän har varit otrogen med sin personliga tränare, hennes mamma har åkt på långresa med sin senaste man och som lök på laxen har hennes Londonlägenhet blivit förstörd i en gasexplosion. Som nybliven singel med lätt hjärnskakning inser den tillfälligt hemlöse Charlie att hon bara har ett ställe att åka till: sin kusins Jez hundpensionat i Devon. Charlie är precis inte hundperson, men hur illa kan det vara?
Planerna på en stillsam jul i en charmig liten by kommer snabbt på skam, när Jez bestämmer sig för en spontan julresa och lämnar Charlie ensam med hundpensionatet. Den gravida beaglen Peggy och den ängsliga grand danoisen Malcom verkar ha bestämt sig för att hålla Carlie på tå. Och var är Carl, den outhärdligt nedlåtande men stilige veterinären, när man behöver honom?
Nedräkningen till julafton pågår, och Charlies liv har aldrig känns så rörigt men med lite hjälp av sina nya, fyrfota vänner, kanske hon kan lära sig ett och annat om att leva i nuet, omfamna det oväntade och att vara öppen för kärlek.



Ha en fin dag!

Kramis Nina 

22 kommentarer:

  1. känner endast igen En oväntad jul. men jag har inte läst den heller

    SvaraRadera
  2. tråkigt med armbågen, is under snö är farligt... passande X-böcker.

    SvaraRadera
  3. Både mys och spänning i trion. Alla böckerna är nya för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det blev både mys och spännande böcker.

      Radera
  4. Tack för tipsen. Har inte läst någon av dem.

    SvaraRadera
  5. Servitrisen verkar spännande. Tack för tips!

    SvaraRadera
  6. En oväntad jul tyckte jag var charmig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo den verkar det.jag tänker spara den till jul.

      Radera
  7. En oväntad jul har jag läst. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  8. Alltså en bok med en huvudperson som heter Lotten, det blir faktiskt lite lockande oavsett handling ;-)

    SvaraRadera
  9. Känner igen omslaget till julboken, annars är din trio okänd av mig. å tråkigt med armbågen, hoppas det går fort över men gips är ju sällan bekvämt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är ju jobbigt. Kan inte skriva ordentligt.

      Radera
  10. Den sista boken är den enda jag känner igen i din trio.

    SvaraRadera
  11. Här var det nya böcker för mig! Krya på dig!

    SvaraRadera

BOKSLÄPP maj 2024

INTRESSANTA BOKSLÄPP NU I MAJ!  📖 Jag har spanat på böcker som släpps nu i maj månad. 😍 Här är några av dem. *Den sista flytten  @histori...